Commander Skrevet 13. september 2022 #61 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På trygd har man ikke råd til å reise. Livet uten bil gir et stort handicap, og de færreste har helse til å jobbe svart. Hadde jeg hatt mulighet for jobb, hadde jeg jobbet. Og jeg hadde ikke brydd meg om å reise i det hele tatt. I hvert fall ikke hvis det er utenlandsferie du mente. For meg er ikke det ferie i det hele tatt, men kjedelig, unødvendig, dyrt, og stressende. Jobber man svart, kan man risikere mye. Da er man dum. Anonymkode: acd94...a6f Med jobbe svart mener jeg ikke 8 timer dagen. Men ser de rundt her på trygd sper på inntekten med vedsalg. Pusser opp biler/mopeder/motorsykler i garasjen og selger videre. Andre tar på seg kjøreoppdrag når helsen tillater det osv. Jeg sier ikke at dette er noen "rosenrød" tilværelse. Poenget var et lønn pr.time mellom lavtlønn og trygd blir VELDIG liten. Og når vi nærmer oss 20-25kr timen for å gå på jobb forstår jeg at mange ikke ser poenget. Hvis man ikke har et fantastisk arbeidsmiljø og gode venner mm. Ser at endel pakker sammen og flytter til Tyrkia, Thailand, Pakistan ol hvor man kan leve godt på norsk pensjon. Og jeg kan forstå det. Er i full jobb selv og tjener ok, men hadde situasjonen vært annerledes hadde kanskje flere sittet på Kåres Partybar i Pattaya med en øl tirsdag morgen. Sendt snap hjem med "keep paying suckers". har aldri vært i Thailand og det er jævlig provoserende å se slike bilder, men jeg kan forstå det. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #62 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Ung ufør er et tillegg som kun gis til de aller sykeste - det betyr at ikke alle som er unge og uføre får ung ufør tillegget, faktisk bare et mindretall. Hvis du blir ufør pga aspergers og at du har issues rundt det ville du aldri fått ung ufør tillegg, du vil kun få minstesats. Og du tjener veldig mye mer på lager eller butikk enn 15 000, hvor i all verden har du fått det i fra? Jeg trodde at folk med Aspergers var intelligente og bare slet sosialt... Anonymkode: 81b90...36b 1
Commander Skrevet 13. september 2022 #63 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, og hva slags person ønsker du å være. En som gir opp på livet, eller en som er en aktiv del av samfunnet? Anonymkode: 4ff49...905 Så jobbe eller ikke avhenger av idealisme, hvis det ikke lønner seg? Hvis norsk arbeidsmarkedspolitikk legger vekt på idealisme og at alle egentlig ønsker å jobbe tror jeg man kan gå skoa av seg. Et temperert og hyggelig kontormiljø kanskje. Men stå på båndet i produksjonen på et slakteri på Rudshøgda til 20kr timen i fortjeneste sammenlignet med trygd??. Det kan man ikke forvente. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #64 Skrevet 13. september 2022 Commander skrev (32 minutter siden): Noe av utfordringen med lav lønn i noen bransjer og høy uføretrygd (relativt sett) er at lønnsforskjellen pr.time blir latterlig liten. Altså 20.000 i trygd eller 25.000 i lønn? Forskjellen er 5000. For å dra til jobben kommer reiseutgifter, så det man sitter igjen med blir enda mindre. Så om forskjellen i praksis er 3000 pr.mnd for 150t jobb pr.mnd sitter man igjen med 20kr timen. Hvis man trenger barnehage eller SFO betaler man for å jobbe. Det lønner seg ikke. Men en som hadde 25 000 i lønn før man ble syk, får ikke 20 000 i uføretrygd. Man får ca 66 % av opp til 6 G, så jo mer man tjener man over 6 G, jo mer taper man. Hvilke yrker gir 25 000 brutto i en 100 % stilling? Regner med vi snakker brutto siden netto påvirkes av lånegrad etc og dermed ikke kan måles mot hverandre. Årslønn på 275 000 (25 000 x 11 måneder, feriepenger siste måneden) høres ikke riktig ut. Men hvis det stemmer er det forkastelig og lønna bør selvsagt heves, i stedet for at uføretrygdene skal settes ned. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er svært få som er uføre som ikke kom fra lavtlønnede yrker. Så noe er det nok i det 🙂 Se på de med «ME» feks. Anonymkode: b2128...d25 Tull. Jeg er ufør pga ME, tjente godt over 6G i året før jeg ble syk, nok til at inntekten min ble mer enn halvert av å flå over på uføretrygd. Eneste andre uføre menneske jeg kjenner var også høyt utdannet med en greit betalt jobb før hen ble ufør. Anonymkode: 81b90...36b 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #65 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er svært få som er uføre som ikke kom fra lavtlønnede yrker. Så noe er det nok i det 🙂 Se på de med «ME» feks. Anonymkode: b2128...d25 Eneste jeg kjenner med ME, var advokat. Jeg er selv ufør, men av helt andre grunner, men jeg har bare 4 år med høyere utdannelse. Men hadde jo en bra jobb, jeg trivdes godt i. Anonymkode: 93653...57e 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #66 Skrevet 13. september 2022 Om noen år når dine jevnaldringer som har jobbet hele livet i butikk eller lager og har både hytter og hus og pensjonskonto sitter du der like blakk som i tjueåra. Lykke til med å gå i fattigdomsfella... Anonymkode: f59ea...2de 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #67 Skrevet 13. september 2022 Kommer helt an på, jeg vil si det er bedre å stå i en butikk/lagerjobb som du trives i enn å bli ufør. Dessverre er mange av butikkjedene noen av de verste stedene det går an å jobbe.. Lite lønn (ikke tariff), ingen overtidsbetaling, man blir presset til å mase på kundene osv listen er lang.. Spørs om livet blir noe bedre av dette for noen skarve tusenlapper.. Anonymkode: 98081...dfe
Gjest Anonymbruker95 Skrevet 13. september 2022 #68 Skrevet 13. september 2022 Er det noen som vet om hvilke butikker som har høyest timelønn? Klesbutikk, cafeer, plantasjen??
Ænema Skrevet 13. september 2022 #69 Skrevet 13. september 2022 Anonymbruker95 skrev (45 minutter siden): Er det noen som vet om hvilke butikker som har høyest timelønn? Klesbutikk, cafeer, plantasjen?? min erfaring er matbutikker følger tariff.. før i gamle dager hadde bestseller rykter for å betale drittlønn, og kreve at de som jobbet der kun brukte klær på jobb som var kjøpt i butikkene deres. så halve lønna gikk jo til klær.
JegMotStrømmen Skrevet 13. september 2022 #70 Skrevet 13. september 2022 Jeg har jobbet både i butikk og på lager, stortrivdes begge steder, og tjente en god del mer enn hva jeg har utbetalt som ufør. På lager så tjente jeg faktisk mye mer. Og jeg har langt fra laveste uføretrygd. Men enda mer verdifullt en selve utbetalingen var det sosiale, og følelsen av å fylle dagene med noe nyttig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #71 Skrevet 13. september 2022 Jeg har jobbet fullt i dårlig betalte jobber. En jobb var vel heller svært dårlig betalt. Nå har jeg ikke helse til å jobbe mer.Iallefall ikke i flere lavtlønnsyrker som renhold. Anonymkode: 0e385...a4a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #72 Skrevet 13. september 2022 Om en er ufør og kan jobbe noe, lønner det seg å starte med noe selv. Her kan man tjene langt over den tilmålte inntektsgrensen på 0,4G så lenge man har fradrag i selskapet som får ned overskuddet til ca 0,4G. Jeg trakk fra i mitt ENK 2021: Kjøring med privatbil i næring 18000 Regnskapsfører 6000 Kjøp av elsykkel 65000 (denne blir ikke regnet som persontransportmiddel og følgelig fullt fradragsberettiget) Ny pc 25000 Alt skrives ned som saldoavskrivning på 3 år. Innen den tid har jeg garantert kjøpt noe nytt også. Dermed beholder jeg hele trygden uten avkortning selv om jeg tjener langt over inntektsgrensen. Anonymkode: 85b01...20a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #73 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Jeg jobber på lager og tjener rett under en million i året, synes ikke det er så ille, og tviler på at jeg vill fått mer som ufør. Anonymkode: 988a3...01e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #74 Skrevet 13. september 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Tror de aller fleste heller vil jobbe enn å sitte hjemme altså. Er bare "white trash" mennesker som får mer ut av å sitte hjemme og få småpenger på konto enn å jobbe. En jobb gir deg ikke bare inntekt, men det skjønner ikke slike mennesker. Anonymkode: 2063a...f82 Man kan bruke tiden godt selv om man ikke har vanlig jobb. Ser man på norske kunstnere, er det få av dem som ikke hadde klart seg uten statlig subsidiering, og de hadde nok følt seg rimelig krenket dersom du hadde kalt dem "white trash". Søppelet de skaper er jo aktverdig kunst. Anonymkode: 8043d...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #75 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Hva slags butikk og lager betaler 15000 i måneden? Har butikkjobb, og ikke mye misunnelig på uføre som må klare seg på 20 000 i måneden nei. Det går an og jobbe seg opp i et firma uten utdannelse, men en må nok ha litt annen innstilling i utgangspunktet. Du kan jo sende inn en uføresøknad, men hvor sannsynlig er det at du får det innvilget? Det høres jo ikke ut som du er ferdig avklart. Anonymkode: ee599...d8f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #76 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ung ufør er et tillegg som kun gis til de aller sykeste - det betyr at ikke alle som er unge og uføre får ung ufør tillegget, faktisk bare et mindretall. Hvis du blir ufør pga aspergers og at du har issues rundt det ville du aldri fått ung ufør tillegg, du vil kun få minstesats. Og du tjener veldig mye mer på lager eller butikk enn 15 000, hvor i all verden har du fått det i fra? Jeg trodde at folk med Aspergers var intelligente og bare slet sosialt... Anonymkode: 81b90...36b Veldig mange med Asperger som har ung ufør. Anonymkode: c0900...74f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #77 Skrevet 13. september 2022 Dersom du kan jobbe så er det bedre å gjøre det. Jeg er ufør og har også en asperger diagnose, det er noen år siden jeg ble ufør og i år har jeg for første gang siden jeg ble det hatt en deltidsjobb. Jeg har et lavt antall timer i uken også noen uker blir det litt mer da jeg kan ta litt ekstra. Formen er mye opp og ned, og jeg er dårligere enn kollegaene mine ser meg som, har holdt på å slutte mange ganger men har ikke gjort det enda. Angsten, panikken, følelsen av å være udugelig og snikende depresjon gjør det ikke bedre men det er bedre å jobbe noe kontra ingenting. Jeg har høy utdannelse som hadde gitt meg greit over 50% sjanse for millionlønn dersom ting hadde vært annerledes men jeg ser verdien av de ekstra tusenlappene som jeg har i måneden i tillegg til trygden. Anonymkode: 153f0...32f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #78 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 19.51): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Nå tøyser du bittelitt kanskje. Har jobbet i butikk i mange år. Startet på 160 kr t for 16 år siden. Så butikk jobb er ikke så ille. I dag er jeg ufør, jobber litt i butikk og har 230kr timen. Anonymkode: 4903d...11a
Anonymburker Skrevet 17. desember 2022 #79 Skrevet 17. desember 2022 Personlig syns jeg det er pinlig å ha 24.000 utbetalt pr måned når jeg har fagbrev. 100 % jobb. Det er liksom ingen fremtid i det, med dagens høye priser. Mange uføre har nesten like mye som meg. Når det er sagt hadde jeg nok følt meg hakket verre om jeg var ufør og hadde 20 k utbetalt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #80 Skrevet 18. desember 2022 Aner ikke hvor du får tallene dine fra. Jeg jobbet som butikkmedarbeider, tjente vel ca. 27.000 i måneden, nå er jeg assisterende leder og tjener 38.000 per måned. Kan ikke tenke meg at det lønner seg å være uføre, dessuten kan du ikke velge å være ufør om du har arbeidskapasitet Anonymkode: cde10...be4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå