Gå til innhold

Kan man gå på legevakten når man ikke har fastlege in real life?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fastlege som kun tar konsultasjoner over telefon og Skype.

Jeg er ikke fornøyd med denne servicen når det er ting jeg ønsker at legen skal undersøke fysisk.

Jeg har lenge gått med magesmerter og jeg kjenner selv at når jeg trykker på visse plasser på mage/ underliv så gjør det litt mer vondt.

Jeg har hatt to konsultasjoner hos fastlegen men det er jo bare snakk, og så ba hun meg ta opp t-skjorten så hun fikk se på magen min, og den syntes hun så grei ut .

Jeg ønsker en lege som undersøker meg skikkelig og kjenner på magen, derfor lurer jeg på om jeg kan gå på legevakten og få de til å undersøke meg selv om det ikke er akutt? 

Anonymkode: b3dad...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legevakten er for akutt syke, så de tar nok ikke en vanlig konsultasjon. Du kan bestille time privat, det er raskt og effektivt. Og bytt lege til en som faktisk møter pasientene. Hvorfor møter hun ikke pasienter irl?

Anonymkode: f9243...491

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke så enkelt som å bare bytte fastlege alle steder. Her jeg bor, finnes ikke én ledig plass. 

Anonymkode: 43e04...5da

• Hjerte 2
Skrevet

Volvat, Aleris da? Og sett deg på venteliste hos en annen lege, du kan ikke vente til det er ledig, det fylles automatisk opp fra ventelister. Det er forresten uhørt at en fastlege ikke møter pasienter fysisk. 

Anonymkode: 0b6b3...442

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de som ikke har fastlege i det hele tatt, kan bruke legevakten. Hvordan skal de ellers få helsehjelp? 
Til ts: er det ikke mulig for deg å bestille time til fysisk oppmøte hos fastlegen din? Det høres veldig rart ut. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legevakten er for akutt syke, så de tar nok ikke en vanlig konsultasjon. Du kan bestille time privat, det er raskt og effektivt. Og bytt lege til en som faktisk møter pasientene. Hvorfor møter hun ikke pasienter irl?

Anonymkode: f9243...491

Hun har vært min fastlege siden juli i fjor og jeg har kun hatt telefonkonsultasjoner med henne, i tillegg til at jeg vært inne på laben og tatt blodprøver. Hun har hatt en vikarlege på kontoret som har hatt noen prosenter av hennes stilling, men han har sluttet.

Spurte om jeg kunne få time hos noen av de andre legene på legesenteret, men de hadde nok med sine pasienter.

Hun begynte med konsultasjoner over tlf/Skype da koronaen kom.

Helt idiotisk spør du meg.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/legevakt/#dette-kan-legevakten-gjore-for-deg

«Legevakten skal tilby hjelp når fastlegekontoret ditt er stengt, og hjelpen ikke kan vente»

Anonymkode: 05c04...d97

Nettopp. TS, jeg synes du kan kontakte legevakt når du går med slike smerter og din egen fastlege ikke undersøker deg nærmere. Helt uhørt med en fastlege som ikke møter sine pasienter, jeg ville klaget til Fylkeslege.

Anonymkode: a4614...4c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Volvat, Aleris da? Og sett deg på venteliste hos en annen lege, du kan ikke vente til det er ledig, det fylles automatisk opp fra ventelister. Det er forresten uhørt at en fastlege ikke møter pasienter fysisk. 

Anonymkode: 0b6b3...442

Dyrt å betale opp mot to tusen for å bli undersøkt og kanskje ta blodprøver, når man har fastlege.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Man kan klage til fylkeslege alt man orker, det finnes ikke nok leger som vil være fastleger. De er overarbeidet, det var snakk om at systemet skulle endres. Men hva gjør regjeringen? Jo, de setter ned et utvalg. Og det skal sikkert ta både vinter og vår før de kommer til noen konklusjon. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man kan klage til fylkeslege alt man orker, det finnes ikke nok leger som vil være fastleger. De er overarbeidet, det var snakk om at systemet skulle endres. Men hva gjør regjeringen? Jo, de setter ned et utvalg. Og det skal sikkert ta både vinter og vår før de kommer til noen konklusjon. 

Men her er det snakk om noen som er fastlege, men som ikke møter pasienten fysisk. Og fysiske undersøkelser er i mange tilfeller svært viktig, f.eks. å kjenne på magen ved smerter. Holder jo ikke å bare se på en mage via Skype, høres helt surrealistisk ut.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men her er det snakk om noen som er fastlege, men som ikke møter pasienten fysisk. Og fysiske undersøkelser er i mange tilfeller svært viktig, f.eks. å kjenne på magen ved smerter. Holder jo ikke å bare se på en mage via Skype, høres helt surrealistisk ut.

Ja, jeg er enig. Når man har fastlege, må det være mulig å få fysisk time. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en fastlege som kun tar konsultasjoner over telefon og Skype.

Jeg er ikke fornøyd med denne servicen når det er ting jeg ønsker at legen skal undersøke fysisk.

Jeg har lenge gått med magesmerter og jeg kjenner selv at når jeg trykker på visse plasser på mage/ underliv så gjør det litt mer vondt.

Jeg har hatt to konsultasjoner hos fastlegen men det er jo bare snakk, og så ba hun meg ta opp t-skjorten så hun fikk se på magen min, og den syntes hun så grei ut .

Jeg ønsker en lege som undersøker meg skikkelig og kjenner på magen, derfor lurer jeg på om jeg kan gå på legevakten og få de til å undersøke meg selv om det ikke er akutt? 

Nei. 

Legevakt er for tilfeller som er utenfor åpningstid. Det du sier er at du ønsker å ta fra akutte syke/skada tid fordi du ikke vil bruke fastlegen din. Det er ikke akutt når du har gått med det en stund. Da må du i så tilfelle si til legevakta at smertene oppsto nylig.

Du SKAL gå via fastlegen. Hvis du ikke er fornøyd så må du bytte fastlege eller be om å få komme inn til fysisk undersøkelse/henvisning til spesialist. Hvis fastlegen nekter, må du i første omgang melde dette til kommunelegen, fylkeslege og deretter få tilbakemelding. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror de som ikke har fastlege i det hele tatt, kan bruke legevakten. Hvordan skal de ellers få helsehjelp? 
Til ts: er det ikke mulig for deg å bestille time til fysisk oppmøte hos fastlegen din? Det høres veldig rart ut. 

De som ikke har fastlege skal ivaretas på det legesenteret i kommunen sin som har ansvaret for gitt fødselsdato. De skal ikke bruke legevakta til konsultasjon.

• Liker 1
Skrevet

Er det vikarlegen som har undersøkt deg da? Eller har hun sett på magen via Skype? 

Om hun ikke har mulighet til fysisk time på ubestemt tid, så kan du be om å få henvisning til noen som kan undersøke videre. 

Skrevet
Taluno skrev (Akkurat nå):

Er det vikarlegen som har undersøkt deg da? Eller har hun sett på magen via Skype? 

Om hun ikke har mulighet til fysisk time på ubestemt tid, så kan du be om å få henvisning til noen som kan undersøke videre. 

Via Skype og hun konkluderte med at jeg måtte begynne med plantebasert kost.

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja tenkte på privat leger. Legevakten tar nok ikke imot meg når det ikke er akutt.

Ts

Det koster i hvert fall ikke mye å ringe legevakten og spørre dem.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg foretrekker å bruke legevakten på lørdager ved to tiden. På den tiden er det ofte få pasienter, men man må lyve på seg hjerteproblemer (ikke hjerteinfarkt LOL) for å få lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...