Gå til innhold

Hva er det med steinerskoler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så mange vitse og snakke den type skole litt ned? Så hva er egentlig greia? Er litt nysgjerrig. Har prøvd å lese litt om den, men blir ikke så mye klokere. Er det noen som har gått på steinerskole selv?

Anonymkode: 31dd7...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man ge har godt av den skolen egentlig. Den er mer kreativ og fri enn andre skoler som jeg skjønner det. Ari Behn, Per Heimly og Jens Stoltenberg blant annet har gått på steinerskole. 

Anonymkode: 0ec33...c48

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror man ge har godt av den skolen egentlig. Den er mer kreativ og fri enn andre skoler som jeg skjønner det. Ari Behn, Per Heimly og Jens Stoltenberg blant annet har gått på steinerskole. 

Anonymkode: 0ec33...c48

John Almaas og Fredrik Skavlan har også gått der... 
Det er for spesielt interesserte, og veldig bra for noen, men absolutt ikke for alle

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk der, fra barnehage til ut ungdomsskolen. Begynte på offentlig, vanlig videregående. Det var jo moren min som tok det valget for meg da jeg var liten. Jeg trivdes, men det er litt annerledes ja. Ikke alle som taklet overgangen til offentlig skolegang. 

Anonymkode: b266f...41e

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Fjugur said:

John Almaas og Fredrik Skavlan har også gått der... 
Det er for spesielt interesserte, og veldig bra for noen, men absolutt ikke for alle

Som voksen tror du at den ikke er for alle, men det er den jo. 

Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg vet nå ikke helt. Ikke alle av oss er kunstneriske og liker den type uttrykk for å lære. Jeg er naturfagsmenneske, å måtte ha drama og fiolinspill på skolen hadde absolutt ikke vært meg

Anonymkode: 64131...c52

• Liker 4
Skrevet
Muskath skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke noe jeg som voksen tror, men som jeg opplevde i oppveksten da venner/medelever sluttet der og kom over i ordinær skole

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet nå ikke helt. Ikke alle av oss er kunstneriske og liker den type uttrykk for å lære. Jeg er naturfagsmenneske, å måtte ha drama og fiolinspill på skolen hadde absolutt ikke vært meg

Anonymkode: 64131...c52

Steinerskolen er en skole som legger vekt på personlighet og den enkeltes evner. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på Steinerskolen - helt fra barnehagen og ut vgs 🙂 Steinerskolen er en skole for vanlige barn/unge med innslag av mer «uvanlige» ting som feks at det er mer fokus på kreativitet og håndarbeid og mindre på feks skjermbruk. Jeg har aldri hatt noen problemer med videre skolegang - nesten tvert i mot! Har to mastergrader i dag ☺️

På Steinerskolen blir man faktisk veldig godt rustet til videre utdanning fordi deler skoledagen er bygget opp slik at man selv tar notater og lager egne tekster av det læreren underviser i - som jo er akkurat samme studiemetode mange begynner seg av når de tar høyere utdanning. 

Steinerskolen vil selvsagt ikke passe for alle (hva gjør vel det?) men mine barn skal definitivt få gleden av å gå der og leke, skape og være masse ute - istedenfor å sitte inne med en skjerm 90% av skoledagen.

Anonymkode: 96100...426

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Steinerskolen er best!

Anonymkode: b8f98...bf8

Skrevet

Har begge barna på Steinerskolen og de trives godt. Liker spesielt at 1. klasse ikke er skole, men at de faktisk følger løftet om 6-åringer i skolen. 
Det andre jeg liker er tverrfaglig læring. Jeg vet at ene barnet mitt lærer om renessansen for tiden. Kult! Så snakket vi om noen andre fag og jeg spurte hva de hadde om i engelsk. «Shakespear vel!». Ja, selvfølgelig, for de har samme tema (hovedfag) i flere fag. Det skaper en helhet. I matte kan de bruke formler til å tegne da vincis bro. I sløyd bygger de den. 

Det gøyeste er å få årsbrevet på slutten av året. Da skriver hver lærer om hva de har gjort og hvordan mitt barn har lært og utviklet seg gjennom faget. Da ser jeg at lærerne virkelig kjenner barnet mitt. 
De har mye kreativitet. Maling, tegning, skuespill, men det gjorde vi på min offentlige barneskole for mange herrens år siden også. Vet ikke hvor god plass slikt får i dag. 
De starter med et tredjespråk samtidig med andrespråk, har en egen dag i uken dedikert til tur og naturopplevelser. De bygger gapahauker og hus og planter grønnsakshage. Det er lite stillesitting ved pulten, men skikkelig hands-on. 
De bruker ikke pc utenom i IKT-fag, har ikke skolebøker og klassene er små. Eneste negative er siden det er en privatskole så bor elevene spredt og noen elever kommer og går. 

Anonymkode: 8ea8e...4e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på en steinerskole og er stolt av arbeidsplassen min. Har jobbet i offentlig skole og ikke kjent det på samme måte. Skolen vår er et godt sted å være for små og for ansatte. Steinerpedagogikk er alt annet enn utdatert.

Anonymkode: 9faa7...042

Skrevet

Tåkeprat har en god podcast om steinerskolen 

Anonymkode: 823a0...923

Skrevet

Jobber ikke og har ikke gått på steinerskolen selv. Men har fått et godt inntrykk av måten de driver skole på. Fagfornyelsen,  den nye læreplanen i offentlig skole, syns jeg har en del "steinerpedagogikk" i seg faktisk. Mindre teori, mer praktisk arbeid, tverrfaglighet og elevmedvirkning. Dessverre er det vanskelig for mange lærere å legge fra seg teorien og forelesningene. La elevene få drive med praktisk arbeid, være i naturen og sånt! 

Jeg hørte om en steinerskole som hadde egen smie! Hvor kult er ikke det??? På offentlig skole får elevene kanskje sett en film om smie, om de skal lære hva det er. Alle skjønner jo hvilken av måtene det er best å lære om slikt håndtverk!

Anonymkode: ac644...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...