AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Et større norsk firma bruker bilder av meg i reklamekampanjer selv etter gjentatte beskjeder om å ta de ned. Siste stunt er at de postet bildene med en historie som får det til å se ut som at jeg har spiseforstyrrelser osv (historien under bildene sier forteller om spiseforstyrrelser i 11 år osv, det er IKKE mine ord!!)! Jeg har vært i kontakt med de 3 ganger og bedt de ta de ned, og de har sagt at de skal gjøre det hver gang, men nå gjør de det igjen!! Dette er 4. Kampanjen siden i fjor sommer. 1. Gangen tenkte jeg at jeg ikke skulle lage bråk og håpe det gikk over av seg selv. De to andre gangene har jeg ringt og meldt og bedt dem ta de ned, andre gangen gav de meg et gavekort på noen hundrelapper som beklagelse. Bruken av disse bildene skader meg både privat og jobbmessig, ihvertfall nå med denne falske historien! Jeg er så sint! Er det noen som kan fortelle meg hva slag fremgangsmåte jeg bør gå for? Anonymkode: a7545...da0
Icedcoffee Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Meld det til Datatilsynet og anmeld til politiet. Bare å bruke sterke virkemidler når de tydeligvis ikke tar deg på alvor uten å involvere andre 13 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Dette høres ikke bra ut og jeg har forståelse for frustrasjonen din. Hvor har de fått tilgang til bildene fra i utgangspunktet? Har du stilt som fotomodell hos de, eller kanskje til en bildebank tidligere? Anonymkode: 686c0...b85 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Først og fremst så må du slutte å ringe. Skriv mail til de, for da har du dokumentasjon. Om de fortsetter med det så burde du kontakte advokat. Men spørsmålet er jo også hvordan de har fått tak i bildene. Har de kjøpt de fra en fotograf, så er det jo interessant å vite hvilken avtale du har inngått med fotografen. Om det eksisterer en kontrakt, så står det trolig noe om dette i kontrakten. Anonymkode: 5d802...7a3 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Er det bilder de har tatt av deg eller er det private bilder de har stjelt av deg? Anonymkode: 1d5c5...ee6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Om du har grunnlag for søksmål kommer helt an på hvordan de har ervervet seg bildene. Anonymkode: dee87...7a9 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Det er snakk om private bilder som jeg postet i FB-gruppen deres ifjor sammen med et hyggelig review av produktet deres. Bilder jeg har tatt selv. De spurte meg om de kunne bruke bildene i en story og jeg så at det var greit så lenge det var anonymt (det forsvinner jo etter 24 timer). Men de fortsetter å bruke bildene igjen og igjen, og tjener masse penger på det. De sa at de vanligvis får forespørsler fra folk om de kan bruke dem som modeller og at de aldri hadde fått spørsmål om å ta ned bilder før. De har brukt dem på hjemmesiden, snapchat, FB, og Insta ihvertfall som jeg vet, og jeg har screenshots. Mesteparten av dialogen har vært skriftlig. Har snakket med politiet nå og skal anmelde dem imorra tidlig. 🤬🤬 Anonymkode: a7545...da0 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er snakk om private bilder som jeg postet i FB-gruppen deres ifjor sammen med et hyggelig review av produktet deres. Bilder jeg har tatt selv. De spurte meg om de kunne bruke bildene i en story og jeg så at det var greit så lenge det var anonymt (det forsvinner jo etter 24 timer). Men de fortsetter å bruke bildene igjen og igjen, og tjener masse penger på det. De sa at de vanligvis får forespørsler fra folk om de kan bruke dem som modeller og at de aldri hadde fått spørsmål om å ta ned bilder før. De har brukt dem på hjemmesiden, snapchat, FB, og Insta ihvertfall som jeg vet, og jeg har screenshots. Mesteparten av dialogen har vært skriftlig. Har snakket med politiet nå og skal anmelde dem imorra tidlig. 🤬🤬 Anonymkode: a7545...da0 Åh, da høres det ut som noe sånn slankekaffe eller kosttilskudd-greier, sånne suspekte annonser som kommer opp i sosiale medier? Når jeg leste hovedinnlegget tenkte jeg det var et ordentlig firma som f eks Gilde eller Tine. Men da skjønner jeg det bedre. Anonymkode: 1235a...055 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Åh, da høres det ut som noe sånn slankekaffe eller kosttilskudd-greier, sånne suspekte annonser som kommer opp i sosiale medier? Når jeg leste hovedinnlegget tenkte jeg det var et ordentlig firma som f eks Gilde eller Tine. Men da skjønner jeg det bedre. Anonymkode: 1235a...055 Det er et klesmerke. Og jeg trodde de var seriøse. Anonymkode: a7545...da0
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er et klesmerke. Og jeg trodde de var seriøse. Anonymkode: a7545...da0 Et klesmerke som bruker Snapchat som reklamekanal, og som har reklame i busskur o.l - hvor de skriver historier om spiseforstyrrelser? Aldri sett et klesmerke med slike reklamer, men har sett en reklame du referer til i busskur og det var ikke for et klesmerke. Høres ikke helt sant ut :) Anonymkode: a0faa...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Et klesmerke som bruker Snapchat som reklamekanal, og som har reklame i busskur o.l - hvor de skriver historier om spiseforstyrrelser? Aldri sett et klesmerke med slike reklamer, men har sett en reklame du referer til i busskur og det var ikke for et klesmerke. Høres ikke helt sant ut Anonymkode: a0faa...bfd Aner ikke hvor du fikk busskur fra. Jeg er mer interessert i råd fra folk som kan jus. Men regner med at politiet har svar til meg imorra. Anonymkode: a7545...da0 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 Få et advokatfirma til å sende et krast brev til de, så ordner det seg nok. Anonymkode: ee482...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 Du kan sende de faktura for bruk av bildene, siden du er rettighetshaver Anonymkode: fa525...254 1
Maskinfører Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Det kan du men det blir nok dyrt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå