AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Jeg fikk mitt første barn for 4 måneder siden. Jeg har siden da hatt problemer med å sovne, men den siste uken har det vært helt ekstremt! Jeg sovner gjerne ikke før i 3-4 tiden om nettene nå, selv om jeg prøver legge meg tidlig. Idag hadde jeg virkelig tro på at jeg skulle sovne da jeg la hodt på puta, men neida! Her ligger jeg fremdeles! I morges sto jeg opp kl 07, og jeg har gått HELE dagen (gått 30.000 steg nesten). Ikke har jeg drikker kaffe og ikke hsr jeg hatt powernap. Skulle jo tro at det å få en baby i hus med søvnløse netter skulle få meg til å sovne, men det ser ikke slik ut. Noen som har noen råd eller tips? Jeg blir så fortvilt! Anonymkode: 14b90...76a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Har du hatt noe søvnproblemer før baby? Tenker du eller bekymret deg for noe spesielt? Anonymkode: 51059...037
DumTomat Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Jeg har ikke noe tips som kan hjelpe deg akkurat nå. Men imorgen kan du kjøpe melatonin på apoteket, for veldig mange så hjelper det. Bare pass på å ikke overstige dosen. Maks dose er rundt 4mg, men start med 1-2mg(som regel 1-2 tabletter). Melatonin regnes som trygt å ta under svangerskap, så det burde ihvertfall ikke være problematisk etter. Melatonin er det naturlige søvnhormonet som finnes i kroppen og melatoninpiller gir deg bare litt ekstra for å gjøre det lettere å sovne. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Ammer du? Her er det rene sovemedisinen😅 Anonymkode: 62cac...7c7
myMa Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Øv på forskjellige avslapningsteknikker. Det virker mye bedre enn man skulle tro. Ligg på ryggen og pust rolig. For hver gang du puster ut så skal du kjenne at en og en kroppsdel synker mer og mer ned i madrassen. Begynn med føttene og jobb deg oppover mot hodet. Ta deg god tid. Ha gjerne litt lav rolig musikk. Når du har "skannet" hele kroppen så kan du f eks telle rolig til 10 gjentatte ganger. Om du er bekymret/urolig for å sovne fra babyen din (jeg kjente i hvertfall på det) så kanskje du kan få litt hjelp fra partner? At han kan holde seg våken frem til du har sovnet? Om det ikke hjelper så prøv melatonin som en over her nevner. Det finnes også en del antihistaminer som kan brukes som sovemedisin. Snakk med legen din evt. Ikke bra å gå sånn uten søvn.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 DumTomat skrev (3 timer siden): Jeg har ikke noe tips som kan hjelpe deg akkurat nå. Men imorgen kan du kjøpe melatonin på apoteket, for veldig mange så hjelper det. Bare pass på å ikke overstige dosen. Maks dose er rundt 4mg, men start med 1-2mg(som regel 1-2 tabletter). Melatonin regnes som trygt å ta under svangerskap, så det burde ihvertfall ikke være problematisk etter. Melatonin er det naturlige søvnhormonet som finnes i kroppen og melatoninpiller gir deg bare litt ekstra for å gjøre det lettere å sovne. Jeg ville anbefalt at TS snakker med lege først. Det står på melatonin-dråpene «Bør ikke anvendes av gravide, ammende eller barn under 18 år uten samråd med lege eller helsepersonell.» Tenker i situasjonen hvor TS er nå er det er det lurt og ikke påføre mer stress og mindre søvn av bekymringer. Anonymkode: 51059...037
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Prøv avspenning etc. Men det kan faktisk være feks hormonelt hvis det ikke er noen annen opplagt årsak. Jeg slet med å sove fordi det stresset meg sånn å vite at jeg måtte amme om en 2-4 timer og ikke ante hvor lenge jeg fikk sove. Det var dritt. Hadde ikke lyst til å legge meg, og klarte ikke sovne før etter de første ammingen om natta egentlig. Som å vente på en vekkerklokke som plutselig ringer... savner ikke den perioden. Men hvis det ikke er noen slike psykiske aspekter, så kan hormonelle endringer være årsak. Anonymkode: b2e2b...ecb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Sjekk stoffskiftet ditt. Anonymkode: 75c7d...d7a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Huff, høres fælt ut. Husker jeg slet noe sykt med å sovne de første ukebe etter at baby var født. Jeg brukte amming for å komme over kneika. Jeg ble så trøtt av amming, særlig liggende amming, men turte ikke sovne inntil babyen da hun var så liten. Så fikk pappaen til å ta babyen umiddelbart etter en liggende ammeøkt. Viktig at jeg ikke måtte rape babyen eller komme ut av trøtthets modusen. Etter en stund sov jeg alltid sammen med babyen. Amma den i søvn og sovna inntil på blundene og kvelden. Anonymkode: c4a52...e08
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 For meg hjalp det å høre på lydbok. Uten lydbok ble jeg bare liggende å tenke eller høre etter om baby pustet osv. Hadde ikke turt å prøve sovemedisin om du samsover i hvertfall. Anonymkode: a7770...4ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå