Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår situasjon:

Utbetalt ca 70.000 kr i mnd etter skatt, EK på 850.000 kr.

1 barn i skolealder 

Studielån på tilsammen 5000 kr mnd

Ikke bil, men jeg bruker ca 3-4000 kr mnd på medisinske utgifter 

Ønsket er 3roms leilighet på ca 70 m2 - i bydelen vi bor i eller i en bydel hvor vi kan gå ned ca 1 mill i pris for samme størrelse. 

Vi ønsker spare ca 7-8.tusen i mnd til diverse. 

Bydel A

Slipper bytte skole (som vi er veldig fornøyde med, barn med særskilte behov trives godt), svært godt kollektivtilbud (buss, T-bane, trikk). Vi vet vi alle trives veldig godt, har omgangskrets her selv for voksne og barn. 

Det billigste vi kan finne her er 5.7-6.2 mill, 4000 kr mnd i fellesutgifter.

Bydel B:

Må bytte skole, kjenner ingen.

Samme type bolig koster ca 4,5-5 mill. Likt på fellesutgifter. 

Greit kollektivtilbud (T-bane). 

Vi vil helst alle bo i Bydel A, men er det innafor å klare boliglån på da ca 5 mill med utbetalt 70.000 kr i mnd?

Etter skattefradrag med dagens rente blir det ca 24.000 totalt i lån+fellesutgifter. Med 5% rente må vi øke med 4tusen i mnd.

I Bydel B vil det koste oss 4tusen kr mindre i mnd å bo. Opplever at vi blir litt mer avhengige av bil her, så mulig innsparingen blir spist opp av billån. 

Anonymkode: b8575...c7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva dere har utbetalt er ikke interessant. Hva er brutto årsinntekt?

Anonymkode: ac855...295

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva dere har utbetalt er ikke interessant. Hva er brutto årsinntekt?

Anonymkode: ac855...295

Ca 1,2 mill.

Jeg vet vi kan låne selve summen - jeg spør mer om råd til folks erfaring med de daglige utgifter og hva man har igjen til å leve greit for utover det HELT nødvendige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ca 1,2 mill.

Jeg vet vi kan låne selve summen - jeg spør mer om råd til folks erfaring med de daglige utgifter og hva man har igjen til å leve greit for utover det HELT nødvendige. 

Vi har 1,15 i årsinntekt samlet, og kjøper nå bolig med lån på 4. Er noe bekymret for det faktisk.. Får ca 65 utbetalt, to barnehagebarn, to biler. Ikke studielån. Ingen fellesutgifter, men det er jo likevel raskt at det bikker 20K i måneden i boliglån. 

Anonymkode: 35317...cfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har 1,15 i årsinntekt samlet, og kjøper nå bolig med lån på 4. Er noe bekymret for det faktisk.. Får ca 65 utbetalt, to barnehagebarn, to biler. Ikke studielån. Ingen fellesutgifter, men det er jo likevel raskt at det bikker 20K i måneden i boliglån. 

Anonymkode: 35317...cfe

Ja, to biler og 2 barnehagebarn koster jo flesk.

Vi har ikke bil (trenger ikke her vi bor), og vårt skolebarn koster bare en tusenlapp på AKS i 1 år til.

2 barn i bhg/SFO blir jo raskt 6500 kr (eventuelt mindre ved tette barn). 

Regner ca 5tusen i mnd på vårt studielån. 

Her i Oslo er jo alt med bil så sykt dyrt atte hjelp 🙃

Men det jeg tenkte litt på er litt større utgifter som eventuell tannregulering til barn, og konfirmasjon.

Vi har råd til å spare, men sånne ting har jeg ikke lagt inn i budsjett. Det må jeg gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...