AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Hei! Nå har vi prøvd det meste, men kanskje noen har råd til nye tilnærminger. Jenta vår er 16mnd. Hun nekter å skifte bleie, men bare for oss foreldre. Besteforeldre, barnehage, øvrig familie får lov. Vi måtte fjerne stellebordet da det ikke fungerte lengre. Vi har prøvd stellematte på gulvet, vaske i vasken, plaske i dusjen, sitte på potte, stelle i stuen, stå på krakken, sitte på fanget. Vi synger, vi er bestemte, vi avleder, vi har forsøkt med klistremerker og plaster, hun har fått hjelpt til å vaske selv, til og med kjeks som er favoritt og søsken som har stilt som «modeller». Har i ubeskrivelig frustrasjon gått ut av rommet når hun har rast (bær med meg), med beskjed om at jeg kommer tilbake når hun er rolig, da kommer hun og henter meg og drar meg inn på badet. Så fort jeg skal ta av bleien er det på’n igjen. Har sosialfaglig bakgrunn og forsøkt tilnærminger fra dette feltet. Hun bare vil. Ikke. Skal. Ikke. Jeg er så sliten. Det er en kamp hver eneste gang. Hun SKAL skifte bleie! Hun er ikke redd heller, hun bare har ikke tid. Selv hvor sint hun blir, leker hun fint i det sekund vi er ferdig og smiler som alltid (ellers). Andre forteller at hun «bare ligger der, ingen problemer». Skal det virkelig være sånn? Skal sies at dette har pågått siden hun var 9måneder. Vet hvor jeg vil med dette, samtidig ikke. -Sliten mamma som vil det beste for jenta mi Anonymkode: a27de...30b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 La henne ha med en leke og skift bleia mens huns står. Fungerte her. Anonymkode: 09f57...612
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Ser jo ut som dere har prøvd alt. Da er det bare å gjøre kort prosess og holde fast og få skiftet. Det går over. Dere kan jo også undersøke mulighetene for å slutte med bleie. Anonymkode: 43aa0...139 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Vår gutt sluttet i den alderen. Han ville ikke skifte bleie, så vi prøvde oss på å bare slutte istedet. De er såpass små at nye vaner kan læres uten at de helt greier å lure seg unna.. Eventuelt kan hun jo gå uten bleie hjemme, og kun ta på når dere skal ut sånn i begynnelsen.. Anonymkode: 578af...ba7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser jo ut som dere har prøvd alt. Da er det bare å gjøre kort prosess og holde fast og få skiftet. Det går over. Dere kan jo også undersøke mulighetene for å slutte med bleie. Anonymkode: 43aa0...139 Det vi må gjøre, bare gjør så vondt når dette er hver dag ved alle skift. Håpte i januar at «det går over», men vi holder på ennå. Har et barn som sluttet med bleier for 3 uker siden, har forsøkt å la henne blir med søsken på badet og prøve potten i samme slengen, men har ikke vært noen interesse for det😵💫 Men skal absolutt vurdere å bare kutte bleie en stund å se! Anonymkode: a27de...30b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vår gutt sluttet i den alderen. Han ville ikke skifte bleie, så vi prøvde oss på å bare slutte istedet. De er såpass små at nye vaner kan læres uten at de helt greier å lure seg unna.. Eventuelt kan hun jo gå uten bleie hjemme, og kun ta på når dere skal ut sånn i begynnelsen.. Anonymkode: 578af...ba7 Hvordan gikk dere frem? Har et barn på 2,5 som sluttet nå nettopp, men da var barnet selv klar for det. Har ærlig ikke tenkt tanken at de kan slutte når de er så små. Anonymkode: a27de...30b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): La henne ha med en leke og skift bleia mens huns står. Fungerte her. Anonymkode: 09f57...612 Takk for råd, men her fyker leken så fort hun forstår hva som skjer. Men vi tilbyr alltid en leke, plutselig en dag går hun med på det🤞 Anonymkode: a27de...30b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Det er veldig vanlig at barn går gjennom slike faser. Begge våre har hatt sånne perioder. Og ja, det er også helt vanlig at det ikke gjelder alle, men typisk en eller begge foreldrene. Her er det mannen som sliter mest. Jeg er flinkere til å tulle og synge, og klarer da lettere avlede. Men ja, bleien skal skiftes, og ja, da blir det ofte tvang når alt annet er prøvd. Må man, så må man, og sånn er det bare. Samme med tannpuss, ta medisin, og annet man faktisk MÅ. Anonymkode: fb2d7...12f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Dere har forsøkt alt jeg kan komme på, ja, og jeg tenker også at dere bare må skifte. Så raskt som mulig, og samtidig som dere viser forståelse for at hun syns det er kjipt. Skifte stående og bruke trusebleier? Jeg har vært borti det noen få ganger på jobb (småbarnsavdeling). Og da har det vært ulikt fra barn til barn hva som har hjulpet best, men felles er at det har gått over der. Mens foreldrene har fortalt at de har strevd lenger. Så dere er ikke alene. Men det høres ut som det har vart lenge hos dere. Med mine egne, har å få kikke på ting fra min skuff på badet, alt fra hårbørsten til mascaraen til epilatoren min, virket. Men de har ikke vært så standhaftige i dette, og det har vært over før skuffen var tom for nye "skatter". Anonymkode: 7426a...4e6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan gikk dere frem? Har et barn på 2,5 som sluttet nå nettopp, men da var barnet selv klar for det. Har ærlig ikke tenkt tanken at de kan slutte når de er så små. Anonymkode: a27de...30b Må ha veldig lavterskel og høy aksept for maange uhell. Vi måtte se på uhell som noe positivt for læringsprosessen og forvent at det tar tid. Vi fjernet bleien helt med en gsng for å unngå forvirring, både natt og dag. Vi fulgte han også til potten til faste tider som etter dupp, på morgenen og før leggetid og før vi skulle ut. Det var naturlige overganger for oss. Man finner ut av det når man veit hvor mye en tisser og når. Han har mer komprimerte tisserunder, noe som har gjort det mye lettere for oss. Har jo vært noen ganger han ikke har villet sitte på potta, så vi har aldri brukt tvang. Vi har bestikket han litt med bok eller leke, og latt han få selvstendigheten ved at vi gir ham privatliv, og vil han absolutt ikke så er det greit. Anonymkode: 578af...ba7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må ha veldig lavterskel og høy aksept for maange uhell. Vi måtte se på uhell som noe positivt for læringsprosessen og forvent at det tar tid. Vi fjernet bleien helt med en gsng for å unngå forvirring, både natt og dag. Vi fulgte han også til potten til faste tider som etter dupp, på morgenen og før leggetid og før vi skulle ut. Det var naturlige overganger for oss. Man finner ut av det når man veit hvor mye en tisser og når. Han har mer komprimerte tisserunder, noe som har gjort det mye lettere for oss. Har jo vært noen ganger han ikke har villet sitte på potta, så vi har aldri brukt tvang. Vi har bestikket han litt med bok eller leke, og latt han få selvstendigheten ved at vi gir ham privatliv, og vil han absolutt ikke så er det greit. Anonymkode: 578af...ba7 Må bare legge til. Det tok et par uker før det gikk seg til og det skjer fortsatt uhell om vi glemmer oss, men han er så flink til å si ifra allerede så vil si vi er ferdige med bleien😊 Anonymkode: 578af...ba7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Må bare legge til. Det tok et par uker før det gikk seg til og det skjer fortsatt uhell om vi glemmer oss, men han er så flink til å si ifra allerede så vil si vi er ferdige med bleien😊 Anonymkode: 578af...ba7 Tusen takk🙏 Anonymkode: a27de...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå