Gå til innhold

LED-lys. Te- og stearinlys. Kommet for å bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser dette nesten hos alle mine venner. Er det kommet for å bli? Liker så mye bedre levende lys, men ser det sjeldnere og sjeldnere hos de jeg er på besøk hos..

Anonymkode: af1dd...30e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv kan jeg ikke fordra levende lys.

Anonymkode: 1afa2...f50

Skrevet

Jeg liker også best levende lys, men har mange led-lys. Mye fordi luftkvaliteten ikke blir dårligere og det er tryggere. Men også fordi det er enkelt i hverdagen, de slår seg på og av helt selv. 

Anonymkode: 31d2a...8a7

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke et eneste led stearinlys, liker de ikke.  Ingenting kan ta vekk den sjarmen og stemningen med levende lys, liker det best. Det gjør stemningen koseligere. 

Anonymkode: 7c346...703

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommet for å bli? Ja, nå har de vært så vanlige i over et tiår, så jeg vil absolutt si at de har kommet for å bli. 

Anonymkode: 0aa0f...285

• Liker 4
Skrevet

Har ikke brent stearinlys på et par år nå. LED-lys er kommet for å bli, ja. Heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker fortsatt vanlige stearinlys/telys. Da gjerne på spisestuebord og stuebord. 
Andre steder i huset bruker jeg led-lys siden jeg er ganske så glemsk av meg. Jeg husker de på bordet siden de er så veldig «in my face», men på kommoder, i vindu osv kan jeg fort glemme. 
Og så er det jo ikke så bra å tenne for mye levende lys så da er det jo greit å begrense det noe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker elektriske lys. har mange lyslenker i led og noen telys med batteri. 

Men.. 

Med disse strømprisene så vil jeg nok bruke mer stearinlys. De gir varme og bedre lys. Kan skru av lamper etc og bare ha stearinlys og enkelte lyslenker her og der. 

Anonymkode: 25dd0...2f8

Skrevet

Synes slike led-lys er greie i lykter osv. Synes og de er greie der det vanligvis ville være litt skummelt med levende lys, men på bordet i et selskap, ville jeg aldri plassert det. Blir litt som med kunstige blomster, greit i en mørk krok, men ikke på bordet. 

Anonymkode: 8c9ad...0c2

• Liker 5
Skrevet

Bruker bare led-lys fra uyuni, men det er fordi vi bor i nybygg og vi helst vil unngå heksesot. Savner vanlige lys og kommer til å begynne å bruke det igjen om et par år.

Anonymkode: 3ebc8...b4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en del led-lys i skaper/hyller som ikke tåler varmen fra stearinlys. :) Koselig å kunne ha litt lys inni glasshyller feks, uten å være redd for brannfaren. 

Ellers fyrer jeg ned stearinlys, både for kos og varme. :)

Anonymkode: 5ac96...c05

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig.

Levende lys er som å røyke inne har de jo funnet ut

Anonymkode: c09e2...c0e

Skrevet

Jeg bruker også begge deler 😊

Vanlige stearinlys på bordet og led-lys ellers.

Anonymkode: 80811...9ea

Skrevet

Jeg har fått et par LED-lys, men batteriet går jo så fort? Kanskje de bare er dårlig kvalitet?

Jeg bruker ekte, men bare i rommet jeg er i, og aldri mange samtidig :) det gir en egen varme.

Anonymkode: 1c395...6d0

Skrevet

Led te-lys, ja… Like flotte som kunstige planter. Nei takk 😆

Anonymkode: 60bbc...b95

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Led te-lys, ja… Like flotte som kunstige planter. Nei takk 😆

Anonymkode: 60bbc...b95

Det handler mye om sikkerhet. Brukte mye levende lys tidligere, men har to ganger opplevd at de flammet opp og nesten startet en brann. Heldigvis var vi i rommet og fikk slukket. Begge gangene sto telysene i en lykt (den ene hang på vegg), og etter dette kom ledlysene i hus.

Anonymkode: e601f...61e

• Liker 1
Skrevet

Her bruker jeg hverken ledlys eller levende lys. Kun til advent jeg tenner levende lys.

• Liker 1
Skrevet

LED-lys er et godt alternativ for astmatikere som reagerer på levende lys.

I mange år har vi ikke kunnet ha levende lys i huset, men nå kan vi i det minste få den simulerte kosen som levende lys gir :)

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har fått et par LED-lys, men batteriet går jo så fort? Kanskje de bare er dårlig kvalitet?

Jeg bruker ekte, men bare i rommet jeg er i, og aldri mange samtidig :) det gir en egen varme.

Anonymkode: 1c395...6d0

Hva mener du med at batteriene går fort?  (Hva er fort for deg?)

Jeg har hatt led-kubbelys av denne sorten tent hver kveld de siste ukene.  Det står at batteriene skal vare i 400 timer, men min erfaring er at det kommer an på bruken.
Jeg velger å ikke bruke den fargeskiftende funksjonen, men å ha enfargede lys.
(Lysene bruker mer batteristrøm på å holde fargen enn å ha multicolor-funksjonen gående)  Jeg har ikke tatt tiden, men en kjapp hoderegning viser at batteriene holdt i rundt 150-200 timer før de måtte byttes.
Jeg synes ikke det er så ille  :)

Og siden jeg regner med at noen vil kommentere hvor harry det er med flerfargede led-lys.  Det var et bedre alternativ for meg enn å oppbevare led-lys i diverse farger, til ulike anledninger. 
Da har jeg både lilla lys til advent, røde lys til jul, gule lys til påske  osv.  Alt i ett og samme lyssett.  :)

Anonymkode: b5151...d6f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 17.40):

Jeg ser dette nesten hos alle mine venner. Er det kommet for å bli? Liker så mye bedre levende lys, men ser det sjeldnere og sjeldnere hos de jeg er på besøk hos..

Anonymkode: af1dd...30e

Vi har det på jobben, siden vi ikke har lov til å bruke levende lys i bygningen. Ellers har jeg sett svært lite til det. Selv foretrekker jeg levende lys. De avgir jo også litt varme. Noe ikke ledlysene gjør.

• Liker 2
Skrevet

Levende lys gir en helt annen stemning el LED-typen. Kjøper helst lys av soyavoks eller annen type naturlig voks, og med 100 % bomullsveke som er mindre skadelig for inneklimaet.

Anonymkode: 5ed1b...c0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...