Gå til innhold

Forsøke å gå opp fra 50% til 100% stilling som ny gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun jobbet 50% siste årene pga små barn og et hektisk yrke. Hadde så smått begynt å tenke på å gå opp i stilling fordi vi ikke hadde planer om flere barn og jeg føler meg klar. Så likevel ikke for meg det ble før neste år, fordi jeg fortsatt er mye sliten og har en del søvnvansker enda fordi minsten på 4 år sover dårlig om natten.

Så viser det seg nå at jeg har blitt gravid. Ikke planlagt. Tankene har gått så det knaker, både mht helsa mi og økonomien vår. Vi har likevel kommet frem til at vi skal klare dette takke være frisk og ressurssterk samboer og ikke minst besteforeldre. Så nå må vi omstille oss fort.

Er det sleipt å søke om å gå opp i 100% stilling nå når jeg nylig har blitt gravid? Da med stor fare for sykemelding i løpet av svangerskapet og mammapermisjon allerede fra april neste år? Føler det blir utnytting av systemet. Men samtidig er dette nesten den eneste utveien fordi samboer begynner i en ny jobb hvor han tjener en del mindre og min 50% stilling vil antagelig ikke strekke til som foreldrepengegrunnlag.

Det dukker jo stadig opp situasjoner der gravide er på jobbmarkedet og må søke jobber som gravid. Da er det et stort dillemma hvorvidt de skal nevne at de er gravide. Og de fleste blir anbefalt å ikke nevne noe i intervjuet for å øke sjansen til å få jobben. Av samme årsaker har ikke arbeidsgiver lov å spørre om jobbsøkeren er gravid eller har planer om dette. Mht Likestillings- og diskrimineringsloven.

Min situasjon handler l strengt talt mye om det samme. Likevel føler jeg meg nesten enda sleipere som gjør dette når jeg har jobbet samme bedrift i 15 år og kjenner sjefen min så godt. Føler nesten jeg blir falsk om jeg søker om å få økt stillingen min. Jeg vet nemlig at jeg mest sannsynlig vil få stillingen jeg søker, men at om jeg hadde vært ærlig hadde den gått til en av alle de andre som er interessert i stillingen.

Hva ville dere gjort her?

Anonymkode: a8698...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du søker selvsagt om å få økt stillingsprosenten din, og nevner ikke at du er gravid. Tenk på deg selv først, det gjør nemlig arbeidsgiver! 

Hilsen arbeidsgiver.

Anonymkode: 29ddd...b08

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Prøv å få økt stillingen din. Du er en stabil og erfaren arbeidstaker med mange år igjen i yrkeslivet. Sykemld/permisjon er bare en kort periode i det lange løp. Er det flere som søker internt, men du havner på førsteplass i innstillingen, så vil det være en nr to som vil være interessert i å være vikar i den jobben. 

Du har forsørgeransvar og har havnet i en situasjon som ikke var helt planlagt. Løsningen er å øke din stillingsprosent, så ikke drukne deg selv i dårlig samvittighet eller tenk at du lurer noen. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...