AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Enn legen? Anonymkode: 4a949...d19
Carrot Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Nei - de bør dele på samme måte som alle andre. 15
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Nei, hva i alle dager er logikken bak det? Mener du at "Leger er viktigere enn folk i butikk"....? Hva med hva som er best for barnet..? Hva med at belastningen bør fordeles jevnt mellom både foreldre og arbeidsgivere..? Anonymkode: a21c5...629 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Med tanke på familieøkonomien så hadde nok det vært lurt, ja, i og med at veldig mange leger er selvstendig næringsdrivende. Det går heller ikke ut over like mange dersom den butikkansatte er fraværende fra jobb, og med mindre det er kronisk sykdom i bildet så begrenser det seg uansett til 10 fraværsdager per år i et normalår. I butikk så bør arbeidsgiver også ha tilgang på tilkallingsvikarer. Så i denne situasjonen så ville jeg faktisk ha tenkt at den butikkansatte burde ta sine 10 dager først, og legen ta sine dager når den andre forelderen er tom for dager. Anonymkode: dfaa7...91c 18
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Begge bør ta ut like mye. Anonymkode: d8ef7...c93 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Nei. Det er jo like ille i butikken om den butikkansatte er mye borte. Man er to om å få barn, og bør dele på det. Anonymkode: ca480...80b 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Hvilke arbeidsoppgaver har de? Hvis legen har arbeidsoppgaver den dagen som ikke er avhengig av den som person bør den ta sykt barn dager også. Unntakene er de dagene det er personavhengige oppgaver, feks spesialisert poliklinikk, spesialiserte operasjoner, da kan partner ta dagene. Jeg har barn og er i et lege/ikke-lege-forhold. Vi planlegger eventuelle sykt barn-dager utfra arbeidsoppgaver, og og tar eventuelt deler av dager og bytter underveis hvis det trengs og går. Anonymkode: 0d817...daa 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Hannah80 skrev (4 minutter siden): Ja, det syns jeg faktisk. Hvorfor? Anonymkode: d1315...f11 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med tanke på familieøkonomien så hadde nok det vært lurt, ja, i og med at veldig mange leger er selvstendig næringsdrivende. Det går heller ikke ut over like mange dersom den butikkansatte er fraværende fra jobb, og med mindre det er kronisk sykdom i bildet så begrenser det seg uansett til 10 fraværsdager per år i et normalår. I butikk så bør arbeidsgiver også ha tilgang på tilkallingsvikarer. Så i denne situasjonen så ville jeg faktisk ha tenkt at den butikkansatte burde ta sine 10 dager først, og legen ta sine dager når den andre forelderen er tom for dager. Anonymkode: dfaa7...91c Med tanke på familieøkonomien er det ikke lurt om den butikkansatte sliter med å finne ny jobb, fordi ingen vil ansette en som har barn med en lege fordi legen da skal slippe unna sykt-barn-dager... Også leger skal ha tilgang på vikarer.. leger kan også bli syke selv. Anonymkode: a21c5...629 5
Hannah80 Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det er jo like ille i butikken om den butikkansatte er mye borte. Man er to om å få barn, og bør dele på det. Anonymkode: ca480...80b Er det virkelig like ille?? Det er da mye lettere å ringe en vikar for å erstatte Mette i kassa, enn at fastlegen er borte fra jobb. 22 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 Det får mye større konsekvenser for samfunnet om en lege er hjemme enn en som jobber i butikk, det er bare den brutale sannheten. Likevel tar legene jeg kjenner sykt barn dager. Men der den butikkansatte er hjemme, kan erstattes av "hvem som helst" i mange tilfeller, og det ikke går ut over noen andre enn sjefen som må skaffe vikar, så vil legen måtte ta igjen arbeidet, flere pasienter må vente og folk får utsatt utredning og behandling. Hvis venninnen min som er kirurg er vekke fra jobb en dag betyr det at 4 pasienter ikke får operasjonen sin, og at de som hadde poliklinisk time den dagen ikke får legetilsyn. Kompisen min som er fastlege må utsette 20ish konsultasjoner og får ikke svart på meldinger fra pasienter, og alt dette må presses inn og tas igjen når han kommer tilbake på jobb. Så det er en viss forskjell på hvem i et forhold som tar syk barn dager, selv om begge skal dele. Kjipt om du ikke får din kreftoperasjon fordi kirurgen er hjemme med syk barn, mens partneren stabler tomater på Rema. Anonymkode: fb704...1ef 31 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hva i alle dager er logikken bak det? Mener du at "Leger er viktigere enn folk i butikk"....? Hva med hva som er best for barnet..? Hva med at belastningen bør fordeles jevnt mellom både foreldre og arbeidsgivere..? Anonymkode: a21c5...629 Det er ingen som sier at «legen er viktigere enn folk i butikk», kun at det har større ringvirkninger dersom en lege er fraværende fra arbeidet enn dersom en butikkansatt er det. Enhver butikk bør ha tilkallingsvikarer de kan kontakte ved fravær, eller deltidsansatte som er villige til å stille opp ekstra ved behov. Det er ikke akkurat like lett å erstatte fraværet til en lege, da ender det enten opp med mer jobb og lenger vakter på kollegaene og/eller at avtaler forskyves enda mer. Anonymkode: dfaa7...91c 7 1
Hannah80 Skrevet 12. september 2022 #14 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det får mye større konsekvenser for samfunnet om en lege er hjemme enn en som jobber i butikk, det er bare den brutale sannheten. Likevel tar legene jeg kjenner sykt barn dager. Men der den butikkansatte er hjemme, kan erstattes av "hvem som helst" i mange tilfeller, og det ikke går ut over noen andre enn sjefen som må skaffe vikar, så vil legen måtte ta igjen arbeidet, flere pasienter må vente og folk får utsatt utredning og behandling. Hvis venninnen min som er kirurg er vekke fra jobb en dag betyr det at 4 pasienter ikke får operasjonen sin, og at de som hadde poliklinisk time den dagen ikke får legetilsyn. Kompisen min som er fastlege må utsette 20ish konsultasjoner og får ikke svart på meldinger fra pasienter, og alt dette må presses inn og tas igjen når han kommer tilbake på jobb. Så det er en viss forskjell på hvem i et forhold som tar syk barn dager, selv om begge skal dele. Kjipt om du ikke får din kreftoperasjon fordi kirurgen er hjemme med syk barn, mens partneren stabler tomater på Rema. Anonymkode: fb704...1ef Nettopp. 👍👍
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #15 Skrevet 12. september 2022 Ja det synes jeg. Siden den ene faktisk har en viktigere jobb. Anonymkode: bab84...8f8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 Hva hvis den ene er veterinær og den andre jobber i butikk? Hvem bør være mest hjemme? Anonymkode: 4a949...d19
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #17 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med tanke på familieøkonomien er det ikke lurt om den butikkansatte sliter med å finne ny jobb, fordi ingen vil ansette en som har barn med en lege fordi legen da skal slippe unna sykt-barn-dager... Også leger skal ha tilgang på vikarer.. leger kan også bli syke selv. Anonymkode: a21c5...629 Dette behøver du ikke bekymre deg stort for, fordi: 1: Uttak av lovfestede sykt barn dager er ikke oppsigelsesgrunn, ergo beholder den butikkansatte jobben sin. 2: Skulle vedkommende ønske å bytte jobb så har arbeidsgiver ikke noe krav på å få vite hva vedkommendes partner jobber med. Sannsynligheten for at de i det hele tatt vil spørre om dette under en ansettelsesprosess er lik null. 3: Eventuelle referanser har ikke anledning til å opplyse om fravær, da dette kan settes i sammenheng med helse, som arbeidsgiver ikke har anledning til å opplyse om. 4: Dersom dette hadde vært et problem så hadde i alle fall ingen aleneforeldre noen gang fått jobb, for de har DOBBEL kvote for sykt barn dager… Konklusjon: Oppkonstruert problemstilling. Anonymkode: dfaa7...91c 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #18 Skrevet 12. september 2022 Jeg tenker at det kommer an på hvilken lege det er snakk om. Hvis det er en lege som jobber 9-16 innenfor forskning eller på sykehus hvor det er relativt lett å få noen til å ta over, så bør de dele likt. Men hvis det er en fastlege som jobber på et sted hvor det er kritisk mangel på fastleger bør den som jobber i butikk være hjemme mer. Anonymkode: bb8cd...89f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #19 Skrevet 12. september 2022 Jeg syns at det får det enkelte foreldrepar finne ut fra fra gang til gang, men det er ikke noen automatikk i at den butikkansatte skal ta ALLE sykt barn dagene, og legen ingen ene og alene fordi legen er lege. Anonymkode: f5095...f01 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #20 Skrevet 12. september 2022 Ja, synes absolutt den butikkansatte bør ta flest sykt barn dager. Hvorfor sier seg vel selv? Legens jobb og fravær kan få store konsekvenser for andre. Den butikkansattes jobb er og viktig, men da kan man få inn vikar som kan erstatte den som er borte. Det er ofte ikke mulig for legen. Anonymkode: 2437a...0c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå