Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt at noen i 20-åra møter foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kjæreste med en sønn på 21. Han har lenge bodd i utlandet med moren. Ikke godt forhold mellom foreldrene, da hun lurte seg til graviditeten.

Men, han har stilt opp og hatt jevnlig kontakt med sønnen og betalt bidrag i alle år.

Nå er sønnen 21, og studerer i utlandet. Er i Norge i jula og sommerferien stort sett, og møter faren (kjæresten min) ca. en gang i løpet av jula, og en eller to ganger i løpet av sommerferien. Noen timer per gang.

Er dette normalt? Eller virker det litt lite?

Anonymkode: 12997...366

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en kjæreste med en sønn på 21. Han har lenge bodd i utlandet med moren. Ikke godt forhold mellom foreldrene, da hun lurte seg til graviditeten.

Men, han har stilt opp og hatt jevnlig kontakt med sønnen og betalt bidrag i alle år.

Nå er sønnen 21, og studerer i utlandet. Er i Norge i jula og sommerferien stort sett, og møter faren (kjæresten min) ca. en gang i løpet av jula, og en eller to ganger i løpet av sommerferien. Noen timer per gang.

Er vel opp til hver enkelt hva som føles riktig. Er noe mellom linjene her som ikke er med? Kanskje grunner til han ikke vil ha mer kontakt?

Anonymkode: 0bc6a...cde

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig individuelt.

Jeg bor ca 1 time unna foreldrene mine (er i 20-åra) og har stort sett sett foreldrene mine minst 2 ganger i mnd siden jeg flyttet ut som 20-åring.

Har derimot venninner som flyttet til andre siden av landet og som ikke har sett foreldrene sine på 2-3 år. 

Anonymkode: cfe51...9bc

• Liker 1
Skrevet

Så ofte som de/foreldrene ønsker. Det er seriøst ingen regel på dette, og ikke sånn at "Oi, en fremmed person påinternett synes det er lite, da må vi tvinge oss til å kneke her sammen for å være "normale". 

Noen har et godt forhold og treffes ofte. 

Noen har et godt forhold og treffes sjelden, men snakker ofte på telefon. 

Noen har et godt forhold uten å snakke så ofte sammen. 

Og alt er ok, så lenge de det gjelder selv synes det er ok. 

Anonymkode: 3effb...245

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det avhenger av forhold de hadde tidligere. Som jeg har forstått deg, bor mora i utlandet og gutten har vokst opp der. Det er veldig langt for at faren har vært til stede under oppveksten. Og nå studerer gutten i utlandet.  Jeg tror ikke de vil ha noe bedre forhold enn besøk noen ganger i året.

I mine øyne er det for lite hele veien.

Anonymkode: 4f6e0...cbc

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra som 17åring. Traff mine foreldre sjeldent frem til jeg fikk lappen som 27-åring, da flyttet jeg til hjembyen, og fikk barn.  Da var det cirka en gang i måneden. Fremdeles cirka en gang i mnd, 10 år. 

Anonymkode: 45982...9ec

Skrevet

At en 21-åring som studerer i utlandet bare treffer far i jul- og sommerferie høres ikke rart ut i det hele tatt. 

Hvis han ikke bor hos faren i disse feriene er det ikke rart om han ikke tilbringer masse tid med ham. Han er nok opptatt med egne venner og liv. Han er 21. Mange som er mest opptatt av seg selv da. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Høres helt greit ut. Mannen min var hjemme jul og sommer, mens jeg var hjemme hver måned (bodde i en annen by).

Anonymkode: 4b247...11a

Skrevet

"Hvor langt er et tau?" Det er like lett å svare på :)

Da jeg var i tyveårene bodde jeg 8 timer kjøring fra foreldrene mine, søsteren min bodde tre hus bortenfor dem. Det er klart det var forskjell på hvor ofte vi møttes :)

En på 21 har nok som andre nevner mye annet å gjøre i løpet av en jul og sommer. Det har jo noe å si både hvordan forholdet mellom far og sønn er, hvor langt unna han bor når han er i Norge osv :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor ofte reiser faren for å besøke sønnen der han faktisk bor da? Det er jo et minst like relevant spørsmål. 

Anonymkode: 99c90...26f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kjenner de hverandre godt nok til å bruke mer tid sammen uten at det blir påtatt da TS? Jeg mener, snakker de sammen jevnt over telefon / Facetime osv, har de del i hverandres liv eller er det stort sett fremmede for hverandre og møtes av høflighet? Er det far det er sårt for eller er det kun du som reagerer? Og som AB over skriver, hvor ofte reiser far for å besøke sønnen sin da?  (og hva ligger i "å stille opp" i denne settingen når mor og barn bor i et annet land?)

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor ofte reiser faren for å besøke sønnen der han faktisk bor da? Det er jo et minst like relevant spørsmål. 

Anonymkode: 99c90...26f

Har vel ikke vært og besøkt sønnen i landet han bor i på kanskje 6-7 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vel ikke vært og besøkt sønnen i landet han bor i på kanskje 6-7 år.

Oj, da virker det veldig, veldig mye. Faren og du skal være glad han gidder.

Anonymkode: 26fbc...c0c

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var i 20-årene var jeg hjemme en uke i jula og to uker om sommeren. De besøkte meg et par helger i året. Lang avstand mellom nord og sør, og den gang var flybilletter veldig dyre. Veldig godt forhold.

Anonymkode: 77892...cde

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Oj, da virker det veldig, veldig mye. Faren og du skal være glad han gidder.

Altså, sønnen har bodd i utlandet men vært i Norge hver sommer og jul, så det er jo ikke slik at de 6-7 årene møttes de ikke. De møttes et par ganger i året, fordi sønnen kom jo til Norge.

Skrevet

Veldig individuelt. Å møte hverandre et par ganger i året er et minimum.

Skrevet

Jeg vil si at det er fullstendig unormalt at en forelder velger å ha så lite kontakt med sitt eneste barn. 

Anonymkode: 870a3...5d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 14.52):

Jeg vil si at det er fullstendig unormalt at en forelder velger å ha så lite kontakt med sitt eneste barn. 

Anonymkode: 870a3...5d0

Men han har jo en del kontakt med han, med tanke på at han til vanlig bor i et annet land.

Er det normalt å forvente mer kontakt når han neste år flytter til Norge, og vil bli boende ca. halvannen time fra oss, eller er det ikke vanlig å øke antall møter og kontakt når det har vært sporadisk tidligere?

Vil jo være litt trist kanskje for partneren min når/om sønnen får barn, at det evt. blir sjeldent kontakt med barnebarn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men han har jo en del kontakt med han, med tanke på at han til vanlig bor i et annet land.

Er det normalt å forvente mer kontakt når han neste år flytter til Norge, og vil bli boende ca. halvannen time fra oss, eller er det ikke vanlig å øke antall møter og kontakt når det har vært sporadisk tidligere?

Vil jo være litt trist kanskje for partneren min når/om sønnen får barn, at det evt. blir sjeldent kontakt med barnebarn.

Men det har ikke vært trist til nå? Bare hvis det kommer barnebarn… Dere trenger da ikke girvrnte besøk ig kontakt, dere(faren) må ta kontakt ig dra på besøk selv. 

AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 14.40):

Altså, sønnen har bodd i utlandet men vært i Norge hver sommer og jul, så det er jo ikke slik at de 6-7 årene møttes de ikke. De møttes et par ganger i året, fordi sønnen kom jo til Norge.

Du spør om hva som er normalt. Det er normalt å besøke sine barn der de bor, minst én gang i året. Og det er normalt å besøke sine foreldre til sommer og jul når man bor langt unna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...