Gå til innhold

Lurt å ha flere aksjesparekonto? Liker ikke spørre banken om råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil lære meg mer om aksjer og fond. Jeg kjøpte fond for en tid tilbake. Har skjønt at man sprer risiko på flere aktører siden det er flere investorer. Aksjer er noe du kjøper, følger med, og selger når du mener det er gunstig.

Hva i all verden er da aksjesparekonto? Og viktigst: er det lurt å opprette flere for å fordele eventuelt konkurs? 

Hvor mange, som en tommelfingerregel bør man ha i de ulike?  

Anonymkode: a8e72...940

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dekningsfondet dekker vel opp mot en million per bank, minst? Er vel bare å Google i vei.

Anonymkode: a7ed9...9d2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dekningsfondet dekker vel opp mot en million per bank, minst? Er vel bare å Google i vei.

Anonymkode: a7ed9...9d2

Hei, ved aksjer så kan du i teorien tape hele investeringen din i verste fall.

For innskudd så er kontaktbeholdning omfattet av sikringsfondet og du vil få erstatning, men aksjer og andre finansprodukter i din aksjesparekonto dekkes ikke av sikringsfondet.

Mao. en konkurs eller noe annet kan føre til fullstendig tap av innskutt beløp.

Ja, du kan i teorien spre risikoen med å ha flere ASK-kontoer i flere banker og investere i forskjellige fond. Dette kalles diversifisering av din portefølje og er et av de viktigste elementene å lære seg som investor.

Endret av Gjest5656
  • Nyttig 1
Skrevet
Gjest5656 skrev (5 minutter siden):

Ja, du kan i teorien spre risikoen med å ha flere ASK-kontoer i flere banker og investere i forskjellige fond. Dette kalles diversifisering av din portefølje og er et av de viktigste elementene å lære seg som investor.

Var kun denne setningen jeg skjønte. Hvis jeg for eksempel har DNB, kan jeg opprette Sparebanken 1 ASK-konto? Og deretter kjøpe fond her? 

Jeg er ung, og kommer ikke til å arve noe av foreldrene mine. Håper på mest mulig behjelpelige svar. Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var kun denne setningen jeg skjønte. Hvis jeg for eksempel har DNB, kan jeg opprette Sparebanken 1 ASK-konto? Og deretter kjøpe fond her? 

Jeg er ung, og kommer ikke til å arve noe av foreldrene mine. Håper på mest mulig behjelpelige svar. Ts

Du kan lage så mange ASK-kontoer du vil. Men merk deg hvilke fond de selger og til hvilken pris. Noen koster bare for mye synes jeg. 

https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/aksjesparekonto/

Indeksfond er et rimelig produkt som du kan kjøpe hos Kron, KLP, DNB rangert fra billigst til dyrere: https://www.finansportalen.no/plassere-penger/indeksfond/

Det jeg mente var at penger du har i aksjesparekontoen, altså penger du kan bruke som f.eks. når du drar kortet ditt i butikken, dette kalles innskudd og er dekket av en garantiordning der et fond betaler opp til 2 millioner i erstatning ved konkurs. Med en gang du kjøper aksjer for pengene så er de ikke lenger å regne som innskudd men som et finansielt instrument og dekkes ikke lenger av denne sikrings-ordningen.

Det betyr at hvis du taper investeringen din gjennom konkurs eller noe annet så vil du ikke få dekket dette tapet av sikringsfondet. Kun innskudd er dekket.

Endret av Gjest5656
Skrevet

Aksjer og fond er det du som står som juridisk eier av, så de skal ikke påvirkes av at banken går konkurs, såvidt jeg vet. 
Ja, du kan opprette ASKer i ulike banker. Noen banker tillater også at du kan ha flere ASKer hos dem, for eksempel har jeg fem ASKer hos Sbanken. 
Som regel holder det med én ASK, men det er noen tilfeller hvor det kan være lurt å ha flere: 

- Hvis du tar stor risiko med en del av porteføljen din (men ikke med resten), slik at du risikerer å gå med tap. Da kan du realisere tapet og avslutte ASKen, og få skattefradrag. Gevinst/tap regnes for hele ASKen samlet, så hvis du har de elendige tapsaksjene på samme konto som fond/aksjer du har gått mye i pluss med, får du ikke fradrag 

- Hvis du skal overføre en hel ASK til barnet ditt som forskudd på arv/arv. Der finnes det et smutthull for å unngå beskatning av gevinst hvis barnet har lav inntekt, for eksempel under studier. Og at mottaker av arven kan skatte selv. 

Anonymkode: f3d06...2db

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aksjer og fond er det du som står som juridisk eier av, så de skal ikke påvirkes av at banken går konkurs, såvidt jeg vet. 
Ja, du kan opprette ASKer i ulike banker. Noen banker tillater også at du kan ha flere ASKer hos dem, for eksempel har jeg fem ASKer hos Sbanken. 
Som regel holder det med én ASK, men det er noen tilfeller hvor det kan være lurt å ha flere: 

- Hvis du tar stor risiko med en del av porteføljen din (men ikke med resten), slik at du risikerer å gå med tap. Da kan du realisere tapet og avslutte ASKen, og få skattefradrag. Gevinst/tap regnes for hele ASKen samlet, så hvis du har de elendige tapsaksjene på samme konto som fond/aksjer du har gått mye i pluss med, får du ikke fradrag 

- Hvis du skal overføre en hel ASK til barnet ditt som forskudd på arv/arv. Der finnes det et smutthull for å unngå beskatning av gevinst hvis barnet har lav inntekt, for eksempel under studier. Og at mottaker av arven kan skatte selv. 

Anonymkode: f3d06...2db

Som regel har fondet en depotbank som oppbevarer dine aksjer for deg trygt og separert fra banken du kjøper fra og formidleren av fondet.

Evt. tap vil være som følge av å måtte tvangsselge eiendelene ved oppløsning av fondet til prisen i markedet på det punktet, som kan være f.eks. veldig lavt om markedet falt pladask. Men jeg vet ikke om dette er mulig og hvordan det faktisk skjer dersom fondsformidleren skulle ha gått konkurs.

Skrevet
Gjest5656 skrev (4 minutter siden):

Du kan lage så mange ASK-kontoer du vil. Men merk deg hvilke fond de selger og til hvilken pris. Noen koster bare for mye synes jeg. 

https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/aksjesparekonto/

Indeksfond er et rimelig produkt som du kan kjøpe hos Kron, KLP, DNB rangert fra billigst til dyrere: https://www.finansportalen.no/plassere-penger/indeksfond/

Det jeg mente var at penger du har i aksjesparekontoen, altså penger du kan bruke som f.eks. når du drar kortet ditt i butikken, dette kalles innskudd og er dekket av en garantiordning der et fond betaler opp til 2 millioner i erstatning ved konkurs. Med en gang du kjøper aksjer for pengene så er de ikke lenger å regne som innskudd men som et finansielt instrument og dekkes ikke lenger av denne sikrings-ordningen.

Det betyr at hvis du taper investeringen din gjennom konkurs eller noe annet så vil du ikke få dekket dette tapet av sikringsfondet. Kun innskudd er dekket.

Ble litt klokere nå. Har et litt vanskelig spørsmål igjen, angående diversifisering. Hvis jeg oppretter aksjesparekonto hos to forskjellige banker, men den ene banken kjøper opp den andre, da har jeg i teorien ikke spredd risikoen, ikke sant? 

Spør fordi jeg har DNB og jeg ser at de vurderer å slå seg sammen med Sparebank 1. Og at Sbanken er datterselskap av DNB. Er det litt risiko å drive med dette i Norge siden DNB er så store? Lurere i utlandet der det finnes flere sterke banker? 

Virkelig redd for å miste pengene eller at det meste må være prisgitt en bank. Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ble litt klokere nå. Har et litt vanskelig spørsmål igjen, angående diversifisering. Hvis jeg oppretter aksjesparekonto hos to forskjellige banker, men den ene banken kjøper opp den andre, da har jeg i teorien ikke spredd risikoen, ikke sant? 

Spør fordi jeg har DNB og jeg ser at de vurderer å slå seg sammen med Sparebank 1. Og at Sbanken er datterselskap av DNB. Er det litt risiko å drive med dette i Norge siden DNB er så store? Lurere i utlandet der det finnes flere sterke banker? 

Virkelig redd for å miste pengene eller at det meste må være prisgitt en bank. Ts

Det har ikke så mye å si hvor aksjesparekontoen din ligger, risikoen sprer du i form av fondene du kjøper og hvilke fond de tilbyr. Det kan lønne seg å velge en ASK-konto fra en formindler/bank med mange fond og rimelige fond.

Sbanken er en bra bank å ha ASK-konto hos enn så lenge. DNB mener jeg ikke er det med mindre du havner i kategorien Ung på kundeprogrammet eller noe annet eksklusivt.

Det er skatteregler som gjør at du kan ta ut like mye som du la inn skattefritt og at du kan unngå beskatning til du tar pengene ut av ASK-kontoen. Derfor kan det lønne seg å samle alle fondskjøpene dine i en bank/formidler som har det beste tilbudet for deg, siden du kan holde kontoen din der og unngå skatt på pengene du bruker til å kjøpe og selge fond i kontoen din ved å ikke måtte ta de ut. Du kan flytte ASK-kontoer fra forskjellige steder, men dette kan være dyrt og krevende. F.eks. må du likevel selge fondet ditt om det ikke tilbys dit du flytter til.

Endret av Gjest5656
  • Liker 1
Skrevet

Eksempel:

• Du oppretter Aksjesparekonto (ASK) i nettbanken. I en vanlig nettbank kan du ha flere kontoer og ASK kan være en av dem. En ASK kan bare brukes til å oppbevare penger og til å kjøpe og selge aksjer og fond. Du kan ikke bruke den til å betale regninger eller ha visa-kort på den.
  • Du flytter så 50 tusen fra din vanlige konto inn på ASKen din
  • Du kjøper aksjer/fond for disse 50 tusen og betaler de fra ASKen
  • Du venter ett år og er heldig og har innen da fått 10% gevinst - heldig eller dyktig i valg av gode aksjer/fond.
  • Du trenger nå pengene til en bruktbil så du selger alle dine aksjer/fond og får 55 tusen inn på ASK-kontoen, 5000 er gevinsten
  • Du flytter 55 tusen fra ASK til din vanlige konto som du betaler bilen med
  • Men fordi du tjente 5 tusen må du betale skatt av dette, normalt ca 33% av 5000. Dvs 1666 kr. Så den egentlige gevinsten blir bare 5000 - 1666 = 3333 kr. Dette beregnes automatisk på neste års skatt, fordi de norske bankene sender dataene til Skatteetaten så du slipper å tenke på dette. Er automatisk. (Egentlig er skatten lavere fordi det er noe som kalles skjermingsrente som betyr at du betaler bare skatt hvis årsgevinsten er over en viss prosent fastsatt av Skatteetaten hvert år, så dette er til din fordel. Hvis skjermingsrenten for ett år er 1% og du har 10% gevinst, så betaler du skatt som om gevinsten var 9%. Jo flere år du eier aksjene/fondene jo mer utgjør dette og det kan utgjøre en del hvis du eier for store beløp over mange år så ASK er ikke bare utsatt skatt, det er gir også litt lavere skatt i forhold til om du kjøpte/solgte aksjer/fond utenfor ASK. Kontanter i ASK er også innenfor skjermingen, som betyr noe etterhvert hvis innskuddsrentene blir høyere)

Du velger selv hvor mye du putter inn og tar ut av ASK og når. Å overføre og å kjøpe/selge aksjer går på et blunk. Det eneste som ikke går på et blunk er kjøp/salg av fond, de kan ta 2-6 dager fra du selger til pengene er på ASKen. Aksjer er oftest mye raskere, ofte under et minutt - om du da ikke har valgt en veldig ukjent eller "kjedelig" aksje (liten bedrift) som nesten ingen vil kjøpe, da kan det ta mer tid men veldig sjelden flere dager.

Anonymkode: 66f1b...d43

• Nyttig 2
Skrevet
41 minutter siden, Gjest5656 said:

Hei, ved aksjer så kan du i teorien tape hele investeringen din i verste fall.

For innskudd så er kontaktbeholdning omfattet av sikringsfondet og du vil få erstatning, men aksjer og andre finansprodukter i din aksjesparekonto dekkes ikke av sikringsfondet.

Mao. en konkurs eller noe annet kan føre til fullstendig tap av innskutt beløp.

Å spre det over flere fond og aksjer kan være lurt. Men å ha flere ASK-kontoer i forskjellige banker har vel bare betydning om man har pengene som kontanter i ASKene og om de utgjør mer enn Bankenes Sikringsfond garanterer for i hvert bank, som vel er ca 2 millioner i norske banker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å spre det over flere fond og aksjer kan være lurt. Men å ha flere ASK-kontoer i forskjellige banker har vel bare betydning om man har pengene som kontanter i ASKene og om de utgjør mer enn Bankenes Sikringsfond garanterer for i hvert bank, som vel er ca 2 millioner i norske banker.

Ja, i det tilfelle du må selge fondene i absolutt verste tilfelle vil jo pengene havne tilbake på ASK-kontoen og ved stor økonomisk krise som evt. trigger salget i markedet kan det hende banken du har ASK-kontoen hos også sliter. Kun da kan det lønne seg å ha spredt beløpet på flere.

Men jeg tviler på at de fleste på KG sitter på noe mer enn 2 mill i innskudd uansett... De har bedre ting å gjøre om dagen. Selv har jeg under 1 million men kanskje en gang i fremtiden...

Endret av Gjest5656
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk🤗

Jeg lærte mye. Særlig at selve aksjesparekontoen ikke er så nøye, men mer fondene/aksjene du investerer i. Selve kontoen bare gjør prosessen lettvint. Ts

• Liker 1
Skrevet

Takk for tråden, ts, jeg lærte også mye nå. 
Jeg har et lite fond i Sbanken, men ønsker nå å spare mer. Opprette et nytt fond eller øke månedlig innbetaling på fondet jeg har? Hva er smartest?

Anonymkode: c25cb...063

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tråden, ts, jeg lærte også mye nå. 
Jeg har et lite fond i Sbanken, men ønsker nå å spare mer. Opprette et nytt fond eller øke månedlig innbetaling på fondet jeg har? Hva er smartest?

Anonymkode: c25cb...063

Sbanken er et godt valg å ha ASK-konto i for du har mange fond og det er lave kostnaer. Så må gratulere deg der.

Hvis det er et globalt indeksfond så synes jeg du skal bare betale inn på det, men hvis det er noe veldig sært så kan det lønne seg å diversifisere / spre risikoen ut med å kjøpe et annet fond også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så så lenge jeg har over ti mill i aksjerfondet så har ikke sikringen noe å si? Først når jeg tar de ut?

Anonymkode: ba6bd...6b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor ser du det? Kilde?

Anonymkode: 7d1e6...1d2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor ser du det? Kilde?

Anonymkode: 7d1e6...1d2

Høres bare ut som skrøner.

Det var kun at DNB skulle kjøpe Sbanken. Og Sbanken skal de beholde en stund som en egen bank, selv om vi vet fra historien at de absorberte Postbanken etter en stund med akkurat samme standpunkt.

Sparebank1 alliansen er jo ikke mulig å kjøpe heller fordi det er selvstendige banker som er med i en allianse mellom flere banker. Det er ikke en enkelt ting du bare kan kjøpe opp. De kan f.eks. bytte til Eika Gruppen.

Endret av Gjest5656
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...