Gå til innhold

Hvordan er din 9årige gutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker helst å høre på de områdene dere har mest utfordringer. Hvordan er konsentrasjonen på skolen? Konsentrasjonen hjemme? Hvor urolig/rolig er han? Og har han begynt å krangle /diskutere (mer krangling) enn før?

Ønsker bare å få litt referanse punkter, for å høre om vi overtenker hvordan vår 9åring er. 

Fortell gjerne om hva som er de største utfordringene og hvordan han oppfører seg da.

Anonymkode: 364cc...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ønsker helst å høre på de områdene dere har mest utfordringer. Hvordan er konsentrasjonen på skolen? Konsentrasjonen hjemme? Hvor urolig/rolig er han? Og har han begynt å krangle /diskutere (mer krangling) enn før?

Ønsker bare å få litt referanse punkter, for å høre om vi overtenker hvordan vår 9åring er. 

Fortell gjerne om hva som er de største utfordringene og hvordan han oppfører seg da.

Han er snill og rolig, men han er veldig følsom og tåler veldig lite tilsnakk, da blir han lei seg og rømmer på rommet så det er største utfordringa. Han er også veldig opphengt i nettbrettet så han blir veldig tiltaksløs og vanskelig når spilletida er brukt opp. 

Anonymkode: aa0ec...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han er snill og rolig, men han er veldig følsom og tåler veldig lite tilsnakk, da blir han lei seg og rømmer på rommet så det er største utfordringa. Han er også veldig opphengt i nettbrettet så han blir veldig tiltaksløs og vanskelig når spilletida er brukt opp. 

Takk for svar! Kjenner meg veldig igjen i dette med spilletid. Hender seg vi må ha perioder helt uten skjermtid, da merker vi at alt fungerer mye bedre. Likevel må de jo spille innimellom, er også en arena for å være sosial og gir annen type kunnskap og mestring. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Kjenner meg veldig igjen i dette med spilletid. Hender seg vi må ha perioder helt uten skjermtid, da merker vi at alt fungerer mye bedre. Likevel må de jo spille innimellom, er også en arena for å være sosial og gir annen type kunnskap og mestring. Ts

Ja, det merker jeg også. Jo mindre skjermtid, jo bedre blir det, men kan jo ikke holde han utenfor når 'alle' andre får lov og det er som du sier også sosialt. Han har 3 timer i ukedagene og 6 timer i helgene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det merker jeg også. Jo mindre skjermtid, jo bedre blir det, men kan jo ikke holde han utenfor når 'alle' andre får lov og det er som du sier også sosialt. Han har 3 timer i ukedagene og 6 timer i helgene. 

3 timer hver dag? Eller 3 timer totalt for alle hverdager? Hva spiller han?

Anonymkode: 6bd7b...49f

Skrevet

Min er en flott og morsom gutt med venner og varierte interesser. Han er veldig flink på skolen, gjør leksene sine, er med på flere idretter, hjelper til i huset og har ansvaret for rommene han disponerer til venner, som er soverommet,  loftstue og gjestetoalettet ved loftstuen. Han vet hva jeg forventer av han, og vi har familiemøter med jevne mellomrom der vi lager avtaler om lommepenger, disponering av penger, plikter i huset, forventninger til hverandre, vi tar opp større konflikter vi evt har hatt siden sist familiemøte og snakker om hva vi kan gjør annerledes neste gang og hva som funker/ikke funker når vi er sinte/sure/trøtt/lei osv.

Største utfordringen er at han kan diskutere og svare meg når det ikke passer seg. Dette legger jeg selvfølgelig opp til selv med valgt oppdragerstil, men det er fortsatt utfordrende til tider å være "større, sterkere, klokere og god" når han svarer frekt eller provoserende. Det er en fase, og det vil gå over. 

Spilling og frihet på kveldstid er et privilegium som er knyttet til gjensidig tillit og respekt. Blir dette dratt for langt etter advarsler om at det er på tide å tenke seg om før man sier noe mer, så får han stå i konsekvensen. Det kan være strengere innetid, at vi går tilbake til opprinnelig plan før forhandlinger, eller helt skjermfrie dager. Han spiller lite, og ikke hver dag engang, og det er ikke lov å holde på med skjerm i bilen.

Det er vi som foreldre som bestemmer hvordan barna våre skal bli og hvilke verktøy de skal ha med i sekken videre i livet 

Hvis du  vil barnet ditt skal kunne å fokusere og konsentrere seg, ja da må du lære barnet ditt det da. Det er som kondis, det bygges opp, man er ikke født ferdig.  Var vi det hadde det ikke vært nødvendig med foreldre.

Anonymkode: da148...57d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...