Gå til innhold

spørsmål du stilte ved jobbintervju og fikk jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er i jobbintervju og får mulighet å stille spørsmål, hvilke spørsmål stiller du for å forsikre at du har kommet til en god jobb. 

Jeg regner med da er det ikke kun lønn og pensjon som er viktig, men andre faktorer?

Er utvikling viktig for deg i bedriften, hvilke kriterier stiller du da?

jeg har jobbintervju i dag, og må ha noen velvalgte spørsmål å stille. 

Arbeidsmiljø er en særdeles viktig faktor for meg, ikke minst utvikling og arbeidsområder der jeg kan trives med faget. 

Jeg har dårlig erfaring hvor det plutselig kommer ufaglærte inn i miljøet, er det spørsmål rundt det jeg forsikre ikke vil skje igjen?

Anonymkode: 9f4e4...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt om bl.a arbeidsmiljøet, om leders lederstil, om hva slags bakgrunn de jeg skal jobbe med har, og hva intervjuerne mener er det beste/verste med jobben jeg har søkt på (det siste er spesielt relevant å spørre om dersom en av intervjuerne er en ansatt som har/har hatt samme stilling). Fått alle jobber jeg har kommet til intervju på.

Anonymkode: bf847...7d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke still spørsmål bare for å stille spørsmål. Det imponerer ingen. Still spørsmål om det er noe du faktisk lurer på. 

"Benytter dere dere av mye ufaglært arbeidskraft?" kan du spørre, om dette faktisk er noe du lurer på. 

Jeg er opptatt av arbeidsmiljøet, og har spurt om hvordan det er. Hvordan er kjønns/alderssammensetning? Er folk mest på hjemmekontor, eller fysisk på kontor? Pleier folk spise lunsj i lag, gjør man noe sammen, har man team-lunsjer hvor man går ut og spiser, etc. 

Hvordan er møtekulturen, er det mye møter? Mye selvstendig arbeid? Hvordan organiseres oppgavene, som i hvordan får jeg tildelt arbeidsoppgaver? 

Anonymkode: e257e...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte ikke så mange spørsmål, litt om hva de hadde tenkt å bruke meg til, og om hvilke prosjekter som var aktuelle for meg om jeg fikk jobben. Ellers dekket de de fleste spørsmålene med det de forklarte meg om bedriften. 

Anonymkode: 88b4b...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trives de som jobber der, er det stort gjennomtrekk? Hvor gamle er de som jobber der? Hvordan arbeider man, i team eller mye selvstendig? Hvordan er strukturen, er det mange mellomledere – hvem vil jeg eventuelt svare til? 

Anonymkode: f43c4...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte om arbeidsmiljø og mulighet for kurs og videreutdanning gjennom jobben. 

Anonymkode: 854e5...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde mye research om en bedrift jeg søkte jobb hos, da det var en litt "populær" bedrift som tidligere hadde vært i lokalavisen flere ganger. Rundt det jeg leste om bedriften i avisen, stilte jeg ett-to spørsmål om på slutten av intervjuet. Hun som holdte intervjuet lo overraskende lenge og ble veldig overasket over at jeg kunne såpass mye om bedriften, at jeg stilte disse spørsmålene 🤣. Fikk jobben til slutt.

Anonymkode: 2ff18...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte spørsmål om:

- Hvem de er som personer bak lederfasaden. Altså hvilken personlighet de har, hva de er interessert i og hva de liker å gjøre. -> et "tøft" spørsmål som lederne sjeldent er forberedt på. Kan vippe begge veier, men føler det er såpass viktig for meg med tanke på om jeg gidder å jobbe under dem eller ikke. 

- Hvem lederne forventer at jeg skal være som person i en jobbsituasjon og hvilken plass jeg kan ta i gruppa. -> enda et tøft spørsmål, men dette er et spørsmål som måler hva lederne potensielt forventer ekstra av deg som du ikke var klar over. 

- arbeidsmiljøet med oppfølgningsspørsmål om rutiner rundt sosialiseringer etter jobb -> gir ledere mulighet til å skryte om julebord, julelunsj og godt arbeidsmiljø - det liker dem! 

- Egenutvikling, kursing, kompetanseheving. -> viser lyst til interesse og utvikling

- Langtidsutsikter med tanke på opprykk og utvidet ansvar, og om ansiennitet gir noe ekstra gjennom årene osv -> viser ambisjoner og at du tenker langsiktig.

- Om det er noe annet positivt bedriften stiller til disposisjon for sine ansatte, herav velferdsgoder, lån av materiell eller fasiliteter o.l. 

- Hvis du klarer å finne spørsmål utifra å google informasjon rundt bedriften, så viser det at du har gjort en innsats. Det kan være et enkelt spørsmål med kort svar, bare for å vise at du har forberedt deg.

Ellers bruker jeg å stille spørsmålet om jeg får gi en avsluttende kommentar. Herav benytte anledningen til å snakke selv. En slags avsluttende "tale". Si det du føler du ikke har fått sagt tydelig nok eller som ikke har kommet ordentlig frem. Vis at du er ordentlig motivert og ønsker jobben. Synes du at du har tråkket i salaten under intervjuet, bortforklar gjerne dette på et vis med f.eks nervøsitet, at jeg misforstod spørsmålet, at jeg fikk hjernteppe o.l. Denne kommentaren er viktig! For den danner "sisteinntrykket", og det du sier her vil du bli husket best ved. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...