Gå til innhold

Kresen skilpadde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sumpskilpadde - som tidligere spiste både rått kjøtt/fisk og "tørrfor".

Nå har hun blitt så sær at hun ikke gidder å spise tørrforet - og snaut nok reker - som var veldig populært tidligere. Hun snuser bare på det og lar det ligge. Kyllingbiter derimot - går ned på høykant.

Så har vi ikke rått kjøtt for hånden - kan det gå flere dager hvor hun ikke gidder å spise. Vil ikke ta tørrforet - snuser på rekene - men lar det stort sett ligge - og tar kanskje en bit eller to av annet kjøtt enn kylling.

Hun er fortsatt veldig aktiv - og rusler rundt i stuen - opp og ned i vannet osv. så virker ikke som om hun "tar skade" av ikke å spise (og hun velger det jo selv) - men er det noen som vet om en skilpadde "bør" spise hver dag.

(Det er liksom så vanskelig å stappe mat ned i halsen på henne :sjenert: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte gir dere henne mat da? De trenger mindre og mindre mat etterhvert som de blir eldre.

Skrevet

Før spiste hun hver dag - det gjør hun ikke lenger.

Men hun begynner å bli en "gammel dame" nå - bortimot ti år - og det er først det siste året - og spesielt det siste halve at jeg virkelig har sett at hun spiser mindre.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva de legger i eldre da, men det skal holde å mate de 2-3 ganger i uken når de blir eldre.

Skrevet

Det høres bra ut.

Regner jo med at hun regulerer det selv - men har jo ikke lyst til å sulte henne heller.

Skrevet

Vel sumpskilpadder kan vist spise til de bokstavelig talt sprekker da! Har du sett på repti.net Der er det forum ;)

Skrevet

Hei du!

Jeg har selv hatt tre stk rødørede terrapiner (sumpskilpadder)

De trenger ikke mat flere enn to ganger i uka. Og 10 år er ingen alder!!! Da er de forsatt tenåringer nesten ;) Disse vakringene kan bli 50-70 år!! Så her har du ett dyr som kanskje barnebarna kan arve!

Lykke til!

Skrevet
Hei du!

Jeg har selv hatt tre stk rødørede terrapiner (sumpskilpadder)

De trenger ikke mat flere enn to ganger i uka. Og 10 år er ingen alder!!! Da er de forsatt tenåringer nesten  ;)  Disse vakringene kan bli 50-70 år!! Så her har du ett dyr som kanskje barnebarna kan arve!

Lykke til!

Takk - da ser det ut til at jeg kan slutte å bekymre meg .. for hun virker kvikk nok ellers - or rusker rundt og ornder opp.

(Det er forresten litt morsomt - for innimellom er hun på badet .. og har vi gjester som dusjer - og som ikke forventer besøk .. kommer det innimellom noen aldri så små hyl :ler2:

.. .. og ang arv.. det er jo i utgangspunktet sønnen min sin .. men 70-80 år -- det er heftig.

Skrevet

:ler::ler:

Mine skremte vannet av flere av mine venninner... De hata disse dyrene som spankulerte rundt i huset! åhhhh, savner dem jeg... :tristbla:

Ja, de kan bli steingamle! Morro det da, å kunne ha dyra sine til man blir gammel selv!

Skrevet

Min er bare 4 år, og jeg 24, så sansynligvis så lever den lenger enn meg ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...