AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Det er bjørk som mest sannsynlig må lagres ute, det meste i alle fall. Når vil den være tørr nok til å brukes? Anonymkode: 63d9e...2c7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Skikkelig tørr så regner en vel ca to år. Eik to til tre år. Du får teste neste høst og se hva fuktigheten er da. Indre fjellstrøk med tørr luft gir bedre tørk enn fuktig vestland Anonymkode: 339f5...811 1 1
tdm900 Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Den er tørr og klar til bruk neste år, ingen fare. Bare pass på at den ligger luftig, dekket over med plater, aldri plast som går ned på sidene. Da er små sjanser for at det øverste blir skikkelig tørt. For det tørker faktisk veldig mye bare gjennom vinteren. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Kan man tørke ved inne? Anonymkode: 26f99...9fe
Portia Catonis Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Ikke la den bli for tørr😉. Ved skal ha fuktighet på 18-20%
tdm900 Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): Ikke la den bli for tørr😉. Ved skal ha fuktighet på 18-20% All gjenværende fukt i veden, må den bruke egen energi for å tørke i brenneprosessen. Det er en myte det du sier der. 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Portia Catonis skrev (5 minutter siden): Ikke la den bli for tørr😉. Ved skal ha fuktighet på 18-20% Kilde?
tdm900 Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå): Kilde? Finnes ikke kilder på den påstanden
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man tørke ved inne? Anonymkode: 26f99...9fe Den trenger litt luftgjennomstrømming så inne som i tett hus er ikke det ideelle. I låve, vedskjul osv går fint. Anonymkode: 842d8...f6e 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 tdm900 skrev (1 minutt siden): Finnes ikke kilder på den påstanden Jeg regner ikke med det, nei. Når jeg googler det får jeg opp at jo tørrere ved jo bedre.
tdm900 Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (53 minutter siden): Jeg regner ikke med det, nei. Når jeg googler det får jeg opp at jo tørrere ved jo bedre. Nettopp! Og for de som har lest Lars Mytting sin bok Hel ved, er det mye lærdom om ved i den.
Portia Catonis Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 7 hours ago, Anonym Brukar0 said: Jeg regner ikke med det, nei. Når jeg googler det får jeg opp at jo tørrere ved jo bedre. Ja, da får du bare tro det… Men for tørr ved brenner fort og har lite energi. Du klarer uansett ikke å få ved som er lagret ute tørrere enn luftfuktigheten, så med mindre du bor i Longyearbyen vil veden alltid ha et sted mellom 14-20% fuktighet.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Portia Catonis skrev (12 minutter siden): Ja, da får du bare tro det… Men for tørr ved brenner fort og har lite energi. Du klarer uansett ikke å få ved som er lagret ute tørrere enn luftfuktigheten, så med mindre du bor i Longyearbyen vil veden alltid ha et sted mellom 14-20% fuktighet. Mye vrøvl fra deg her. Tørr ved brenner fort, men ikke fordi den har lite energi. Tvert imot gir den mer energi fordi den ikke trenger å kaste bort energi på å fordampe masse vann. Hvis du synes det brenner for fort kan du skru lufttilgangen litt ned. Men ikke skru for mye ned fordi da blir forbrenningen ufullstendig og du lager karbonmonoksid og karbon (sot). Og hvis det hadde stemt at man aldri kan få ved tørrere enn luftfuktigheten så hadde veden vært på 80-90% nesten konstant her på det våte vestlandet... Anonymkode: 1b377...0d8 1 1
Portia Catonis Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mye vrøvl fra deg her. Tørr ved brenner fort, men ikke fordi den har lite energi. Tvert imot gir den mer energi fordi den ikke trenger å kaste bort energi på å fordampe masse vann. Hvis du synes det brenner for fort kan du skru lufttilgangen litt ned. Men ikke skru for mye ned fordi da blir forbrenningen ufullstendig og du lager karbonmonoksid og karbon (sot). Og hvis det hadde stemt at man aldri kan få ved tørrere enn luftfuktigheten så hadde veden vært på 80-90% nesten konstant her på det våte vestlandet... Anonymkode: 1b377...0d8 Ok
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Portia Catonis skrev (3 timer siden): Ja, da får du bare tro det… Men for tørr ved brenner fort og har lite energi. Du klarer uansett ikke å få ved som er lagret ute tørrere enn luftfuktigheten, så med mindre du bor i Longyearbyen vil veden alltid ha et sted mellom 14-20% fuktighet. Dikter du bare om opp ting eller kan du legge fram noen kilder på dette? https://oslovedsentral.no/fakta-tips/torr-ved-og-fuktighet https://ved.no/fakta-om-torr-ved/ Fra den siste lenken: "Det er vitenskapelig korrekt at en vedkubbe med 0% fuktighet gir mer effektiv varmeenergi enn en kubbe med for eksempel 20% fuktinnhold." Vanlig luftfuktigheten i Norge er mellom 50 og 90 prosent. https://snl.no/luftfuktighet Alt du har skrevet i denne tråden er feil. Det er ganske godt gjort egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå