AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #21 Skrevet 12. september 2022 Jeg er ufør og vil si at alt annet er bedre. Man blir bare sykere av å gå hjemme uten den sosiale kontakten man får via jobb, og man faller utenfor på alle områder. Kan du jobbe, så bør du jobbe. Anonymkode: 96dc8...083 12
CrazyCatLady2500 Skrevet 12. september 2022 #22 Skrevet 12. september 2022 Selvfølgelig er det aldri bedre å være syk enn frisk. 2 3
Gjest supernova_87 Skrevet 12. september 2022 #23 Skrevet 12. september 2022 Hva tenker du om livskvaliteten din da? Arbeid er svært positivt for den psykiske helsen. En ting er at du naturligvis får bedre betalt med å jobbe enn å få uføretrygd. En annen ting er hvilket liv du ønsker deg.
I Grosny Skrevet 12. september 2022 #24 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Selv går jeg på AAP pga Aspergers. Har ADHD i tillegg, er i 20 årene og har ikke klart å ta noen utdanning pga vansker med skolen. Jeg har begynt nå i ny praksis jobb da de skal teste meg ut i arbeidslivet og om jeg klarer å jobbe. Men noe jeg har innsett er at om de setter meg ut i arbeidslivet, f eks en lager jobb eller i butikk, så kommer jo jeg til å tjene ekstremt lite iforhold til de som er ung ufør på uføretrygd og får 20 000 inn på konto for å ikke gjøre noe. De får jo mer enn en butikkansatt.. Jeg har som sagt ingen utdannelse og skole er ingen alternativ for meg da jeg ikke fungerer verken sosialt eller faglig. Derfor må jeg innrømme at det frister å bare sende inn uføretrygd søknad. Bedre å få 20 000 inn på konto hver måned enn å jobbe ræven av seg å få 15 000? Eller hva tenker folk her? Folk slenger mye hat mot uføre men jeg lurer på om det er pga de er misunnelig siden de kanskje har en butikkjobb selv og dermed får mye mindre enn uføre? Jeg vet ikke altså, men når man ikke har noen utdannelse og ikke er istand til å kunne få en god jobb som betaler godt i dette dyre samfunnet vi lever i så må jeg si at det er mer fristene å bli ufør å få mer penger enn man vil få i en dårlig betalt jobb.. Anonymkode: 5ad86...ad1 Jeg tenker at du ikke skal ta jobb med så lite lønn som 15000. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #25 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har du mulighet for å få uføretrygd burde du gått for det. Uføretrygd er gullkortet. Anonymkode: ca736...d23 Eh, til å bli en stamgjest på KG da eller? Anonymkode: 4ff49...905 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #26 Skrevet 12. september 2022 Tror de aller fleste heller vil jobbe enn å sitte hjemme altså. Er bare "white trash" mennesker som får mer ut av å sitte hjemme og få småpenger på konto enn å jobbe. En jobb gir deg ikke bare inntekt, men det skjønner ikke slike mennesker. Anonymkode: 2063a...f82 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #27 Skrevet 12. september 2022 Rainstorm skrev (5 minutter siden): Hva tenker du om livskvaliteten din da? Arbeid er svært positivt for den psykiske helsen. En ting er at du naturligvis får bedre betalt med å jobbe enn å få uføretrygd. En annen ting er hvilket liv du ønsker deg. Ja, og hva slags person ønsker du å være. En som gir opp på livet, eller en som er en aktiv del av samfunnet? Anonymkode: 4ff49...905 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #28 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er jo ung ufør, og går nå på AAP. Har fått beskjed fra folk rundt meg at jeg har krav på uføretrygd. Dermed tenker jeg set er bedre siden det virker som NAV kun vil sende meg inn i dårlig betalte jobber.. Er sikkert forskjell fra butikkjobb til butikkjobb hvor godt betalt man får. Har bare hørt at man får rundt 15 000 etc hvis man f eks jobber i matbutikk. TS Anonymkode: 5ad86...ad1 Først og fremst, hvis du velger å sende inn søknad om ufør uten at du har fått klarsignal fra Nav, så vil du nesten garantert få avslag. Dessuten så er du ikke ung ufør. For å få ung ufør tillegget så skal det veldig mye til. De fleste får det ikke, å det hjelper lite at du mener at du er ung ufør. De rundt deg vet ikke om du har krav på ufør. Det er ikke diagnosene som bestemmer det, men arbeidsevnen. Å jo yngre du er, jo vanskeligere blir det å få ufør - så lenge det ikke er en opplagt sak da. Hvorfor vil du bli ufør som ung? Så lenge du har arbeidsevne så burde du jobbe og prøve å tjene mer enn man får som ufør. Anonymkode: 50c22...982 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #29 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har du mulighet for å få uføretrygd burde du gått for det. Uføretrygd er gullkortet. Anonymkode: ca736...d23 På hvilken måte er det gullkort å være dømt til fattigdom resten av livet (som man blir dersom man aldri har opparbeidet seg noe mer enn rett til minstesats), gå glipp av alt det sosiale ved å ha en jobb, all lærdom og kunnskap man får via utdanning og jobb osv? Har en venninne som er ufør, og hun sier det selv. Det mest spennende som skjer ila en dag er at sønnen hennes kommer hjem fra skolen, of hun har stort sett aldri noe annet å prate om enn hva han har gjort ila en dag, ommøblering, sykdom, gardiner og noe strikketøy. Andre har jo alt dette pluss ting fra utenfor døra.. Jeg er så utrolig glad for at jeg fikk muligheten til omskolering da jeg ble syk. Var egentlig på full fart til å bli ufør, men omskolering ble prøvd som et siste forsøk. Jeg personlig holdt på p klikke de 5 årene jeg gikk hjemme med sykemelding og aap. Anonymkode: 7c392...99d 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #30 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh, til å bli en stamgjest på KG da eller? Anonymkode: 4ff49...905 Man tar selvfølgelig med uføretrygda og flytter utenlands til et lavkostland. I varmere klima. Å bo i Norge med uføretrygd er smalhans og first price nudler. Anonymkode: ca736...d23 1
Ænema Skrevet 12. september 2022 #31 Skrevet 12. september 2022 (endret) . Endret 12. september 2022 av Ænema dobbel
Ænema Skrevet 12. september 2022 #32 Skrevet 12. september 2022 (endret) . Endret 12. september 2022 av Ænema dobbel
Ænema Skrevet 12. september 2022 #33 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Man tar selvfølgelig med uføretrygda og flytter utenlands til et lavkostland. I varmere klima. Å bo i Norge med uføretrygd er smalhans og first price nudler. Anonymkode: ca736...d23 vanskelig når man er avhengig av andre i hverdagen.
Sheik Skrevet 12. september 2022 #34 Skrevet 12. september 2022 Hadde jeg klart å stå i arbeid ville jeg valgt å gjøre det selv om det skulle være mindre utbetalt enn uføretrygd (det er det heller ikke, men på AAP og med praksisplass fra Nav vil du selvsagt ha lavere lønn enn om du fikk ordinær jobb). Jeg jobbet i dagligvarebutikk for en del år siden og de gangene jeg vikarierte for noen med fulltidsstilling, fikk jeg mer inn enn det uføretrygden gir meg nå.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #35 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min samboer jobber på lager og har 780 000 i året. Trikset er å velge riktig arbeidsgiver. Anonymkode: cf7e7...4fa Med nattskift, ugunstige arbeidstider, delte vakter i løpet av et døgn, ok kanskje.. Eller så eier han lageret sjøl.. til den lønna der. Anonymkode: 2f8b1...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #36 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er jo ung ufør, og går nå på AAP. Har fått beskjed fra folk rundt meg at jeg har krav på uføretrygd. Dermed tenker jeg set er bedre siden det virker som NAV kun vil sende meg inn i dårlig betalte jobber.. Er sikkert forskjell fra butikkjobb til butikkjobb hvor godt betalt man får. Har bare hørt at man får rundt 15 000 etc hvis man f eks jobber i matbutikk. TS Anonymkode: 5ad86...ad1 Nei du får ikke 15.000 kr for butikk jobb, da jobber du ikke fullt Anonymkode: 4903d...11a 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #37 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber i matbutikk, har utbetalt ca 32000 uten overtid. Kan egentlig få så mye overtid som jeg ønsker så sjeldent en måned med mindre en 48tusen utbetalt. Anonymkode: 98a38...181 Brutto? Anonymkode: c24c6...be0
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #38 Skrevet 12. september 2022 Om dette er reelt, og du virkelig har Asberger og ADHD, så vil det å klare å stå i jobb være så vanvittig mye bedre for livskvaliteten din. Det må du ta med i regnestykket. Å finne positivt utløp for adhd, innenfor rammene av hva som kan fungere for din Asberger - bare det i seg selv har en enorm verdi. Å leve innenfor mer normale rammer og i en struktur på hverdagen. Da går det som oftest bra, folk med din kombinasjon av diagnoser som faller utenfor alt kan fort havne borti dårlige ting. Og undersøk dette med lønn. Det du oppgir for butikkansatt høres unormalt lavt ut, og under tariff. Lagermedarbeider kan være godt betalt. Har du mulighet for å ta truckfører bevis etterhvert, så vil det gjøre deg enda mer attraktiv. Tenk på adhd og Asberger som superkrefter! Mye energi og arbeidsom, nøyaktig og detaljorientert, det er attraktive egenskaper. (Selv om jeg egentlig mistenker tråden er bare tull, og ment å skape fordommer og myter om uføretrygd vs tenkte enkle yrker med lav lønn) Anonymkode: c6895...b02 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #39 Skrevet 12. september 2022 Ufør er diggest og tryggest. Du kan slappe av og kose deg vel vitende at pengene er på konto hver mnd. Anonymkode: 82fce...488 2
Ænema Skrevet 12. september 2022 #40 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ufør er diggest og tryggest. Du kan slappe av og kose deg vel vitende at pengene er på konto hver mnd. Anonymkode: 82fce...488 herregud
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå