AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #41 Skrevet 13. september 2022 og ja, sminkebord på rommet er gull! (selv om gamlismamma synes det er tull….) Anonymkode: d91d0...a3d
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. september 2022 #42 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er enig med dere, men vil tilføye at det var MYE lettere å få en 5/7 -åring til å huske ting og ikke svime, enn en 13-åring. Anonymkode: 834de...591 Joda, men hun får da gå i skitne klær til him vasker dem da🥳😅
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #43 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Gir beskjed på beskjed og det går 2 minutter så er den glemt. Begynner nesten å tro at det er noe som ikke stemmer med jenten, men det er vel innenfor normalen? Ts Anonymkode: 0e92e...66f Ja, det er jo normalt. Barn er vimsete. Det korrigeres ved veiledning. Eller oppdragelse, som vi kaller det når foreldre ved eksempler og forklaring bygger barns vaner og virkelighetsforståelse. Er ditt barn utenfor det du tolererer av «normalt» - ta en evaluering på hvordan og hvorfor din valgte oppdragelse førte til det. Og endre deg selv. Anonymkode: e5f2a...1f3
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. september 2022 #44 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun kommer til å bruke opp hvert eneste plagg hun har, før hun husker eller orker å vaske de, og da blir det klaging og stress fordi hun oppdager i siste sekund at hun ikke har rene klær. Det blir også tull fordi hun ikke husker hvordan hun bruker vaskemaskinen, hvordan hun sorterer klær, husker ikke å henge opp klærne eller ta de ned og legge de sammen. Faren er mye mer likegyldig enn meg, og kan henge seg opp i andre ting ved jenta som kun berører han. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Da får hun gå i skitne klær da. Ærlig talt. Det er ikke akkurat rakett forskning å starte vaskemaskinen. Om hun er så vims så skriv en lapp med hvilke program for hva type vask. Problem solved.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #46 Skrevet 13. september 2022 Strøm: http://www.elektromiljo.com/Menu/Privat/Stue/Smarte-løsninger/KOMFORT/En-smart-investering/Slår-på-lys-automatisk/61DB0036-D8B5-41C0-ADD9-84E209933BE8/1 og med sparepærer, og dimmere i rom uten bevegelsessensor, så trenger man ikke tenke Litt med det å installere, men er vel ikke så superdyrt som tidligere, og det spares jo opp på sikt -så det kan bli nyttig og bra økonomisk for dere i mange år fremover med slike oppdateringer. Evt. så kan dere ta henne med på en læretime om privatøkonomi. La henne sitte ved siden av når dere betaler regninger, dere husker kanskje barneleken hvor man tar en håndfull steiner og sier "så mye får du (lønn fra arbeid), så mye gir du bort (betaler i utgifter/kaster steinene i lufta), og så mye har du igjen (de steinene som er igjen i hånda)". Dere kan også lage et belønningssystem, hvor hun får ukelønn for enkle oppgaver og en bonus på slutten av måneden om hun har gjort noe ekstra av seg selv, denne må hun ikke loves -den kan komme som overraskelser. Anonymkode: de3b8...4b4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #47 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): og ja, sminkebord på rommet er gull! (selv om gamlismamma synes det er tull….) Anonymkode: d91d0...a3d Det har hun men foretrekker å være på badet pga vask og sterkere lys Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #48 Skrevet 13. september 2022 Altså - jeg hadde ALDRI fått oppføre meg sånn som tenåring, hjemme hos mine foreldre. Og jeg har hatt en svært god oppvekst. Hva i alle dagar har skjedd på veien, fra år 2000 til 2022? Helt uakseptabel atferd. Anonymkode: 6edd9...64d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #49 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Strøm: http://www.elektromiljo.com/Menu/Privat/Stue/Smarte-løsninger/KOMFORT/En-smart-investering/Slår-på-lys-automatisk/61DB0036-D8B5-41C0-ADD9-84E209933BE8/1 og med sparepærer, og dimmere i rom uten bevegelsessensor, så trenger man ikke tenke Litt med det å installere, men er vel ikke så superdyrt som tidligere, og det spares jo opp på sikt -så det kan bli nyttig og bra økonomisk for dere i mange år fremover med slike oppdateringer. Evt. så kan dere ta henne med på en læretime om privatøkonomi. La henne sitte ved siden av når dere betaler regninger, dere husker kanskje barneleken hvor man tar en håndfull steiner og sier "så mye får du (lønn fra arbeid), så mye gir du bort (betaler i utgifter/kaster steinene i lufta), og så mye har du igjen (de steinene som er igjen i hånda)". Dere kan også lage et belønningssystem, hvor hun får ukelønn for enkle oppgaver og en bonus på slutten av måneden om hun har gjort noe ekstra av seg selv, denne må hun ikke loves -den kan komme som overraskelser. Anonymkode: de3b8...4b4 Hun får ganske mye ukepenger av faren, uansett om hun går ut med søpla eller ikke løfte en finger. Hun har penger nok så hun savner ikke noe ukepenger fra meg. Ts Anonymkode: 0e92e...66f
Maskinfører Skrevet 13. september 2022 #50 Skrevet 13. september 2022 Hun har nok blitt påvirket av dagens samfunn tenker jeg selv bruker jeg mellom 5-10 minutter i dusjen 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #51 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hun får ganske mye ukepenger av faren, uansett om hun går ut med søpla eller ikke løfte en finger. Hun har penger nok så hun savner ikke noe ukepenger fra meg. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Men det er jo poenget, dere burde få til et system der hun gjør noe for pengene hun får! Hvis hun bare får penger gratis så vil hun ikke forstå seg på privatøkonomi! Om noen år skal hun faktisk bli voksen, og da styre sitt eget. Men slik dere holder på så kommer hun til å få trøbbel i fremtiden med ansvaret for egen økonomi! For oss var det annerledes, men det gikk uansett ikke så bra. Jeg fikk ikke lommepenger, vi gjorde masse hjemme (mor var perfeksjonist), men istedet for å få lønn så handlet de og ga bort til meg, ting bare "dukket opp" samtidig som at jeg ikke fikk noe styring over egen økonomi, ikke fikk kjøpt det jeg ønsket meg. Og jeg ble flau i forhold til venner, for jeg hadde jo aldri penger, og kunne ikke kjøpe noe uten at mamma var med osv. Resultatet blir uansett noe lignende -jeg fikk ikke en god forståelse av at arbeid/gjøre noe=penger. Dere bør fortelle henne at nå er hun ikke et barn lengre, og dermed så bør hjelpe til mer i hjemmet og om hun gjør det så får hun penger. Om dere er skilt (beklager jeg leste ikke hele tråden) så bør du og far enes om dette. Hun kan selv være med å skrive ned listen over hva hun skal gjøre, og se tydelig hva hun får for det. Anonymkode: de3b8...4b4 1
GullPoteten Skrevet 14. september 2022 #52 Skrevet 14. september 2022 (endret) Hun må begynne å ta ansvar rett og slett. Da jeg var på den alderen ryddet jeg kjøkkenet, laget middag til familien eller hjalp til uten å bli bedt om det. Rett og slett fordi jeg kunne glemme å få penger eller kule ting hvis jeg ikke gjorde det. Foreldrene mine jobbet hardt, så jeg ville også hjelpe dem så godt jeg kunne. Var ikke perfekt, men hadde hvertfall litt respekt for foreldrene mine. Kanskje fordi husarbeidet viste meg hvor mye de faktisk gjorde for meg. Slutt å vask tøyet hennes, ikke gjør middagen ferdig før hun har bidratt. Vis henne at ting ikke kommer til å skje før hun gjør noe. Hun kommer til å være takknemlig som voksen! Og føle seg klar til å takle livet. Jeg trengte ikke å lære meg å koke poteter som 20 åring, jeg kunne alt fra før da jeg flyttet hjemmefra. Edit: skrivefeil Endret 7. oktober 2022 av GullPoteten 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #53 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg maser og maser men det går ikke inn. Kom til å tenke på en annen tråd her inne, om en mann med brukket fot og hans tenåring som dulter borti faren hver gang tenåringen skal passere faren. Tenåringen går fått masse beskjeder om å være forsiktig og ta hensyn, men det går rett og slett ikke inn Ts Anonymkode: 0e92e...66f Men hva er konsekvensene, da? Så lenge du bare maser, og det ikke er konsekvenser, hvorfor skal hun da endre adferd...? Masing går inn det ene øret og ut det andre, og jo mer du maser, jo flinkere blir ungen til å bare la det bli bakgrunnsdur. Masing er veldig, veldig lite effektivt, og ikke hjelpsomt i det hele tatt. Det MÅ være konsekvenser. Og her er det jo forferdelig enkle logiske konsekvenser, noe så enkelt som at javel, da har du ikke rene klær, da, da får du gå i noe skittent. Anonymkode: 1ef7e...bce 1
Hactar Skrevet 14. september 2022 #54 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er redd det ender med at hun vil være mer med faren enn hos oss pga regler og krav her, og bare sus og dus hos faren. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Selv om grenser er viktig, er det enda viktigere å ha best mulig kontakt med tenåringen sin. Hva far og stemor gjør, får du ikke gjort så mye med, og det er nok reelt at du kan miste en del kontakt med jenta om hun opplever seg veldig mye strengere behandlet hos deg. Kan du lage noen rammer rundt henne som gjør at det ikke blir så mye nytteløst mas, men samtidig styrer henne litt i rett retning? La oss si hun for eksempel får én vask i uka til sine klær, på bestemt dag. Så setter du på vasken sammen med henne den dagen. Du kan hjelpe henne å sortere fra det som egentlig ikke er skittent dersom det ikke er plass til alt. Om det er plass til det, kan dere lage sminkestasjon inne på rommet hennes, så mest mulig av stell og rot i forbindelse med stell fjernes fra badet. Når det gjelder slukking av lys, lengde på dusj og håndkle på gulvet, må det vel gjerne mases. Men jeg har egentlig ikke så stor tro på generelle påminninger. Du må være der og minne på håndkleet idet hun er ferdig på badet eller hanke henne inn til å henge det opp senere, og da blir det et spørsmål om i hvor stor grad du orker å gjete henne. Uansett tenker jeg hun kommer ut av tåka på et tidspunkt, og da kan du ta igjen en del an detaljene om hvordan ta hensyn i en husholdning. Så lenge hun har noen oppgaver og ikke syes fullstendig puter under armene på, tror jeg grunnlaget for å bli en hensynsfull voksen kan legges selv om det blir noen år som superselvsentrert i tenåra. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #55 Skrevet 14. september 2022 WhisperingWind skrev (På 13.9.2022 den 6.47): Hvorfor blir det tull? Om hun ikke klarer å vaske egne klær så får hun ta konsekvensene av det da vel. Snakker om pute sying. Min 7 åring har klart å vaske klær(under oppsyn) siden han var 3 år... Kvinneguiden blir bare dummere og dummere 😂😂 Anonymkode: da746...69f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #56 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hva er konsekvensene, da? Så lenge du bare maser, og det ikke er konsekvenser, hvorfor skal hun da endre adferd...? Masing går inn det ene øret og ut det andre, og jo mer du maser, jo flinkere blir ungen til å bare la det bli bakgrunnsdur. Masing er veldig, veldig lite effektivt, og ikke hjelpsomt i det hele tatt. Det MÅ være konsekvenser. Og her er det jo forferdelig enkle logiske konsekvenser, noe så enkelt som at javel, da har du ikke rene klær, da, da får du gå i noe skittent. Anonymkode: 1ef7e...bce I dag tidlig var ikke favorittklærne hennes tørre etter at jeg vasket de i går, og når det ble sure miner sa jeg at hun fikk vaske selv heretter og hun sa ja, så får vi se hva som skjer. Ts Anonymkode: 0e92e...66f 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #57 Skrevet 14. september 2022 Hactar skrev (52 minutter siden): Selv om grenser er viktig, er det enda viktigere å ha best mulig kontakt med tenåringen sin. Hva far og stemor gjør, får du ikke gjort så mye med, og det er nok reelt at du kan miste en del kontakt med jenta om hun opplever seg veldig mye strengere behandlet hos deg. Kan du lage noen rammer rundt henne som gjør at det ikke blir så mye nytteløst mas, men samtidig styrer henne litt i rett retning? La oss si hun for eksempel får én vask i uka til sine klær, på bestemt dag. Så setter du på vasken sammen med henne den dagen. Du kan hjelpe henne å sortere fra det som egentlig ikke er skittent dersom det ikke er plass til alt. Om det er plass til det, kan dere lage sminkestasjon inne på rommet hennes, så mest mulig av stell og rot i forbindelse med stell fjernes fra badet. Når det gjelder slukking av lys, lengde på dusj og håndkle på gulvet, må det vel gjerne mases. Men jeg har egentlig ikke så stor tro på generelle påminninger. Du må være der og minne på håndkleet idet hun er ferdig på badet eller hanke henne inn til å henge det opp senere, og da blir det et spørsmål om i hvor stor grad du orker å gjete henne. Uansett tenker jeg hun kommer ut av tåka på et tidspunkt, og da kan du ta igjen en del an detaljene om hvordan ta hensyn i en husholdning. Så lenge hun har noen oppgaver og ikke syes fullstendig puter under armene på, tror jeg grunnlaget for å bli en hensynsfull voksen kan legges selv om det blir noen år som superselvsentrert i tenåra. Gode råd. ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #58 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 9.40): Er dere alle så strenge med deres 12-13 åringer? Hvis jeg innfører alle disse reglene blir det bare kjefting og sure miner fra både min og hennes side dagen lang, fordi hun må fotfølges for at det i det hele tatt blir gjort. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Nei jeg er ikke så streng. Jeg velger ut mine kamper. Han må rydde etter seg når han har dusjet og legge skittentøy i kurv. Han må rydde av etter seg når han spiser og tar servise inn på rommet. Å slå av lys på rommet har veldig liten betydning med LED-lys. Det er om å gjøre å ikke bli slitsomt masete. At tenåringer er vimsete, sånn er det. Anonymkode: e7d65...86c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #59 Skrevet 14. september 2022 Hos oss vaskes så godt som bare fulle maskiner, og jeg vasker ikke rene klær. Men mine barn har alltid vært opptatt av naturvern, så det har ikke vært så vanskelig å argumentere for det. Klær jeg ikke synes de trenger har de måttet kjøpe selv, og ukepenger får de for å vaske hvert sitt bad og støvsuge hvert sitt rom og ellers hjelpe til når vi ber om det. Når de har vært rundt 13 er det umulig å få dem til å huske ting, så da må de noen ganger gjøre ting med en gang slik at begge slipper masing, og vi har på forhånd blitt enige om reglene som gjelder, og hvorfor de er gode for oss begge. De setter stor pris nå på alt de kan når de treffer andre udugelige folk. For deg vil jeg nok anbefale en samtale (gjerne i måltid eller i bil der oppmerksomheten er mot noe annet enn bare dere to), der du forklarer hvorfor ting bør endres, og dere blir enige om hvilke regler som skal gjelde. Da kan hun ønske seg mindre mas, for det finnes andre måter å løse ting på. Lange dusjer og hyppige klesvasker er dyrt, og hun bør skjønne at konsekvenser av det er mindre av andre goder(selv om far kanskje er rikere og dårligere på å lære bort om personlig økonomi). Hun vil kanskje bli sur, og når hun møter motstand og blir sint vil hun kunne si at hun favoriserer far, men når problemene blir større senere i livet, vil hun se på deg som en tryggere havn, og det er utrolig mye verdt. Lykke til ❤️ Anonymkode: d95ea...90b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå