Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer på om noen har erfaring med å søke om forsinkelser i utdanning når man har fått maksimalt antall år stipend og lån? 

*Du kan lese nesten helt nederst hvis du vil skippe livshistorien min 🤪*

Jeg har helt siden tidlig 20-årene hatt en kronisk sykdom, som ligger til grunn for min søknad til Lånekassen. Denne sykdommen er litt fra og til, og noen perioder er bedre enn andre. Det vil si at jeg klarer å gjennomføre stort sett, men har mange utfordringer. 

Uansett, jeg tok opp de to siste årene av vgs da jeg var 23-24. I tillegg har jeg et år på folkehøgskole som jeg fikk støtte fra Lånekassen for å ta. Etter det begynte jeg på en bachelor, men som jeg måtte avbryte etter et halvt år. Etter dette tok jeg et år forkurs, som jeg fullførte. Jeg visste hva jeg ville bli etter det, men jeg kom ikke inn på studiet. Så jeg fikk panikk og søkte på BI (hehe). Jeg begynte på en bachelor der, som jeg syntes var interessant, men etterhvert innså jeg at jeg aldri ble fornøyd hvis jeg ikke gikk det jeg egentlig ville gå. Dermed tok jeg opp et fag som privatist, forbedret karakteren min og kom inn på drømmestudiet.

På BI sa dem at hvis man sluttet etter ett år så kunne man få omgjort det året til en årsenhet. Så da jeg ringte Lånekassen for å forsikre meg om at jeg hadde rett på studiestøtte ut denne nye bacheloren, sa dem at det skulle gå bra. Men det Bi sa til meg viste seg å ikke stemme, fordi jeg manglet to økonomifag (hadde to entreprenørfag istedenfor), og de var ikke villige til å godskrive fag fra NTNU for å «fylle på». Så da har jeg enda en avbrutt bachelor. Vet ikke om det har noe å si for studiepoeng. Men uansett, etter ett og et halvt år så fikk jeg beskjed fra Lånekassen om at jeg ikke hadde flere år igjen til å få støtte fra dem. Jeg sendte inn en legeerklæring og søkte om støtte til forsinkelse i studier, og fikk dette innvilget for ett semester. Men nå når jeg søkte i høst, så ville de ha enda en legeerklæring som var mer spesifikk om hvilken periode søknaden min gjelder. 

Så spørsmålet mitt er, hvordan fungerer egentlig dette med forsinkelser i studiene? På Lånekassen sine sider står det at du søker om støtte utover de studiepoeng du er forsinket med. Med alle fag jeg har bestått til nå, har jeg 180 studiepoeng. Dette er med de to avbrutte bachelorene mine pluss inneværende.

Men forsinkelse i studiene, betyr det at man kan søke om ekstra stipend/lån hvis man er forsinket på grunn av sykdom o.l., og derfor har for eksempel en avbrutt bachelor? 

Dette er så utrolig frustrerende. Jeg vil selvfølgelig ikke ha så mye gjeld hos Lånekassen, men samtidig så er det jo galskap å slutte nå når jeg har under ett år igjen på studiet mitt. Jeg har vanskeligheter med å arbeide på siden av studiet, siden studiet er veldig krevende og jeg i tillegg har en sykdom som begrenser meg. Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg i havn her altså. 

Anonymkode: a0515...fa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man mister retten til støtte om man er 60 studiepoeng forsinket. Man tar med seg forsinkelse fra tidligere studier dersom man har fått støtte til studiepoeng man aldri har fullført. Angående de 60 studiepoengene er det andre regler for syke:

«Hvis du blir forsinket på grunn av sykdom, fødsel eller nedsatt funksjonsevne, regnes du ikke som faglig forsinket.  Hvis du har blitt forsinket på grunn av koronapandemien, kan dette også regnes som et unntak fra hovedregelen. Da kan du få lån og stipend, selv om du er forsinket med mer enn 60 studiepoeng.

Du må dokumentere årsaken til at du ble forsinket, for eksempel med legeerklæring. Hvis forsinkelsen skyldes koronapandemien, må du sende inn dokumentasjon som viser at det var koronapandemien som var årsaken til at du ble mer enn 60 studiepoeng forsinket.»

Anonymkode: 39311...0e1

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 21.19):

Man mister retten til støtte om man er 60 studiepoeng forsinket. Man tar med seg forsinkelse fra tidligere studier dersom man har fått støtte til studiepoeng man aldri har fullført. Angående de 60 studiepoengene er det andre regler for syke:

«Hvis du blir forsinket på grunn av sykdom, fødsel eller nedsatt funksjonsevne, regnes du ikke som faglig forsinket.  Hvis du har blitt forsinket på grunn av koronapandemien, kan dette også regnes som et unntak fra hovedregelen. Da kan du få lån og stipend, selv om du er forsinket med mer enn 60 studiepoeng.

Du må dokumentere årsaken til at du ble forsinket, for eksempel med legeerklæring. Hvis forsinkelsen skyldes koronapandemien, må du sende inn dokumentasjon som viser at det var koronapandemien som var årsaken til at du ble mer enn 60 studiepoeng forsinket.»

Anonymkode: 39311...0e1

Hvis man har fått arbeidsavklaringspenger, trenger man da å dokumentere årsaken da? Eller er den årsaken nok?

Skrevet
Anonymeeee skrev (13 timer siden):

Hvis man har fått arbeidsavklaringspenger, trenger man da å dokumentere årsaken da? Eller er den årsaken nok?

Du må sende dokumentasjon uansett. 

Anonymkode: e6dcf...306

Skrevet

Det må dokumenteres at grunnen til at du ble forsinket i disse årene var sykdom/fødsel. Så må Lånekassen ta en vurdering ut fra dokumentasjonen du sender inn. Paragraf 70 i forskrift om utdanningsstøtte er den som omhandler dette.

Anonymkode: fa2d1...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...