AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Har en datter på 13 som har teflonhjerne, tror at hun lever alene i leiligheten og flytter omtrent inn på badet hver gang hun skal pusse tennene, har ocd tendenser og er ekstremt opptatt av at alt skal være perfekt mtp hår, sminke, klær, parfymer, sko osv. Spør aldri om å hjelpe til med husarbeid, slipper alt på gulvet etter dusjing selv om skittentøyskurven står 30 cm unna, dusjer gjerne 20-30 minutter selv om vi akkurat har snakket om dyr strøm og miljøvern, alle klær skal vaskes etter kun to timer på kroppen selv om det ikke er flekker eller lukt på klærne, slår aldri av lys i rom hun har vært i til tross for beskjeder om å spare strøm, og MÅ ha 5 lamper tent på rommet når hun ikke er der inne, fordi det er så koselig med lys på når hun skal inn på rommet sitt, sier hun. Kunne ramset opp enda flere nykker med hadde da blitt sittende her i kveld. Er gutter bedre i den alderen? Anonymkode: 0e92e...66f 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en datter på 13 som har teflonhjerne, tror at hun lever alene i leiligheten og flytter omtrent inn på badet hver gang hun skal pusse tennene, har ocd tendenser og er ekstremt opptatt av at alt skal være perfekt mtp hår, sminke, klær, parfymer, sko osv. Spør aldri om å hjelpe til med husarbeid, slipper alt på gulvet etter dusjing selv om skittentøyskurven står 30 cm unna, dusjer gjerne 20-30 minutter selv om vi akkurat har snakket om dyr strøm og miljøvern, alle klær skal vaskes etter kun to timer på kroppen selv om det ikke er flekker eller lukt på klærne, slår aldri av lys i rom hun har vært i til tross for beskjeder om å spare strøm, og MÅ ha 5 lamper tent på rommet når hun ikke er der inne, fordi det er så koselig med lys på når hun skal inn på rommet sitt, sier hun. Kunne ramset opp enda flere nykker med hadde da blitt sittende her i kveld. Er gutter bedre i den alderen? Anonymkode: 0e92e...66f Gir beskjed på beskjed og det går 2 minutter så er den glemt. Begynner nesten å tro at det er noe som ikke stemmer med jenten, men det er vel innenfor normalen? Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Puberteten 😂😂😂 Men er fortsatt ok å gi beskjed og prøve å få til forbedringer. Men mye som skjer i kropp og hjerne i den alderen som roter til mye 😊 Anonymkode: b41a3...f43 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en datter på 13 som har teflonhjerne, tror at hun lever alene i leiligheten og flytter omtrent inn på badet hver gang hun skal pusse tennene, har ocd tendenser og er ekstremt opptatt av at alt skal være perfekt mtp hår, sminke, klær, parfymer, sko osv. Spør aldri om å hjelpe til med husarbeid, slipper alt på gulvet etter dusjing selv om skittentøyskurven står 30 cm unna, dusjer gjerne 20-30 minutter selv om vi akkurat har snakket om dyr strøm og miljøvern, alle klær skal vaskes etter kun to timer på kroppen selv om det ikke er flekker eller lukt på klærne, slår aldri av lys i rom hun har vært i til tross for beskjeder om å spare strøm, og MÅ ha 5 lamper tent på rommet når hun ikke er der inne, fordi det er så koselig med lys på når hun skal inn på rommet sitt, sier hun. Kunne ramset opp enda flere nykker med hadde da blitt sittende her i kveld. Er gutter bedre i den alderen? Anonymkode: 0e92e...66f Glemt hvordan du selv var som tenåring? Det er dine egne gener du kritiserer. Husker du å skru av lys? Vasker du klærne for henne? Anonymkode: 26851...382 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Glemt hvordan du selv var som tenåring? Det er dine egne gener du kritiserer. Husker du å skru av lys? Vasker du klærne for henne? Anonymkode: 26851...382 Jeg er helt nazi på å skru av lys, er vokst opp med far som var veldig nøye med alt. Ja vasker hennes klær. Hadde hun gjort det selv hadde det bare blitt tull, selv om hun har blitt vist hvordan vaskemaskinen virker. ts Anonymkode: 0e92e...66f
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er helt nazi på å skru av lys, er vokst opp med far som var veldig nøye med alt. Ja vasker hennes klær. Hadde hun gjort det selv hadde det bare blitt tull, selv om hun har blitt vist hvordan vaskemaskinen virker. ts Anonymkode: 0e92e...66f Hvorfor blir det tull? Om hun ikke klarer å vaske egne klær så får hun ta konsekvensene av det da vel. Snakker om pute sying. Min 7 åring har klart å vaske klær(under oppsyn) siden han var 3 år...
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Konsekvenser. Er eneste som hjelper. Alt som havner på gulvet går i en pose. Hun har to stykk håndklær tilgjengelig, hvis begge har havnet på gulvet etter dusj så har hun ingenting å tørke seg med før hun har sortert de riktig på vaskerommet og det er på tide å vaske de. Ha faste vaskedager så det er lett å forholde seg til. Samme med klær, men selvfølgelig litt flere alternativer. Anonymkode: 2992a...105 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Gutter er like svimete, hilsen mor til 15-åring 🙈 Anonymkode: b74a7...dc6 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Trekk 50% av lommepengene hennes og si at det må gå til strømregningen fordi hun bruker utrolig mye strøm når hun ikke gjennomfør de tiltakene dere ønsker. Anonymkode: 87f4b...dc4 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Hvis hun får lov til det uten konsekvenser så har du feilet stort som forelder. Anonymkode: 43c5e...a72 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 WhisperingWind skrev (2 timer siden): Hvorfor blir det tull? Om hun ikke klarer å vaske egne klær så får hun ta konsekvensene av det da vel. Snakker om pute sying. Min 7 åring har klart å vaske klær(under oppsyn) siden han var 3 år... Hun kommer til å bruke opp hvert eneste plagg hun har, før hun husker eller orker å vaske de, og da blir det klaging og stress fordi hun oppdager i siste sekund at hun ikke har rene klær. Det blir også tull fordi hun ikke husker hvordan hun bruker vaskemaskinen, hvordan hun sorterer klær, husker ikke å henge opp klærne eller ta de ned og legge de sammen. Faren er mye mer likegyldig enn meg, og kan henge seg opp i andre ting ved jenta som kun berører han. Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 Ikke vask klærne hennes! Hun har ikke klær da, sier du? Nei vel. Det er en dyrebar lekse til senere som hun ikke glemmer så lett - gå på skolen med mammas slitne t-skjorte. Ja, hun vet ikke så mye om klesvask. Det gjør det enda viktigere å la henne lære det! Enig i at du bør slå ned på dette med strømforbruk. Ikke det at datteren din gjør det med ondvilje, men med én gang hjernen forstår at det er en KREVD (ikke bare ønskelig) oppførsel husker den mye bedre Anonymkode: 92337...3e6 10
Embla Othea Skrevet 13. september 2022 #13 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en datter på 13 som har teflonhjerne, tror at hun lever alene i leiligheten og flytter omtrent inn på badet hver gang hun skal pusse tennene, har ocd tendenser og er ekstremt opptatt av at alt skal være perfekt mtp hår, sminke, klær, parfymer, sko osv. Spør aldri om å hjelpe til med husarbeid, slipper alt på gulvet etter dusjing selv om skittentøyskurven står 30 cm unna, dusjer gjerne 20-30 minutter selv om vi akkurat har snakket om dyr strøm og miljøvern, alle klær skal vaskes etter kun to timer på kroppen selv om det ikke er flekker eller lukt på klærne, slår aldri av lys i rom hun har vært i til tross for beskjeder om å spare strøm, og MÅ ha 5 lamper tent på rommet når hun ikke er der inne, fordi det er så koselig med lys på når hun skal inn på rommet sitt, sier hun. Kunne ramset opp enda flere nykker med hadde da blitt sittende her i kveld. Er gutter bedre i den alderen? Anonymkode: 0e92e...66f Her er det korrigering som må til. Det første du kan begynne med, er å lære henne å vaske klær. Det kan forventes av 13-åringer. 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #14 Skrevet 13. september 2022 Her ville jeg rett og slett gitt henne logiske konsekvenser. Klær som slipper på gulvet, blir ikke vasket. Klær som ikke er skitne, får hun vaske selv. Og blir det rot om hun vasker det selv? Javel? Det er en logisk konsekvens. Hun har blitt vist hvordan, og da er det hennes ansvar å gjøre det skikkelig. Sånt ble aldri godtatt da jeg var liten ("I gamle dager da jeg var liten måtte vi gå fire mil til brønnen i horisontal snøstorm og vaske for hånd i en ispytt osv"). Samme med rot på badet. Gi beskjed om at rot ikke tolereres. Ryddes det ikke vekk innen klokken sånn og sånn, soper du det i bosset. Ferdig med den saken. Så får hun kjøpe nytt for sine egne penger. Grenser, og klare, tydelige logiske konsekvenser, som blir gjennomført. Anonymkode: 1ef7e...bce 5
Besina Skrevet 13. september 2022 #15 Skrevet 13. september 2022 Kanskje du kan lage en liste over hvordan hun vasker klær, steg for steg, og henge den opp synlig ved vaskemaskinen? 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #16 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun kommer til å bruke opp hvert eneste plagg hun har, før hun husker eller orker å vaske de, og da blir det klaging og stress fordi hun oppdager i siste sekund at hun ikke har rene klær. Det blir også tull fordi hun ikke husker hvordan hun bruker vaskemaskinen, hvordan hun sorterer klær, husker ikke å henge opp klærne eller ta de ned og legge de sammen. Faren er mye mer likegyldig enn meg, og kan henge seg opp i andre ting ved jenta som kun berører han. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Klaging og stress? Javel? Det er jo bare å drite en lang mil i, og gi rolig beskjed på at hun har blitt minnet på å vaske. Skriv brukanvisning og heng opp ved vaskemaskinen. Både på bruk av maskin, og på sortering. En trettenåring har ingen grunn til å ikke klare dette. Husker hun ikke å henge opp eller ta ned, lær henne å ha alarmer på telefonen. Så får hun ta konsekvensene om hun glemmer. Anonymkode: 1ef7e...bce 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #17 Skrevet 13. september 2022 Er dere alle så strenge med deres 12-13 åringer? Hvis jeg innfører alle disse reglene blir det bare kjefting og sure miner fra både min og hennes side dagen lang, fordi hun må fotfølges for at det i det hele tatt blir gjort. Ts Anonymkode: 0e92e...66f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #18 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er dere alle så strenge med deres 12-13 åringer? Hvis jeg innfører alle disse reglene blir det bare kjefting og sure miner fra både min og hennes side dagen lang, fordi hun må fotfølges for at det i det hele tatt blir gjort. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Jeg synes ikke det er strengt å forlange rydding av egne ting på fellesbad, og å legge skittentøy i skittentøyskurven. Det er slikt jeg forventer av min femåring.. Er hun overhodet ikke vant til konsekvenser og grensesetting? Sure miner blir det garantert i starten, til hun lærer seg at sånn er regelen, og at hun må ta ansvar for ting i heimen hun også. Du (og mannen!) har ansvar for å lære henne helt basic ting som klesvask og rydding. Det er noe hun MÅ lære seg. Hun skal bo alene en dag. Når tenker du hun skal lære seg dette? Hun er mer enn gammel nok nå. Blir det mindre sure miner når hun er 17, tror du..? Det tror nemlig ikke jeg. Anonymkode: 1ef7e...bce 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #19 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes ikke det er strengt å forlange rydding av egne ting på fellesbad, og å legge skittentøy i skittentøyskurven. Det er slikt jeg forventer av min femåring.. Er hun overhodet ikke vant til konsekvenser og grensesetting? Sure miner blir det garantert i starten, til hun lærer seg at sånn er regelen, og at hun må ta ansvar for ting i heimen hun også. Du (og mannen!) har ansvar for å lære henne helt basic ting som klesvask og rydding. Det er noe hun MÅ lære seg. Hun skal bo alene en dag. Når tenker du hun skal lære seg dette? Hun er mer enn gammel nok nå. Blir det mindre sure miner når hun er 17, tror du..? Det tror nemlig ikke jeg. Anonymkode: 1ef7e...bce Det er jeg klar over, men synes det er vanskelig når ikke alle omsorgspersonene i hennes liv krever det samme av henne. Hun er hos oss 50% av tiden og det blir ikke satt så mye krav til henne hos den andre forelderen. Der har de flere bad og hun trenger ikke ta hensyn til andre, eller så lar de voksne henne styre på og rote uten at de bryr seg eller irriterer seg. Merker at hun bare er vant til å tenke på sine behov. Ts Anonymkode: 0e92e...66f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #20 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jeg klar over, men synes det er vanskelig når ikke alle omsorgspersonene i hennes liv krever det samme av henne. Hun er hos oss 50% av tiden og det blir ikke satt så mye krav til henne hos den andre forelderen. Der har de flere bad og hun trenger ikke ta hensyn til andre, eller så lar de voksne henne styre på og rote uten at de bryr seg eller irriterer seg. Merker at hun bare er vant til å tenke på sine behov. Ts Anonymkode: 0e92e...66f Desto større grunn til at du skal sette grenser for henne, og lære henne hvordan man skal oppføre seg. Gensesetting er kjærlighet. "Det er ikke jobben din å gjøre barnet ditt glad", som det heter. Jobben din som forelder er å lære dem å være velfungerende mennesker, som skal klare seg selv i samfunnet. Og det innebærer å sette grenser, forventninger, og ha konsekvenser for å ikke innfri disse. Barn blir tryggere av grenser, og selv om de høres og ser skikkelig mugne ut, er det faktisk slik at de føler seg tryggere og mer elsket, og får meg selvtillit og bedre selvfølelse av det. At faren ikke tar sin del av dette ansvaret, gjør det ekstra viktig at du følger opp, og gir henne de grensene og den "opplæringen" hun trenger. Å sende en 18-åring på studentkollektiv for første gang, uten kunnskap om klesvask og helt uten grunnleggende ferdigheter i hvordan man skal oppføre seg og ta hensyn når man bor sammen med andre, er ikke å utvise kjærlighet. Anonymkode: 1ef7e...bce 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå