AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Hei! Har en unge på 3 mnd som sover såå godt om natten. Hun våkner en gang, får flaske og sovner fint selv i sengen etter det. MEN hun må stort sett bysses i søvn på kvelden. I dag leste jeg dette på helsenorge: Ved legging kan man redusere og gradere støtten, gå f.eks. fra å amme i søvn til kun å bysse til kun å holde en hånd på brystet til barnet. Dette vil kunne bidra til at barnet klarer å sovne igjen når det begynner å våkne oftere om natten, som skjer fra 4–6 måneder. Ofte tolkes disse oppvåkningene som sult, men de er en naturlig utvikling og handler ofte ikke om mat. Dersom barnet klarer å sovne uten noe særlig hjelp fra foreldrene på kvelden, vil det også klare innsovningen i løpet av natten uten å forstyrre foreldrene. Kommer dette til å bite oss i røven om en månedstid? Vil hun begynne å våkne om natten så lenge hun får hjelp av oss til å sovne? Anonymkode: 132e2...ca6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei! Har en unge på 3 mnd som sover såå godt om natten. Hun våkner en gang, får flaske og sovner fint selv i sengen etter det. MEN hun må stort sett bysses i søvn på kvelden. I dag leste jeg dette på helsenorge: Ved legging kan man redusere og gradere støtten, gå f.eks. fra å amme i søvn til kun å bysse til kun å holde en hånd på brystet til barnet. Dette vil kunne bidra til at barnet klarer å sovne igjen når det begynner å våkne oftere om natten, som skjer fra 4–6 måneder. Ofte tolkes disse oppvåkningene som sult, men de er en naturlig utvikling og handler ofte ikke om mat. Dersom barnet klarer å sovne uten noe særlig hjelp fra foreldrene på kvelden, vil det også klare innsovningen i løpet av natten uten å forstyrre foreldrene. Kommer dette til å bite oss i røven om en månedstid? Vil hun begynne å våkne om natten så lenge hun får hjelp av oss til å sovne? Anonymkode: 132e2...ca6 Veldig forskjellig hva babyer og barn trenger. Og alle mener det ene og det andre. Stol på din egen magefølelse og gjør det som føles greit! Noen trenger vugging og mer trygghet enn andre og noen klarer helt fint å sovne uten. Blir de vant til de må du nok fortsette. Anonymkode: d067d...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Jeg har ammet i søvn (flere ganger per natt) , rugget i søvn, samsovet i søvn og generelt gjort det meste som ikke er anbefalt hvis man vil at barna skal sovne av seg selv. Allikevel så har alle klart seg fint, og både 4, 7 og tenåringen sover alene nå. Legging er noe av det koseligste med barn. De er aldri så elskbare som når de går fra våken tilstand til trøtt og søvnig 🥰 Så vil du virkelig stresse med dette? Anonymkode: 38f64...a98
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Jeg synes også legging er veldig koselig, men jeg frykter for nettene da jeg responderer veldig dårlig på lite søvn😔 gjør meg ingenting å gjøre ved innsovning, men hvis det betyr at han vil våkne hyppigere om natt så…0 Anonymkode: 132e2...ca6
PM75 Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Det du gjør høres helt flott ut og supert både for barnet og for deg ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Man gjør det man må for å overleve 🥰 Anonymkode: 9c36e...8bd
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Har en unge på 3 mnd som sover såå godt om natten. Hun våkner en gang, får flaske og sovner fint selv i sengen etter det. MEN hun må stort sett bysses i søvn på kvelden. I dag leste jeg dette på helsenorge: Ved legging kan man redusere og gradere støtten, gå f.eks. fra å amme i søvn til kun å bysse til kun å holde en hånd på brystet til barnet. Dette vil kunne bidra til at barnet klarer å sovne igjen når det begynner å våkne oftere om natten, som skjer fra 4–6 måneder. Ofte tolkes disse oppvåkningene som sult, men de er en naturlig utvikling og handler ofte ikke om mat. Dersom barnet klarer å sovne uten noe særlig hjelp fra foreldrene på kvelden, vil det også klare innsovningen i løpet av natten uten å forstyrre foreldrene. Kommer dette til å bite oss i røven om en månedstid? Vil hun begynne å våkne om natten så lenge hun får hjelp av oss til å sovne? Anonymkode: 132e2...ca6 Barn kommer ikke med en fasit. Babyer trenger uansett mye fysisk kontakt med sine foreldre, så å amme/bysse/vugge/bære og holde er bare bra for barnet. Dere må finne ut av hva som fungerer for deres barn. Målet er å unngå unødvendig gråt. Små babyer er faktisk avhengig av ytre hjelp for å finne søvnen. De mangler evnen til selvregulering, den utvikles gradvis i kontakt med sine omsorgsgivere. Så fortsett slik, dere er jo faktisk heldige som har en unge som sover 😅 Anonymkode: 0f60e...c77
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Jeg spurte en helsesykepleier hva de søvnrådene egentlig er basert på. Svaret er at det i stor grad er lite forskningsbasert. Bygger på teorier og erfaring. Tipper de barna som finner søvnen selv i tidlig alder har et godt sovehjerte fra naturens side, andre trenger mer hjelp. Jeg gjorde alle feil i boken fordi jeg hadde et barn som strevde voldsomt med å finne søvnen. Ved 1,5 års alder løsnet det allikevel og hun fant sovnet selv. Tviler faktisk sterkt på at steinaldermenneskene ikke bysset, ammet og samsov med barna sine. Anonymkode: 6f48c...459 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg spurte en helsesykepleier hva de søvnrådene egentlig er basert på. Svaret er at det i stor grad er lite forskningsbasert. Bygger på teorier og erfaring. Tipper de barna som finner søvnen selv i tidlig alder har et godt sovehjerte fra naturens side, andre trenger mer hjelp. Jeg gjorde alle feil i boken fordi jeg hadde et barn som strevde voldsomt med å finne søvnen. Ved 1,5 års alder løsnet det allikevel og hun fant sovnet selv. Tviler faktisk sterkt på at steinaldermenneskene ikke bysset, ammet og samsov med barna sine. Anonymkode: 6f48c...459 De døde også som 30- åringer, så jeg vet ikke om det blir riktig å sammenlikne oss med steinalderfolket akkurat Anonymkode: 70e0c...8cc
Gjest Chicchi Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Vi ble sterkt oppfordret til å slutte å bysse vår datter på ti måneder i søvn og heller lære henne å sovne selv. Så da prøvde vi på det i over to måneder uten resultat. Hun våknet like ofte. Eneste forskjellen var at kveldene våre ble ødelagt da de gikk til å sitte inne hos henne helt til hun kollapset i søvn rundt 23-tiden. Føltes ikke bra Så vi gikk tilbake til byssing. Mye hyggeligere for alle. Så satser jeg på / håper på at det går seg til etter hvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå