AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Leieboer skaffet seg et nytt sted å bo og bare stakk fra leiligheten. Alle tingene hans er borte, men leiekontrakten har oppsigelsestid på 3 måneder. Litt usikker på hva jeg kan gjøre.. Om jeg leier ut til noen nye med en gang kan leietaker plutselig komme tilbake. Han er ikke interessert i å betale noe mer i leie sier han. Eller skal jeg vente til han ikke betaler neste måned og så sende varsel og krav og så krav om utkastelse? Har depositumet hans på depositumskonto, men dette kommer han aldri til å godta at jeg tar. Anonymkode: d1f6a...091
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Er depositumskontoen i samme bank som kontoen der husleien ble betalt? Anonymkode: f040d...66c 1
Gjest5656 Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 (endret) Mange tråder som handler om en leieboer som skal ut fra utleier siste tiden... Sammentreff? Du får bare kreve inn resten av leia gjennom depositumskonto hvis leieboer sier opp? Endret 12. september 2022 av Gjest5656 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Meld deg inn i huseierforeningen igjen få en time med advokat Anonymkode: 3d350...8ad
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Han kan ikke nekte deg å ta av depositumet hvis han ikke forholder seg til oppsigelsestid. Mulig du må via husleietvistutvalget, men du kommer til å vinne Anonymkode: bef59...7b2 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Har han sagt opp? Hvis han ikke har sagt opp, ville jeg fått det skriftlig fra han at han ikke akter å bruke leiligheten mer og heller ikke er interessert i å betale noe mer. Så ville jeg svart med noe som: «Da anser jeg det som at du har valgt å si opp leiligheten, og siste dag i oppsigelsestiden vil være 31.desember. Leie må betales frem til oppsigelsestiden er utløpt. Du vil slippe å betale leie fra og med den dagen jeg evt har nye leieboere, og senest 31.desember. Dersom leie uteblir vil dette bli trukket fra depositumskonto» Anonymkode: ed534...774 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Om han ikke betaler for seg, så har du depositum. Depositumet er der for en grunn. Anonymkode: 28955...b48 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har han sagt opp? Hvis han ikke har sagt opp, ville jeg fått det skriftlig fra han at han ikke akter å bruke leiligheten mer og heller ikke er interessert i å betale noe mer. Så ville jeg svart med noe som: «Da anser jeg det som at du har valgt å si opp leiligheten, og siste dag i oppsigelsestiden vil være 31.desember. Leie må betales frem til oppsigelsestiden er utløpt. Du vil slippe å betale leie fra og med den dagen jeg evt har nye leieboere, og senest 31.desember. Dersom leie uteblir vil dette bli trukket fra depositumskonto» Anonymkode: ed534...774 Nei ikke skriftlig, kun muntlig. Har skrevet at han får betale, men ikke noe svar. Hvordan er det å ta av depositumskonto? Må ikke han godta det? Anonymkode: d1f6a...091 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Leieboer skaffet seg et nytt sted å bo og bare stakk fra leiligheten. Alle tingene hans er borte, men leiekontrakten har oppsigelsestid på 3 måneder. Litt usikker på hva jeg kan gjøre.. Om jeg leier ut til noen nye med en gang kan leietaker plutselig komme tilbake. Han er ikke interessert i å betale noe mer i leie sier han. Eller skal jeg vente til han ikke betaler neste måned og så sende varsel og krav og så krav om utkastelse? Har depositumet hans på depositumskonto, men dette kommer han aldri til å godta at jeg tar. Anonymkode: d1f6a...091 Du skal selvfølgelig ha depositumet for å dekke leie som uteblir. Det er jo hele poenget med depositum. Så hvis leietaker stikker av og ikke betaler for seg de 3 månedene oppsigelsestid, kan du absolutt trekke fra depositumet for de 3 månedene. Det er bare å ha alt skriftlig med leietaker og informere om hvordan ting henger sammen. Anonymkode: 7cb48...c38 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 Han har jo i tillegg ødelagt leiligheten da. Masse skader og søppel inne. Så det depositumet dekker ikke engang skadene og ihverfall ikke husleie i tillegg.. hva gjør man? Anonymkode: d1f6a...091
Snublefot62 Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 Informer han om at leiligheten ikke er ryddet og vasket ut av i tråd med avtalen, og at kostnadene med dette, evnt skader og manglende leie blir trukket fra depositummet. Dersom depositum ikke er nok vil du gå til forliksrådet for å få resten dekket av han der. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han har jo i tillegg ødelagt leiligheten da. Masse skader og søppel inne. Så det depositumet dekker ikke engang skadene og ihverfall ikke husleie i tillegg.. hva gjør man? Anonymkode: d1f6a...091 Har du lest svarene du har fått, eller bare ignorerer du de? Skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med denne tråden, da flere har svart hva du kan gjøre. Anonymkode: 8430a...ad6 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 18.33): Nei ikke skriftlig, kun muntlig. Har skrevet at han får betale, men ikke noe svar. Hvordan er det å ta av depositumskonto? Må ikke han godta det? Anonymkode: d1f6a...091 Du må i hvertfall ringe banken å si at de ikke skal utbetalte depositum til han da dere har en pågående sak. Han er pliktig til å overholde sine 3mnd oppsigelse, men du skal selvfølgelig prøve å finne noen andre så fort som mulig. Så må du sende han skriftlig det som Snublefor62 skriver her. Anonymkode: ce2da...ede
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 Send leietaker en melding, skriv at leiligheten ikke er vasket slik som den skal (iht leiekontrakten) - og at du nå kommer til å sende et krav til banken, om å få overført depositumet til din konto pga ubetalt leie i oppsigelsestiden. Så sender du en henvendelse til den aktuelle banken. Skriv til dem at du krever å få utbetalt depositumet til din private konto, fordi leietaker har dratt fra leiligheten - og må dermed betale med depositum for leie resten av oppsigelsestiden. Det kan ta opp til 5 uker før du får depositumet, siden leietakeren får 5 uker på seg til å protestere mot kravet ditt. Protesterer han så blir det en sak ut av det, protesterer han ikke - så blir det utbetalt til deg. Anonymkode: 99555...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #15 Skrevet 19. september 2022 Når du er så usikker på prosessen ville jeg ha tatt en prat med advoktat (f.eks gjennom huseierforeningen) og fått forklart hele prosessen slik at du har alle papirer i orden når du skal ha pengene ut av depositumkonto og evt. kreve inn dekning for andre skader. Anonymkode: 8430a...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #16 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må i hvertfall ringe banken å si at de ikke skal utbetalte depositum til han da dere har en pågående sak. Han er pliktig til å overholde sine 3mnd oppsigelse, men du skal selvfølgelig prøve å finne noen andre så fort som mulig. Så må du sende han skriftlig det som Snublefor62 skriver her. Anonymkode: ce2da...ede Ingen bank overfører depositum til verken huseier eller leietaker, uten at noen har henvendt seg dit. Hvis leietakeren krever depositumet, så får huseieren 5 ukers på seg til å benekte kravet. Anonymkode: 99555...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #17 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har jo i tillegg ødelagt leiligheten da. Masse skader og søppel inne. Så det depositumet dekker ikke engang skadene og ihverfall ikke husleie i tillegg.. hva gjør man? Anonymkode: d1f6a...091 Hvordan vet du det? Du kan ikke låse deg inn i leiligheten, samtidig som du hevder at han har et aktivt leieforhold og at han skal betale husleie. Du kan kun låse deg inn ved f.eks pågående vannlekkasje eller lignende. Anonymkode: 33ad2...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå