AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #21 Del Skrevet 13. september 2022 Tror du må sette deg litt inn i hvordan markedet fungerer. Tilbud og etterspørsel etc. Man får ikke lønn fordi man "fortjener" den. Den store forskjellen her, som du unnlater å snakke om, er at en ingeniør må selv sørge for å tjene inn sin egen lønn. De jobber i stor konkurranse med andre, og må sørge for inntjening til sin bedrift for at bedriften og dermed også sin egen arbeidsplass skal bestå. En sykepleier i offentlig sektor mister aldri sin jobb, og de jobber heller ikke i et markedsutsatt yrke. Helsesektoren er utelukkende et pengesluk der man blir betalt en lønn for å gjøre en jobb som genererer null kroner i inntekt. Altså et gedigent tapsprosjekt. Det forundrer meg at folk i 2022 fortsatt ikke evner å se forskjellen, og på ramme alvor påstår at en ingeniør i privat sektor skal tjene mindre enn en sykepleier. De har rett og slett et total mangel på forståelse på hvordan samfunnet fungerer. Så finnes det jo ingeniører i det offentlige også, som jobber i kommunene og staten. Vel, disse tjener da også en hel del mindre enn en i privat sektor, og er mer på nivå med øvrige ansatte i kommunen. Anonymkode: df129...c9c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #22 Del Skrevet 13. september 2022 Jeg er utdannet sykepleier og jurist. Juss var definitivt vanskeligere, men ikke veldig vanskelig. Jeg tjener dårligere enn jeg kunne gjort som sykepleier, men jeg hadde kappet av meg begge hender før jeg hadde gått tilbake som sykepleier. Jeg synes sykepleiere tjener godt nok jeg, men arbeidsforholdene er for dårlige. Det er her Sykepleierforbundet har feilet stort, med alt fokuset på lønna. Anonymkode: c0d0c...641 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #23 Del Skrevet 13. september 2022 Du som er både sykepleier og jurist ovenfor. Hvilke fag var de vanskeligste på jussen? Anonymkode: 14125...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #24 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg er utdannet sykepleier og jurist. Juss var definitivt vanskeligere, men ikke veldig vanskelig. Jeg tjener dårligere enn jeg kunne gjort som sykepleier, men jeg hadde kappet av meg begge hender før jeg hadde gått tilbake som sykepleier. Jeg synes sykepleiere tjener godt nok jeg, men arbeidsforholdene er for dårlige. Det er her Sykepleierforbundet har feilet stort, med alt fokuset på lønna. Anonymkode: c0d0c...641 Jeg er helt enig! Det er hele tiden fokus på lønn. Der er annet forbundet absolutt burde ha jobbet for når det gjelder arbeidsforhold. Kunne ønsket at der kom et max tak på hvor mange pasienter en sykepleier kan ha ansvar for ut ifra en gitt avdeling og arbeidstyngden der. Dette ville vært med å sikre kvaliteten på pleien, og også synliggjort når en får for mange arbeidsoppgaver. I en turnus går vi til enhver tid med på å bryte arbeidsmiljøloven. Vi godkjenner avtaler om at vi går med på 8 timers hviletid mellom sein og tidligvakt. Der er eksperter på å skrive turnuser der disse er opptatt av lønnsomhet for foretaket, ikke nødvendigvis at det er en god turnus å gå. 50 timers arbeidsuker er ikke uvanlig en får tildelt inn i mellom, spesielt i høytider. Det ligger i profesjonen vår at vi har et undervisningsansvar. Vi er pålagt å være veiledere for sykepleierstudenter. Jeg har fire i året. Vet at lærere og forskolelærere får lønn for dette. Det gjør ikke vi. Får heller ingen lønnsmessig uttelling for å ta veiledningskurs for å bli en bedre veileder. Skal vi ha mer lønn, blir vi dyrere å ansette. Vi blir færre på jobb. Vi trenger flere hender. Da hadde flere orket å jobbe full stilling og færre blitt sykmeldt. Anonymkode: 4b9e1...871 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #25 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du som er både sykepleier og jurist ovenfor. Hvilke fag var de vanskeligste på jussen? Anonymkode: 14125...df0 For min del var EØS-rett, pengekravsrett og konkursrett de vanskeligste. Anonymkode: c0d0c...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #26 Del Skrevet 13. september 2022 Jeg jobber som jurist og saksbehandler, og tjener således vesentlig mer enn en sykepleier. Jeg skulle hatt mye mer betalt for å være sykepleier, og ser overhodet ikke at lønna er god nok for den jobben de gjør. Anonymkode: 6b761...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #27 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror du må sette deg litt inn i hvordan markedet fungerer. Tilbud og etterspørsel etc. Man får ikke lønn fordi man "fortjener" den. Den store forskjellen her, som du unnlater å snakke om, er at en ingeniør må selv sørge for å tjene inn sin egen lønn. De jobber i stor konkurranse med andre, og må sørge for inntjening til sin bedrift for at bedriften og dermed også sin egen arbeidsplass skal bestå. En sykepleier i offentlig sektor mister aldri sin jobb, og de jobber heller ikke i et markedsutsatt yrke. Helsesektoren er utelukkende et pengesluk der man blir betalt en lønn for å gjøre en jobb som genererer null kroner i inntekt. Altså et gedigent tapsprosjekt. Det forundrer meg at folk i 2022 fortsatt ikke evner å se forskjellen, og på ramme alvor påstår at en ingeniør i privat sektor skal tjene mindre enn en sykepleier. De har rett og slett et total mangel på forståelse på hvordan samfunnet fungerer. Så finnes det jo ingeniører i det offentlige også, som jobber i kommunene og staten. Vel, disse tjener da også en hel del mindre enn en i privat sektor, og er mer på nivå med øvrige ansatte i kommunen. Anonymkode: df129...c9c Her har du veldig gode poenger. Men ting er jo også mer komplekse enn det som kommer frem her. Det er jo også slik at pengestrømmen til alle offentlige arbeidsplasser styres politisk og at alle pengene kommer fra skatt og avgifter. Og det er en ganske begrenset pengepott, som skal rekke over ganske mye. Skal sykepleierne ha mer, må sykehusene enten ta fra noe annet, eller få mer penger. Skal sykehusene få mer penger, er det mindre igjen til andre ting. Og siden det i liten grad er andre i markedet som "stjeler" sykepleiere fra sykehusene, så har ikke sykepleierne så mye annet valg enn å bli værende i lavt betalte yrker. Kommunale ingeniører, derimot, ofte får mange jobbtilbud fra andre arbeidsplasser. Markedet er betydelig mye større i det private enn i stat/kommune. Og dermed må også kommunene be om mer penger for å øke lønningene, for å i det hele tatt få tak i folk. Er ikke vilkårene gode nok, velger folk andre jobber. Men her er det altså en balanse mellom å holde lønna "ikke for høyt over andre kommunale lønninger" men ikke "så lav at ingen vil ta jobb der". Anonymkode: 5cc1e...da7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 13. september 2022 #28 Del Skrevet 13. september 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Det vil vel komme litt an på hva man oppfatter som krevende. https://sykepleien.no/2022/05/norge-mangler-5900-sykepleiere-og-700-spesialsykepleiere https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/05/18/mangler-nesten-6.000-sykepleiere-/ https://khrono.no/fem-tiltak-for-a-lose-sykepleiermangelen/652223 Anonymkode: 9daf4...dcb Og samtidig er det dobbelt så mange søkere til studiet som det er studieplasser: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/04/27/samordna-opptak-sykepleie-er-det-mest-populare-helsefaget/. Når over 10.000 personer i året ønsker å bli sykepleiere, samtidig som mange jobber ufrivillig deltid, så vitner ikke det akkurat om mangel. De artiklene du linker til peker på en generell mangel på arbeidere i flere yrker (bla tømrere og servitører), hvor grunnen er at utenlandsk arbeidskraft har forsvunnet under pandemien. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #29 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Teknisk sett bare sykepleierstudent, men uansett. Istedenfor å skrive den enorme avhandlingen jeg normalt skriver pga. en overaktiv hjerne, så postulerer jeg dette: Gitt at en blir kompensert lønnsmessig fordi utdanningen var krevende, fortjener ingeniører høyere enn sykepleiere, da utdanningen er jevnt over vanskeligere. Men belastningsmessig fortjener sykepleiere ofte høyere lønn enn ingeniører, da jobben kan medføre store prøvelser. Dette gjelder da riktignok ikke alle sykepleiere. Noen sykepleiere har langt mer krevende jobber enn andre. Det er sikkert unntaksvise motargumenter på dette, men jeg vil hevde at generelt sett er dette korrekt. Men interessert i, og åpen for andre tanker. Anonymkode: e5292...32f På sett og vis enig, men dessverre er det nok ofte også der forskjellen ligger mellom høytlønnede og ikke like høylønnede. Jo lettere en er å erstatte, jo lavere lønn. Innen bygg og anlegg utsettes ufaglærte for tungt arbeid, lange dager og farlig arbeid. Metallsmeltere utsettes for risikabelt arbeid og nattskift. Tjener godt pga. nattskift. Sykepleiere krever også fagkunnskap, men er doere i stor grad. De utfører det fysiske arbeidet mens legene har beslutningsmandat i større grad. Jeg tror sykepleierne ikke stiller sterkt pga. fysisk tungt arbeid eller prøvelsene. De stiller sterkt pga. at de er sterke i forhandlinger samlet og kan true med streik, noe som får alvorlige konsekvenser for samfunnet. De har også utdanningen sin og er sånn passe enkle å erstatte. leger, advokater har en annen makt og forhandligssituasjon. Et godt råd fra en advokat eller en ingeniør er verdt enormt mye og betalingsvilligheten dertetter. De har kompetanse og erfaring som krever svært lang utdannelse, intelligens og erfaring. En sykepleier kan steppe inn for en annen relativt problemfritt. Det er mye vekt på den praktiske erfaringen. Det er ikke umulig å omskolere seg til sykepleier som lege eller ingeniør. Motsatt er verre. Tidligere var det heller ikke behov for noe bachelor for å bli sykepleier. Anonymkode: 10f58...782 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #30 Del Skrevet 14. september 2022 Jeg er enig med HI. En ingeniør er som regel mye mer intelligent og løser langt mer kompliserte oppgaver enn en sykepleier i løpet av utdanning og arbeidsliv. De fleste med IQ over grensen for psykisk utviklingshemmet kommer seg gjennom sykepleierstudiet, iallfall hvis de får bruke lang nok tid med permisjoner, tilrettelegging, konteeksamen osv. Siden det er sykepleiermangel i Norge er det heller ikke vanskelig å få jobb. Men selve arbeidshverdagen er ekstremt tøff. En ingeniør slipper å bli skreket til for idiotiske bagateller, slått av pasienter og truet på livet fordi de serverer for mye saus på potetene til middag. Ingeniører får spise lunsj sittende i en sammenhengende halvtime, og gå på do når de trenger det. Anonymkode: d2877...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #31 Del Skrevet 14. september 2022 Vanskelig utdanning, intelligens etc har ingen betydning. Det som HAR betydning, er konkurranse om arbeidskraft. Ingeniørene har mange muligheter til godt betalte jobber i det private, og disse arbeidsgiverne må også det offentlige konkurrere med. Mens dette er ikke tilfelle for sykepleiere. I tillegg er det et element av status av historiske årsaker, men i all hovedsak handler det om konkurranse om arbeidskraft. Anonymkode: 7bf4c...e7b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #32 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 0.44): Teknisk sett bare sykepleierstudent, men uansett. Istedenfor å skrive den enorme avhandlingen jeg normalt skriver pga. en overaktiv hjerne, så postulerer jeg dette: Gitt at en blir kompensert lønnsmessig fordi utdanningen var krevende, fortjener ingeniører høyere enn sykepleiere, da utdanningen er jevnt over vanskeligere. Men belastningsmessig fortjener sykepleiere ofte høyere lønn enn ingeniører, da jobben kan medføre store prøvelser. Dette gjelder da riktignok ikke alle sykepleiere. Noen sykepleiere har langt mer krevende jobber enn andre. Det er sikkert unntaksvise motargumenter på dette, men jeg vil hevde at generelt sett er dette korrekt. Men interessert i, og åpen for andre tanker. Anonymkode: e5292...32f Man får betalt for jobben man gjør, ikke utdanningen man har tatt... Anonymkode: 96dfe...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #33 Del Skrevet 14. september 2022 Portia Catonis skrev (På 13.9.2022 den 13.04): Og samtidig er det dobbelt så mange søkere til studiet som det er studieplasser: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/04/27/samordna-opptak-sykepleie-er-det-mest-populare-helsefaget/. Når over 10.000 personer i året ønsker å bli sykepleiere, samtidig som mange jobber ufrivillig deltid, så vitner ikke det akkurat om mangel. De artiklene du linker til peker på en generell mangel på arbeidere i flere yrker (bla tømrere og servitører), hvor grunnen er at utenlandsk arbeidskraft har forsvunnet under pandemien. Nei, hvis du leser hele artiklene, står det at de har manglet folk i flere år, men at det har forverret seg etter pandemien. Det er kun den siste som nevner håndverkere osv. Og hvis du husker tilbake, ble det nevnt mangel på helsepersonell helt tidlig i pandemien. Hvis du også ser på linkene, er det mulig det ringer en bjelle. Helsemedier pleier ikke å skrive så mye om tømrere og servitører ... Anonymkode: 9daf4...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #34 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 7.58): Tror du må sette deg litt inn i hvordan markedet fungerer. Tilbud og etterspørsel etc. Man får ikke lønn fordi man "fortjener" den. Den store forskjellen her, som du unnlater å snakke om, er at en ingeniør må selv sørge for å tjene inn sin egen lønn. De jobber i stor konkurranse med andre, og må sørge for inntjening til sin bedrift for at bedriften og dermed også sin egen arbeidsplass skal bestå. En sykepleier i offentlig sektor mister aldri sin jobb, og de jobber heller ikke i et markedsutsatt yrke. Helsesektoren er utelukkende et pengesluk der man blir betalt en lønn for å gjøre en jobb som genererer null kroner i inntekt. Altså et gedigent tapsprosjekt. Det forundrer meg at folk i 2022 fortsatt ikke evner å se forskjellen, og på ramme alvor påstår at en ingeniør i privat sektor skal tjene mindre enn en sykepleier. De har rett og slett et total mangel på forståelse på hvordan samfunnet fungerer. Så finnes det jo ingeniører i det offentlige også, som jobber i kommunene og staten. Vel, disse tjener da også en hel del mindre enn en i privat sektor, og er mer på nivå med øvrige ansatte i kommunen. Anonymkode: df129...c9c Jeg syns heller det er merkelig at man - i 2022 fortsatt ser på helsesektoren som et stort pengesluk. Da mangler man briller rett og slett. Hvordan ville samfunnet sett ut - økonomisk om vi ikke hadde en helsesektor? Anonymkode: f6004...73b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 14. september 2022 #35 Del Skrevet 14. september 2022 (endret) Jeg har både studert teknologiske fag og jobbet i helsevesenet. Vil starte med å si at det er forskjeller internt på studiene og hvilke jobber man har. En sykepleierstudent som har teoriemne etterfulgt av praksis og deretter eksamen i teoriemnet hun hadde før praksisen, vil fort ha det verre enn en ingeniørstudent som er flink i matte. En sykepleier som jobber på rolig poliklinikk vil fort ha det bedre enn en ingeniør med masse pålagt overtid og korte tidsfrister. På generell basis er nok ingeniørstudiet mer krevende, forutsatt at man ikke er en racer i matte og sykepleierstudenten ikke er avhengig av å ha deltidsjobb i praksisperiodene. På generell basis er nok sykepleieryrket mer fysisk og psykisk belastende- og det øker med alderen. Ingeniøryrker blir gjerne mindre belastende med alderen. Angående lønn og tilbud-etterspørsel vil jeg si at noe som påvirker sterkt er i hvilken grad man følger lovverket. Private sykehjem i Oslo ville ikke ut med hvor mange av sykepleiervaktene deres som ble fylt av ufaglærte eller helsefagarbeidere. De kan altså bryte reglene. Det blir derimot sett mindre gjennom fingrene om snekkere hadde beregnet broa over til Danmark istedenfor ingeniører. Endret 14. september 2022 av Majer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 18. september 2022 #36 Del Skrevet 18. september 2022 On 9/14/2022 at 1:29 PM, AnonymBruker said: Nei, hvis du leser hele artiklene, står det at de har manglet folk i flere år, men at det har forverret seg etter pandemien. Det er kun den siste som nevner håndverkere osv. Og hvis du husker tilbake, ble det nevnt mangel på helsepersonell helt tidlig i pandemien. Hvis du også ser på linkene, er det mulig det ringer en bjelle. Helsemedier pleier ikke å skrive så mye om tømrere og servitører ... Anonymkode: 9daf4...dcb De har alltid messet at det er mangel på sykepleiere.. Men stadig er studiene stappfulle, og det florerer med nyutdannede sykepleiere. Det er ikke mangel på folk, det er mangel på midler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 18. september 2022 #37 Del Skrevet 18. september 2022 On 9/14/2022 at 1:31 PM, AnonymBruker said: Jeg syns heller det er merkelig at man - i 2022 fortsatt ser på helsesektoren som et stort pengesluk. Da mangler man briller rett og slett. Hvordan ville samfunnet sett ut - økonomisk om vi ikke hadde en helsesektor? Anonymkode: f6004...73b Du mangler økonomiske briller hvis du ikke ser at helsesektoren koster penger fremfor å skape verdier😉. Vi snakker om kroner og øre her, ikke om funksjon. Alle er enige om at vi trenger en helsesektor og at den er viktig. Folk i penge-genererende yrker vil alltid tjene mer enn tjenesteytende yrker. Sånn er det bare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #38 Del Skrevet 18. september 2022 Jeg skjønner tankegangen din og er helt enig mtp på arbeidsbelastningen. Men dessverre så er sykepleiere kvinnedominerte og deres arbeidsgiver er staten, dvs fastsatte lønnssatser. Ingeniører er mennsdominerte og mange jobber for private bedrifter med dypere lommer som setter pris på deres kvalifikasjoner. I tillegg kan lønnen forhandles. Så selv om det ideelle er å lønne sykepleiere mer, kommer det aldri til å skje. Når jeg kommer hjem helt utslitt fra vakt (er sykepleier) og finner min mann (ingeniør) slengt på sofaen mens han har hjemmekontor så føles det ikke helt rettferdig. Enda mindre rettferdig er det at han tjener det dobbelte av meg. Anonymkode: aa64e...734 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. september 2022 #39 Del Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 7.58): Det forundrer meg at folk i 2022 fortsatt ikke evner å se forskjellen, og på ramme alvor påstår at en ingeniør i privat sektor skal tjene mindre enn en sykepleier Kan du vise til en eneste som har påstått dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 18. september 2022 #40 Del Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 0.44): Teknisk sett bare sykepleierstudent, men uansett. Istedenfor å skrive den enorme avhandlingen jeg normalt skriver pga. en overaktiv hjerne, så postulerer jeg dette: Gitt at en blir kompensert lønnsmessig fordi utdanningen var krevende, fortjener ingeniører høyere enn sykepleiere, da utdanningen er jevnt over vanskeligere. Men belastningsmessig fortjener sykepleiere ofte høyere lønn enn ingeniører, da jobben kan medføre store prøvelser. Dette gjelder da riktignok ikke alle sykepleiere. Noen sykepleiere har langt mer krevende jobber enn andre. Det er sikkert unntaksvise motargumenter på dette, men jeg vil hevde at generelt sett er dette korrekt. Men interessert i, og åpen for andre tanker. Anonymkode: e5292...32f Som du er inne på varierer nok dette veldig sykepleiere imellom, men det varierer nok også mellom ingeniører. Jeg tror en ofte har en tendens til å se egne prøvelser og være blind for andres, og sykepleiere har nok blitt snakket en litt for mye etter munnen når det gjelder dette temaet. Mange ingeniører har tross alt veldig krevende dager, mindre trygge jobber, stort ansvar, lange dager osv. og jeg tror nok mange sykepleiere ville funnet andre yrkesgruppers hverdag overraskende krevende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå