AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på angående dette temaet. Min kjæreste har mange venner, som jeg alltid har kommet godt overens med. Jeg har alltid vært snill med de, og sett på de som egne venner. Likevel får jeg høre flere ganger om at jeg ikke er bra for han fordi han ikke er ute å drikker lenger eksempel. Vennene hans har problemer med rus (ikke narkomane men ruser seg på fylla), men er svært hyggelige mennesker. Likevel har det skjedd at min kjæreste har blitt påvirket, ruset seg og vært stygg i fylla med meg. Ene gangen ble han voldelig. Dette gjør at jeg holder han igjen på akkurat dette med drikking. Vennene hans vet om disse episodene, men flere har nå begynt å snakke stygt for han ikke er med på fest lenger og at jeg «holder han tilbake». Jeg tok dette opp med to av de som har sagt dette, og de sier det handler om hva han sier om meg. Jeg ble selvfølgelig veldig lei meg, og har tatt dette opp med kjæresten min. Han sier at han forklarer de at han ikke kan drikke pga han har blitt voldelig i fylla, og derfor er jeg redd når han blir full. De mener likevel at jeg er kontrollerende og det gjør vondt å høre. Det har nesten kommet på et stadium der jeg er så sliten og lei meg av å bli snakket slik om, og fremstilt på denne måten, at jeg tenker på å gå fra forholdet. Er det ikke normalt at partner støtter og sier imot når andre sier stygge ting? Det går ut over selvfølelsen min når jeg først blir kalt stygge ting på fylla av samboer, og i tillegg av vennene. Vårt forhold hadde aldri vært slik at han ikke kunne dra på fylla om ikke flere alvorlige episoder hadde skjedd. Hva er normalt og hva gjør jeg? Han har fått gjentatte sjangser på drikking, men på over 1 år har det ikke endret seg stort. Anonymkode: 64475...b7c 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Tenker det er to ting her. At han baksnakker og fremstiller deg i et dårlig lys & oppførsel i fylla. Jeg har hatt samme mannen i veldig mange år, og det jeg kanskje setter mest pris på med han er integriteten hans. Han verner om familien på den måten at han alltid støtter opp om meg og han ville aldri funnet på å si noe negativt/skadelig. Det ordner vi opp i selv i så fall. Han er sånn med venner også. Respekter dine egne grenser. Har du ubehag når han drikker så får han enten vise at han behersker seg, la være ellers så får han kanskje gå på fylla når du ikke er i nærheten. Hva du kan akseptere er det jo bare du som vet. Men han virker litt umoden. Anonymkode: d65d5...f0c 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke normalt at partner støtter og sier imot når andre sier stygge ting? Jo!!! AnonymBruker skrev (1 time siden): at jeg tenker på å gå fra forholdet. Det holder jeg med deg i. Finn en god fyr som ikke ruser seg. Anonymkode: f1fa0...1ea 2 2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Har du ikke laget en tråd om dette før der du fikk mange svar om at du bør gå fra han?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Hm. Hvis det han sier stemmer, så har han jo tydeligvis forklart disse menneskene hvorfor han ikke drikker. For å ta hensyn til deg, og fordi han oppfører seg som han gjør. At de da velger å hakke videre på dette tenker jeg du må prøve å overse. De er jo virkelig mindre begavet hvis de mener at han skal fortsette med festing når han blir voldelig i fylla. Siden kjæresten din har tatt valget om å ta hensyn til deg viser jo at han er litt mer moden en kameratene, og han har valgt DEG. Ang. spørsmålet ditt om en kjæreste skal forsvare deg, så mener jeg personlig at ja, det bør han. Jeg har en mannlig kollega som er slik overfor meg, og dette er bare en kollega. At da en kjæreste/partner skal gjøre det samme burde være en grunnleggende ting i et forhold. Anonymkode: 126a4...945
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Eksen ble med å snakket stygt om meg o stedet, han Glad jeg er kvitt dritten Anonymkode: e0dca...79a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Det som skjer her er muligens at han egentlig vil drikke og ikke vil "begrenses av deg"? Dermed forteller han om problemet på en slik måte at kameratene ønsker å støtte ham i at han selvfølgelig må få drikke, du er bare kontrollerende for han har lovet å skjerpe seg osv. Det er hans ansvar å forklare det til sine venner så de skjønner at han faktisk ikke ønsker å drikke. Han må overbevise dem om at det er hans eget valg fordi han ikke vil skade deg mer, men det ansvaret tar han jo tydeligvis ikke. Mest sannsynlig fordi han er uansvarlig, tenker at han sikkert ikke blir voldelig igjen, og driter i om han blir stygg i munnen mot deg, med en unnskyldning overfor seg selv om at han egentlig ikke er slem, for det er rusen som gjør ham sånn, og da bør du tilgi det". Dette er din kjærestes ansvar! Anonymkode: 34409...f1d 4 1
Ulla Ullsokk Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Kjæresten skal støtte deg og passe på deg og forklare de andre at det er HAN og rusen som er problemet! At han har fortalt om volden og at de fortsatt synes DU er problemet, det sier litt for mye om dem. Og om kjæresten din som ikke står mer opp for deg. Bare det at han fortsatt drikker etter å ha utsatt deg for vold… Og det at han snakker stygt til deg i fylla! Skjønner godt at du vurderer forholdet, jeg hadde vært ute for lenge siden! 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: hva gjør jeg? Anonymkode: 64475...b7c Dump ham. Anonymkode: 4955f...04b 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tok dette opp med to av de som har sagt dette, og de sier det handler om hva han sier om meg. Hva mener du? Mener de at han fremstiller deg på en stygg måte? Eller mener de at han fremstiller deg på en snill måte, men at de selv synes at det er dumt at du nekter han å bli ruset og dermed kanskje voldelig mot deg? Anonymkode: be031...8cc
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 Det er ikke normalt å legge føringer for samboeren din angående hva han får lov til og ikke. Du kan ta opp med han hva du mener og føler, og hva du ønsker av han, men det er opp til han å bestemme hva han ønsker. Om han er enig med med deg, og unngår å drikke, er det hans valg, slik det burde være. Om han blir ufyselig i fylla og bør holde seg unna alkohol, må han innse dette og bestemme seg for dette selv. Det er ikke noe du bestemmer. Du bestemmer om du ønsker å fortsette samlivet med han. Du bestemmer over deg selv. Er du kontrollerende, innse det og godta det, forsøk å endre det. Er han en tøffel, som lar seg bestemme over av samboer eller klarer han å ta egne valg for seg selv? Om han klager til kompisene og sier at ikke kan være med fordi du har bestemt, velger han å please deg over seg selv og er en tøffel som slenger deg under bussen. Han burde stå for det han gjør. Enten si til kompisene at han ikke er med og drikker fordi han har innsett at det ikke er bra for han, eller si til deg at han ikke ser problemet med at han drikker, at du overreagerer og at han ønsker å feste/drikke til tross for dine ønsker. Jeg tenker det er normalt å ha en samtale med partner og bli enige om hvor grensene går. Men bestemme gjør man selv. Anonymkode: 24695...ab6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 Ja! Det gjør han. Han kan kritisere meg selv, men INGEN får snakke dritt om meg ifølge ham 🥰 Anonymkode: fc466...744
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #13 Skrevet 13. september 2022 Tror dette er et fenomen som finnes i mange omgangskretser. "Gutta" har en tendens til å bli avvisende og mannssjåvinistiske når de klikker seg sammen. Her er det mange komplekser de skal kompensere for, tenker jeg. Fordi karer er så veldig redde for ikke å være barske og tøffe og "en av gutta" får de nykker. Anonymkode: a5bad...8a4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror dette er et fenomen som finnes i mange omgangskretser. "Gutta" har en tendens til å bli avvisende og mannssjåvinistiske når de klikker seg sammen. Her er det mange komplekser de skal kompensere for, tenker jeg. Fordi karer er så veldig redde for ikke å være barske og tøffe og "en av gutta" får de nykker. Anonymkode: a5bad...8a4 Det er her alfa og beta kommer inn i bildet. Å være alfa har ingenting å gjøre med forholdet til kvinner, men med forholdet til menn. Kvinner har det best med han som ikke sucker opp til kompisene. Anonymkode: f1fa0...1ea
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 6.35): Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på angående dette temaet. Min kjæreste har mange venner, som jeg alltid har kommet godt overens med. Jeg har alltid vært snill med de, og sett på de som egne venner. Likevel får jeg høre flere ganger om at jeg ikke er bra for han fordi han ikke er ute å drikker lenger eksempel. Vennene hans har problemer med rus (ikke narkomane men ruser seg på fylla), men er svært hyggelige mennesker. Likevel har det skjedd at min kjæreste har blitt påvirket, ruset seg og vært stygg i fylla med meg. Ene gangen ble han voldelig. Dette gjør at jeg holder han igjen på akkurat dette med drikking. Vennene hans vet om disse episodene, men flere har nå begynt å snakke stygt for han ikke er med på fest lenger og at jeg «holder han tilbake». Jeg tok dette opp med to av de som har sagt dette, og de sier det handler om hva han sier om meg. Jeg ble selvfølgelig veldig lei meg, og har tatt dette opp med kjæresten min. Han sier at han forklarer de at han ikke kan drikke pga han har blitt voldelig i fylla, og derfor er jeg redd når han blir full. De mener likevel at jeg er kontrollerende og det gjør vondt å høre. Det har nesten kommet på et stadium der jeg er så sliten og lei meg av å bli snakket slik om, og fremstilt på denne måten, at jeg tenker på å gå fra forholdet. Er det ikke normalt at partner støtter og sier imot når andre sier stygge ting? Det går ut over selvfølelsen min når jeg først blir kalt stygge ting på fylla av samboer, og i tillegg av vennene. Vårt forhold hadde aldri vært slik at han ikke kunne dra på fylla om ikke flere alvorlige episoder hadde skjedd. Hva er normalt og hva gjør jeg? Han har fått gjentatte sjangser på drikking, men på over 1 år har det ikke endret seg stort. Anonymkode: 64475...b7c Eksen hadde også sånne venner og et par i familien sin som mente at han forandret seg etter vi ble sammen. Alle mente at jeg kontrollerte han, men det var motsatt og det var full frihet for han. Mange så det, men ikke alle. Så jeg ble snakket mye stygt om og en sjelden gang beskyttet han meg. Jeg opplevde hvert fall at uansett hva han sa så mente de at han bare beskyttet meg. Noe som vil si at de bare bestemme seg for å ha slike meninger. Anonymkode: 1bb79...1b3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 Slik jeg leser dette så handler det om en mann som har et rusproblem, men som midlertidig har tatt seg i skinnet takket være hjelp fra kjæresten. Jeg skriver midlertidig, fordi han åpenbart ikke ønsker å leve et liv uten rus. Måten han snakker til vennene sine bekrefter det. Her tenker jeg at han trenger profesjonell hjelp. Dersom han virkelig ønsker å være sammen med deg, så må han bevise det ved å gå i terapi og få hjelp med rusproblemene som fører til vold og løgn. Han er syk, og du kan ikke leve sammen med ham før han får hjelp. Anonymkode: 638bb...d37 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå