Gå til innhold

Rart av kjærest og korrigere 3 åringen min eller Ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har vært sammen nå i snart 1 år :) 
Nå tror jeg ikke at kjæresten min mener noe vondt med dette :) etter å ha møtt henne for andre gang ser jeg at min 3 åring synes han er veldig kjekk og spør etter han når jeg ikke er med han.

Men feks når jeg sa at hun ikke må hoppe i sofaen og ha beina i bordet eller snakke med mat i munnen så tror jeg at hun prøvde å teste kjæresten og se om han synes var Ok, men da sa kjæresten min «Nei, lise du må ikke hoppe på sofaen da kan den bli ødelagt»

«Må ikke snakke med mat i munnen, du må tygge fyst»

«Ikke ha beine på bordet» osv.

Faren min som var på besøk den gang mente dette er feil av kjæresten min og korrigere barnet da han ikke har kjent henne lenge eller nettopp begynt og bli kjent med henne at dette er heilt feil av han og korrigere henne! Nå vet ikke jeg men følte hun hørte meg på kjæresten min en på meg. Hvordan ville dere reagert?

Anonymkode: 4d7bd...211

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det helt vanlige ting du hadde korrigert for? Hvordan korrigerer han, bare helt vanlig? Jeg tenker personlig at det er helt greit andre sier ifra til barnet, så lenge de ikke kjefter eller smeller. En venninne kunne like så godt sagt «Åj, ikke hopp i sofaen, du kan falle og den kan bli ødelagt» uten at jeg hadde tenkt noe mer på det. Ville godtatt helt alminnelig oppførsel fra en kjæreste også :)  Jeg antar det hadde blitt feil og man bare satt der og så på henne hoppe også.

Anonymkode: 43dc4...506

• Liker 26
Skrevet

Helt innenfor å si ifra om hopping i sofaen, ting som er farlig, at ting kan bli ødelagt osv, på en ordentlig måte, men kan la være å si noe på at hun snakker med mat i munnen, at hun sier noe feil osv. 

• Liker 4
Skrevet

Var det ikke bra at han satte henne på plass med en gang når «hun testet hans grenser»?

Anonymkode: 0edbb...d50

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
norw skrev (1 time siden):

Helt innenfor å si ifra om hopping i sofaen, ting som er farlig, at ting kan bli ødelagt osv, på en ordentlig måte, men kan la være å si noe på at hun snakker med mat i munnen, at hun sier noe feil osv. 

Men dette var det TS som sa noe på til henne, og han gjentok det sliK jeg forstår :) 

• Liker 1
Skrevet

Når noe er farlig og så lenge man sier det på en grei måte så er det greit tenker jeg. Jeg har sagt i fra til et barn i barnehagen at man ikke må kaste stein for det er farlig da det kastet ganske store stein mot andre barn. Ikke strengt eller kjefting, bare helt rolig. Man kan ikke stå å se på at de selv eller andre kan bli skadet bare fordi man ikke er forelder eller barnehage ansatt. Akkurat da var det tidskritisk. Jeg sier ikke i fra om barn krangler eller noe slikt, men i den situasjonen måtte barnet informeres straks ellers hadde jeg latt andre ta seg av det. Poenget er at så lenge det er farlige ting så kan han si i fra. Men hvis han plutselig begynner å si at hun ikke får gå fra bordet når dere voksne fortsatt spiser selv om hun er vant med at det er lov så er det ikke greit.

Anonymkode: f36d0...507

• Liker 2
Skrevet

Absolutt innafor. Hvis hun tester hans grenser, er det dessuten han som skal snakke til henne. Jeg ville nok ja vurdert hvordan.

Anonymkode: b6f00...88f

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er da helt normalt å si ifra om ingen andre gjør det? Ingen får hoppe i sofa, tygge med åpen munn eller ha beina på bordet her i huset iallefall. Hadde sagt ifra uansett hvem det måtte være. 

Skrevet

Men herlighet. Selvfølgelig er det ikke rart! Syns heller det er bevis på at du har funnet deg en bra mann med sunne verdier.

Anonymkode: 5922e...48b

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Han må jo si fra. 

Anonymkode: 7e5d9...a3f

Skrevet

Var det andre gang han møtte datteren din? Da er det i mine øyne ikke ok at han kritiserer henne allerede, særlig ikke siden han gjentar det du allerede har sagt. Det er helt unødvendig av ham å blande seg inn så tidlig. Og jeg hadde faktisk opplevd det som en indirekte kritikk av meg og manglende respekt for meg som mor. Du har jo allerede sagt ifra! Det er en uting når andre hiver seg på og følger opp kritikken av et barn. Samme om det er barnets bestefar, far eller mors kjæreste. 

Hvis det var på besøk hos ham, er det selvsagt helt ok at han sier: helst ikke ha bena på bordet, eller: ta av dere på bena før dere går inn. Sånne ting. Men legge seg opp i at hun snakker med mat i munnen når du allerede har sagt ifra? Ikke ok.

Anonymkode: c3a99...cc0

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (2 timer siden):

Helt enig. Jeg hadde sagt i fra om hopping i sofaen uansett hvem sitt barn det var, mens ting som ikke er farlige eller kan ødelegge noe får foreldrene ta seg av. 

• Liker 3
Skrevet

"It takes a village to raise a child "

Tviler på at det bidras ved å ikke si noe...

Anonymkode: 9c3e4...4a2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du sier selv at ungen prøvde å teste grensene hans. Da har man to valg; lære ungen at alt er lov om denne personen er rundt dem. Eller å faktisk si i fra om hva som er lov og ikke lov.

Anonymkode: 38e9a...2e3

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var det andre gang han møtte datteren din? Da er det i mine øyne ikke ok at han kritiserer henne allerede, særlig ikke siden han gjentar det du allerede har sagt. Det er helt unødvendig av ham å blande seg inn så tidlig. Og jeg hadde faktisk opplevd det som en indirekte kritikk av meg og manglende respekt for meg som mor. Du har jo allerede sagt ifra! Det er en uting når andre hiver seg på og følger opp kritikken av et barn. Samme om det er barnets bestefar, far eller mors kjæreste. 

Hvis det var på besøk hos ham, er det selvsagt helt ok at han sier: helst ikke ha bena på bordet, eller: ta av dere på bena før dere går inn. Sånne ting. Men legge seg opp i at hun snakker med mat i munnen når du allerede har sagt ifra? Ikke ok.

Det er da ikke kritikk. Det er sånt barn må lære.

Anonymkode: 17987...fb0

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungen tester jo han sine grenser, hvorfor da ikke være tydelig på hvor grensene går? 

Ikke rart mange av dagens barn og ungdom er totalt ufordragelige. 

Anonymkode: 0edbb...d50

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så - når barnet henvendelser seg til han, skal ha sitte der mutt og ikke si noe?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så - når barnet henvendelser seg til han, skal ha sitte der mutt og ikke si noe?

henvender*

Skrevet

Nei, dere må være samkjørte. Hvis ikke kommer hun bare til å sjekke hvor mye hun kan komme unna med.

Besteforeldre har en lei tendens til å skjemme bort barna.

Anonymkode: 38114...c48

• Liker 3
Skrevet
norw skrev (3 timer siden):

Nei, den ufyselige uvanen bør avlæres så fort som mulig. Finnes til og med voksne man ikke kan spise sammen med, fordi de gjør dette.

Anonymkode: 38114...c48

• Liker 8
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...