Gå til innhold

Vet foreleseren hva som kommer på eksamen på forhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at min foreleser ber oss lese en kapitel men han går gjennom 5% av det under forelesning. Isåfall, hvem lager eksamen?

Anonymkode: cd834...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager ikke foreleser eksamen? Var iallefall slik da jeg var student. 

Anonymkode: 8eaa9...9fc

• Liker 2
Skrevet

Dette spørsmålet kan ha mange svar.

Ja, hvis foreleser har bestemt innholdet på eksamen forhånd.

Nei, hvis foreleser ikke har bestemt innholdet på forhånd.

Nei, hvis foreleser ikke lager eksamen.

Anonymkode: b69f0...382

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss (grunnskolelærer) lager emneansvarlig eksamen, så da vet han/hun naturligvis hva som kommer. 

Anonymkode: c0408...263

Skrevet

Fagansvarlig/emneansvarlig lager eksamen. Hvis du har en og samme foreleser gjennom hele faget er vedkommende høyst sannsynlig den som lager eksamen, så da vet foreleser veldig godt hva som kommer til eksamen. 

Selv om noe er pensum er ikke alt pensum like viktig. Å møte opp på forelesning og å gå gjennom forelesers powerpointer gir som regel svært gode hint om hva som vektlegges.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Ullvott said:

Fagansvarlig/emneansvarlig lager eksamen. Hvis du har en og samme foreleser gjennom hele faget er vedkommende høyst sannsynlig den som lager eksamen, så da vet foreleser veldig godt hva som kommer til eksamen. 

Selv om noe er pensum er ikke alt pensum like viktig. Å møte opp på forelesning og å gå gjennom forelesers powerpointer gir som regel svært gode hint om hva som vektlegges.

Touche, gjorde en feil da jeg ga faen i forelesninger og leste alt på egenhånd. Skal si at det ikke gikk særlig bra fordi da fokuserer mann på det som mest sannsynlig ikke kommer på eksamen, selvom det jeg leste var pensum. Forelesning gir en pekepinne på hva som kommer på eksamen, ihvertfall powerpointene som blir lagt ut. 

Anonymkode: ff3b9...c69

Skrevet

Jeg er emneansvarlig. Som regel er det emneansvarlig som lager eksamen, med mindre det er snakk om sentralt gitte eksamener som for eksempel enkelte eksamener på sykepleien. 

Anonymkode: 4232a...397

Skrevet

Som jeg begynner å forstår det så er det ikke noe vits å lese det som foreleser/emneansvarlig ikke går gjennom fordi det er stor sannsynlighet at det kommer ikke på eksamen? 

Med andre ord så burde jeg holde meg til powerpoint som blir undervist og rette egenlesning etter det. Pensum er så stort og det er sjeldent at alt det vi blir bedt om å lese til nestegang er eksamensrelatert.    

Skrevet (endret)
Eplekakepåpizza skrev (2 timer siden):

Som jeg begynner å forstår det så er det ikke noe vits å lese det som foreleser/emneansvarlig ikke går gjennom fordi det er stor sannsynlighet at det kommer ikke på eksamen? 

Med andre ord så burde jeg holde meg til powerpoint som blir undervist og rette egenlesning etter det. Pensum er så stort og det er sjeldent at alt det vi blir bedt om å lese til nestegang er eksamensrelatert.    

Så sterkt som at du ikke skal lese det vil jeg ikke uttrykke meg. Du bør absolutt ha en viss oversikt over hva som står i de delene av pensum som ikke blir berørt på forelesningene, men du trenger sjelden å kunne akkurat de tingene på rams eller til fingerspissene. 

Det er heller slik at det de tar opp i undervisningen, og som står på powerpointene er tema som du bør kunne reflektere mer selvstendig over. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Eplekakepåpizza said:

Det kommer an på emnet. Man må sjekke om forelesningene dekker læringsmålene. For det er læringsmålene som bestemmer hva som kan komme på eksamen.  I mange fag vil forelesningene være et slags sammendrag av læringsmålene. Da kan det gi mening å kun fokusere på hva som har vært på forelesningene. Men det kan også være at foreleser dropper enkelte av læringsmålene fordi hun ikke har tid til å forelese om alle læringsmålene. Jeg har hatt forelesere som har sagt: Jeg har ikke tid til å gå gjennom X og Y, men det er godt forklart i pensumlitteraturen. En foreleser kan stå mellom valget å gi et sammendrag av alle læringsmålene eller f.eks å bruke ekstra tid på det som er vanskelig og hvor studentene sliter med å forstå pensumlitteraturen. 

Det kan også være egne seminaroppgaver som ikke er dekket av forelesningene, det som har vært på seminarer er typisk ting som kan komme opp på eksamen. Så ville i hvert fall passet på at jeg har kontroll på seminaroppgavene før eksamen. 

Vet at en del også kun sjekker tidligere eksamensoppgaver, men det er ikke gitt at alle læringsmålene har vært gitt som eksamen. 

Anonymkode: b2900...524

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på emnet. Man må sjekke om forelesningene dekker læringsmålene. For det er læringsmålene som bestemmer hva som kan komme på eksamen.  I mange fag vil forelesningene være et slags sammendrag av læringsmålene. Da kan det gi mening å kun fokusere på hva som har vært på forelesningene. Men det kan også være at foreleser dropper enkelte av læringsmålene fordi hun ikke har tid til å forelese om alle læringsmålene. Jeg har hatt forelesere som har sagt: Jeg har ikke tid til å gå gjennom X og Y, men det er godt forklart i pensumlitteraturen. En foreleser kan stå mellom valget å gi et sammendrag av alle læringsmålene eller f.eks å bruke ekstra tid på det som er vanskelig og hvor studentene sliter med å forstå pensumlitteraturen. 

Det kan også være egne seminaroppgaver som ikke er dekket av forelesningene, det som har vært på seminarer er typisk ting som kan komme opp på eksamen. Så ville i hvert fall passet på at jeg har kontroll på seminaroppgavene før eksamen. 

Vet at en del også kun sjekker tidligere eksamensoppgaver, men det er ikke gitt at alle læringsmålene har vært gitt som eksamen. 

Anonymkode: b2900...524

Okei, det gir litt mer mening. Hvilken studieteknikk er nyttig i alle tilfeller? Litt vanskelig å gå gjennom alle sider i pensumlista, ikke minst å faktisk huske dem til skriftlig eksamen😅.

Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (5 minutter siden):

Okei, det gir litt mer mening. Hvilken studieteknikk er nyttig i alle tilfeller? Litt vanskelig å gå gjennom alle sider i pensumlista, ikke minst å faktisk huske dem til skriftlig eksamen😅.

Nei, det er faktisk ikke vanskelig å lese hele pensum. Les, ta notater, bruk markeringstusjer, lag tankekart...

Anonymkode: d1cde...e74

Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (13 minutter siden):

Studieteknikk vil være forskjellig avhengig av fag, og ikke minst hva som fungerer for deg. Det som fungerer best for meg er å løse gamle eksamensoppgaver, lese og jobbe ut fra læringsmål, og hele tiden knytte sammenhenger mellom "alt". 

Foreleser vet ikke nødvendigvis hva som kommer på eksamen. Har et emne flere forelesere kan det være en helt annen person som lager eksamen.

Anonymkode: 26205...36e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...