AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Veldig usikkert marked nå så hva med dere fortsetter dere boligjakten og er klar til å by eller venter dere til vinteren for å se hvordan det går med renta og samfunnet? Anonymkode: d8fa3...b49
Snublefot62 Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Vi har akkurat kjøpt. Samme med en kompis av oss. Men en må vurdere markedet der en er. Og økonomien.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Venter på det rette huset, når det kommer så kjøper jeg det. Har penger i banken så bekymrer meg ikke så mye over økonomien. Anonymkode: 8ee43...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Ah, det er valgets kval! Vi skal muligens snart nå inn i markedet i Oslo - men ser SSB spår 2,5-5% prisnedgang. Men om det skjer er jo ikke tidspunktet nå 🤷♀️ I Oslo har jeg bare sett en utvikling, og det er konstant stigning. På ett tidspunkt må det vel stoppe, men NÅR 🫥 Anonymkode: c02e0...2e9
pressplay Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Jeg tenker at for mange har på seg investeringshatten når de kjøper bolig og glemmer at de faktisk skal bo der over lang tid. Så lenge du kan betjene lånet er det lite relevant om boligprisene faller på kort sikt. Over lengre tid vil det stige. Du må uansett veie gevinsten ved å vente på boligprisfall ved utgiftene du har ved å leie (om du ikke kommer rett fra mor og far) 4 1
Snublefot62 Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi skal muligens snart nå inn i markedet i Oslo - men ser SSB spår 2,5-5% prisnedgang. Anonymkode: c02e0...2e9 Men det er først relevant om kjøpet utelukkende kun er for investeringen sin del. 2,5-5% er ikke større en hva du kan risikere å by over andre for å få boligen. På lengre sikt vil du sannsynligvis ikke merke nedgangen men venter du i evigheter kan du fort gå glipp av det samme i prisstigning. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Jeg lurer på å selge først og heller satse på å leie noe mens jeg leter etter riktig objekt. Og håpe på litt boligprisfall på nyåret. Men det er skummelt å ikke ha kjøpt først, selv om det også er litt skummelt å gamble på om man får solgt etter kjøp. Folk leser aviser og reagerer med en gang «ekspertene» sier det ene eller det andre. Hett boligmarked og alle vil kjøpe og byr over evne. Motsatt og alle sitter på gjerdet. I Oslo dette altså. Anonymkode: 3f34a...746
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Kjøpte nettopp leilighet, orket ikke mer rekkehus. Skal bo i leiligheten i en del år, så det var ikke på grunn av investeringen, men fordi jeg ville flytte og bo billigere. Anonymkode: c60d6...506
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 pressplay skrev (1 time siden): Jeg tenker at for mange har på seg investeringshatten når de kjøper bolig og glemmer at de faktisk skal bo der over lang tid. Så lenge du kan betjene lånet er det lite relevant om boligprisene faller på kort sikt. Over lengre tid vil det stige. Du må uansett veie gevinsten ved å vente på boligprisfall ved utgiftene du har ved å leie (om du ikke kommer rett fra mor og far) Jeg er førstegangskjøper og leier nå. Anonymkode: d8fa3...b49
pressplay Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er førstegangskjøper og leier nå. Anonymkode: d8fa3...b49 Si at du har en leie på 10.000 kr pr mnd nå. Så finner du drømmeboligen til 2,5 millioner. Du velger å vente et år og spådommen om fall i boligpris på 5% slår inn. Da er denne boligen verdt 125000 mindre. I samme periode har du betalt 120000 i husleie, penger du aldri får igjen. Hadde du kjøpt året før låner 2.125.000 som er 85% av boligens verdi og betaler 68000 i renter. Totalt så sparer du 73000 det første året hvis boligprisen synker. På en annen side, hvis boligprisen står i ro og du betaler 120000 i leie på et år så taper du 58000 på regnestykket. Skulle boligprisen øker med 5% så taper du 177000 på å vente et år. Det som ikke er tatt med er at så lenge boligen du kjøper synker i takt med markedet så blir andre boliger også billigere. Det er klart, hvis du visste at boligprisene ville synke i 5 år i strekk så ville jeg også ventet, men historikken sier noe annet. Jeg tror ikke det er snakk om noe større korreksjon og på sikt vil boligprisen stige. 7 1
Portia Catonis Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 Jeg leier billig og sparer 10-20.000 hver måned. Har øynene åpne etter det «perfekte» huset, gjerne småbruk, men leter ikke aktivt for øyeblikket pga renter og usikkerhet. Er ikke noe glad i å ha gjeld. Når jeg en dag kjøper, så er det for å bo, ikke for å investere. Investere gjør jeg heller i aksjer og fond.
Snok1 Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 pressplay skrev (9 timer siden): Jeg tenker at for mange har på seg investeringshatten når de kjøper bolig og glemmer at de faktisk skal bo der over lang tid. Så lenge du kan betjene lånet er det lite relevant om boligprisene faller på kort sikt. Over lengre tid vil det stige. Du må uansett veie gevinsten ved å vente på boligprisfall ved utgiftene du har ved å leie (om du ikke kommer rett fra mor og far) 👆Dette er fasit👆 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 pressplay skrev (På 12.9.2022 den 21.47): Si at du har en leie på 10.000 kr pr mnd nå. Så finner du drømmeboligen til 2,5 millioner. Du velger å vente et år og spådommen om fall i boligpris på 5% slår inn. Da er denne boligen verdt 125000 mindre. I samme periode har du betalt 120000 i husleie, penger du aldri får igjen. Hadde du kjøpt året før låner 2.125.000 som er 85% av boligens verdi og betaler 68000 i renter. Totalt så sparer du 73000 det første året hvis boligprisen synker. På en annen side, hvis boligprisen står i ro og du betaler 120000 i leie på et år så taper du 58000 på regnestykket. Skulle boligprisen øker med 5% så taper du 177000 på å vente et år. Det som ikke er tatt med er at så lenge boligen du kjøper synker i takt med markedet så blir andre boliger også billigere. Det er klart, hvis du visste at boligprisene ville synke i 5 år i strekk så ville jeg også ventet, men historikken sier noe annet. Jeg tror ikke det er snakk om noe større korreksjon og på sikt vil boligprisen stige. 2,5 millioner får man ingenting i Oslo for desverre. Må opp i 3,5 minst Anonymkode: d8fa3...b49 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå