AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Del Skrevet 12. september 2022 Fått et lite oppheng på å følge strømforbruket vårt. Klarer ikke å se sammenhengen mellom kwh-forbruket vårt, time for time på leverandørnettsiden, og våre aktiviteter hjemme. Hvordan kan jeg finne ut hva strømmen går til? Anonymkode: 68853...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 12. september 2022 #2 Del Skrevet 12. september 2022 Om du har en sanntidsmåler av typen tibber-pulse kan den fortelle deg akkurat hva du ligger på nå og gir deg mulighet til å følge med ganske nøyaktig. Du kan og kjøpe måler som du setter rett bak et apparat for å finne ut hvor mye det bruker, feks om du kobler denne bak vaskemaskinen en uke: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/strommaler/strommaler-006251/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 12. september 2022 #3 Del Skrevet 12. september 2022 (endret) De store syndere er ofte: Varmtvannstank og annet varme som aktiverer seg etter termostat - ved f.eks. dusjing, temperatursvigninger, osv. Hurtigladere til bil og telefon. Lader alle telefonen sin kl. 22? Matlaging naturligvis. Datamaskiner på flere hundre watt. Frysebokser og kjøleskap som må gå hele tiden. Balansert ventilasjon og/eller varmepumpe. Endret 12. september 2022 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #4 Del Skrevet 13. september 2022 Som @Gjest5656 sier, er det viktig å se på de apparatene som er temperaturstyrte. Kjøleskap, fryser, varmtvannsbereder, termostatstyrte ovner, vaskemaskin, oppvaskmaskin, varmekabler osv bruker ikke en kontinuerlig mengde med strøm, de er variable strømbrukere. For meg hadde det vært vanskelig å finne logikk i strømforbruket ved å se på time for time, nettopp på grunn av det overnevnte. I stedet for å se på strømforbruket time for time har jeg valgt å finne grunnforbruket gjennom døgnet. Grunnforbruket er det minste antall kWh vi kan bruke, og samtidig ha en en normal hverdag. For vår del er grunnforbruket 16 kWh i døgnet, noe som tilsvarer 0,7 kW i timen i gjennomsnitt. Inkludert i grunnforbruket er lys, lading av duppeditter, litt varmtvann til kroppsvask og vasking av kjøkkenbenk og komfyr, litt tv-titting, og matlaging. Til vinteren kommer oppvarming (varmepumpe og en stråleovn på badet) inn i grunnforbruket også, og da vet jeg at gjennomsnittet pr time vil omtrent dobles. Så vet jeg at en dusj vil øke forbruket med x kWh fordelt på 3 timer etter dusjen. Jeg vet at oppvaskmaskinen vil øke forbruket med x kWh fordelt på tiden den står på. Jeg vet at vaskemaskinen vil øke forbruket med x kWh fordelt på tiden den går. (Jeg spesifiserer ikke antall kWh fordi det varierer ut i fra lengde og temperatur på dusj, og hvilke programmer jeg kjører på oppvaskmaskin og vaskemaskin) På denne måten er det veldig lett å beregne strømforbruket gjennom døgnet, selv om timesforbruket ser ulogisk ut. PS: Jeg har nylig opplevd å plutselig få et relativt stort avvik i grunnforbruket, og da måtte kontakte elektriker for å gjøre feilsøk. Da viste det seg at det var overledning i en hvitevare, og at denne trakk mye strøm selv om den ikke var i bruk. Anonymkode: ffa6b...96d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. september 2022 #5 Del Skrevet 13. september 2022 10 hours ago, Gjest5656 said: De store syndere er ofte: Varmtvannstank og annet varme som aktiverer seg etter termostat - ved f.eks. dusjing, temperatursvigninger, osv. Hurtigladere til bil og telefon. Lader alle telefonen sin kl. 22? En moderne telefon har et batteri på ca. 3200mAh (iPhone 14), noe som gir 12,68Wh (watt-timer). Det vil si at man kan lade mobilen fra 0-100% hver eneste dag i et helt år og komme opp i et forbruk på 4,6kWh. Det tilsvarer strømforbruket til omtrentlig to runder med oppvaskmaskinen, og ikke et forbruk man bør bekymre seg for 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Del Skrevet 13. september 2022 Takk for svar! Jeg ser at vi er nede i ca 0,6 kwh mange timer i døgnet, så det er kanskje grunnforbruket vårt? Klarer bare ikke se hvordan vi, med ganske mye måtehold, klarer å bruke 91 kwh på ett døgn. Men vi har eldgammel varmtvannsbereder, det hjelper nok ikke. Anonymkode: 68853...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 13. september 2022 #7 Del Skrevet 13. september 2022 newman01 skrev (5 timer siden): En moderne telefon har et batteri på ca. 3200mAh (iPhone 14), noe som gir 12,68Wh (watt-timer). Det vil si at man kan lade mobilen fra 0-100% hver eneste dag i et helt år og komme opp i et forbruk på 4,6kWh. Det tilsvarer strømforbruket til omtrentlig to runder med oppvaskmaskinen, og ikke et forbruk man bør bekymre seg for Der tok jeg feil. Jeg tenkte at hurtigladere kunne trekke mye mer enn 25W nå om dagen. Jeg har hørt om hurtigladere som kan gå opp til flere hundre W, og det kan ha noe å si for effektforbruket i en bestemt time. Men jeg tror ikke det er utbredt å ha noe særlig mer enn 20W som er det standard lader til iPhone har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Del Skrevet 13. september 2022 Gjest5656 skrev (16 timer siden): De store syndere er ofte: Varmtvannstank og annet varme som aktiverer seg etter termostat - ved f.eks. dusjing, temperatursvigninger, osv. Hurtigladere til bil og telefon. Lader alle telefonen sin kl. 22? Matlaging naturligvis. Datamaskiner på flere hundre watt. Frysebokser og kjøleskap som må gå hele tiden. Balansert ventilasjon og/eller varmepumpe. Det er best å lade i løpet av natta? Anonymkode: 82df6...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. september 2022 #9 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) 5 minutter siden, Gjest5656 said: Der tok jeg feil. Jeg tenkte at hurtigladere kunne trekke mye mer enn 25W nå om dagen. Jeg har hørt om hurtigladere som kan gå opp til flere hundre W, og det kan ha noe å si for effektforbruket i en bestemt time. Men jeg tror ikke det er utbredt å ha noe særlig mer enn 20W som er det standard lader til iPhone har. Kilo-watt-time. Tenk på ordet. 1000-watt-timer. Om en ting bruker 1000 watt og den står på i én time bruker du en kilowatttime, forkortet kWh. Og en ting som bruker 25W kan den stå på full fart i 40 timer før du har brukt 1kWh Endret 13. september 2022 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 13. september 2022 #10 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er best å lade i løpet av natta? Anonymkode: 82df6...0b9 Best å lade når det er rimelig. Har du elbil så burde du skaffe deg en lader som bevisst lader når det er rimeligst strøm såkalt smart-lader. Ikke best å lade fordi batteriet kan ta fyr. Men moderne ladere, batteri og utstyr har mange sikkerhetsmekanismer som skal forhinde noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 13. september 2022 #11 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) newman01 skrev (6 minutter siden): Kilo-watt-time. Tenk på ordet. 1000-watt-timer. Om en ting bruker 1000 watt og den står på i én time bruker du en kilowatttime, forkortet kWh. Og en ting som bruker 25W kan den stå på full fart i 40 timer før du har brukt 1kWh Greit, det vil vel si at jeg tar feil og de store synderene er hvitevarer som varmer opp vannet. For elektronikk - F.eks. laptop - 50W eller 0.05 kWh. Datamaskin (gaming): kan bruke flere hundre watt avhengig av utstyret. Men da tenker jeg stort sett maks 0.5 kWh. LED pærer vil vel derfor også være nesten helt irrelevante siden de bruker så lite watt. Kanskje noe å tenke på hvis du vil droppe den julebelysningen som bare består av LED-lys? Endret 13. september 2022 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Jeg ser at vi er nede i ca 0,6 kwh mange timer i døgnet, så det er kanskje grunnforbruket vårt? Klarer bare ikke se hvordan vi, med ganske mye måtehold, klarer å bruke 91 kwh på ett døgn. Men vi har eldgammel varmtvannsbereder, det hjelper nok ikke. Anonymkode: 68853...45c Det høres lavt ut til å være grunnforbruket mtp at dere har et såpass høyt forbruk generelt. (15 kwh I grunnforbruk + 70 kwh til annet forbruk) For å finne grunnforbruket er det enklest å ta en dag der dere er hjemme, ikke dusjer, ikke vasker klær, ikke bruker oppvaskmaskin, ikke lader el-bil, men ellers lever som normalt. Det forbruket dere har i løpet av det døgnet er grunnforbruket, så kommer alt annet forbruk på toppen. Anonymkode: ffa6b...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #13 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Jeg ser at vi er nede i ca 0,6 kwh mange timer i døgnet, så det er kanskje grunnforbruket vårt? Klarer bare ikke se hvordan vi, med ganske mye måtehold, klarer å bruke 91 kwh på ett døgn. Men vi har eldgammel varmtvannsbereder, det hjelper nok ikke. Anonymkode: 68853...45c Tja, vi har også en eldgammel varmtvannsbereder, men bruker ikke mer enn max 2000 kwh i de kaldeste vintermånedene (det blir vel ca 66 kwh/døgnet) der vi dusjer eller bader daglig, har to varmeovner og en varmepumpe samt gulvvarme i to ganske store rom. Har 180 kvm hus, og vi har ofte soversomsdører åpne på vinterstid for at det ikke skal fryse i rørene. Så det høres rart ut. Anonymkode: a387f...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #14 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det høres lavt ut til å være grunnforbruket mtp at dere har et såpass høyt forbruk generelt. (15 kwh I grunnforbruk + 70 kwh til annet forbruk) For å finne grunnforbruket er det enklest å ta en dag der dere er hjemme, ikke dusjer, ikke vasker klær, ikke bruker oppvaskmaskin, ikke lader el-bil, men ellers lever som normalt. Det forbruket dere har i løpet av det døgnet er grunnforbruket, så kommer alt annet forbruk på toppen. Anonymkode: ffa6b...96d Takk for supre råd😄 Anonymkode: 68853...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå