Gå til innhold

Ritalin er grusomt. Hvor lenge må jeg vente før jeg ber om en annen medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For litt over en uke siden fikk jeg skrevet ut Ritalin.  Allerede første dagen kjente jeg på økt irritasjon og en rar følelse av at jeg ikke klarte å slappe av. Fikk i alle fall ikke gjort mer enn vanlig - tvert imot. Jeg forsøkte deretter å dele dosen i to og ta halvparten. Da hadde jeg mindre av disse ekle følelsene, men opplevde ikke at det hadde noen som helst positiv effekt, heller.  Om jeg bare kunne se en bitteliten forskjell på disse seks dagene, ville jeg vurdert å fortsette... Men på den sjette dagen med angst, irritasjon og ubehag tenkte jeg at nei, nå skal jeg lytte til kroppen. Dette er ikke medisinen for meg.

Jeg har lest og hørt om andre folk som tar ADHD-medisin for første gang og bare opplever at ting plutselig føles på stell i hjernen og at de kan ta tak i ting, allerede første dagen. Min opplevelse var så langt fra dette som man kommer. 

Så, mine spørsmål:
1: Ingenting kan få meg til å ta mer Ritalin. Men, pleier de å "kreve" at man skal gå på disse lenger enn jeg har gjort? I så fall, hvor lenge?

2: Jeg vet om mange som har hatt svært negativ av Ritalin, så jeg er ikke overrasket. Har lest masse på nett nå og har venner som heller ikke klarte stå på disse. Mange av dem har Vyvanse/Aduvanz eller Concerta i stedet og sier at disse fungerer bra, fra dag 1. Bør jeg foreslå at jeg skal få skrevet ut en av disse i stedet, eller vil de typ automatisk foreslå det selv hvis jeg sier at jeg ikke kan gå på Ritalin?

3: Vil noen oppfatte meg som "vanskelig" fordi jeg ikke klarer Ritalin? Har litt negative erfaringer med enkelte deler av psyksik helsevesen...

Takk for svar :)

Anonymkode: fb67f...c89

Endret av Christina82
endret for dosering.
Videoannonse
Annonse
Gjest Raffalayla
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For litt over en uke siden fikk jeg skrevet ut Ritalin. Fikk 30 mg. Allerede første dagen kjente jeg på økt irritasjon og en rar følelse av at jeg ikke klarte å slappe av. Fikk i alle fall ikke gjort mer enn vanlig - tvert imot. Jeg forsøkte deretter å dele dosen i to og ta halvparten. Da hadde jeg mindre av disse ekle følelsene, men opplevde ikke at det hadde noen som helst positiv effekt, heller. Jeg fortsatte med 15 mg i seks dager, bare for å se om det var noe som utjevnet seg litt. Om jeg bare kunne se en bitteliten forskjell på disse seks dagene, ville jeg vurdert å fortsette... Men på den sjette dagen med angst, irritasjon og ubehag tenkte jeg at nei, nå skal jeg lytte til kroppen. Dette er ikke medisinen for meg.

Jeg har lest og hørt om andre folk som tar ADHD-medisin for første gang og bare opplever at ting plutselig føles på stell i hjernen og at de kan ta tak i ting, allerede første dagen. Min opplevelse var så langt fra dette som man kommer. 

Så, mine spørsmål:
1: Ingenting kan få meg til å ta mer Ritalin. Men, pleier de å "kreve" at man skal gå på disse lenger enn jeg har gjort? I så fall, hvor lenge?

2: Jeg vet om mange som har hatt svært negativ av Ritalin, så jeg er ikke overrasket. Har lest masse på nett nå og har venner som heller ikke klarte stå på disse. Mange av dem har Vyvanse/Aduvanz eller Concerta i stedet og sier at disse fungerer bra, fra dag 1. Bør jeg foreslå at jeg skal få skrevet ut en av disse i stedet, eller vil de typ automatisk foreslå det selv hvis jeg sier at jeg ikke kan gå på Ritalin?

3: Vil noen oppfatte meg som "vanskelig" fordi jeg ikke klarer Ritalin? Har litt negative erfaringer med enkelte deler av psyksik helsevesen...

Takk for svar :)

3) Nei

Jeg har prøvd dem alle, hatet dem alle, begrunnet hvorfor og sluttet på dem alle; ingen leger eller andre behandlere som har reagert med annet enn forståelse og aksept.

Skrevet
Raffalayla skrev (1 minutt siden):

3) Nei

Jeg har prøvd dem alle, hatet dem alle, begrunnet hvorfor og sluttet på dem alle; ingen leger eller andre behandlere som har reagert med annet enn forståelse og aksept.

TS her:
Okei, så jeg kan, etter én uke på Ritalin bare si at "hei, kan jeg få noe annet?" og så sier de ja?

Skrevet

Endret HI da det inneholder doseringer. 

Minner om at det er lov å diskutere legemidler, men ikke doseringer. Dette må tas med legen. 

Christina82, mod

Skrevet

Du forklarer legen hvordan effekten var, og at du ikke ønsker å ta de lenger, så kan du spørre om det er noe annet man kan prøve.

Anonymkode: 2ebfa...479

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du forklarer legen hvordan effekten var, og at du ikke ønsker å ta de lenger, så kan du spørre om det er noe annet man kan prøve.

Anonymkode: 2ebfa...479

Jepp - men jeg bør ikke nevne det jeg vet om? Bør bare la legen foreslå det?
Jeg har en "uvane" (for det er jo egentlig ikke en uvane å være informert) med å lese meg opp på alt mulig rart, og så må jeg spille dum foran lege eller psykolog. 

Gjest Raffalayla
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her:
Okei, så jeg kan, etter én uke på Ritalin bare si at "hei, kan jeg få noe annet?" og så sier de ja?

Glemte å nevne at om du ikke tåler Ritalin, kan du bare glemme Concerta, først som sist.

Gi Vyvanse, eller noen av de andre som er basert på andre amfetaminer (Ritalin og Concerta er basert på metylfenidat) en sjanse.

Endret av Raffalayla
Skrevet
Raffalayla skrev (13 minutter siden):

Glemte å nevne at om du ikke tåler Ritalin, kan du bare glemme Concerta, først som sist.

Gi Vyvanse, eller noen av de andre som er basert på andre amfetaminer (Ritalin og Concerta er basert på metylfenidat) en sjanse.

Åja, takk for tips. Så det er kanskje Metylfenidat jeg ikke tåler, da. Så da sier jeg nei dersom de foreslår Concerta

Skrevet

Min datter på 14 tålte ikke ritalin, vi måtte slutte etter 3 dager, pga kraftige bivirkninger. Lege sa det var helt i orden, og riktig avgjørelse, og da fikk vi prøve noe annet. 

Anonymkode: 67b84...f9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...