tussi84 Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Jeg hørte at det var normalt at de minste barnehagebarna blir syke hele tiden, men det går jo i ett. Enten er barnet syk, og er barnet over på restsymptomer så har jeg i Alle tilfeller i år blitt smittet bortsett fra en gang. Omgangssyke, corona, vanlige forkjølelser. Det går ikke lang tid før vi begge er friske før det kommer noe nytt. (maks 2 til 3 uker) Det går gjerne 2 -5 dager hver gang hjemme med sykt barn, deretter alt fra 1 - 4 dager hvor jeg er hjemme pga sykdom av og til. Og ja jeg er en av de som blir helt utafor av luftveisinfeksjoner de første dagene. Trøtt, slapp, muskelsmerter/febersmerter, og generellt sykdom følelse i tillegg til alt det normale som følger med en forkjølelse. Det er ikke mer enn 3,5 uker siden barnet var forkjølet sist. Da holdt vi han hjemme 3 dager, da bhg ønsker at barna blir hjemme med nye symptomer på luftveisinfeksjoner. 4 dager etter han ble jeg syk.. Nå er han forkjølet igjen, og ny runde igjen... Er jo aldri frisk jo, hverken barnet, meg eller mannen. Totalt har vel barnet siden okt i fjor (hvor han begynte i bhg) vært gjennom 6-7 forkjølelser, 1 runde med Omgangssyken, 1 runde med corona. Hvordan er det for dere andre Foreldre som har barn i småbarns avdelingen i bhg? 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Sånn er det her også. Særlig nå med to stk, er jo faenmeg mer hjemme enn på jobb. Anonymkode: 5e3a5...a20
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Vi har heldigvis sluppet unna. Begge våre er sjokkerende lite syke. Men altså, det er vanlig at små barn har forkjølelsessymptomer hele 50% (!!!) av tiden. Det virker merkelig at bhg krever dere holder hjemme ved vanlig forkjølelse (med bare snotting og hosting, og ok allmenntilstand). Det var sånn det var under koronaen, men trodde ingen holdt på sånn lengre. Ungene snørrer jo støtt og stadig, men sjelden syke. Eldsten har knapt hatt feber en dag i sitt liv, og minsten har hatt to rundet med feber på halvannet år. Mens jeg vet andre som har dere som dere, hvor både ungen og foreldrene får absolutt alt som går av baselusker. Anonymkode: 3afa6...bf0
tussi84 Skrevet 12. september 2022 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi har heldigvis sluppet unna. Begge våre er sjokkerende lite syke. Men altså, det er vanlig at små barn har forkjølelsessymptomer hele 50% (!!!) av tiden. Det virker merkelig at bhg krever dere holder hjemme ved vanlig forkjølelse (med bare snotting og hosting, og ok allmenntilstand). Det var sånn det var under koronaen, men trodde ingen holdt på sånn lengre. Ungene snørrer jo støtt og stadig, men sjelden syke. Eldsten har knapt hatt feber en dag i sitt liv, og minsten har hatt to rundet med feber på halvannet år. Mens jeg vet andre som har dere som dere, hvor både ungen og foreldrene får absolutt alt som går av baselusker. Anonymkode: 3afa6...bf0 det med å holde hjemme ved forkjølelse er ved nye symptomer. Begynner plutselig barnet med hoste, snørr og tett nese så skal de visst holdes hjemme i akutt fasen. De kan komme tilbake med rest symptomer, som varer i ukesvis. Barnet ble forkjølet på lørdag denne gangen, så er enda i akutt fasen. Han har ingen feber da og allmenntilstanden er bra. Flyr rundt som en propell.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 tussi84 skrev (5 minutter siden): det med å holde hjemme ved forkjølelse er ved nye symptomer. Begynner plutselig barnet med hoste, snørr og tett nese så skal de visst holdes hjemme i akutt fasen. De kan komme tilbake med rest symptomer, som varer i ukesvis. Barnet ble forkjølet på lørdag denne gangen, så er enda i akutt fasen. Han har ingen feber da og allmenntilstanden er bra. Flyr rundt som en propell. Ja, men det var også noe som kun gjaldt i korona-tiden i min kommune. Nå er det fritt frem også med nyoppståtte symptomer - for eller vil man jo bruke opp sykt-barn-dagene på et blunk... Spesielt med flere barn (helt ubegripelig at man ikke får flere dager når man har to barn enn bare ett....) Anonymkode: 3afa6...bf0
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 tussi84 skrev (8 minutter siden): det med å holde hjemme ved forkjølelse er ved nye symptomer. Begynner plutselig barnet med hoste, snørr og tett nese så skal de visst holdes hjemme i akutt fasen. De kan komme tilbake med rest symptomer, som varer i ukesvis. Barnet ble forkjølet på lørdag denne gangen, så er enda i akutt fasen. Han har ingen feber da og allmenntilstanden er bra. Flyr rundt som en propell. Om ungen ble litt snufsete på lørdag, men uten feber så kan det selvfølgelig gå i barnehagen i dag. Virker som dere ikke helt forstår når ungen må være hjemme, og da er det klart det blir mange dager. Anonymkode: cdf1b...873 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om ungen ble litt snufsete på lørdag, men uten feber så kan det selvfølgelig gå i barnehagen i dag. Virker som dere ikke helt forstår når ungen må være hjemme, og da er det klart det blir mange dager. Anonymkode: cdf1b...873 Ja, enig, her virker det som om ts har tolket reglene til bhg litt vel "insenst". Forøvrig ville jeg stilt kraftig spørsmålstegn ved disse "reglene" - har bhg i det hele tatt lov til å stille slike krav? Med SÅ strenge krav at nyoppstått forkjølelse skal bety hjemme i flere dager, så er foreldre sjanseløse med antall sykt-barn-dager. Man betaler for bhg tross alt, og da skal man kunne bruke den også, selv om ungen snørrer litt (og selvsagt er i ok form, man sender ikke slitne og tufsne unger i bhg) Anonymkode: 3afa6...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Når vår gutt begynte i barnehagen så hadde vi sykdom nesten annenhver uke, var helt ekstremt… Fristet nesten å si opp jobben fordi jeg følte meg som en byrde da jeg stadig måtte være hjemme. Nå har han gått et helt år i barnehage og det er først nå han har fått en bitteliten forkjølelse i år. De bygger opp mer immunforsvar etter hvert. Har avdelingen til barnet ditt veldig mange barn så kan du også forvente mer sykdom enn om det er en barnehage med foreksempel 14 stk på avdelingen istedenfor 30. Anonymkode: e3edc...653 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 tussi84 skrev (5 timer siden): Jeg hørte at det var normalt at de minste barnehagebarna blir syke hele tiden, men det går jo i ett. Enten er barnet syk, og er barnet over på restsymptomer så har jeg i Alle tilfeller i år blitt smittet bortsett fra en gang. Omgangssyke, corona, vanlige forkjølelser. Det går ikke lang tid før vi begge er friske før det kommer noe nytt. (maks 2 til 3 uker) Det går gjerne 2 -5 dager hver gang hjemme med sykt barn, deretter alt fra 1 - 4 dager hvor jeg er hjemme pga sykdom av og til. Og ja jeg er en av de som blir helt utafor av luftveisinfeksjoner de første dagene. Trøtt, slapp, muskelsmerter/febersmerter, og generellt sykdom følelse i tillegg til alt det normale som følger med en forkjølelse. Det er ikke mer enn 3,5 uker siden barnet var forkjølet sist. Da holdt vi han hjemme 3 dager, da bhg ønsker at barna blir hjemme med nye symptomer på luftveisinfeksjoner. 4 dager etter han ble jeg syk.. Nå er han forkjølet igjen, og ny runde igjen... Er jo aldri frisk jo, hverken barnet, meg eller mannen. Totalt har vel barnet siden okt i fjor (hvor han begynte i bhg) vært gjennom 6-7 forkjølelser, 1 runde med Omgangssyken, 1 runde med corona. Hvordan er det for dere andre Foreldre som har barn i småbarns avdelingen i bhg? Sånn er det på småbarnsavdelingene. Og når foreldre sender syke barn og driter i andre! Ha de lengre hjemme så slipper du det! De fleste er mer syk og hjemme første året uansett.. Anonymkode: 918bb...43e
jaromei Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 Det forrige barnehageåret var vårt barns første år i barnehagen. Han var 2 når han begynte, ordentlig corona-barn. Han var syk minst 25 ganger før sommerferien (slutta å telle på 19. gangen, rundt påske...) Det var helt sinnsykt. Vi fikk i tillegg en lillebror rett ved barnehageoppstart for storebror, og det har helt ærlig vært marerittaktig. Sykt småbarn, syk baby, syke foreldre, herreguuuuud.. Heldigvis er det nå bedre. Har "bare" vært syk to ganger etter ferien 😂 😢
tussi84 Skrevet 12. september 2022 Forfatter #12 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når vår gutt begynte i barnehagen så hadde vi sykdom nesten annenhver uke, var helt ekstremt… Fristet nesten å si opp jobben fordi jeg følte meg som en byrde da jeg stadig måtte være hjemme. Nå har han gått et helt år i barnehage og det er først nå han har fått en bitteliten forkjølelse i år. De bygger opp mer immunforsvar etter hvert. Har avdelingen til barnet ditt veldig mange barn så kan du også forvente mer sykdom enn om det er en barnehage med foreksempel 14 stk på avdelingen istedenfor 30. Anonymkode: e3edc...653 det er en stor barnehage med 3 småbarnsavdelinger + 2 avdelinger for de større barna. Det er mellom 10 -12 barn på hver småbarnsavdeling, men de møtes veldig ofte ute når de leker all like vel. Så da snakker vi om ca 30 barn.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 Samme hos oss. Siden yngste startet i barnehagen høsten 21 har livet vært en evig runddans av sykdom. Ikke bare blir barna syke, men jeg blir sykest av oss alle. Det var ikke slik når eldste startet i 20. Da var det bare barnet som ble sykt og vi foreldrene gikk klar. I løpet av de første seks ukene etter ferien har vi hatt øyekatarr, to runder med luftveisinfeksjon og en med oppkast. For øyeblikket går det diare, vannkopper, oppkast og barnemark i barnehagen - i tillegg til luftveisinfeksjoner. Ligger an til en festlig høst... Anonymkode: 852d0...2c9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #14 Skrevet 12. september 2022 Vi har mange barn, og særlig med de første har jeg seriøst tenkt hvert første barnehageår at vi har fått akutt immunsvikt eller kreft eller noe. Da jeg var barnløs var jeg «aldri» syk og skrøt av det sterke immunforsvaret mitt.😛 2-3 uker mellom hver sykdomsperiode høres ikke feil ut. Kombinert med barn som blir syke etter tur, så alt blir trukket ut i langdrag. Siste ungen blir frisk idet barn nummer to blir smittet av neste sykdom. Husker jeg gikk på jobb med omgangssyke en gang, for jeg skjønte ikke at det var det selv om jeg stod og brakk meg på morgenen. Dårlig morgen og lite søvn, liksom. Ble sendt hjem noen timer senere av sjefen🙃 Trøsten er at this to shall pass. Eldstemann og nesteldste mann er nesten aldri syke mer, og ser en bedring på resten av oss også. Man får bare bite renna sammen og stå i det - det er verdt det! Men du har min sympati❤️ Anonymkode: c746e...d89 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #15 Skrevet 12. september 2022 Det første året i barnehage var helt ille. Begge vi foreldre var tomme for "sykt barn-dager" før jul. Det andre året var litt bedre. Såvidt. Det ble levelig da vi kom over til storbarnsavdeling. Fortsatt noen runder med sykdom nå og da, men det gikk hvertfall noen uker mellom hver gang... Nå har vi skolebarn og er sjelden eller aldri syke noen av oss. Det går over, men det er virkelig et helvete. Foreldre sender syke barn i barnehagen konstant. Hvis folk bare kunne gi faen i å gjøre det, så ville det vært bedre for alle på sikt. Anonymkode: b75ad...e36 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 tussi84 skrev (12 timer siden): Jeg hørte at det var normalt at de minste barnehagebarna blir syke hele tiden, men det går jo i ett. Enten er barnet syk, og er barnet over på restsymptomer så har jeg i Alle tilfeller i år blitt smittet bortsett fra en gang. Omgangssyke, corona, vanlige forkjølelser. Det går ikke lang tid før vi begge er friske før det kommer noe nytt. (maks 2 til 3 uker) Det går gjerne 2 -5 dager hver gang hjemme med sykt barn, deretter alt fra 1 - 4 dager hvor jeg er hjemme pga sykdom av og til. Og ja jeg er en av de som blir helt utafor av luftveisinfeksjoner de første dagene. Trøtt, slapp, muskelsmerter/febersmerter, og generellt sykdom følelse i tillegg til alt det normale som følger med en forkjølelse. Det er ikke mer enn 3,5 uker siden barnet var forkjølet sist. Da holdt vi han hjemme 3 dager, da bhg ønsker at barna blir hjemme med nye symptomer på luftveisinfeksjoner. 4 dager etter han ble jeg syk.. Nå er han forkjølet igjen, og ny runde igjen... Er jo aldri frisk jo, hverken barnet, meg eller mannen. Totalt har vel barnet siden okt i fjor (hvor han begynte i bhg) vært gjennom 6-7 forkjølelser, 1 runde med Omgangssyken, 1 runde med corona. Hvordan er det for dere andre Foreldre som har barn i småbarns avdelingen i bhg? Haha, føler skikkelig med deg nå 😅 Ila 1 mnd har barnet hatt 2 ulike forkjølelser samt en skikkelig heavy øyeinfeksjon, der antibiotika var medisinen ut av det. Ila 1 mnd har jeg da hatt 2 ulike forkjølelser, hvor jeg nå har fått en skikkelig heavy lungebetennelse, hvor jeg er nødt til å ta antibiotika x4 i 7 dager. Anonymkode: c759e...a8d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #17 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, føler skikkelig med deg nå 😅 Ila 1 mnd har barnet hatt 2 ulike forkjølelser samt en skikkelig heavy øyeinfeksjon, der antibiotika var medisinen ut av det. Ila 1 mnd har jeg da hatt 2 ulike forkjølelser, hvor jeg nå har fått en skikkelig heavy lungebetennelse, hvor jeg er nødt til å ta antibiotika x4 i 7 dager. Anonymkode: c759e...a8d Nei hå jugde jeg, på bare 3 uker faktisk. Så you are not alene. I tillegg er jeg 80% alenemor Anonymkode: c759e...a8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå