Gå til innhold

Bursdager i barnehage - hva gjør deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår serverer is, lager krone (selvsagt) og synger til barnet. 

Hva gjør deres for å markere bursdag? 

Anonymkode: 2e4ac...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå får barnet velge en liten leke fra en spesiell bursdagsgave-kiste, får krone, får lede samlingsstunden og sitte fremst med krone og kongekappe, blir skutt opp "raketter" og sunget bursdagssang, o.l. 

Tidligere hadde foreldrene med noe å spise, men det ble det slutt på siden det i praksis ble kake/muffins tyve ganger i året (det er tyve unger på avdelingen...). Og det synes jeg er helt greit. Spesielt siden det nå er en regel om å invitere alle i selskapet, så det blir kake der i tillegg, OG så er det ikke måte på sukker-anledninger med fn-dagen, pepperkaker hver dag hele november og desember i tilelgg til nissefest, karneval, fastelavn, sol-dag, is når det er varmt osv osv osv... 

Anonymkode: 04fc7...893

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå får barnet velge en liten leke fra en spesiell bursdagsgave-kiste, får krone, får lede samlingsstunden og sitte fremst med krone og kongekappe, blir skutt opp "raketter" og sunget bursdagssang, o.l. 

Tidligere hadde foreldrene med noe å spise, men det ble det slutt på siden det i praksis ble kake/muffins tyve ganger i året (det er tyve unger på avdelingen...). Og det synes jeg er helt greit. Spesielt siden det nå er en regel om å invitere alle i selskapet, så det blir kake der i tillegg, OG så er det ikke måte på sukker-anledninger med fn-dagen, pepperkaker hver dag hele november og desember i tilelgg til nissefest, karneval, fastelavn, sol-dag, is når det er varmt osv osv osv... 

Enig, jeg vil ha bort isen (og kaken/muffinsene noen foreldre tar med, glemte å nevne det). Var det stor motstand når dette ble foreslått hos dere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, jeg vil ha bort isen (og kaken/muffinsene noen foreldre tar med, glemte å nevne det). Var det stor motstand når dette ble foreslått hos dere? 

Ja. Veldig stor motstand fra noen. Latterlig nok. Hvorfor må alle ungene fores med absurde mengder sukker, kan de ikke bare feire ungen med kake hjemme...? Fortvilende for de som har overvektige barn, når ungene blir stappet med sukker i bhg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Veldig stor motstand fra noen. Latterlig nok. Hvorfor må alle ungene fores med absurde mengder sukker, kan de ikke bare feire ungen med kake hjemme...? Fortvilende for de som har overvektige barn, når ungene blir stappet med sukker i bhg.

Stappet i sukker? Er da ikke mer sukker i en liten pinneis enn en brødskive med syltetøy...

Anonymkode: cf8cc...66d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stappet i sukker? Er da ikke mer sukker i en liten pinneis enn en brødskive med syltetøy...

Nå får de ikke syltetøy som pålegg i bhg, med mindre de har det med hjemmefra, da ;) Og jo, brødskive med syltetøy er bedre enn en pinneis - det er mat som metter, med jern, proteiner, bær, kontra noe som hovedsaklig er fett og sukker og har dårlig næringsinnhold. 

Gi ungene DINE hva du nå enn måtte ønske, men ikke for andres barn med unødvendig ikke-mat som fører til overvekt og dårlig helse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ønsker ikke syltetøy i barnehagen heller. Null næring i pålegget. 

Skrevet

Vi har kun 5 anledninger i året vi har "lov" til å servere usunt i barnehagen, så vi velger å bruke de dagene på alt som skjer i desember samt 16 mai feiringen og karneval. På bursdager serverer vi hjemmelagde rundstykker og suppe til mat. I tillegg har vi en bursdagsmeny med kesam og bær, smoothie, grove vafler, youghurt is, fruktfat og et par andre alternativer som bursdagsbarnet kan velge i. Vi feirer også med å sette ut flagg, lage krone og bursdagssang. Også går hele avdelingen bursdagstog gjennom barnehagen med instrumenter å synger for barnet.

Anonymkode: d2cec...4af

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

De lager krone, sitter på bursdagsstolen, velger farge og hastighet på raketter i rakettsangen, også får de velge gul (mango, appelsin) eller rød (jordbær, bringebær, blåbær) smoothie som de er med å lager. 

Anonymkode: 14bf0...641

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet som har bursdag får krone, også synger de og går de i bursdagstog gjennom barnehagen. 

Foreldrene kan ha med det de vil av is og kake osv for å dele, noen tar helt av med godteri, is, kaker og opplegg. Barnehagen lager ingen mat overhodet, ikke til vanlig heller, det er kun matpakker. Det er dumt fordi noen har mulighet og råd å ta med masse greier, mens andre ikke har det, så det blir veldig tydelig forskjell. 

På foreldremøte har det blitt tatt opp og har blitt etterlyst flere regler rundt bursdagsfeiringer og søtsaker for å begrense litt.  men barnehagen tar ikke noe standpunkt 🤷🏼

I barnehagen vi gikk i før hadde ikke foreldrene lov å ha med noe til bursdager, i stedet laget barnehagen smoothie eller fruktsalat til barna når det var bursdag.

Anonymkode: a9f40...794

Skrevet

Bursdagsbarnet får krone(får være med å lage, blant annet velge klistremerker å klistre på), får på seg den og bursdagskappe og får bursdagssang(og litt avhengig av alder på barnet gjør de litt flere «bursdagsaktiviteter» vet ikke nøyaktig hva) under samling, samt egen «bursdagstallerken» til lunsj(tror det er en ekstra fin tallerken med motiv, ikke helt sikker på hva. Treåringen begynte plutselig å prate om det),  Altså ulike ting som gir bursdagsbarnet oppmerksomhet. Ingen spesielle spiselige ting. På grunn av alvorlig allergi hos barn i barnehagen er det forbudt å ha med mat. 

Anonymkode: 5ef22...b2b

Skrevet (endret)

I barnehagen til våre barn pleide de å lage bursdagskrone og synge bursdagssang. Foreldrene tok med valgfri mat til å spise etter lunsj (kake, is eller annet). Jeg hadde null problemer med kake eller andre søtsaker i barnehagen på bursdager. Jeg mener at det fint er plass til kake i et ellers sunt og variert kosthold og kjenner jeg er glad mine er så store at jeg slipper å forholde meg til hysteriske barnehageforeldre som vil lage fellesregler for alt mulig rart.

Endret av Arkana
  • Liker 5
Skrevet
Arkana skrev (14 timer siden):

I barnehagen til våre barn pleide de å lage bursdagskrone og synge bursdagssang. Foreldrene tok med valgfri mat til å spise etter lunsj (kake, is eller annet). Jeg hadde null problemer med kake eller andre søtsaker i barnehagen på bursdager. Jeg mener at det fint er plass til kake i et ellers sunt og variert kosthold og kjenner jeg er glad mine er så store at jeg slipper å forholde meg til hysteriske barnehageforeldre som vil lage fellesregler for alt mulig rart.

Så fint at det ble plass til hersketeknikk og direkte ufin tilnærming til trådstarter og andre som er uenig med deg. Alltid kjekt å lese på mårningen! 

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (På 12.9.2022 den 18.01):

Hysterisk om man ikke vil at barna skal fores med kake i barnehagen når de har bursdag? 

At kake har sin plass i et balansert kosthold er vel og bra det, men det funker vel heller dårlig hvis alle som fyller år skal feires med sukker i barnehagen. Er vel nok av anledninger ellers der de får noe søtt. 

Tror heller ikke at alt sukkeret er et behov som barna har. At de liker søtsaker er greit nok, og alle må få kake innimellom. Men dette med at det være noe søtt for at vi skal kose oss, er en dårlig ide, synes jeg. Det er et behov som helt og holdent er skapt av foreldrene. 

Hvis de skal ha kakeserveringi barnehagen ved bursdageri tillegg til de ørten aldre gangene for året ungene får kake, så blir det litt i overkant altså. Aldri hatt tradisjon for at foreldre tar med kake/snop i barnehagen her. Takk og pris. Vi har derimot bøttevis av andre kake-happenings: Dugnader i fleng, gatefester, barnebursdager (pluss søskenbursdag), fotballturneringer (starter med fotball siste året i bhg), 17. mai, Halloween (må ha oransje muffins i tillegg til spannet med godteri må vite), karneval, Fn-dag, høstfest (pluss eplekake med krem i to dager etterpå fordi de hadde rester), fastlelavn (pluss boller med syltetøy og krem dagen etterpå fordi de hadde rester da også), pluss hjemmebakte boller hos besteforeldrene), sommerfest, is i flere dager før sommerferien fordi "vi må kose oss i sola", og fri flyt av sukker i hele desember. Liker kake jeg, og er ikke fantatisk motstander av sukker, men alt har sin grense. 

Anonymkode: b6a2d...3cf

Skrevet

Min har nettopp begynt på skolen, men i barnehagen her så samler de opp de barna som har bursdag den måneden og har noe godt som de stemmer på at de skal spise til et fellesmåltid. Har ikke helt oversikt over menyen, men det har gått i smoothie, fruktsalat eller lignende. Ikke supersunn barnehage altså, de serverer vafler med sukker, skive med syltetøy, det jeg vil betegne som  "halvsøte" kjeks og slikt ganske ofte, i tillegg til de ørten anledningene med kake (foreldrefester og andre markeringer i bhg) nevnt over. Men har aldri vært foreldre som har tatt med noe søtt ved bursdager. En som flyttet tok med kjærligheter som avskjedspresang, det er det eneste. 

På dagen barnet har bursdag (ev. dagen før eller etter hvis bhg er stengt på bursdagen), er det krone og sang. Og de får et papirhjerte med fine ord om bursdagsbarnet. Ikke noe ekstra mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 14.06):

de synger for dem, de får velge mat og de får tegninger

Anonymkode: 5b8da...297

Skrevet

De får flagg utenfor. De får ha på krone og kappe mens de sitter på bursdagsstolen og får sang og raketter.

Dette er ihvertfall det jeg har oppfattet ut i fra hva jeg blir fortalt at min treåring nekter å være med på. Han ville bare ha krone, og det er bedre enn året før.

Anonymkode: 11bde...c10

Skrevet
Arkana skrev (På 12.9.2022 den 18.01):

Du har helt rett i at det er platt til LITT kake i et ellers sunt og variert kosthold. 

Problemet er at det ikke lenger er LITT. 

På mitt barns avdeling er det 20 barn. Det blir 20 bursdagskaker i året. I tillegg blir barnet invitert i bursdagsbesøk, hvor det også bugner med kake. Da er vi oppe i 40 kaker i året. Så er det altså pepperkaker hver dag i hele desember, lussekatter, nissefest med sukker med grøt under og kakemenn til dessert. Så er det solfest hvor de feirer med solboller. Karneval med pinjata fylt til randen av sukker. 17-mai-feiring med masse is og kake. Så er det is når det er fint vær. 

Og alt dette altså bare i forbindelse med bhg. 

Skal barnet i tillegg få lørdagsgodt hjemme, dessert hos svigers på den ukentlige søndagsmiddagen, og så gjerne har vi lyst til å bake litt boller og vafler dann og vann hjemme også, så er det langt ifra LITT sukker. 

Det er også en greie med å fore andres barn med sukker. 

En ting er å servere barn til sitt eget barn. Men å "tvinge" det på andres barn, barn som gjerne sliter med overvekt, det er helt helt feil. Vi kan ikke akkurat nekte barnet vårt å spise pepperkaker i bhg når alle andre barna får spise pepperkaker der. Hvordan tenker du foreldre til overvektige barn skal "redde" barna sine fra overvekt, når ungene blir foret med store mengder sukker i barnehagen, hvor foreldrene har svært lite de kan gjøre for å stoppe det? 

• Liker 1
Skrevet

Hva er greia med at alle går utifra at man MÅ ha sukker og usunne ting i en kake?👀

Hva med å lage kake med banan som søtning, bruke krem laget av kokos-basert fløte f eks. 

pinne is kan man fint lage selv , det har jeg gjort mange ganger i barnehagen. Brukt yoghurt og bær/frukt :)  Det går an å lage snacks som ikke er direkte usunt… Hjemmelaget pizza med grov bunn og masse godt og næringsrikt fyll, smoothie med gresk yoghurt og bær… 

Anonymkode: edb29...ead

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er greia med at alle går utifra at man MÅ ha sukker og usunne ting i en kake?👀

Hva med å lage kake med banan som søtning, bruke krem laget av kokos-basert fløte f eks. 

pinne is kan man fint lage selv , det har jeg gjort mange ganger i barnehagen. Brukt yoghurt og bær/frukt :)  Det går an å lage snacks som ikke er direkte usunt… Hjemmelaget pizza med grov bunn og masse godt og næringsrikt fyll, smoothie med gresk yoghurt og bær… 

Anonymkode: edb29...ead

Tanken er god, men det tror jeg det er veldig få som gjør? Har aldri noensinnne fått servert en sånn kake, og jeg må spise meg gjennom en del kaker i løpet av et år for å si det sånn. Det ble kake/boller/kjeks 4 dager i forrige uke. (Vi har kake på jobben i tillegg til alle barnearrangementene, og naboene elsker å bake). Har prøvd et par ganger å takke høflig nei, men kjenner på kakepresset siden jeg er "så tynn". Vi ikke at noen skal tro jeg er redd sukker eller har en spiseforstyrrelse eller noe, så det er bare å presse i seg)

Har forsøkt meg på youghurt-is hjemme. Funket greit før barnehagestart, men etter at hun fikk smaken på lollypop, ble det ikke spist. Når man først har fått smaken på "ekte vare" så er det ikke så lett å kjøre opplegg med litt mindre tilsatt sukker. Konsistense på hjemmelaget er også ganske ulik kjøpeis. (Min erfaring da, kan godt være at andre er en bedre kokk eller har funnet bedre oppskrifter så klart)

Smoothie og pizza med kylling, grov bunn og grønnsaker glir ned på høykant heldigvis. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...