AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Del Skrevet 12. september 2022 Hva er det egentlig? Wi-Fi, kjøleskap? Prøver å kutte men bruker jo tydeligvis ikke så mye på oppvarming i motsetning til ting som alltid er på? Hva er det egentlig..? Anonymkode: 23dd4...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 12. september 2022 #2 Del Skrevet 12. september 2022 Det er vel det som står. Kjøleskap er alltid på. Fryser. Varmtvannsberederen. De apparatene som står koblet i hele døgnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Del Skrevet 12. september 2022 Yoshi skrev (Akkurat nå): Det er vel det som står. Kjøleskap er alltid på. Fryser. Varmtvannsberederen. De apparatene som står koblet i hele døgnet. Forstår bare ikke hva mer jeg kan kutte da. Det er liksom ikke mye som alltid er på heller. To små akvarier, kjøleskap, varmtvannstank, tv, wifi. Det er vel det. Anonymkode: 23dd4...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 12. september 2022 #4 Del Skrevet 12. september 2022 Tv kan alltids slås av. Wifi boksen kan slås av om natten eller når du ikke er hjemme. Men ellers så er det nok ikke der du får kuttet uten å kjøpe nye apparater som bruker mindre strøm. At det bruker dobbelt så mye som oppvarming tyder på at du er flink til å spare strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Del Skrevet 12. september 2022 Står noe i standby? Oppvaskmaskin, komfyr, TV, dekoder, vaskemaskin, tørketrommel? Varmekabler står vel også alltid på? Anonymkode: 035a5...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Del Skrevet 12. september 2022 Hvilken app er dette? Anonymkode: 00908...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 12. september 2022 #7 Del Skrevet 12. september 2022 Men altså.. 166 kWt for to små akvarier, kjøleskap, varmtvannstank, tv, wifi... Det er ikke mye. Og det koster ikke såå mye å drifte. Kan du ikke heller kutte i andre poster i budsjettet ditt enn å kutte på ting du trenger og behøver? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 12. september 2022 #8 Del Skrevet 12. september 2022 Det er primært varmtvann som sluker strøm. Moderne kjøleskap er strømgjerrige, og omtrent alt av småelektronikk bruker så lite strøm at det knapt er synlig på regningen. Du kan jo begynne å nappe ut ledningen til modemet ditt, men sannsynligvis bruker du ikke mer enn en hundrings i året på wi-fi, selv med dagens priser. TVen bruker også minimalt med strøm i standby. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken app er dette? Anonymkode: 00908...198 Tibber. TS, det høres ut som du ønsker deg bedre og mer detaljert oversikt over forbruket enn du får fra standardappen. Har du vurdert å investere i en Pulse? Selv har jeg gammelt side-by-side skap, gammel kistefryser, gammel varmtvannstank og gamle varmekabler på badet. TV'en er også gammel, og jeg har en tendens til å glemme å slå den av når jeg er ferdig med å se på, så den står og viser bilder fra Chromecasten. Ingen av disse tingene er spesielt energieffektive eller har smart styring. Og mitt alltid på-forbruk er ca 101 kWt hittil denne måneden, så jeg mistenker egentlig at du har en eller annen ukjent "strømtyv" i huset som du ikke har tenkt på. Anonymkode: c4bd9...16a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tibber. TS, det høres ut som du ønsker deg bedre og mer detaljert oversikt over forbruket enn du får fra standardappen. Har du vurdert å investere i en Pulse? Selv har jeg gammelt side-by-side skap, gammel kistefryser, gammel varmtvannstank og gamle varmekabler på badet. TV'en er også gammel, og jeg har en tendens til å glemme å slå den av når jeg er ferdig med å se på, så den står og viser bilder fra Chromecasten. Ingen av disse tingene er spesielt energieffektive eller har smart styring. Og mitt alltid på-forbruk er ca 101 kWt hittil denne måneden, så jeg mistenker egentlig at du har en eller annen ukjent "strømtyv" i huset som du ikke har tenkt på. Anonymkode: c4bd9...16a Jeg glemte at jeg har robotklipper og robotstøvsuger. Disse går vel også på "alltid på"-forbruket, i større grad enn TV'en (som tross alt er skrudd av når jeg ikke er hjemme). Anonymkode: c4bd9...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Del Skrevet 12. september 2022 Spørs om du kan kutte så mye mer? Du har ikke høyt forbruk. Hvor mye endte du opp på etter at strømstøtten er trukket fra? Anonymkode: 06eb4...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 12. september 2022 #12 Del Skrevet 12. september 2022 Jeg synes dette var lite forbruk. Med er så lavt forbruk havnet du i kategorien "hybel" og kanskje også i trinn 0-2kW som er det laveste energileddet så lenge du passer på å ikke bruke alle strømkrevende ting på samme tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Del Skrevet 12. september 2022 Når dere snart skal skru på varmen så kommer det til å bli den største posten. Det er klart at det som alltid står på blir den største posten når du ikke har på noe varme. Anonymkode: 8b15f...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #14 Del Skrevet 12. september 2022 Gjest5656 skrev (2 minutter siden): Jeg synes dette var lite forbruk. Med er så lavt forbruk havnet du i kategorien "hybel" og kanskje også i trinn 0-2kW som er det laveste energileddet så lenge du passer på å ikke bruke alle strømkrevende ting på samme tid. Er det så lite da? Vi er tre mennesker i en tomannsbolig på 200m² og har brum 148 kwt så langt i september. Anonymkode: 8b15f...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #15 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det så lite da? Vi er tre mennesker i en tomannsbolig på 200m² og har brum 148 kwt så langt i september. Anonymkode: 8b15f...9fe *brukt. Ikke brum Anonymkode: 8b15f...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 12. september 2022 #16 Del Skrevet 12. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det så lite da? Vi er tre mennesker i en tomannsbolig på 200m² og har brum 148 kwt så langt i september. Anonymkode: 8b15f...9fe Ikke normalt. Kanskje dere alle dusjer med kaldt vann og nesten aldri kjører oppvaskmaskin, tørketrommel, vaskemaskin. Kanskje dere nesten aldri lager mat med stekeovnen. Kanskje dere bare tar på dere gensere og ikke har på noen panelovner. Ja, kanskje dere ikke har fryseboks? Endret 12. september 2022 av Gjest5656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #17 Del Skrevet 12. september 2022 Tror det man kan spare mest på i vanlige boliger som er oppvarmet med strøm er å stenge rom man ikke bruker og skru av varmen der, eller skru ned 5° eller 10°. Også å skru ned varmen mens man er på jobb eller bortreist. Da bruker man mye mer strøm med det samme man kommer hjem igjen og den nærmeste timen når rommet/rommene skal varmes opp fra feks 15°C til 21°C, men har man være borte lenge nok i forhold til størrelsen på rommet så har man likevel spart strøm totalt sett. Det neste mange kan gjøre er å trekker for tykker gardiner, bortsett fra når sola skinner inn, da bør de trekkes opp og slippe inn sola. Lufting bør man jo gjøre, men bare kort. Å gjennomlufte huset i kun to-tre minutter kan være nok til å skifte ut lufta, særlig om det blåser litt ute, men varmen sitter i vegger å tak og den forsvinner ikke etter bare to-tre minutter. Det mange gjør feil er at de i steden lufter ved å la vinduer stå med en glippe åpent i en time eller mer. Det blir mye dyrere men ikke mer effektivt for å bytte ut luften som jo er hensikten med lufting. I tillegg til tykke gardiner kan mange tjene på å kjøpe billige gummitettningslister til vinduene så varmen ikke lekker ut gjennom dårlige/gamle vinduer. Om strømmen blir dyr nok vil det også lønne seg å bytte ut gamle vinduer til nye trelagsvinduer. Mer ekstreme sparetiltak kan være å bo i perioder hos andre og skru av eller ned varmen hos seg selv, avtal med noen å bytte på å bo hjemme hos hverandre f.eks. Om strømmen blir dyr nok tipper jeg mange flere vil begynne å tenke slik. Barn må kanskje dele soverom osv, eller at alle (unntatt de som snorker) sover på stua. Nordmenn er ikke vant til å tenke sånn, mange av oss forlater rom som sistemann uten å skru av lyset..., men det vi tvinges til å starte å tenke som de har gjort i mange andre land nå? Klarer voksne omstillingen? Eller må dette inn med morsmelken fra tidlig alder? Anonymkode: 49afd...690 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #18 Del Skrevet 12. september 2022 Gjest5656 skrev (22 minutter siden): Ikke normalt. Kanskje dere alle dusjer med kaldt vann og nesten aldri kjører oppvaskmaskin, tørketrommel, vaskemaskin. Kanskje dere nesten aldri lager mat med stekeovnen. Kanskje dere bare tar på dere gensere og ikke har på noen panelovner. Ja, kanskje dere ikke har fryseboks? Fryseboks har vi ikke, har kjøleskap med fryserdel. Har satt på varmepumpa allerede fordi det er et kaldt hus. Bor på Østlandet. Lager varm middag stort sett hver dag. Vi dusjer korte dusjer, men ikke i kaldt vann. Vasker vel 4-5 maskiner med tøy i uka, tromler sengetøy og håndklær. Oppvaskmaskinen går 3-4 ganger i uka. Har et lite bad med varmekabler på. Varmekablene har vært på i hele sommer også, men på lavere nivå enn på vinteren. Varmtvannsberederen er 150 liter av eldre modell. Anonymkode: 8b15f...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #19 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tibber. TS, det høres ut som du ønsker deg bedre og mer detaljert oversikt over forbruket enn du får fra standardappen. Har du vurdert å investere i en Pulse? Selv har jeg gammelt side-by-side skap, gammel kistefryser, gammel varmtvannstank og gamle varmekabler på badet. TV'en er også gammel, og jeg har en tendens til å glemme å slå den av når jeg er ferdig med å se på, så den står og viser bilder fra Chromecasten. Ingen av disse tingene er spesielt energieffektive eller har smart styring. Og mitt alltid på-forbruk er ca 101 kWt hittil denne måneden, så jeg mistenker egentlig at du har en eller annen ukjent "strømtyv" i huset som du ikke har tenkt på. Anonymkode: c4bd9...16a Hvordan vet appen hvor mye man bruker på hva?😳 Anonymkode: 0ed99...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #20 Del Skrevet 13. september 2022 Dere har et lavt strømforbruk generelt, og da er det naturlig at det ikke er så mye mer å spare for dere. Jeg har en tilsvarende oversikt på min strømapp, og mitt inntrykk er at fordelingen ikke er rettet spesifikt mot husstandens forbruk, men at den går ut i fra et gjennomsnitt. Grunnen til at jeg tror dette er statistisk utregnet, og ikke ut i fra faktisk forbruk, er at jeg har fått beskjed om at ca 20 % av forbruket mitt har gått til oppvarming uten at vi har hatt noen varmekilder på i det hele tatt. Anonymkode: 56ea6...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå