Gå til innhold

Hvordan få min familie til å forstå at jeg er gått videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var gift i mange år før min kone (nå eks) gikk fra meg. Vi har to voksne barn. 
Etter bruddet så feiret vi fortsatt jul sammen og hun var med i familie sammenkomster. 
Ca. 3,5 år etter bruddet, traff jeg en ny dame. Eksen endret seg da og ble lite samarbeidsvillig og ønsket egentlig å ødelegge for oss.  Min nye dame og jeg har kjøpt oss leilighet nå og har gifteplaner. 
Problemet her er at eksen tviholder i min familie. Inviterer seg selv på besøk osv. Etter hennes oppførsel så ønsket jeg ikke å være i samme rom med henne  eller se henne. Dette nekter min familie å akseptere så de fortsetter å invitere henne, til tross for at jeg ikke ønsker det. Vet de kan invitere hvem de vil, men syntes det er respektløst overfor meg og mitt nye forhold. Syntes de burde respektere at jeg ikke ønsker å ha henne der. Hun er jo i første omgang eks. 
Noen som har råd/ tips i denne sammenheng? 
(Jeg kan ikke hindre min familie å ha kontakt med henne, men syntes det er feil å invitere i sammenkomster der vi er invitert.)

Anonymkode: cdddc...59f

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipt, men fint lite å gjøre noe med. Synd din familie ikke klarer å prioritere deg når situasjonen er som den er.

Anonymkode: 64f39...ce1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ha sagt klart og tydelig ifra at du og din forlovede fremover kommer til å trekke dere ut av sammenkomster hvor eks er. Forøvrig litt desperat og patetisk oppførsel av eks her.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde sagt at vi kommer ikke i selskap der hun også er invitert. 

Anonymkode: d86d0...6b3

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo hennes svigerfamilie, og enda viktigere; det er hennes barns besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn. Det er klart hun skal ha kontakt med dem og gå i familieselskaper. Noe annet hadde da virkelig vært høyst merkverdig når hun i alle år har stilt opp i familieselskaper. At du plutselig har gjort en helomvending og ikke lenger ønsker å treffe henne, får du ta på din kappe. Og ellers får du smøre på deg en smil og konversere høflig i selskap. Akkurat slik man gjør med alle andre familiemedlemmer man egentlig ikke har så veldig lyst til å treffe. 

Anonymkode: 8a3f3...4af

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo hennes svigerfamilie, og enda viktigere; det er hennes barns besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn. Det er klart hun skal ha kontakt med dem og gå i familieselskaper. Noe annet hadde da virkelig vært høyst merkverdig når hun i alle år har stilt opp i familieselskaper. At du plutselig har gjort en helomvending og ikke lenger ønsker å treffe henne, får du ta på din kappe. Og ellers får du smøre på deg en smil og konversere høflig i selskap. Akkurat slik man gjør med alle andre familiemedlemmer man egentlig ikke har så veldig lyst til å treffe. 

Hun som gikk, syntes ikke det er riktig at hun kan skilles fra meg og beholde familien min. Barna er voksne og har egne liv. Hun er først og fremst eks. Jeg har ikke lyst å treffe henne. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De er hennes eks svigerfamilie. Da jeg gifter meg på nytt blir min familie hennes svigerfamilie. 

• Liker 11
Skrevet

Merkelig. Ekskona di oppfører seg som om DU var den som ødela forholdet! Når man gjør det slutt med en partner så "mister" man også svigerfamilien, det er en (trist) konsekvens av bruddet. For all del: Bra at eksen bidro til at ungene kunne treffe farmor og farfar i oppveksten, men nå som barna er voksne trenger de ikke henne til å følge seg til besteforeldrene.

Anonymkode: 87db8...2ed

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du pratet med familien din om hvordan hun har behandlet deg? Uten ditt perspektiv, så har ikke familien helhetsbildet. Kanskje det vil hjelpe for deg at de vet litt mer? 

• Liker 2
Skrevet
PM75 skrev (8 timer siden):

Har du pratet med familien din om hvordan hun har behandlet deg? Uten ditt perspektiv, så har ikke familien helhetsbildet. Kanskje det vil hjelpe for deg at de vet litt mer? 

Ja, de vet om det. I siste familie sammenkomst så orket ikke min nye dame å være med, hun føler seg litt utenfor, så alle bilder som ble tatt da er det eksen som er med på, ikke min nye dame. 

• Hjerte 2
Skrevet

Du har en eks som manipulerer og en familie som ikke er helt greie. 

Kjipt. Men du bør kute ut disse familieselskapene, og snakke skikkelig med dine barn.

Ja, du har litt skyld i situasjonen ved å drive på som dere gjorde frem til du fikk ny dame. Men bedre seint enn aldri.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Du har en eks som manipulerer og en familie som ikke er helt greie. 

Kjipt. Men du bør kute ut disse familieselskapene, og snakke skikkelig med dine barn.

Ja, du har litt skyld i situasjonen ved å drive på som dere gjorde frem til du fikk ny dame. Men bedre seint enn aldri.

Ja, jeg tenker å slutte å gå dit. Nye damen min er redd for å skape konflikt i familien og er redd de vil skylde på henne hvis jeg/vi ikke kommer. Så i siste sammenkomst så ba hun meg gå, men jeg så det var vondt for henne. Så føler det blir feil uansett hva jeg gjør.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg tenker å slutte å gå dit. Nye damen min er redd for å skape konflikt i familien og er redd de vil skylde på henne hvis jeg/vi ikke kommer. Så i siste sammenkomst så ba hun meg gå, men jeg så det var vondt for henne. Så føler det blir feil uansett hva jeg gjør.

Høres skikkelig kjipt ut, med en eks som invaderer livet ditt. Tror bare du må være skikkelig tydelig, og ikke gi den nye damen skylden. Men at du ikke ønsker at eksen skal være noe annet enn en eks.

• Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Høres skikkelig kjipt ut, med en eks som invaderer livet ditt. Tror bare du må være skikkelig tydelig, og ikke gi den nye damen skylden. Men at du ikke ønsker at eksen skal være noe annet enn en eks.

Har prøvd det, men virker som om de ikke kan/vil forstå det. De respekterer ikke at hun er først og fremst eks. Har sagt tydelig i fra, men det nytter ikke. Min nye dame er nå fortvilet for hun er ikke så klar for å «dra» på min eks i all fremtid, noe jeg forstår. Jeg er heller ikke interessert i det, samtidig som jeg ikke ønsker å kutte kontakt med min egen familie. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Her er det jo du som er dust, ts. Eksens oppførsel etter bruddet har vært helt fin, dere har fortsatt som venner og vel forlikte, noe som uten tvil har vært bra for barna dine (selv om de er voksne betyr det mye!).

Nå skal du plutselig dytte henne ut som uønsket fordi du har ny dame. Men hvorfor? Det er jo ikke slik at eksen din har hatt «kjæresteplassen» i familien tre og et halvt år etter bruddet. Hun har en helt annen rolle som dine barns mor, og den nye dama trenger ikke skubbe ut.henne for å få plass. Eller rettere sagt - du trenger ikke rydde bort eksen for å få plass i familien til nydama. De har helt ulike roller. Det er over tre år siden eksen forlot den rollen og plassen i familien nydama di har.

Skjerp deg!

Anonymkode: 1109c...cb4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har prøvd det, men virker som om de ikke kan/vil forstå det. De respekterer ikke at hun er først og fremst eks. Har sagt tydelig i fra, men det nytter ikke. Min nye dame er nå fortvilet for hun er ikke så klar for å «dra» på min eks i all fremtid, noe jeg forstår. Jeg er heller ikke interessert i det, samtidig som jeg ikke ønsker å kutte kontakt med min egen familie. 

Du hadde ikke noe problemer med å «dra på» eksen gjennom over tre år. Ikke gi etter for sjalusi og utrygghet fra nydamas side, ta heller å være en real kar og vis at det er henne du er glad i, gjør henne trygg! Ikke ødelegg forholdet mellom eksen og dine barn, dine foreldre, dine søsken og kanskje enda flere. DE liker henne jo, DE vil ha henne med. 
Du skaper bare ufred og styr for å imøtekomme den nye kjæresten. Løsningen på dette er ikke å furte og holde seg borte, eller å terrorisere foreldrene dine f eks til ikke å be eksen din, men å trygge nydama på at dette ikke er noen trussel mot verken hennes rolle som din partner eller henne personlig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er jo litt av problemet at du ikke klarte å skille ad etter ekteskapet. Det er først når en ny kvinne kommer inn i bildet at du setter foten ned, og da gjør du din kommende kone til syndebukken.

Gi tydelig beskjed til familien din, de prioriterer neppe å ha kontakt med sin eks-svigerdatter fremfor egen sønn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min eks (jeg som gikk) ønsket at jeg skulle fortsette å komme i bursdager i hans side av familien. Jeg tror han ikke tenkte helt klart og muligens trodde vi ville bli sammen igjen. Selv om jeg er veldig glad i familien hans, så skjønte jeg at det ikke var lurt. Tenkte på at han etterhvert ville treffe en ny og at det da ville bli kjipt for den nye. Ganske sikker på at min vurdering var smartere enn hans. Nå har han møtt en ny, og hun er nok veldig glad for at jeg ikke tar spotlyset i de selskapene!

Jeg har ingen råd, sender deg bare varme tanket.

Anonymkode: 2b86a...ed4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du hadde ikke noe problemer med å «dra på» eksen gjennom over tre år. Ikke gi etter for sjalusi og utrygghet fra nydamas side, ta heller å være en real kar og vis at det er henne du er glad i, gjør henne trygg! Ikke ødelegg forholdet mellom eksen og dine barn, dine foreldre, dine søsken og kanskje enda flere. DE liker henne jo, DE vil ha henne med. 
Du skaper bare ufred og styr for å imøtekomme den nye kjæresten. Løsningen på dette er ikke å furte og holde seg borte, eller å terrorisere foreldrene dine f eks til ikke å be eksen din, men å trygge nydama på at dette ikke er noen trussel mot verken hennes rolle som din partner eller henne personlig.

Det er ikke sjalusi og utrygghet fra min nye dame. Jeg er totalt ferdig med eksen og barna er nå voksne. Syntes ikke det er riktig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min eks (jeg som gikk) ønsket at jeg skulle fortsette å komme i bursdager i hans side av familien. Jeg tror han ikke tenkte helt klart og muligens trodde vi ville bli sammen igjen. Selv om jeg er veldig glad i familien hans, så skjønte jeg at det ikke var lurt. Tenkte på at han etterhvert ville treffe en ny og at det da ville bli kjipt for den nye. Ganske sikker på at min vurdering var smartere enn hans. Nå har han møtt en ny, og hun er nok veldig glad for at jeg ikke tar spotlyset i de selskapene!

Jeg har ingen råd, sender deg bare varme tanket.

Anonymkode: 2b86a...ed4

Skulle ønske min eks hadde et snev av den fornuften du har. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...