Gå til innhold

Hvor lenge kan hund være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 19 år gammel gutt som har vært veldig glad i hund så lenge jeg kan huske. Vi har hatt en, men mamma ville ikke ha ny etter den ble borte. Har søsken med hund som jeg har fått være med en del, samt at jeg har passet noen fra finn.no osv over lengre tid. 

Jeg har siden jeg flyttet ut hjemmefra hatt lyst på egen hund, men grunnet økonomi har det ikke gått. Nå har jeg gått opp fra 75%-stilling til 100%, så økonomien stopper ikke nå! 

Problemet nå er at jeg jobber 9-11 timers vakter når jeg først jobber, noe som vil si at jeg blir borte fra hjemme 10-12t når jeg jobber. Er det uforsvarlig å skaffe seg hund da? Har heller ingen jeg kjenner såpass godt at jeg kunne spurt dem om å gå en tur midt på dagen hver dag jeg jobber. 

Hva tenker dere? Setter stor pris på alt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er alt for lenge for en hund å bære alene hjemme. Jeg mener at en hund ikke bør være alene hjemme så lenge som en vanlig arbeidsdag heller. Selv bor jeg alene og har hund, og går hjem fra jobb litt før og heller tar det igjen på kvelden. Jeg har også hjemmekontor et par dager i uken. 

Anonymkode: ff6ab...565

• Liker 6
Skrevet

Ja, det blir for lenge. Du vil også slite med mye dårlig samvittighet. Og med så lange arbeidsdager, så vil all din fritid gå med til hunden.

Du er bare 19år enda. Vent med å skaffe deg din egen hund til det passer bedre. Ikke tenk på hva en hund kan gi deg, men hva slags liv du kan tilby en hund. 

Anonymkode: 383bb...f6d

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Du skriver når du jobber, har du mye fri da? 
Det er jo mulig å legge ut annonse på finn eller facebook om noen kan ta et par turer eller ha hunden hos seg/deg, de dagene du jobber eller se om det finnes hundebarnehage i nærheten men det er selvfølgelig noe du må avklare på forhånd og vite at du har økonomi til og det spørs jo på hvor mange dager du jobber osv. 

Jeg synes også det høres alt for lenge ut å være alene, så må du jo ta i betraktning at en valp krever ekstremt mye første tiden og du bør jo være hjemme ganske lenge med valpen før du er vekke i lengre perioder. Plutselig sitter du der med en hund med separasjonsangst og kjempe dårlig samvittighet. Limt inn fra musti:
«Når det å være alene er godt innøvd kan en valp på 3 måneder etterlates alene i 2-3 timer.

Når valpen er 4 måneder kan den være alene i ca. 3-4 timer pr dag.

Ved 5 måneders alder kan valpen være alene hjemme i 4-5 timer hvis den klarer alenetiden bra.»

I tilllegg tar det på for deg å jobbe så lange dager, orker du virkelig å gå tur de dagene? Hunden ville jo ha vært lenge alene og virkelig trenge fysisk og psykisk stimuli de dagene. Så er det jo som de andre sier, det er ikke sånn at du får gjort noe annet de dagene. 

Anonymkode: e4779...beb

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ved 5 måneders alder kan valpen være alene hjemme i 4-5 timer hvis den klarer alenetiden bra.»

Typisk sitat på KG hvor de tror de har fasiten på "alt". Det kommer helt an på hvor god alenetreningen har vært. Alenetrening må starte fra dag 1. (teknikken tar for lang tid å beskrive). Det er riktig at det tar måneder å trene opp dette. Men TS skriver ikke at han skal ha en valp eller voksen hund. En voksen hund som er vant til å være alene (og er rimeligere) tar selvsagt kortere tid. Men den må venne seg til det nye hjemmet, noe som kan ta ca 1.uke avhengig av hundens individ/mentale tilstand etc. Men hund var hjemme alene i ca 9 t. i 11 år. Og det gikk helt greit om toget var forsinket i 1.time en sjelden gang. 

Anonymkode: 99a30...ec3

Skrevet

vil si det er for lenge ja, det er jo halve døgnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Typisk sitat på KG hvor de tror de har fasiten på "alt". Det kommer helt an på hvor god alenetreningen har vært. Alenetrening må starte fra dag 1. (teknikken tar for lang tid å beskrive). Det er riktig at det tar måneder å trene opp dette. Men TS skriver ikke at han skal ha en valp eller voksen hund. En voksen hund som er vant til å være alene (og er rimeligere) tar selvsagt kortere tid. Men den må venne seg til det nye hjemmet, noe som kan ta ca 1.uke avhengig av hundens individ/mentale tilstand etc. Men hund var hjemme alene i ca 9 t. i 11 år. Og det gikk helt greit om toget var forsinket i 1.time en sjelden gang. 

Ehhh… 😂 Kan du lese eller bare velger du med vilje å tolke alt i værste mening? Det står «limt inn fra musti» altså noe jeg fant frem i farten for å ha et eksempel på at alenetrening kan ta sin tid. Ingenting i innlegget mitt tyder på at jeg mener jeg har fasiten men det er fullt av spørsmål til TS som han må VURDERE SELV…  Jeg vet ikke om TS skal ha voksen eller valp nei men han klarer sikkert helt fint å overse den problemstillingen hvis det ikke er relevant for han. Nå er det ikke helt risikofritt å få omplasseringshund heller da, mange som har gått på en smell der å fått en hund som har mange atferdsproblemer det ikke var opplyst om på forhånd, det kan og skje at den omvaltningen det er for en hund å bytte eiere og miljø kan gjøre endringer i hundens atferd, og man vet aldri på forhånd hvor lang tid det kan ta for hunden å tilpasse seg, så det er uansett lurt å ha i bakhodet og passe på at man er forberedt og har en plan hvis det dukker opp utfordringer. 

Anonymkode: e4779...beb

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg tror jeg kan lese. Prøvde å være så seriøs og troverdig som mulig, men beklager at du følte deg tråkket på tærne. Hvis det står "5 måneder etc" så må jeg jo netsen ta det bokstavelig. Ha en fin dag:)

Skrevet (endret)
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det står ganske tydelig hvis den klarer alenetiden bra. HVIS HVIS HVIS

Endret av loppekasse
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er 19, Det vil si at du antageligvis vil flytte og bytte jobb noen ganger før du slår deg til ro. Vent en stund så vil antageligvis forholdene ligge bedre til rette senere, antar at du ikke vil jobbe så mye om dagen om noen år.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...