AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #41 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Du tjener mer på lager fulltidsansatt enn å trygde deg. Jeg hadde 30 000,- Uten overtid. Anonymkode: b4fe5...b3f 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 12. september 2022 #42 Skrevet 12. september 2022 (endret) Det er ikke fritt valg akkurat. Men denne arbeidstestingen kan jo være for å finne ut om du kan jobbe noe. Kanskje de tester dette for å finne ut om du bør søke om uføretrygd. Det er ikke lurt å søke før nav åpner for det. Kan du ikke høre med veilederen din om hva slags planer de har med deg. Eller spør om hva mer som må avklares før du kan søke. Endret 12. september 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #43 Skrevet 13. september 2022 Jeg ville mye heller jobbet i butikk eller lager enn å være ufør. Jeg jobbet i butikk mens jeg studerte, og likte det veldig godt. Mye heller det enn å slenge rundt og ikke gjøre noe, ikke føle jeg bidrar, ikke føle meg nyttig, ikke ha kolleger, faste holdepunkter, osv. Anonymkode: 2b081...34f 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #44 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er jo ung ufør, og går nå på AAP. Har fått beskjed fra folk rundt meg at jeg har krav på uføretrygd. Dermed tenker jeg set er bedre siden det virker som NAV kun vil sende meg inn i dårlig betalte jobber.. Er sikkert forskjell fra butikkjobb til butikkjobb hvor godt betalt man får. Har bare hørt at man får rundt 15 000 etc hvis man f eks jobber i matbutikk. TS Anonymkode: 5ad86...ad1 Da jobber man ikke fullt. Ingen kan leve på så lite. Anonymkode: acd94...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #45 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville mye heller jobbet i butikk eller lager enn å være ufør. Jeg jobbet i butikk mens jeg studerte, og likte det veldig godt. Mye heller det enn å slenge rundt og ikke gjøre noe, ikke føle jeg bidrar, ikke føle meg nyttig, ikke ha kolleger, faste holdepunkter, osv. Anonymkode: 2b081...34f Enig i alt unntat dette. Jeg gir f i å føle at jeg bidrar, og driter i kolleger. Vil ikke ha noe med dem å gjøre på fritiden. Man jobber for å få en lønn, så man har noe å leve av. Alt det andre er oppskrytt. Anonymkode: acd94...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #46 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er jo ung ufør, og går nå på AAP. Har fått beskjed fra folk rundt meg at jeg har krav på uføretrygd. Dermed tenker jeg set er bedre siden det virker som NAV kun vil sende meg inn i dårlig betalte jobber.. Er sikkert forskjell fra butikkjobb til butikkjobb hvor godt betalt man får. Har bare hørt at man får rundt 15 000 etc hvis man f eks jobber i matbutikk. TS Anonymkode: 5ad86...ad1 Du er ung ufør OG går på AAP? Hæ? Man tjener ikke så lite i butikk nei. Anonymkode: c372c...04a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #47 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jobber i matbutikk, har utbetalt ca 32000 uten overtid. Kan egentlig få så mye overtid som jeg ønsker så sjeldent en måned med mindre en 48tusen utbetalt. Anonymkode: 98a38...181 Uten overtid? Hvilken butikk? Jobber du mye kveld og helg? Anonymkode: c372c...04a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #48 Skrevet 13. september 2022 Du vil merke at det lønner seg økonomisk å jobbe på feriepenger. Anonymkode: a2367...413 1
Commander Skrevet 13. september 2022 #49 Skrevet 13. september 2022 Noe av utfordringen med lav lønn i noen bransjer og høy uføretrygd (relativt sett) er at lønnsforskjellen pr.time blir latterlig liten. Altså 20.000 i trygd eller 25.000 i lønn? Forskjellen er 5000. For å dra til jobben kommer reiseutgifter, så det man sitter igjen med blir enda mindre. Så om forskjellen i praksis er 3000 pr.mnd for 150t jobb pr.mnd sitter man igjen med 20kr timen. Hvis man trenger barnehage eller SFO betaler man for å jobbe. Det lønner seg ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #50 Skrevet 13. september 2022 Commander skrev (2 minutter siden): Noe av utfordringen med lav lønn i noen bransjer og høy uføretrygd (relativt sett) er at lønnsforskjellen pr.time blir latterlig liten. Altså 20.000 i trygd eller 25.000 i lønn? Forskjellen er 5000. For å dra til jobben kommer reiseutgifter, så det man sitter igjen med blir enda mindre. Så om forskjellen i praksis er 3000 pr.mnd for 150t jobb pr.mnd sitter man igjen med 20kr timen. Hvis man trenger barnehage eller SFO betaler man for å jobbe. Det lønner seg ikke. Uføretrygden er ikke høy. Og lønninger på 25k netto er ingenting med dagens kostnader. Man må ha minst 30 for å leve godt, eller mer. Anonymkode: acd94...a6f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #51 Skrevet 13. september 2022 Commander skrev (2 minutter siden): Noe av utfordringen med lav lønn i noen bransjer og høy uføretrygd (relativt sett) er at lønnsforskjellen pr.time blir latterlig liten. Altså 20.000 i trygd eller 25.000 i lønn? Forskjellen er 5000. For å dra til jobben kommer reiseutgifter, så det man sitter igjen med blir enda mindre. Så om forskjellen i praksis er 3000 pr.mnd for 150t jobb pr.mnd sitter man igjen med 20kr timen. Hvis man trenger barnehage eller SFO betaler man for å jobbe. Det lønner seg ikke. Med jobb: Man har alle muligheter for å øke i lønn, jobbe overtid, få bonus, bytte jobb/ta en ekstrajobb.. pluss man får mer feriepenger. Anonymkode: a2367...413 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #52 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): På en måte kan man det.. NAV vil utrede hvor mye du kan jobbe, men det er jo bare å la være å komme på jobb og si at det er pga angst/ asperger/ adhd/ depresjon osv. Anonymkode: 8934c...9c1 Eller man kan velge å overse sykdom og kjempe seg gjennom eller velge å lytte til kroppen. Velger man det første så blir man verre, velger man det siste så kan man hindre at man blir verre. Anonymkode: 8d263...2c5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #53 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er ung ufør OG går på AAP? Hæ? Man tjener ikke så lite i butikk nei. Anonymkode: c372c...04a Ung ufør er et eget tillegg - som en kan få innvilget både på AAP og uføretrygd. Brukes dessverre feilaktige som begrep om unge som er uføre, så det blir fort mye forvirring i diskusjoner. Hender jo f.eks at folk får etterbetalt tillegget ung ufør for hele AAP-perioden, om det blir oppdatert når de får innvilget uføretrygd at de kvalifiserer og skulle hatt det også på AAP. Anonymkode: c6895...b02 1 2
Commander Skrevet 13. september 2022 #54 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med jobb: Man har alle muligheter for å øke i lønn, jobbe overtid, få bonus, bytte jobb/ta en ekstrajobb.. pluss man får mer feriepenger. Anonymkode: a2367...413 På trygd kan man reise på ferie utenom fellesferien. Kan klare seg uten bil, mulighet for å jobbe svart osv. Det er vel avhengig av livssituasjon, lokasjon osv 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #55 Skrevet 13. september 2022 Det er svært få som er uføre som ikke kom fra lavtlønnede yrker. Så noe er det nok i det 🙂 Se på de med «ME» feks. Anonymkode: b2128...d25 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #56 Skrevet 13. september 2022 Commander skrev (2 minutter siden): På trygd kan man reise på ferie utenom fellesferien. Kan klare seg uten bil, mulighet for å jobbe svart osv. Det er vel avhengig av livssituasjon, lokasjon osv På trygd har man ikke råd til å reise. Livet uten bil gir et stort handicap, og de færreste har helse til å jobbe svart. Hadde jeg hatt mulighet for jobb, hadde jeg jobbet. Og jeg hadde ikke brydd meg om å reise i det hele tatt. I hvert fall ikke hvis det er utenlandsferie du mente. For meg er ikke det ferie i det hele tatt, men kjedelig, unødvendig, dyrt, og stressende. Jobber man svart, kan man risikere mye. Da er man dum. Anonymkode: acd94...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #57 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er svært få som er uføre som ikke kom fra lavtlønnede yrker. Så noe er det nok i det 🙂 Se på de med «ME» feks. Anonymkode: b2128...d25 Jeg har ME og er ufør. Jeg hadde drømmejobben og tjente veldig bra før jeg fikk denne hersens sykdommen.. Sykdom ser ikke på lønnen din får den slår til altså. Anonymkode: a2367...413 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #58 Skrevet 13. september 2022 En lager jobb hos grossist kan gi lønn på ca 450k+. Så den er jo grei, selv går jeg 2-skift og tjener over 500k. Ca 540k. Anonymkode: a99c2...9f6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #59 Skrevet 13. september 2022 Commander skrev (14 minutter siden): På trygd kan man reise på ferie utenom fellesferien. Kan klare seg uten bil, mulighet for å jobbe svart osv. Det er vel avhengig av livssituasjon, lokasjon osv Reise på ferie - med hvem? Klare seg uten bil? Neppe annet enn hvis man bor i sentrum. Mulighet for å jobbe svart …? Mulig det, men det er vel ikke akkurat noe å oppfordre til. Anonymkode: a2367...413 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #60 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Jeg jobber 100% i butikk og tjener langt bedre enn aap. Har utbetalt 29.000 hver måned. Anonymkode: a207a...09f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå