LilleBille Skrevet 27. november 2005 #1 Skrevet 27. november 2005 Vi har en sumpskilpadde - som tidligere spiste både rått kjøtt/fisk og "tørrfor". Nå har hun blitt så sær at hun ikke gidder å spise tørrforet - og snaut nok reker - som var veldig populært tidligere. Hun snuser bare på det og lar det ligge. Kyllingbiter derimot - går ned på høykant. Så har vi ikke rått kjøtt for hånden - kan det gå flere dager hvor hun ikke gidder å spise. Vil ikke ta tørrforet - snuser på rekene - men lar det stort sett ligge - og tar kanskje en bit eller to av annet kjøtt enn kylling. Hun er fortsatt veldig aktiv - og rusler rundt i stuen - opp og ned i vannet osv. så virker ikke som om hun "tar skade" av ikke å spise (og hun velger det jo selv) - men er det noen som vet om en skilpadde "bør" spise hver dag. (Det er liksom så vanskelig å stappe mat ned i halsen på henne )
liv Skrevet 27. november 2005 #2 Skrevet 27. november 2005 Hvor ofte gir dere henne mat da? De trenger mindre og mindre mat etterhvert som de blir eldre.
LilleBille Skrevet 27. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2005 Før spiste hun hver dag - det gjør hun ikke lenger. Men hun begynner å bli en "gammel dame" nå - bortimot ti år - og det er først det siste året - og spesielt det siste halve at jeg virkelig har sett at hun spiser mindre.
liv Skrevet 27. november 2005 #4 Skrevet 27. november 2005 Nå vet jeg ikke hva de legger i eldre da, men det skal holde å mate de 2-3 ganger i uken når de blir eldre.
LilleBille Skrevet 27. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2005 Det høres bra ut. Regner jo med at hun regulerer det selv - men har jo ikke lyst til å sulte henne heller.
liv Skrevet 27. november 2005 #6 Skrevet 27. november 2005 Vel sumpskilpadder kan vist spise til de bokstavelig talt sprekker da! Har du sett på repti.net Der er det forum
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #7 Skrevet 28. november 2005 Hei du! Jeg har selv hatt tre stk rødørede terrapiner (sumpskilpadder) De trenger ikke mat flere enn to ganger i uka. Og 10 år er ingen alder!!! Da er de forsatt tenåringer nesten Disse vakringene kan bli 50-70 år!! Så her har du ett dyr som kanskje barnebarna kan arve! Lykke til!
LilleBille Skrevet 28. november 2005 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2005 Hei du! Jeg har selv hatt tre stk rødørede terrapiner (sumpskilpadder) De trenger ikke mat flere enn to ganger i uka. Og 10 år er ingen alder!!! Da er de forsatt tenåringer nesten Disse vakringene kan bli 50-70 år!! Så her har du ett dyr som kanskje barnebarna kan arve! Lykke til! ← Takk - da ser det ut til at jeg kan slutte å bekymre meg .. for hun virker kvikk nok ellers - or rusker rundt og ornder opp. (Det er forresten litt morsomt - for innimellom er hun på badet .. og har vi gjester som dusjer - og som ikke forventer besøk .. kommer det innimellom noen aldri så små hyl .. .. og ang arv.. det er jo i utgangspunktet sønnen min sin .. men 70-80 år -- det er heftig.
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #9 Skrevet 28. november 2005 Mine skremte vannet av flere av mine venninner... De hata disse dyrene som spankulerte rundt i huset! åhhhh, savner dem jeg... Ja, de kan bli steingamle! Morro det da, å kunne ha dyra sine til man blir gammel selv!
liv Skrevet 28. november 2005 #10 Skrevet 28. november 2005 Min er bare 4 år, og jeg 24, så sansynligvis så lever den lenger enn meg ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå