AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Venninna mi går alltid «velkledd». Skal være litt forsiktig med å si akkurat det, men hun har alltid dyre gensere fra gant, calvin klein, bukser fra Levis osv og sikkert mellom 10-14 parfymer. Jeg forstår virkelig ikke hvordan det er mulig. Hadde hun jobba, så hadde jeg skjønt det, for da kommer inntekten fra et sted. Men vi tjener like mye, og jeg får enda mer enn hun for jeg er ringevikar i blant på et sykehjem, og jeg blir skikkelig lei meg når jeg ser at jeg må droppe møter med vennene mine pga økonomien. Hvordan får de dette til å gå rundt?? Synes det er flaut å innrømme for venninna mi at jeg er blakk så jeg vil ikke spørre henne heller. Men hvis noen har tips her så vær så snill og skriv Anonymkode: 19345...c98
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Hun får det antagelig fra foreldrene sine. Er ikke stort du får gjort med det. Bare aksepter at livet er urettferdig. Fordelen for deg er at du lærer deg å måtte jobbe for luksusen og du lærer verdien av penger. Anonymkode: 2749e...3a5 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Trust me, du trenger ikke å gå med merkeklær for å være "fashionable". Mote er det du gjør ut av det. Jeg vokste selv opp i fattigdom og har aldri kjøpt klær til vanlig pris - du fant meg alltid ved salgs-disken på HM eller Kappahl. Nå som jeg også er en student, fortsetter jeg selvfølgelig med dette. Og likevel får jeg ofte kommentarer fra andre folk på hvor bra smak jeg har på klær og mote. Nå sier jeg ikke at du MÅ handle klær som er på salg, selv om det ikke er dumt, men du MÅ heller ikke handle merkeklær. Press om merkeklær var det mange opplevde på ungdomsskolen og videregående - men ikke meg. Selv da var jeg så fornøyd med de "billig-klærne" jeg gikk med, fordi jeg syntes de så så mye bedre ut enn de stygge merkeklærne folk gikk med bare fordi det var merkeklær. Så gå med det du vil med stolthet og selvtillit - da vil du se rik ut. Når det gjelder det med å møte venner, så forstår jeg at det kan være vanskelig med trang økonomi. Men det du kan prøve å gjøre er å spare på andre deler av hverdagen, slik at du kan møte med venninnene dine mest mulig. For eksempel når det gjelder mat vil du spare mye ved å kjøpe mat på salg (følge godt med på de ukentlige kundeavisene for de ulike butikkene), kjøpe billig-merker som First Price og prøve å bestille mindre mat, og heller lage selv hjemme. Du kan google deg frem til MANGE tips for sparing av penger på nett. Slik kan du ha da spart opp en del kroner for å møte vennene dine. Og når du møter venner må du heller ikke kjøpe det dyreste av det dyreste. Selvfølgelig skal du spise deg mett, men se nøye gjennom menyen. Kanskje finner du noe som er litt billigere men fortsatt mettende? Avslutningsvis vil jeg bare nevne at du definitivt ALDRI må føle på skam for at du er en fattig student. De aller fleste som ikke får støtte fra foreldre (som jeg vil tro venninna di gjør) er fattige studenter. Det er helt vanlig. Ser de ned på deg eller lurer på hvorfor du er "fattig" så svarer du enkelt og kort med: "Sånn er studentlivet". Det er blitt en klisje at studenter er fattige, så det er ingenting farlig eller skamfullt med å fortelle det til dem. Men, jeg forstår at det kan være flau og vanskelig, så du må ikke fortelle dem, men det vil gjøre noen ting lettere. Men det viktigste: Du må klare å innrømme for deg selv at du er fattig og at det er ingenting galt eller unormalt med det. Anonymkode: d0369...a9b 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Å være fattig student er ganske vanlig, men det er bare for en midlertidig periode - og det blir litt som hvordan man velger å gjøre det for seg selv. Anonymkode: fe893...295 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Kanskje hun bruker kredittkort? Eller får hos familie som noen over nevner.. Alle studenter er fattige, sånn er det. Anonymkode: d30d5...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Hun har vel en sugar daddy.. Anonymkode: 36966...875 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har vel en sugar daddy.. Anonymkode: 36966...875 Skulle til å skrive det samme, inkludert meg selv😂 Anonymkode: 5bd95...ee9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Venninna mi går alltid «velkledd». Skal være litt forsiktig med å si akkurat det, men hun har alltid dyre gensere fra gant, calvin klein, bukser fra Levis osv og sikkert mellom 10-14 parfymer. Jeg forstår virkelig ikke hvordan det er mulig. Hadde hun jobba, så hadde jeg skjønt det, for da kommer inntekten fra et sted. Men vi tjener like mye, og jeg får enda mer enn hun for jeg er ringevikar i blant på et sykehjem, og jeg blir skikkelig lei meg når jeg ser at jeg må droppe møter med vennene mine pga økonomien. Hvordan får de dette til å gå rundt?? Synes det er flaut å innrømme for venninna mi at jeg er blakk så jeg vil ikke spørre henne heller. Men hvis noen har tips her så vær så snill og skriv Anonymkode: 19345...c98 Hun er vel sponset av foreldrene eller har tatt opp ekstra (forbruks-)lån, da. Hvis dere ellers har omtrent det samme nivået på utgifter, så er det vanskelig å se en annen forklaring. Man ér nemlig fattig student hvis man ikke blir sponset hjemmefra eller jobber mye i tillegg til studiene. Spesielt hvis man bor i by. Anonymkode: 07060...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Det er nok foreldrene, ja. Og kanskje hun har eldre søstre som hun arver klær fra (og bytter parfymer med). Har en sønn som nå er student, og blir ganske forundret over hvor mye de bruker på fritidsaktiviteter, på byen, turer, osv. Han jobber ved siden av studiet, men får også en del fra oss foreldre. De prøver å være litt økonomiske når de gjør matinnkjøp (han bor i kollektiv med fire kamerater), og dropper taxi og lignende. Du trenger ikke masse parfymer, ønsk deg heller i bursdagsgave eller til jul sånt som du har lyst på, og så lever du nøkternt med de pengene du har fra jobbingen din og studielån/stipend. Når du begynner å tjene penger etter studiene får du det lettere, men akkurat nå er det bare å si tydelig fra om at du ikke har råd til å delta på alt, skal være ganske spesiell om man ikke har forståelse for det. Anonymkode: f6630...894
Maskinfører Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Men er du student så kommer du snart bort fra fattigdommen og da blir det meste bra skal du se 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje hun bruker kredittkort? Eller får hos familie som noen over nevner.. Alle studenter er fattige, sånn er det. Anonymkode: d30d5...0f3 Nei hun har ikke kredittkort. Hun sa at hun har spart mye før og har jobba mye i sommer. Så da skjønner jeg. Vi prata faktisk akkurat om det, og da kom vi inn på temaet Anonymkode: 19345...c98
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun har vel en sugar daddy.. Anonymkode: 36966...875 Hun sa at hun har spart mye av de storstipdene vi har fått, og hun får visst tileggstipend for å ha adhd, så det gir mening og Anonymkode: 19345...c98
Embla Othea Skrevet 13. september 2022 #13 Skrevet 13. september 2022 Tenk at det bare er en midlertidig periode. Tenk på når du er ferdig med studiene og begynner i fast jobb.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #14 Skrevet 13. september 2022 Jeg har alltid kjøpt få, men gode plagg. Ikke merkeklær for det syns jeg er litt harry, men heller én fin jeans som sitter skikkelig til 1200 kr enn 4 til 300 for eksempel. Finner klær som passer min kropp, ikke moten. Da ser man alltid bra ut, og bruker ikke mer penger enn de som handler klær hver måned. Husk at det ikke spiller noen rolle hvilke klær folk har. De er ikke verd mer enn deg, de bruker bare pengene annerledes. Og alle som er student uten støtte hjemmefra kan nok ha det tøft ja, har opplevd det selv, men er glad for det. Gjorde at jeg lærte verdien av penger, spare selv (om det var 100 kr i mnd), og aldri være avhengig av noen. Anonymkode: a23d2...b44 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #15 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skulle til å skrive det samme, inkludert meg selv😂 Anonymkode: 5bd95...ee9 Rart hvordan ting har forandret seg. Alle er deprimerte, 1/3 studenter bruker stoff, på fest er kokain like vanlig som øl og sikkert annenhver studine selger kroppen sin. Anonymkode: 2626b...f71
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #16 Skrevet 13. september 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis noen har tips her så vær så snill og skriv Anonymkode: 19345...c98 Bruk tiden på å studere i stedet for tant og fjas. Anonymkode: 34b17...19a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå