AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #21 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dere har et lavt strømforbruk generelt, og da er det naturlig at det ikke er så mye mer å spare for dere. Jeg har en tilsvarende oversikt på min strømapp, og mitt inntrykk er at fordelingen ikke er rettet spesifikt mot husstandens forbruk, men at den går ut i fra et gjennomsnitt. Grunnen til at jeg tror dette er statistisk utregnet, og ikke ut i fra faktisk forbruk, er at jeg har fått beskjed om at ca 20 % av forbruket mitt har gått til oppvarming uten at vi har hatt noen varmekilder på i det hele tatt. Anonymkode: 56ea6...ebe Lavt? Vi har jo regning på 5000 i mnd. Dette er jo bare for ikke halve september en gang Anonymkode: 23dd4...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #22 Skrevet 13. september 2022 Bombasi skrev (11 timer siden): Men altså.. 166 kWt for to små akvarier, kjøleskap, varmtvannstank, tv, wifi... Det er ikke mye. Og det koster ikke såå mye å drifte. Kan du ikke heller kutte i andre poster i budsjettet ditt enn å kutte på ting du trenger og behøver? Det er jo ikke for halve september en gang. 10 dager. Anonymkode: 23dd4...c4b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #23 Skrevet 13. september 2022 Gjest5656 skrev (10 timer siden): Jeg synes dette var lite forbruk. Med er så lavt forbruk havnet du i kategorien "hybel" og kanskje også i trinn 0-2kW som er det laveste energileddet så lenge du passer på å ikke bruke alle strømkrevende ting på samme tid. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Spørs om du kan kutte så mye mer? Du har ikke høyt forbruk. Hvor mye endte du opp på etter at strømstøtten er trukket fra? Anonymkode: 06eb4...af6 Lite forbruk? Dette er jo ikke for halve september en gang. 10 dager og allerede over 2000 kr. Anonymkode: 23dd4...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #24 Skrevet 13. september 2022 Problemet er jo når strømprisene er så syke, at selv en LED pære koster hundringser i måneden. Anonymkode: 41470...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #25 Skrevet 13. september 2022 Vi har brukt 58kwh hittil på «alltid på», dvs 2 kombiskap kjøl/frys, vinskap, modem, tv, pc etc småelektrisk som står på standby. Stor, nybygd leilighet uten varmtvannsbereder. Er berederen din godt isolert og energieffektiv? Anonymkode: 76a94...ee6
Okapi Skrevet 13. september 2022 #26 Skrevet 13. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Problemet er jo når strømprisene er så syke, at selv en LED pære koster hundringser i måneden. Anonymkode: 41470...f5d Vi er et godt stykke unna det scenariet. Typiske LED-pærer er 5-10W, så om strømmen koster 10 kroner og du lar den stå på døgnet rundt i 30 dager, lander du på en en brukspris på 36-72 kroner i måneden. I tillegg vil jo selvsagt strømstøtten barbere av nærmere 80% av totalen dersom snittprisen faktisk er en tier.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #27 Skrevet 13. september 2022 Hvorfor er det rart, synes du, ts? Det er sommer. Lyset er nesten aldri på, varmen har vært av siden april. Hva er dette «forbruket» du skulle bruke så mye strøm på? En og annen vaskemaskin? Lading av telefon? Støvsuging? Anonymkode: bd43e...6e0
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #28 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan vet appen hvor mye man bruker på hva?😳 Anonymkode: 0ed99...558 Den vet ikke det. Oversikten er basert på mønstergjenkjenning. Tibber får data om strømforbruket, og bruker matematikk til å analysere mønstrene i forbruket. Adferd som lys, vaskemaskin og komfyr har f.eks et annet mønster enn oppvarming. Basert på dette danner de seg et bilde av hvor mye de ulike kategoriene bruker. Anonymkode: 409ac...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #29 Skrevet 13. september 2022 Vi bruker også mest på "alltid på" nå på sommeren og tidlig høst. Her er det nok kjøleskap, fryseskap, varmtvannsbereder, tv i standby, mobilladere og laptop når de er koblet til strømmen. Vi kobler ut kontakten på ting vi sjeldent bruker, f.eks stasjonær pc og TV nr 2 i tv-stua. Husk at det ikke nødvendigvis er perfekt. Her har f.eks varmepumpa stått på kjøling i sommer. Mistenker at siden den står jevnt på kjøling så går den under "alltid på", mens på vinteren når vi slår over til oppvarming kjører den mer sporadisk og er dermed en del av oppvarmingen. Men det er bare en mistanke jeg har. Anonymkode: 003aa...0a9
Gjest5656 Skrevet 13. september 2022 #30 Skrevet 13. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lite forbruk? Dette er jo ikke for halve september en gang. 10 dager og allerede over 2000 kr. Anonymkode: 23dd4...c4b Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) ligger gjennomsnittlig årlig strømforbruk i Norge på rundt 16 000 kilowatt-timer (kWh) per husholdning. Det vil si 1 333 kWh i måneden. Det er verdt å huske på at forbruket også varierer med sesongene, og typisk er høyere på vinteren enn på sommeren. 398 kWh er dermed langt under gjennomsnittet. Ja, det er dyrt, men det er fordi strømprisen er dyr - ikke fordi dere bruker spesielt mye strøm! Du forstår forskjellen? Endret 13. september 2022 av Gjest5656
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå