AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Del Skrevet 12. september 2022 Det har blitt opprettet en blåturkomite på jobb, etter at en del synes det hadde vært kult å finne på noe, reise en tur sammen eller noe slikt. Vi er ca 30 stykker på jobb, alt fra nyetablerte til de som nærmer seg pensjonsalder. vi jobber i kommunal sektor, så det man vil finne på av uteomjobbslige ting er ting vi selv må stå for. I forrige uke sendte denne komiteen ut en mail om at de hadde landet på at 6000,- pr person var en grei sum og at det skulle spares innen en viss dato, sånn omtrent et års tid. Dvs ca 500,- i måneden, noe som selvfølgelig treffer ulike familiers økonomi ulikt. Vi bor i et område hvor vi kunne leid hytter et par timer kjøring unna for inntil 9000 pr uke (mindre for helg men fant ikke den prisen i farta) for 15 sengeplasser, dvs maks 18000 for to hytter. Nå snakker blåturkomiteen og de mest iherdige om tur til Gdansk og shopping og gode greier, mens vi er flere som sitter med en følelse av at dette er mye penger å bruke på en tur med jobben, når man kanskje i utgangspunktet har et feriebudsjett på 10-12.000 for familien AS. Komiteen består av folk som jeg allerede vet (ut fra hva de gir uttrykk for) at har en OK økonomi, de kommer med utsagn som "Det er en sum alle klarer" og "Jeg setter av alt med en gang så slipper jeg så styre med å spare hver måned". Vi er nå et par stykker som kjenner på dette og lurer på om man bare skal si at "Det er en sum vi ikke vil bruke på jobbrelatert utflukt", eller om man skal gå mer inn for å endre det? Har dere erfaringer med blåtur og den slags? Anonymkode: 24d2e...05b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Del Skrevet 12. september 2022 Personlig hadde jeg droppa hele turen og heller reist med familien på ferie 🫢 Hvis man skal på tur med jobben så er det vanlig (hvertfall der jeg har jobbet) at jobben betaler og at det da er langt inn litt fag , kurs osv 🙂 Anonymkode: d01fe...799 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Personlig hadde jeg droppa hele turen og heller reist med familien på ferie 🫢 Hvis man skal på tur med jobben så er det vanlig (hvertfall der jeg har jobbet) at jobben betaler og at det da er langt inn litt fag , kurs osv 🙂 Anonymkode: d01fe...799 Ja, det er jeg klar over, dette er et initiativ av enkeltpersoner som kommer i tillegg til eventuelle kurs/konferanser. Anonymkode: 24d2e...05b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Del Skrevet 12. september 2022 De som vil blir med, de som ikke vil blir ikke med. Så enkelt er det 😊 Anonymkode: dbecb...caa 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 12. september 2022 #5 Del Skrevet 12. september 2022 Jeg har ikke erfaring med å arrangere dette selv, men jobber i kommunal sektor og har vært på en del sosiale opplegg med kollegaer utenom arbeidstid opp gjennom. Stort sett har det dreid seg om kveldsarrangementer av typen vinsmaking, matkurs, en forestilling/teater/show og ut på middag etterpå osv. Av og til med en enkelt overnatting. Personlig kunne jeg fint klart en tur til 6000 kroner, men jeg synes likevel den egenandelen det snakkes om her er alt for høy. "Alle" kan faktisk ikke klare det, selv om de sparer, da den prioriteringen vil gå ut over noe annet. Turer av denne typen må selvsagt være frivillige, men de som planlegger må ha respekt for at kollegaene bruker både tid og penger som ellers kunne gått til positive ting for familien. Da kan man ikke kreve for mye. En helgetur til en leid hytte vil komme på drøyt et par tusenlapper når man regner inn reise (tenker her på samkjøring i bil), opphold, mat og drikke. Litt mer hvis man skal ha noen form for aktiviteter, for her varierer prisene veldig etter hva det er. Det er kanskje ikke like kult som en utenlandstur, men det er mer overkommelig for mange. Poenget er at det er ikke en vanlig helgetur med venner vi snakker om her, selv om det er arrangert privat. Hvis det er økonomien, og ikke et reelt frivillig valg, som setter grenser for hvem som kan bli med virker det ekskluderende. Formålet med turen er vel det stikk motsatte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som vil blir med, de som ikke vil blir ikke med. Så enkelt er det 😊 Anonymkode: dbecb...caa Så man sier ikke noe om at enkelte blir "diskriminert" ( i mangel av bedre ord) fordi det velges en sum som ikke er mulig for alle å sette av månedlig? Jeg kjenner på at jeg synes det blir veldig feil, når det frontes at turen er for å "ha det hyggelig og sosialt sammen" Anonymkode: 24d2e...05b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er jeg klar over, dette er et initiativ av enkeltpersoner som kommer i tillegg til eventuelle kurs/konferanser. Anonymkode: 24d2e...05b Som skrevet, jeg hadde ikke blitt med Hadde heller brukt pengene på ferietur med min familie/samboer. Men man er jo forskjellig. Jeg har ikke så mye penger at jeg kan reise hit og dit, og da hadde jeg ikke prioritert «hyggetur» med kollegaer. Tror heller ikke jeg hadde sagt noe ift summen, men kanskje lettere om dere er flere som har snakket om det og er enig at dere kan ta det opp ?🤷♀️ Anonymkode: d01fe...799 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Del Skrevet 12. september 2022 Jeg har god råd, ingen barn, og bruker vanligvis å være med på alle slike jobbaktiviteter. Men hadde ikke giddet 6000 kr og en hel helg borte. Det er altfor mye for å henge med kolleger. Anonymkode: d95a8...036 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Del Skrevet 12. september 2022 Hva er en "blåtur"? Aldri hørt om Anonymkode: 4ea8c...6d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er en "blåtur"? Aldri hørt om Anonymkode: 4ea8c...6d2 Du reiser på tur, men vet ikke hvor du skal. Typisk med jobben, og typisk alkohol involvert. Anonymkode: d95a8...036 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Del Skrevet 12. september 2022 Nei, dette hadde jeg verken brukt tid eller penger på. Selv om jeg sikkert hadde hatt råd til det. Jeg jobber i staten og i den grad slike ting praktiseres her er det snakk om en kveld og uten overnatting. Anonymkode: 291c4...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Del Skrevet 12. september 2022 Sjukt mye penger for en tur med jobben. Jeg har råd til det, men har ikke interesse av det😂 Er med kolleger hver jævla dag, 8 timer om dagen. Anonymkode: adf77...818 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): tur til Gdansk og shopping Hva slags faglig påfyll får man av det? Anonymkode: 4ed78...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #14 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags faglig påfyll får man av det? Anonymkode: 4ed78...0c4 En blåtur har ingenting med fag å gjøre. Teambuilding kan kanskje brukes som unnskyldning. Anonymkode: d95a8...036 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 12. september 2022 #15 Del Skrevet 12. september 2022 Hvis du har lyst å reise på weekendtur med kollegar på fritiden og betale hva det koster, så gjør du det, om du ikke har lyst så dropper du det. Enkelt og greit. Dette er jo ingen jobbtur. Dette er en fritidsreise med venner/kolleger. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #16 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En blåtur har ingenting med fag å gjøre. Teambuilding kan kanskje brukes som unnskyldning. Anonymkode: d95a8...036 Man trenger jo ingen unnskyldning. Dette er en sosial ting med kollegaer utenom jobb. Jeg er forøvrig enig med flere her, 6000 er alt for mye for en slik tur, selv om jeg har råd til det. Jeg hadde sagt nei takk rett og slett fordi dette er noe jeg ikke er villig til å bruke så mye penger på. Anonymkode: fd28a...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. september 2022 #17 Del Skrevet 12. september 2022 Det blir litt håpløst å ikke sette hvor mye turen kan koste på forhånd, slik at folk kan melde interesse ut fra det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #18 Del Skrevet 12. september 2022 Jeg hadde ikke betalt ei krone for å henge med kollegaer på fritiden. 😂 Anonymkode: 829c8...69e 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #19 Del Skrevet 12. september 2022 Hadde aldri i verden giddet å bruke 6000 kr på tur med jobbkollegaer. De pengene ville jeg mye heller brukt på tur med familien. Anonymkode: 2b90e...908 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #20 Del Skrevet 12. september 2022 Er jo bare å ikke dra? Anonymkode: d48bb...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå