Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som ikke opplevde det; gjorde dere noe spess?😊

Anonymkode: 3ae53...5f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil unngå et helt naturlig steg i ditt barns utvikling?

Anonymkode: 65376...039

• Liker 4
Skrevet

Tre-fire mnd er typisk da barnet "løfter blikket" og oppdager at det finnes en svær verden rundt dem.

Da får du en herlig kombo av total overstimmulering fordi de tar inn så mange nye inntrykk, og en million ting som plutselig forstyrrer søvn og innsovning. Noen takler det veldig bra, andre sliter.

Du må bare støtte ditt barn så godt du kan.

Jeg har forøvrig hatt en som ikke ble så veldig påvirker, og en som sov elendig helt frem til ti mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du vil unngå et helt naturlig steg i ditt barns utvikling?

Anonymkode: 65376...039

Ja😊

• Liker 1
Skrevet

3 barn, aldri merket noe til dette. Bare fortsett i samme rutine og legg barnet til å sove i rolige omgivelser med lite å se på. 

• Liker 1
Skrevet
Veggdyret skrev (12 minutter siden):

3 barn, aldri merket noe til dette. Bare fortsett i samme rutine og legg barnet til å sove i rolige omgivelser med lite å se på. 

Sovnet dine av seg selv, eller trengte de hjelp til innsovning?

Skrevet

Det går ikke an å unngå. Det er bare forskjell fra barn til barn hvordan de reagerer på det.

Skrevet

Du ønsker jo ikke å unngå denne mentale utviklingen?
Du ønsker ikke et barn som sover som et lite spedbarn resten av livet sitt?
Søvnen må jo få utvikle seg.

Hvordan babyen reagerer er pur individuelle forskjeller, noen merker ingenting, noen merker masse. 
Kommer kanskje også på om man vet at det skjer, så man legger merke til det, enn om man ikke aner noe om det. 

Anonymkode: c374d...3fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ønsker jo ikke å unngå denne mentale utviklingen?
Du ønsker ikke et barn som sover som et lite spedbarn resten av livet sitt?
Søvnen må jo få utvikle seg.

Hvordan babyen reagerer er pur individuelle forskjeller, noen merker ingenting, noen merker masse. 
Kommer kanskje også på om man vet at det skjer, så man legger merke til det, enn om man ikke aner noe om det. 

Anonymkode: c374d...3fd

Det var ment som en spøk fra min side, beklager. Det er klart jeg ønsker at barnet mitt skal utvikle seg, men jeg hører så mange skrekkhistorier om denne perioden for mange. Mitt barn (3 mnd) sover foreløpig veldig godt, men klarer ikke sovne selv (må bysses eller ammes i søvn). Basert på det jeg leser synes jeg det virker som om regresjon skyldes at barn ikke kan roe seg selv når de har små oppvåkninger om natten, men finner lite forskning på det. Var derfor litt nysgjerrig på om det var en gjenganger at de som ikke ble så «hardt rammet» allerede kunne ferdigheten «å sovne selv»

Skrevet
On 9/13/2022 at 2:09 PM, AnonymBruker said:

Det var ment som en spøk fra min side, beklager. Det er klart jeg ønsker at barnet mitt skal utvikle seg, men jeg hører så mange skrekkhistorier om denne perioden for mange. Mitt barn (3 mnd) sover foreløpig veldig godt, men klarer ikke sovne selv (må bysses eller ammes i søvn). Basert på det jeg leser synes jeg det virker som om regresjon skyldes at barn ikke kan roe seg selv når de har små oppvåkninger om natten, men finner lite forskning på det. Var derfor litt nysgjerrig på om det var en gjenganger at de som ikke ble så «hardt rammet» allerede kunne ferdigheten «å sovne selv»

Jeg har to barn, begge fullstendig sovebabyer. Lange deilige dupper på dagen og sovet hele natta avbrutt av noen ammeøkter, som ble færre og færre når de var mellom 6-10 mnd. MEN, vi har ikke sluppet unna søvnregresjon ved 4 og 8 mnd. Den første varte i et par uker med eldste og to dager med yngste. Eldste hadde ingen ved 8 mnd men den varte tre uker eller noe med yngste. 

Jeg føler ikke vi har gjort noe galt, eller at dette kunne unngås på noen måte. Det er bare sånn det er, hjernen utvikles og det kan være tøft å bearbeide mange inntrykk. Da trenger man trøst og støtte for å få nok søvn. 

Men jeg har gjort meg en erfaring, siden de var så forskjellige på varighet eller om søvnregresjon kom. Da eldste fikk sin ved 4 mnd, så lærte han å rulle fra rygg til mage, spise litt fast føde (grøt), og sosial humor, samtidig som han skulle prøve og åle. Så mye som skulle bearbeides på kort tid. Yngstemann hadde forlengst humoren inne, og vi ventet litt med fast føde, så han lærte egentlig bare å rulle over på magen. Kort søvnregresjon. 

Ved 8 mnd så hadde eldste en jevn utvikling og hadde mestret én ting av gangen, og det ble ingen søvnregresjon. Yngste lærte seg derimot krabbestilling, vinking, reise seg etter møbler og klatring på svært kort tid. Lengre søvnregresjon. 

Så, jeg får ikke gjort noe med hva de er gira på å lære, det blir som det blir. Men jeg tror sammenhengen mellom hvor mange erfaringer de skal bearbeide på en gang  og forstyrrelse av søvnen er stor altså. Men jeg er ingen ekspert 😅

Anonymkode: b98ff...418

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...