AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Jeg vet at det ikke er min business i det hele tatt, men jeg ser skikkelig synd på henne. Hun dro på ferie i midten av juni, og har vært der siden. Hun sa til meg på ferien når jeg spurte henne hva slags jobb hun har som lar henne ta så mye ferie, og da sa hun at hun bare var ringevikar, og jeg satt meg ikke noe mer i det, og stolte på henne. For ett år siden var hun lærling som helsefagarbeider (hun hadde bare 4 mnd igjen av det) og mistet jobben pga hun startet å reise ned til samme sted som hun gjør nå, og da fikk hun ny jobb igjen når hun kom tilbake. Og nok en gang klarte hun å miste den pga ferie. Det går veldig dårlig med henne sosialt, og nå ikke minst økonomisk. Hun har heldigvis ikke barn å ta vare på, men hun hun har en svindyr bil. Jeg er så redd hun kommer til å gjøre noe vondt mot seg selv når hun kommer tilbake, for nå har hun ikke søkt jobber noen steder og har ingen steder å få inntekt fra. I det siste har hun ringt meg hver eneste dag for å høre om tips, og jeg sier det samme gang på gang, men hun hører jo ikke etter. Bør jeg henvende meg et sted? Jeg bor ikke hjemme, og studerer i en by som er 3 timer unna. Bør jeg kontakte fastlege, nav? Anonymkode: a3566...44a 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Er hun over 18 så bør hun ordne opp selv 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Er hun over 18 så bør hun ordne opp selv Hun er over 18 år ja. Skjønner resonnementet ditt, men jeg klarer på en måte ikke bare å legge det helt fra meg heller. Jeg synes synd på henne, og har hørt at hun har type der nede. Det kommer til å gå så dårlig om hun får følelser for han, for er det en ting hun ikke kan, så er det hvert fall å kontrollere følelsene sine. Anonymkode: a3566...44a 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Jeg må jo si dette videre et eller annet sted. Hvor bør jeg henvende meg? Anonymkode: a3566...44a
Apis Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Er du oppriktig bekymret for om hun kommer til å skade seg selv, så sender du bekymringsmelding til fastlegen, du skal være hennes søster ikke terapeut.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Har dere foreldre som fungerer? Anonymkode: b0ddf...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Hvorfor skal du kontakte fastlegen hennes fordi noen tar for lange ferier? Jeg mener...ferier? Når ble det en sykdom som fastlegen må ta seg av? Hva sier egentlig søsteren din selv om disse lange oppholdene og feriene sine? Hva lever hun av mens hun er så lenge borte? Hun må jo betale for å sove et sted og mat på dette feriestedet også? Anonymkode: 991c6...d97 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal du kontakte fastlegen hennes fordi noen tar for lange ferier? Jeg mener...ferier? Når ble det en sykdom som fastlegen må ta seg av? Hva sier egentlig søsteren din selv om disse lange oppholdene og feriene sine? Hva lever hun av mens hun er så lenge borte? Hun må jo betale for å sove et sted og mat på dette feriestedet også? Anonymkode: 991c6...d97 Jeg utelot en del informasjon med vilje i innlegget, men grunnen til at jeg vil kontakte hennes fastlege er fordi hun kan bli ekstremt emosjonelt ustabil, og da gjør hun ting som å bruke unødvendig med penger, havne i konflikter med andre osv. Det ligger mye grunner for å tro at hun har noe, og hun har aldri stabile perioder over lang tid. Pappa er bipolar med klinisk diagnose, og for å utelukke noe, så bør hun få en utredning. Hun sover hos en fyr der nede som tydeligvis kan ha henne der. Pappa hadde gitt henne 4000kr nå for en uke siden fir å klare seg med mat Anonymkode: a3566...44a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg vet at det ikke er min business i det hele tatt, men jeg ser skikkelig synd på henne. Hun dro på ferie i midten av juni, og har vært der siden. Hun sa til meg på ferien når jeg spurte henne hva slags jobb hun har som lar henne ta så mye ferie, og da sa hun at hun bare var ringevikar, og jeg satt meg ikke noe mer i det, og stolte på henne. For ett år siden var hun lærling som helsefagarbeider (hun hadde bare 4 mnd igjen av det) og mistet jobben pga hun startet å reise ned til samme sted som hun gjør nå, og da fikk hun ny jobb igjen når hun kom tilbake. Og nok en gang klarte hun å miste den pga ferie. Det går veldig dårlig med henne sosialt, og nå ikke minst økonomisk. Hun har heldigvis ikke barn å ta vare på, men hun hun har en svindyr bil. Jeg er så redd hun kommer til å gjøre noe vondt mot seg selv når hun kommer tilbake, for nå har hun ikke søkt jobber noen steder og har ingen steder å få inntekt fra. I det siste har hun ringt meg hver eneste dag for å høre om tips, og jeg sier det samme gang på gang, men hun hører jo ikke etter. Bør jeg henvende meg et sted? Jeg bor ikke hjemme, og studerer i en by som er 3 timer unna. Bør jeg kontakte fastlege, nav? Anonymkode: a3566...44a Hun må rydde opp selv, men et tips er: Komtakt fastlege og få en utredning. Anonymkode: 5a911...e71 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg utelot en del informasjon med vilje i innlegget, men grunnen til at jeg vil kontakte hennes fastlege er fordi hun kan bli ekstremt emosjonelt ustabil, og da gjør hun ting som å bruke unødvendig med penger, havne i konflikter med andre osv. Det ligger mye grunner for å tro at hun har noe, og hun har aldri stabile perioder over lang tid. Pappa er bipolar med klinisk diagnose, og for å utelukke noe, så bør hun få en utredning. Hun sover hos en fyr der nede som tydeligvis kan ha henne der. Pappa hadde gitt henne 4000kr nå for en uke siden fir å klare seg med mat Anonymkode: a3566...44a Er hun hypomanisk? Anonymkode: 44424...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 Men hvorfor i alle dager gir faren deres henne penger? Ingen random fyr kommer til å gi henne husly og mat til evig tid, når hun står der alene og uten penger innser hun nok fort at ferien er over. Anonymkode: 1fbbf...f70
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er hun hypomanisk? Anonymkode: 44424...8f1 Jeg er ikke spesialist, men jeg ser noen trekk som ligner Anonymkode: a3566...44a
Toyah Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 Jeg ser du skriver at du har bipolar i familien og du beskriver din søster med flere trekk som stemmer overens med denne diagnosen og jeg forstår at du er bekymret. Men i Norge er det sånn, at du har faktisk rett til å kjøre ditt eget liv fullstendig i grøfta, så lenge det ikke er fare for vedkommendes eller andres "liv og helse" Jeg har oppdaget at mitt syn på liv og helse er noe helt annet en psykiatrien ser det som. Samtykkekompetansen og medbestemmelsesretten står sterkt. På mange måter er dette bra, på andre måter blir dette en stor sorg for pårørende. Hun har rett til å ikke la seg utrede/medisinere. Du kan kontakte fastlegen, men det er lite den kan gjøre, dersom vedkommende ikke ønsker hjelp. Men det kan hjelpe på at du får lettet litt på trykket. Jeg vet at du ikke vil høre dette. Men du må finne din måte å "takle" dette på, uten at du bryter ditt eget liv ned. Din søster må få leve sitt liv, gjøre sine feil, ta sine valg, selv om det gjør vondt for deg å se på. Er det en reell fare for liv, søker du hjelp. Jeg er pårørende selv og den veien er kronglete og lang. Noen ganger er det beste man kan gjøre, er å selv skaffe seg samtalehjelp, stå på sidelinjen og plukke opp restene når de faller. Hjelpe de til å bygge seg opp igjen når de ligger nede og er mottagelig for hjelp. Den evige klumpen i magen "hvor, hvis, hva" er en tung bør å bære. 6 2
Grüner Skrevet 12. september 2022 #14 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hun må rydde opp selv, men et tips er: Komtakt fastlege og få en utredning. Anonymkode: 5a911...e71 Det har ikke hun myndighet til å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #15 Skrevet 12. september 2022 Hvis du er veldig bekymret for hennes helse så kan du melde bekymring til fastlegen hennes. Men fastlegen får ikke gjort noe uten at hun kommer hjem og godtar å komme på time. Fastlegen kan kun ringe henne og høre om alt er bra. Anonymkode: d3be7...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #16 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har dere foreldre som fungerer? Anonymkode: b0ddf...c2b Foreldrene mine fungerer utmerket. Jeg har et veldig stabilt liv, med mange gode relasjoner med både mann, familie og venner. Ting som det emosjonelle og det økonomiske er på plass. Jeg er på 4. året mitt på masteren på ingeniørstudiet, mens min yngste søster er ferdig utdannet sykepleier. Eneste som dessverre ikke har noen ting på plass er min mellomste søster. Anonymkode: a3566...44a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #17 Skrevet 13. september 2022 Hva slags tips ber hun om, og hvilke tips gir du henne? Har hun vurdert muligheten for økonomisk verge, som kan forhindre henne i å sløse penger på tull i dårlige perioder? Anonymkode: eb03a...d66
Apis Skrevet 13. september 2022 #18 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis du er veldig bekymret for hennes helse så kan du melde bekymring til fastlegen hennes. Men fastlegen får ikke gjort noe uten at hun kommer hjem og godtar å komme på time. Fastlegen kan kun ringe henne og høre om alt er bra. Anonymkode: d3be7...3ec Fastlegen får da notert det ned i dokumentasjonssystemet, at det er svingninger, og kan fortere iverksette, tiltak når den tid kommer.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #19 Skrevet 13. september 2022 Bekymring til fastlege fordi hun ikke lever et a4-liv? Altså nei. Folk har full rett til å ta dårlige valg for seg selv. Å ikke ha fast jobb, betale for en dyr bil er valg hun tar. Dumme valg ja, men Så lenge hun ikke er psykisk utilregnelig vil ingen offentlige instanser gjøre noe her. Bekymringsmelding til fastlege kan sammenliknes med bekymringsmelding til barnevernet. Det er snakk om alvorlig bekymring, ikke bekymring for at hun ikke lever optimalt. Typisk dreier det seg om alvorlig psykisk sykdom, rus, demens, vanskjøtsel etc. Det er ikke fastlegens jobb å motivere til jobb og lære om økonomistyring Anonymkode: 1b806...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå