Gå til innhold

Blåtur i jobbsammenheng

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, så klønete opplegg. Typisk norsk.

Jeg deltar aldri på ting utenfor arbeidstiden, det er min fritid. Der skal jeg bestemme over min tid.

Selv har jeg reist veldig mye rundt i verden på egenhånd, så å reise på denne måten ville vært helt forferdelig. Typisk masse alkohol, du er kuet til å være med flokken på turen uansett hva man skal gjøre. Helt låst, asosialt.

Grusomt, vært med på slike ting tidligere. Ser også sider av en kollega man ikke vil se, eneste siden jeg skal se av min kollega er den som er på jobben.

Anonymkode: 6b5b9...000

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blåtur hos oss er maks en dagsutflukt eller utflukt etter jobb en dag, og det er maks tid jeg er villig til å investere i noe slikt. 

Tur med jobben - har hatt kombiniert faglig tur med noe sosialt, men da har jobben dekket det meste, bortsett fra at vi har betalt et tillegg for å få enkeltrom og for mat og drikke (frokost og et felles måltid uten drikke ble dekket). 

Hadde aldri giddet å bruke 6000 eller mer på en tur der jeg ikke kan bestemme hva jeg vil gjøre hele tiden selv.

Anonymkode: a48b0...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbringer gjerne tid sammen med kolleger utenom jobb. Jeg har superkule kolleger og mange har etterhvert blitt gode venner. 

MEN jeg synes det er ufint å legge opp til noe som koster så mye penger og tar så mye tid. Her må man legge opp til et lavterskel tilbud slik at alle som vil kan ta seg råd og tid til å være med.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde blåturer var noen firmaet stod for. 
Både økonomisk og selve planlegging. 
Det er rimelig at de ansatte står for sin egen drikke utenom det som er til maten. 
Er dette en statseid bedrift så må vel de ansatte spleise på en blåtur? 
Men da må de gå ut til de ansatte og be om deres mening ang hvor stor interesse det er, og evt hva en skal godta som egenkostnad ? 
Private bedrifter bestemmer selv om de vil spandere sånne turer, men da han de ikke kreve egenbetaling fra ansatte . 

En umusikalsk og uerfaren gjeng som styrer festkomiteen ? 

Anonymkode: f71f2...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

6000 er mye penger for å henge med jobben. Også til Gdansk da. Ikke f. 

Anonymkode: b2a89...234

"Typisk" norsk reisemål...som granka... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en utrolig teit komité. Her har blåturer i kommunal sektor vært dagsutflukter, intet mer intet mindre, og iallfall ikke til den prisen. 

Forslaget deres er utrolig usosialt på flere måter, det er en utrolig høy egenandel, og å reise på utenlandstur er det mange som ikke kan ta seg tid til med familieforpliktelser. Det har altså valgt en løsning der mange ikke vil kunne delta både pga. økonomi og tid/familieforpliktelser. 

Skal man arrangere blåturer med mål om å få med mest mulig så gjør man det som en dagstur slik at flest mulig har mulighet til å delta, og det bør ikke koste mer enn 1000-lapp. 

Heldigvis trenger du ikke å delta, og her har hadde jeg ikke gjort det av prinsipp heller. De kommer nok til å bli overrasket over hvor mange som ikke kan bli med.

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg ser det er mange her som tolker dette som en jobbtur, men det er jo egentlig ikke det. Det er et privat initiativ til å reise på tur med kollegaer.

Hos oss har det vært private initiativ til turer og så blir alle invitert til å være med. Turene har ingenting med jobben å gjøre utenom at det kun er folk på kontoret som er med.

Private turer med kollegaer er som regel ikke noe problem å si nei til uansett pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri noen sinne brukt så mange penger på verken en blåtur eller en jobbtur, og ihvertfall ikke en blåtur som også var en jobbtur. 

Jeg vil bestemme hvor jeg drar selv, og jeg vil ikke dra med jobben. 

Jeg synes det er litt dumt å bare si "de som ikke vil kan jo bare la være". Det er veldig ekskluderende, for for mange er det ikke bare "vil", det er "kan". Mange KAN rett og slett ikke bruke så mye penger på en reise. Det er dumt om noen føler seg ekskludert fra det sosiale på jobben pga privatøkonomi. 

Jeg synes slike ting skal være noe alle har mulighet til å være med på, slik at det faktisk er et reellt valg, og ikke noe man blir tvunget til å avstå fra. 

Anonymkode: ee6e4...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra blåturer og hadde bare vært glad for å kunne si at jeg ikke vil være med. Hadde aldri brukt så mye penger på slikt.

Anonymkode: ee2fa...05f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du reiser på tur, men vet ikke hvor du skal. Typisk med jobben, og typisk alkohol involvert. 

Anonymkode: d95a8...036

Eller venner! Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill. 

Joda, man kan si at det bare er å ikke dra, men samtidig er det frontet som et sosialt tiltak av en komite, men som pga pris eksluderer mange. Det jeg egentlig lurte på var om det var andre  med erfaringer, og om dere ville tatt det opp som et "Hei, dette er eksluderende, kan dere se på alternativer" eller om det bare er å lukke øyene og ikke engasjere seg? 

Jeg liker kollegene mine og kunne godt gjort ting med dem på fritida, enten som en dagsgreie eller også mer, men det er mye penger å sette av, uansett om man har dem eller ikke så er det for mange en ikke-ubetydelig sum iallefall. 

Anonymkode: 24d2e...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for mange innspill. 

Joda, man kan si at det bare er å ikke dra, men samtidig er det frontet som et sosialt tiltak av en komite, men som pga pris eksluderer mange. Det jeg egentlig lurte på var om det var andre  med erfaringer, og om dere ville tatt det opp som et "Hei, dette er eksluderende, kan dere se på alternativer" eller om det bare er å lukke øyene og ikke engasjere seg? 

Jeg liker kollegene mine og kunne godt gjort ting med dem på fritida, enten som en dagsgreie eller også mer, men det er mye penger å sette av, uansett om man har dem eller ikke så er det for mange en ikke-ubetydelig sum iallefall. 

Jeg ville tatt det opp som ekskluderende, ja. For det er akkurat det det er, og det er ikke ok. Formålet med sånne sosiale jobbrelaterte ting, er nettopp å skape samhold og godt miljø. Å luke ut de med dårlig økonomi, er det motsatte av dette. Dette burde sjefene reagert på, men det er kanskje ikke involvert ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for mange innspill. 

Er det ikke bare å si ifra? Forstår ikke problemet. 

Anonymkode: d95a8...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville tatt det opp som ekskluderende, ja. For det er akkurat det det er, og det er ikke ok. Formålet med sånne sosiale jobbrelaterte ting, er nettopp å skape samhold og godt miljø. Å luke ut de med dårlig økonomi, er det motsatte av dette. Dette burde sjefene reagert på, men det er kanskje ikke involvert ennå. 

Ledelsen er ikke involvert i planlegging eller gjennomføring av dette da det annet enn at vi er kolleger ikke er i relevans til jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ledelsen er ikke involvert i planlegging eller gjennomføring av dette da det annet enn at vi er kolleger ikke er i relevans til jobb. 

Da tar du eget valg i livet, klarer du det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på flere blåturer sammen med kollegaer. Men vi har brukt mye lengre tid på å spare opp de pengene. Dratt kanskje hvert 3-4 år. 
I tillegg har vi lotteri på jobb, og sparer alle tomflaskene. På den måten har vi betalt 1000-1500kr hver, pluss lommepenger. Noe som er lett å spare opp i løpet av 3-4 år.

Jeg har brukt å spare tomflaskene hjemme til egenandel og lommepenger. Da merker man egentlig lite til at det blir spart til tur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mange blåturer men det er vel ikke vanlig å måtte betale selv? 

Anonymkode: 8b175...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har vært på mange blåturer men det er vel ikke vanlig å måtte betale selv? 

Anonymkode: 8b175...93a

Jo, når det ikke er noe arbeidsgiver legger opp til, men et privat initiativ fra kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vært uaktuelt for meg å bruke 6000 på dette. Trist at også offentlige ansatte vurderer å dra til et sted hvor skeives rettigheter stadig er under press, med blant annet homofrie områder.

Anonymkode: 3139a...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...