AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #21 Skrevet 13. september 2022 WhisperingWind skrev (3 timer siden): Hvorfor blir det tull? Om hun ikke klarer å vaske egne klær så får hun ta konsekvensene av det da vel. Snakker om pute sying. Min 7 åring har klart å vaske klær(under oppsyn) siden han var 3 år... AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg synes ikke det er strengt å forlange rydding av egne ting på fellesbad, og å legge skittentøy i skittentøyskurven. Det er slikt jeg forventer av min femåring.. Er hun overhodet ikke vant til konsekvenser og grensesetting? Sure miner blir det garantert i starten, til hun lærer seg at sånn er regelen, og at hun må ta ansvar for ting i heimen hun også. Du (og mannen!) har ansvar for å lære henne helt basic ting som klesvask og rydding. Det er noe hun MÅ lære seg. Hun skal bo alene en dag. Når tenker du hun skal lære seg dette? Hun er mer enn gammel nok nå. Blir det mindre sure miner når hun er 17, tror du..? Det tror nemlig ikke jeg. Anonymkode: 1ef7e...bce Jeg er enig med dere, men vil tilføye at det var MYE lettere å få en 5/7 -åring til å huske ting og ikke svime, enn en 13-åring. Anonymkode: 834de...591 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #22 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Desto større grunn til at du skal sette grenser for henne, og lære henne hvordan man skal oppføre seg. Gensesetting er kjærlighet. "Det er ikke jobben din å gjøre barnet ditt glad", som det heter. Jobben din som forelder er å lære dem å være velfungerende mennesker, som skal klare seg selv i samfunnet. Og det innebærer å sette grenser, forventninger, og ha konsekvenser for å ikke innfri disse. Barn blir tryggere av grenser, og selv om de høres og ser skikkelig mugne ut, er det faktisk slik at de føler seg tryggere og mer elsket, og får meg selvtillit og bedre selvfølelse av det. At faren ikke tar sin del av dette ansvaret, gjør det ekstra viktig at du følger opp, og gir henne de grensene og den "opplæringen" hun trenger. Å sende en 18-åring på studentkollektiv for første gang, uten kunnskap om klesvask og helt uten grunnleggende ferdigheter i hvordan man skal oppføre seg og ta hensyn når man bor sammen med andre, er ikke å utvise kjærlighet. Anonymkode: 1ef7e...bce Helt enig med deg, men det blir jo sånn at når man er den "strenge" forelderen så blir den "ikke strenge" forelderen favorisert. Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #23 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er enig med dere, men vil tilføye at det var MYE lettere å få en 5/7 -åring til å huske ting og ikke svime, enn en 13-åring. Anonymkode: 834de...591 Ja, jeg har også større barn, men det er der grensesettingen kommer inn i bildet. Det er ikke det at hun ikke kan; det er det at hun slipper unna med å svime. Eneste som hjelper mot "sviming" er konsekvenser, som blir gjennomført, hver gang. Og da logiske konsekvenser (=har ikke rene klær å ha på), ikke straff ("Ikke noe nettbrett eller mobil på en uke!") Anonymkode: 1ef7e...bce 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #24 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig med deg, men det blir jo sånn at når man er den "strenge" forelderen så blir den "ikke strenge" forelderen favorisert. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Ja, sånn er det jo ofte. Men det må man bare stå i. Her i huset er jeg den strenge. Men det har også resultert i mindre gnisninger med ungene. De VET hva som forventes, og de VET konsekvensene, og de VET at det gjennomføres. Mens med mannen så slipper de gjerne unna med ting, helt til han får nok og blir sur, og så er det dårlig stemning, osv. I tillegg er det jo det, at i det lange løp er det deg de vil takke, ikke faren. Man må tåle å være den kjipe når man skal oppdra ungen. Du ville neppe gitt ungene fri flyt av nugatti og boller og brus bare fordi de fikk det av faren - da hadde du nok satt foten ned og hatt regler i heimen. Det er ikke annerledes med rydding og klesvask, det er også viktig. Anonymkode: 1ef7e...bce 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #25 Skrevet 13. september 2022 Det var en psykiater i en dokumentar som engang sa at tenåringer egentlig er midlertidig hjerneskadde. Jeg fant på måte en trøst i den påstanden😅Det går med andre ord over. Anonymkode: 62f58...8ca 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #26 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var en psykiater i en dokumentar som engang sa at tenåringer egentlig er midlertidig hjerneskadde. Jeg fant på måte en trøst i den påstanden😅Det går med andre ord over. Anonymkode: 62f58...8ca Har hørt det jeg også.🤭 Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #27 Skrevet 13. september 2022 Sørg for at et av yndlingsplaggene blir "ødelagt" i vask? 🤪 Det var da jeg tok mer ansvar for å vaske klær selv, etter at favoritt-ullgenseren min ble vasket på feil program og krympet siden pappa ikke var så nøye på ull/ikke ull. Når jeg ser tilbake på det nå kan det hende det ble gjort med vilje, strategisk inkompetanse heter det visst. 😆 Neida, forslaget over var egentlig ikke alvorlig ment. Og jeg har verken delt foreldreansvar eller tenåringsbarn, så det kan hende jeg møter meg selv i døra om noen år. Men fra min egen tid som tenåring var det konsekvenser jeg lærte best av. Favorittgenseren ikke vasket enda? Nei, men den lå ikke i skittentøyskurven på badet eller på vaskerommet. Dessuten hadde jeg tre yngre søsken, hvordan skulle mamma klare å holde styr på hva som skulle vaskes eller ikke når det lå klær overalt? Hadde jeg vasket klærne selv, hadde jeg sluppet det styret der. Anonymkode: 6da93...8dc 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #28 Skrevet 13. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Merker at hun bare er vant til å tenke på sine behov. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Og hvem skal lære henne å ta hensyn til andre? Naboen? Katten? En tilfeldig mann på gaten? Anonymkode: 43c5e...a72
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #29 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hvem skal lære henne å ta hensyn til andre? Naboen? Katten? En tilfeldig mann på gaten? Anonymkode: 43c5e...a72 Jeg maser og maser men det går ikke inn. Kom til å tenke på en annen tråd her inne, om en mann med brukket fot og hans tenåring som dulter borti faren hver gang tenåringen skal passere faren. Tenåringen går fått masse beskjeder om å være forsiktig og ta hensyn, men det går rett og slett ikke inn Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #30 Skrevet 13. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg maser og maser men det går ikke inn. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Idioti er å gjøre den samme ting om og om igjen og forvente nytt resultat. Ergo må du gjøre noe annet enn å mase. Som å la henne få føle på konsekvensene. Ikke fler rene klær - hun må gjenbruke noe av det hun allerede har hatt på i to timer. Slukker ikke lyset - byt lyspærene ut med svake sparepærer, evt. konfisker en lampe. Lange dusjer - skru ned for temperaturen på varmtvannsbeholderen så det ikke er behagelig å dusje i mer enn fem minutter. Glemmer tøy i vaskemaskinen - hiv det ut i en vasketøyskurv, resten er hennes problem. Men husk å rose henne når hun faktisk klarer noe. Anonymkode: 43c5e...a72 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #31 Skrevet 13. september 2022 Det som hjelper er tiden. 12-13 år var den verste perioden med våre døtre, masse barnslig drama og krangling med meg, og OCD-tendenser også (jeg ble bekymret over hvilke sammenbrudd som kunne komme hvis noen hadde vært inne på rommet hennes eller så vanskelig det var å gå på skolen fordi håret ikke var perfekt) så begynte hun/de på ungdomsskolen og ble mye mer modne og greie og fornuftige, helt av seg selv. Jeg tror gutter får den perioden littegrann senere, men med mye av det samme. Jeg syns også folk er strenge her, løsningen er jo ikke å mase mer, krangle mer, hjelpe henne mindre. Dere har god tid på dere til å ende med en 16-åring som slukker lys, dusjer kort, tar hensyn og vasker klær, kanskje en 14-åring til og med. Det er ingen grunn til å starte 3.verdenskrig hjemme akkurat nå, bare forhold deg rolig, hjelp henne med dette ved å vise at det er ikke så farlig det med håret, ikke straff, men snakk om og vis hva som forventes og lag humor av det, eventuelt overse det verste. Vær et godt forbilde, du kan godt nekte å vaske så mye klær og slukke lys du osv, men ikke gjør dette til større saker enn hun allerede gjør. Vanlig oppdragelse på samme måte som med småbarn: "Så utrolig bra at du dusjet litt kortere i dag!" "Så flott at du husket å legge klærne i skittentøykurven". Noe mer ville jeg ikke lagt opp til akkurat nå. Anonymkode: 268ae...79a 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #32 Skrevet 13. september 2022 Tid hjelper. Min eldste på 21 har kontroll nå,massiv sviming i tenårene. Jente det og. Søstra på 13 er helt lik Anonymkode: de0e6...5a5 2
Gjest Sprite Skrevet 13. september 2022 #33 Skrevet 13. september 2022 Dette er latskap. Fra dere begge.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #34 Skrevet 13. september 2022 Sprite skrev (1 minutt siden): Dette er latskap. Fra dere begge. Ikke latskap fra meg men når faren og samboer ikke stiller krav til henne, er det vanskelig for meg og også uvant for jenten at det er krav og regler hos oss, og avslapning og full service i det andre hjemmet hennes. Har snakket med hennes far og bonusmor og de bryr seg ikke om hun roter, slipper alt på gulvet, om lyset står på eller om skittentøyshaugen med hennes klær er halvannen meter høy. Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #35 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun kommer til å bruke opp hvert eneste plagg hun har, før hun husker eller orker å vaske de, og da blir det klaging og stress fordi hun oppdager i siste sekund at hun ikke har rene klær. Det blir også tull fordi hun ikke husker hvordan hun bruker vaskemaskinen, hvordan hun sorterer klær, husker ikke å henge opp klærne eller ta de ned og legge de sammen. Faren er mye mer likegyldig enn meg, og kan henge seg opp i andre ting ved jenta som kun berører han. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Hun kommer garantert til å bruke opp alle klærne ja, og det kommer til å bli stress - og konsekvenser ved at «ønske antrekket» er skittent når hun skal møte gjengen. Det er jo slik de lærer. Og de lærer ikke det etter en gang. Dessverre må dette skje i flere omganger før det går inn. Ved at du fjerner problemet vil hun dra det med seg inn i voksenlivet. Hilsen en som nettopp har hatt to tenåringer hjemme. Anonymkode: 7416c...133 3
Gjest Sprite Skrevet 13. september 2022 #36 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke latskap fra meg men når faren og samboer ikke stiller krav til henne, er det vanskelig for meg og også uvant for jenten at det er krav og regler hos oss, og avslapning og full service i det andre hjemmet hennes. Har snakket med hennes far og bonusmor og de bryr seg ikke om hun roter, slipper alt på gulvet, om lyset står på eller om skittentøyshaugen med hennes klær er halvannen meter høy. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Da er det jo en logisk forklaring på det
C8H10N4O2 Skrevet 13. september 2022 #37 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke latskap fra meg men når faren og samboer ikke stiller krav til henne, er det vanskelig for meg og også uvant for jenten at det er krav og regler hos oss, og avslapning og full service i det andre hjemmet hennes. Har snakket med hennes far og bonusmor og de bryr seg ikke om hun roter, slipper alt på gulvet, om lyset står på eller om skittentøyshaugen med hennes klær er halvannen meter høy. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Du kan ikke bare slippe alt fordi far har gjort det, om du ønsker forandring. Hvordan datteren din oppfører seg hos far får være hans problem. Hjemme hos deg er det dine regler, krav og rutiner som gjelder. Jeg har forståelse for at du synes det kan være vanskelig, for all del, men jeg ser for meg at en liten periode bestående av ekstra suring og klaging fra datteren din sin kant (fram til hun ser at handlinger gir uønskede konsekvenser) er verdt det framfor langvarig misnøye sånn som det er nå. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #38 Skrevet 13. september 2022 C8H10N4O2 skrev (7 minutter siden): Du kan ikke bare slippe alt fordi far har gjort det, om du ønsker forandring. Hvordan datteren din oppfører seg hos far får være hans problem. Hjemme hos deg er det dine regler, krav og rutiner som gjelder. Jeg har forståelse for at du synes det kan være vanskelig, for all del, men jeg ser for meg at en liten periode bestående av ekstra suring og klaging fra datteren din sin kant (fram til hun ser at handlinger gir uønskede konsekvenser) er verdt det framfor langvarig misnøye sånn som det er nå. Er redd det ender med at hun vil være mer med faren enn hos oss pga regler og krav her, og bare sus og dus hos faren. Ts Anonymkode: 0e92e...66f
Mooza Skrevet 13. september 2022 #39 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er dere alle så strenge med deres 12-13 åringer? Hvis jeg innfører alle disse reglene blir det bare kjefting og sure miner fra både min og hennes side dagen lang, fordi hun må fotfølges for at det i det hele tatt blir gjort. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Nei - jeg har ikke vært det. Jeg har ikke laget styr av ingenting. Nå er det jo spesielle tider- slik som dette med strøm, så da skjønner jeg at det er viktigere å faktisk ta den kampen. Det koster litt for mye hvis ikke. Våre eldste kunne dusje til det ikke var varmtvann igjen til neste!! Det var jo ille nok den gang, men nå hadde det vært katastofe. Kanskje du bare må minne henne på det enda flere ganger? Kjøpe inn en hårkur og diskutere hvordan man kan la den virke mens man slår av dusjen? Tilføre noe mer- og ikke bare ta bort ting? Lage et sminkebord med ekstra lys inne på hennes rom, der hun kan sminke seg? Det måtte vi gjøre til vår nest-eldste som brukte såååå lang tid på badet. Det gjør de jo ikke av vond vilje, men fordi det er så viktig for dem å se bra ut. Hvorfor? De er ungdommer, og det er press. Heng lapp på dusjen! Spør om forslag til hvordan man kan dusje på et effektiv sett. Fortell om veldig store strømregninger som man knapt greier å betale, slik at de får en bedre forståelse for det som ligger foran oss. Heng gjerne lapp utenfor rommt med et hjerte og en smilemunn. Jeg haaater når ting blir surt, og det gir ofte verre utslag på andre ting. Det er ikke veien å gå - etter min erfaring. Det er ikke fordi jeg er så snill og tålmodig i utgangspunktet, men vi hra hatt fire jenter i hus- og jeg har lært meg å velge min kamper med omhus, og ta de kampene på en måte som styrker selvtillit og beholder varme og harmoni i huset. Man kommer ofte mye lenger med det.- Det er ikke lett med disse ungdommene. Men det går jo over. Når de er 20
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #40 Skrevet 13. september 2022 Veldig mye av det du beskriver i hovedinnlegget er en del av utseendefokuset til barn/unge i dag. Perfekt utseende, viktig med sminke, skifte klær ofte, livredd for at noe skal være «skittent». Dette tar også opp mye hjernekapasitet! Fremst i hjernen og høyest på agendaen for en tenåringsjente er hvordan de jevnaldrende vil se henne, vurdere henne, bedømme henne. At jentene i klassen ikke kan «ta» henne på feil hår, sminke eller klær er viktigere enn at mamma «tar» henne på rot og skittentøy på feil sted. Anonymkode: d91d0...a3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå