Gå til innhold

Hva feilet det barnet mitt i natt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 4 år la seg i går som normalt kl 20. Kl 23 ropte han på meg, og begynte å gråte hysterisk. Han sa han hadde vondt i pannen. Jeg målte feberen hans (ingen feber), ga han vann og blåste på pannen, slik han ville jeg skulle gjøre. Han roet seg, og jeg gikk ut igjen. 

Så begynte han å gråte igjen 10 minutter senere, og var ganske hysterisk da også. Jeg tok han med inn til meg for å sove - da sovnet han, men fortsatte hele natten gjennom med å plutselig våkne hysterisk, for så å roe seg og sovne igjen. Som at han plagdes hele natten. 

Slik holdt han på hele natten, helt til vi sto opp kl 10.30 i dag. 

Han har aldri vært slik før, ikke engang når han har vært syk. Nå er han som normal, men med redusert matlyst. Kan han være syk, uten å ha noen symptomer (feber, forkjølelse o.l)?

Jeg synes likevel det er litt rart, da denne oppførselen ikke ligner han..

Noen som har opplevd lignende, eller har noen idé om hva det kan være? Jeg tenkte først han kanskje hadde mareritt, men er ikke det litt merkelig når det fortsatte hele natten gjennom?

Anonymkode: a8889...c5a

• Hjerte 1
Skrevet

Kan det være nattskrekk/mareritt??

Anonymkode: 4f506...1da

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være nattskrekk/mareritt??

Ja, jeg tenkte jo også mareritt, men vil det være gjengående en hel natt?

Kan godt være det, altså. Jeg har som sagt ikke opplevd lignende med han..

Ts

Skrevet

Når vi har opplevd nattskrekk har det vært gjennomgående hele natta i perioder på uker, med hysterisk gråt i søvne og i våken tilstand. 

Var helt avsurde saker!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når vi har opplevd nattskrekk har det vært gjennomgående hele natta i perioder på uker, med hysterisk gråt i søvne og i våken tilstand. 

Var helt avsurde saker!

Når det gjelder nattskrekk må jeg lese meg opp litt. Sånn etter et raskt søk virker det som det foregår mens barnet er i dyp søvn?

«Selv om barnet sitter i sengen og hyler, er det likevel i dyp søvn, og det er ikke mulig å få god kontakt eller normal respons fra barnet.»

Dette stemmer isåfall ikke med det som skjedde i natt. Da fikk jeg god kontakt og normal respons fra barnet…

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt på 4 år la seg i går som normalt kl 20. Kl 23 ropte han på meg, og begynte å gråte hysterisk. Han sa han hadde vondt i pannen. Jeg målte feberen hans (ingen feber), ga han vann og blåste på pannen, slik han ville jeg skulle gjøre. Han roet seg, og jeg gikk ut igjen. 

Så begynte han å gråte igjen 10 minutter senere, og var ganske hysterisk da også. Jeg tok han med inn til meg for å sove - da sovnet han, men fortsatte hele natten gjennom med å plutselig våkne hysterisk, for så å roe seg og sovne igjen. Som at han plagdes hele natten. 

Slik holdt han på hele natten, helt til vi sto opp kl 10.30 i dag. 

Han har aldri vært slik før, ikke engang når han har vært syk. Nå er han som normal, men med redusert matlyst. Kan han være syk, uten å ha noen symptomer (feber, forkjølelse o.l)?

Jeg synes likevel det er litt rart, da denne oppførselen ikke ligner han..

Noen som har opplevd lignende, eller har noen idé om hva det kan være? Jeg tenkte først han kanskje hadde mareritt, men er ikke det litt merkelig når det fortsatte hele natten gjennom?

Vondt i pannen høres mer ut som hodepine, enn feber 🤗🥴.. Kanskje han hadde mye mareritt eller vondt i hodet sitt. 

Bare så det er sagt, ingenting som "feiler" ungen din av den grunn - slik som dette er heller relativt normalt hos små barn, enn unormalt. 

Anonymkode: e8a7e...507

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Når det gjelder nattskrekk må jeg lese meg opp litt. Sånn etter et raskt søk virker det som det foregår mens barnet er i dyp søvn?

«Selv om barnet sitter i sengen og hyler, er det likevel i dyp søvn, og det er ikke mulig å få god kontakt eller normal respons fra barnet.»

Dette stemmer isåfall ikke med det som skjedde i natt. Da fikk jeg god kontakt og normal respons fra barnet…

Ts

Brukeren du siterer skriver regelrett "i våken tilstand".

Skrevet

Vondt i pannen høres mer ut som hodepine, enn feber 🤗🥴.. Kanskje han hadde mye mareritt eller vondt i hodet sitt. 

Bare så det er sagt, ingenting som "feiler" ungen din av den grunn - slik som dette er heller relativt normalt hos små barn, enn unormalt. 

Hehe, joda, men han sa også han hadde feber (var syk), så var like greit å sjekke.

Nå i ettermiddag har han faktisk fått feber, så var nok han som brygget på noe, og dermed var urolig.. gir veldig mening at det var noe sånt, for her er ikke den slags normalt med mindre det er noe.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Brukeren du siterer skriver regelrett "i våken tilstand".

Det jeg siterte var noe jeg fikk opp etter et google-søk. Nattskrekk foregår tydeligvis ikke i våken tilstand. Dem sover mens det hele står på, selv om de sitter oppreist, skriker osv.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hehe, joda, men han sa også han hadde feber (var syk), så var like greit å sjekke.

Nå i ettermiddag har han faktisk fått feber, så var nok han som brygget på noe, og dermed var urolig.. gir veldig mening at det var noe sånt, for her er ikke den slags normalt med mindre det er noe.

Ts

Har hatt barn med nattskrekk i flere år, dette høres ikke ut som det. 

Høres mye mer ut som hodepine, og barnet sa jo faktisk at det hadde vondt i hodet (panna). Selv om barnet ikke har feber så kan også barn trenge smertestillende for hodeverk og andre smerter. Så kan være lurt å gi en paracet hvis slike ting gjentar seg. Tenk selv hvor vondt det er med skikkelig vondt i hodet... 

Anonymkode: 4751e...595

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har hatt barn med nattskrekk i flere år, dette høres ikke ut som det. 

Høres mye mer ut som hodepine, og barnet sa jo faktisk at det hadde vondt i hodet (panna). Selv om barnet ikke har feber så kan også barn trenge smertestillende for hodeverk og andre smerter. Så kan være lurt å gi en paracet hvis slike ting gjentar seg. Tenk selv hvor vondt det er med skikkelig vondt i hodet... 

Anonymkode: 4751e...595

Enig! Har rn med natteskrekk her og. Var ikke sånn!

Hodepine som virkelig ikke var god. Ville gitt paracet istedenfor å holde på hele natten. virket klart å tydelig at han hadde vondt!

Og når noe som aldri har skjedd før så er det greit med en tlf til legevakten!

Anonymkode: fcc9f...277

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg burde skjønt at det var hodepine og gitt paracet. Er vel bare litt tilbakeholden på å gi barnet paracet med mindre det er sykt. Han sa også noe om at han hadde drømt om at han hadde slått panna i barnehagen, så tenkte det bare var en drøm. Sa ikke at han hadde vondt i panna ellers i løpet av natta.

Men min feil, litt dårlig samvittighet nå for at jeg ikke skjønte tegninga.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Skal også sies at han nettopp var syk, derfor jeg tenkte det var usannsynlig at han var blitt syk igjen..

Ts

Skrevet

Hadde barnet mitt våknet flere ganger om natten og klaget på vondt panna, hadde jeg tenkt hodepine og gitt paracet. Fryktelig vondt og slitsomt å ha hodepine og ikke klare å hvile eller sove.

Anonymkode: 57491...b15

• Liker 2
Skrevet

Huff, stakkars, våre er også sånn når de har vondt, våkner og skriker hele natta. 

Hvis det gjentar seg kan det være lurt å snakke med lege, så kraftig hodepine at man våkner og skriker på natta er ikke hyggelig. Jeg husker jeg gikk på skole som barn med en som hadde migrene og hadde det forferdelig på natta (vanskelig med overnattinger osv). 

Er du sikker på at ikke han faktisk kan ha.slått hodet i barnehagen forresten? Siden han sa han drømte det (vanskelig for barn å skille på sånn)

Anonymkode: 41fb4...43b

Skrevet

Har hatt barn med nattskrekk og kjenner det ikke igjen på beskrivelsen.

Jeg tenker ørebetennelse. Barn klarer ikke alltid å skille på hvor det gjør vondt. Har hatt ørevondt på mi på 3,5 uka som var og det var ganske nøyaktig det samme som skjedde. Hun klagde på vondt i nakken (sjekket selvfølgelig alt og ringte legevakt mtp hjernehinnebetennelse osv). Viste seg at det var ørebetennelse. 

Anonymkode: 1a9b9...675

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skal også sies at han nettopp var syk, derfor jeg tenkte det var usannsynlig at han var blitt syk igjen..

Ts

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker ørebetennelse. Barn klarer ikke alltid å skille på hvor det gjør vondt. Har hatt ørevondt på mi på 3,5 uka som var og det var ganske nøyaktig det samme som skjedde. Hun klagde på vondt i nakken (sjekket selvfølgelig alt og ringte legevakt mtp hjernehinnebetennelse osv). Viste seg at det var ørebetennelse. 

Mi hadde hadde feber natt til lørdag og fikk ikke øreverk før natt til onsdag. Hun var også i barnehagen en gang i mellom der, så vi trodde hun var frisk.

Skrevet

Huff, stakkars, våre er også sånn når de har vondt, våkner og skriker hele natta. 

Hvis det gjentar seg kan det være lurt å snakke med lege, så kraftig hodepine at man våkner og skriker på natta er ikke hyggelig. Jeg husker jeg gikk på skole som barn med en som hadde migrene og hadde det forferdelig på natta (vanskelig med overnattinger osv). 

Er du sikker på at ikke han faktisk kan ha.slått hodet i barnehagen forresten? Siden han sa han drømte det (vanskelig for barn å skille på sånn)

Anonymkode: 41fb4...43b

Ja, skal ta kontakt med lege hvis det gjentar seg. Ikke hatt noe vondt i hodet i dag, og generelt vært i fin form, så vet ikke helt. Aldri reager slik ved sykdom før heller, og han var som sagt syk nettopp.

Jeg pratet med barnehagen på telefonen i dag, og nevnte det han hadde sagt. Han hadde ikke slått hodet sitt såvidt hun hadde fått med seg, og det må isåfall ha vært på fredag - litt rart om det plutselig skulle komme tilbake natt til mandag, og i tillegg ha vært bra i hele dag.

Ts

Skrevet

Ingen smerter i dag, så da tenker jeg jeg kan utelukke det.. 

Ts

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Vi har fått beskjed om at det et nattskrekk selv om vi får kontakt. Etter 6 mnd utredning på Ahus 

Anonymkode: 155da...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...