Gå til innhold

MVA på strømregning med strømstøtte

newman01

Anbefalte innlegg

Strømpriser er bananas for tiden, og i sør betaler vi MVA på strømregningene. Så en artikkel et eller annet sted om at vi kunne forvente strømregninger på 20'000 før strømstøtte i vinter. Om man får en strømregning på 20'000 vil 4000 av disse være MVA. Får man MVA refundert på strømstøtten? Eller blir det da strømpris+nettleie+effekttariff+MVA minus strømstøtte eks.mva? 

Om det ikke er ille nok at man må betale dyrt for strømmen så får man på toppen en moms-regning på 4000kr (som nordlendinger slipper pga. mva-fritak på strøm)...? I normalår er hele strømregninga lavere enn den potensielle mva-kostnaden

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar feil det er bare Nord Troms og Finnmark som slipper moms på strøm, resten slipper bare på nettleien.

Strømstøtten gir selvfølgelig ingen krav om å betale moms, på det reduserte beløpet så den reduseres med støtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstøtten regnes ut fra strømpris eks. mva så det har ikke noe å si på regningen. Man trekker fra 90% av prisen over 0.70 øre. Dette er priser uten moms. Momsen legges på til slutt, så det påvirker ikke fakturaen.

Anonymkode: 78cc3...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ved fakturaene mine her. Elvia-regningen har et mva-beløp på 136kr, dette for nettleie (effekt og tariff), mens Tibber-fakturaen har et mva-beløp på 749kr. 

Blir ikke helt klok på dette

14 minutter siden, NakenPanda said:

Strømstøtten gir selvfølgelig ingen krav om å betale moms, på det reduserte beløpet så den reduseres med støtten.

Ikke sikker på hvordan jeg skal tolke det svaret... Vil det si at vi kommer til å betale enorme summer i MVA? 

801726489_2022-09-1210_36.29-1.thumb.jpg.bb8e8ae6dcfe508783f30278f6e6f6c1.jpg

Og 2120004640_2022-09-1210_37_02.thumb.jpg.847fdeca3a1777296bbc2c86eb94d0d6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått refundert full pris Strøm +MVA for 80% av beløpet over støttebeløpet for din region for august.

Dvs Tibber inkluderer moms mens Nettleien som brukes som verktøy for å betale strømstøtten betaler den tilbake.

Har ikke Tibber gjennomfakturering, som et normalt selskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, NakenPanda said:

Dvs Tibber inkluderer moms mens Nettleien som brukes som verktøy for å betale strømstøtten betaler den tilbake.

Fortsatt ikke helt sikker på om hodet mitt får det til å stemme... *"Beløpet er fritatt for mva" står det på nettleie-fakturaen. "Beløp er inkludert mva" står det på strømfakturaen. I mitt hode betyr det at jeg får mva på strømprisen, og de tar ikke hensyn til betalt mva på strømstøtten... 

Er det bare hodet mitt som er fylt med sirup, eller? 

Snittpris på strøm i NO5 var 430,36øre, inkl.mva. Trekker man fra mva og 70 øre får man 274,29 (som var strømstøttebeløpet for august). 

Vil ikke det da si at man må betale MVA for strømmen, men får strømstøtte uten "mva-påslag"? 

Og nei, Tibber har ikke gjennomfakturering

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Fortsatt ikke helt sikker på om hodet mitt får det til å stemme... *"Beløpet er fritatt for mva" står det på nettleie-fakturaen. "Beløp er inkludert mva" står det på strømfakturaen. I mitt hode betyr det at jeg får mva på strømprisen, og de tar ikke hensyn til betalt mva på strømstøtten... 

Er det bare hodet mitt som er fylt med sirup, eller? 

Snittpris på strøm i NO5 var 430,36øre, inkl.mva. Trekker man fra mva og 70 øre får man 274,29 (som var strømstøttebeløpet for august). 

Vil ikke det da si at man må betale MVA for strømmen, men får strømstøtte uten "mva-påslag"? 

Og nei, Tibber har ikke gjennomfakturering

Strømstøtten dekker ikke momsen. Skal du regne ut strømstøtten ink. moms må du ta 87,50 og 80% over dette.

Anonymkode: 3b020...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Du har fått refundert full pris Strøm +MVA for 80% av beløpet over støttebeløpet for din region for august.

Nei andre selskaper tar betalt for gjennomfakturering. Tibber vil være billige og ikke tilby ting man egentlig ikke trenger for så å ta betalt for det. 

Anonymkode: feb6d...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi betaler moms for strøm vi ikke betaler for, nice dette er noe en sleip politiker tok med samtidig some de sier "slapp av vi dekker 80%"

Jeg ser dog at noe 136 NOK av tilbakebetalt sies å være moms hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Strømstøtten dekker ikke momsen. Skal du regne ut strømstøtten ink. moms må du ta 87,50 og 80% over dette.

Anonymkode: 3b020...783

Men hvis man tar gjennomsnittlig pris inkl.mva (430,36) og trekker fra 87,5 får man får 342,86 (som er da strømstøttebeløp inkl.mva). Trekker man fra 20% på denne får man 274,29. 

Hodet mitt får ikke logikken inkl/eks.mva til å henge sammen i strømstøtteordningen. 

Og hva skjer om strømprisen stiger til 1000 øre/kWh, og staten dekker 100% av strømpris over 1 øre? Får man da fortsatt en mva-regning på 6300kr? (pluss 1500 i nettleie). I tenkt eksempel forbruk 3000kWh, 1000øre strømpris, 50 øre nettleie, 999 øre i strømstøtte. 

7 minutter siden, NakenPanda said:

Jeg ser dog at noe 136 NOK av tilbakebetalt sies å være moms hvor kommer det fra?

Nei, de 136 kronene er MVA for energiledd dag, energiledd natt og fastledd 5-10kW.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 minutter siden):

Men hvis man tar gjennomsnittlig pris inkl.mva (430,36) og trekker fra 87,5 får man får 342,86 (som er da strømstøttebeløp inkl.mva). Trekker man fra 20% på denne får man 274,29. 

Hodet mitt får ikke logikken inkl/eks.mva til å henge sammen i strømstøtteordningen. 

Og hva skjer om strømprisen stiger til 1000 øre/kWh, og staten dekker 100% av strømpris over 1 øre? Får man da fortsatt en mva-regning på 6300kr? (pluss 1500 i nettleie). I tenkt eksempel forbruk 3000kWh, 1000øre strømpris, 50 øre nettleie, 999 øre i strømstøtte. 

Nei, de 136 kronene er MVA for energiledd dag, energiledd natt og fastledd 5-10kW.  

Hvorfor skal MVA på dette tilbakebetales dog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, NakenPanda said:

Hvorfor skal MVA på dette tilbakebetales dog? 

Jeg klager ikke, jeg lurer. Jeg får ikke tallene til å gå opp av en eller annen grunn. 

eks.mva, inkl.mva, strømstøtte, *unntatt mva osv. 

Hvis man setter eksemplet til det ekstreme og Støre lover 100% strømstøtte over 1øre. Så kommer vi i en situasjon hvor det koster 50kr pr. kWh gjennom en måned. Får man da en moms-regning på over 30'000? Eller vil strømregninga være på 30kroner pluss nettleie for et forbruk på 3000kWh? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Omsetning av strøm og nettleie er avgiftspliktig omsetning jf mva-loven paragraf 3-1.

Strømstøtte er betaling av deler av omsetning fra andre enn den som bruker strømmen. Betaling reduserer ikke avgiftspliktig omsetning.

Regningen blir kraft inkl. mva + nett inkl. mva - strømstøtte.

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Omsetning av strøm og nettleie er avgiftspliktig omsetning jf mva-loven paragraf 3-1.

Strømstøtte er betaling av deler av omsetning fra andre en den som bruker strømmen. Betaling reduserer ikke avgiftspliktig omsetning.

Regningen blir kraft inkl. mva + nett inkl. mva - strømstøtte.

Ja, dette var forståelig. Så da betaler vi mva på strømkostnaden, og vi får ikke mva-kostnaden "refundert". Som i praksis betyr at selv med 90% strømstøtte vil vinterens kostnader til lys og varme bli vesentlig høyere enn et vanlig år

Håper snart Terje Aasland (Olje- og energiminister) lærer seg dette også, så slipper jeg å høre han fortelle på TV at strømstøtten er på 90%.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...