Gå til innhold

Bussen: Frustrerende opplevlese med sjåfør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar nesten aldri bussen, så det var år siden sist. Men nå måtte jeg ta den, etter å ha levert bilen et sted.

Hadde honnørkortet og bankkortet klart.
"Vi tar ikke kort" sier sjåføren. Jeg vil ta fram lommeboken med kontanter.
"Bare sett deg ned du" sier såføren.
"Jeg har penger.." sier jeg
Sjåføren blir lett irritert, og  gjentar bryskt "Sett deg ned sa jeg!"

Følte det litt nedrig å bli jagd inn i bussen sånn, uten å få betale. Men visste ikke helt hva sjåføren tenkte.  
Gjorde meg klar til å betale på veien ut, og tok fram en seddel.
På vei ut spør jeg da sjåføren: "skal jeg betale nå da?"
"Nei det går helt fint" sier han, og blinker med øyet.
Wtf tenker jeg liksom, hva skjer?
Jeg spør: "Skal tilbake samme vei om et par dager, hva gjør jeg da"?
Sjåføren: "Da betaler du, men trenger ikke det nå, det går helt fint"
Nå blir jeg litt irritert og spør: " Ja men HVORFOR skal jeg ikke betale??"
Da triver sjåføren til seg seddelen, og mumler brydd " Å herlighet da.." eller noe sånt.
"Klart jeg skal betale for meg!" sier jeg bestemt
Han fomler litt med veksletaska, og sier "ta kvitteringen selv da". Tar den og går ut.

Er litt frustrert etter det der altså. Hva sier dere: Var det jeg som var vanskelig/teit/sær e.l i den situasjonen?
At jeg bare skulle godtatt å få turen gratis? Fikk inntrykk av at han helst ikke gadd veksle  penger og ønsket å slippe det.
Jeg vil jo helst at det går rett for seg, og betale på en buss som andre.

Folk som er vant til å ta bussen, gi meg gjerne et råd om hva som er best å gjøre hvis det skjer igjen.

Anonymkode: a3f26...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du var vanskelig. Sjåføren var grei som lot deg få sitte på gratis for du skulle kjøpt billett på app eller kiosk som alle andre 

Anonymkode: 30f42...dc6

• Liker 32
Skrevet

Du skal kjøpe bilett før du går på bussen.

Anonymkode: d9fdb...7e5

• Liker 15
Skrevet

Altså... 

Noen prøvde å være ok å spandere en busstur på deg, så det tok du så personlig at du måtte lage et reint kaos, og være skikkelig Karen ? 

Du er sånne mennesker som er grunnen til at folk ikke gidder å gjøre hyggelige ting for fremmede. 

Anonymkode: 4b7da...1f4

• Liker 33
  • Nyttig 5
Skrevet

Du var vanskelig. Når sjåføren sier at du bare kan gå å sette deg og du begynner å krangle når han har en rute å overholde så skjønner jeg at det var nødvendig å fortelle deg det en gang til så du skulle høre. 

Anonymkode: 46114...d95

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

du skulle kjøpt billett på app eller kiosk som alle andre 

Javel. Det visste jeg ikke, og tenkte ikke i det hele tatt. Tar som sagt nesten aldri bussen

• Liker 1
Skrevet

Last ned appen og kjøp billett der.

Problem løst.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sikkert en del ekstrajobb for bussjåføren å ta kontantbetaling. Oppgjør osv, levere fra seg pengene. Jeg tipper de de fleste dager ikke har noen som betaler på bussen.

Anonymkode: 3f0e6...088

• Liker 10
Skrevet

Forstår at du sikkert syntes det var frustrerende å ikke få noen forklaring på «gratisturen», for da er det jo ikke lett å vite hva man skal gjøre neste gang. 

Vet ikke hvor i landet du bor, men i de fleste byene er det ikke mulig å betale kontant eller med kort ombord på bussene. Du må altså kjøpe billett med kort på en automat eller i appen på forhånd. På mange buss-stopp finnes det ikke automat, så du må betale i appen. 
Sjåføren var snill med deg og lot deg sitte på likevel, men jeg antar du kunne fått bot dersom det kom kontrollører ombord likevel… 

Anonymkode: cb0a0...267

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gjorde meg klar til å betale på veien ut, og tok fram en seddel.

Var det en høy seddel? Mange steder tar de ikke mot sedler høyere enn 200 kr. Det har å gjøre med mengden vekslepenger de er nødt til å ha. Jo mer vekslepenger de må ha, jo større er faren for ran. Ergo, når du vil betale med sedler så gjør du faktisk arbeidsstiuasjonen farligere for sjåføren. Nå som nesten alle betaler via app gjør det arbeidssituasjonen mindre farlig for sjåføren.

Anonymkode: 353ee...a4d

• Nyttig 5
Skrevet

Enig med andre. Du var vanskelig og teit. 

Anonymkode: df960...151

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Javel. Det visste jeg ikke, og tenkte ikke i det hele tatt. Tar som sagt nesten aldri bussen

Du gjorde uansett en stor scene ut av noe veldig lite.🤦‍♀️

Anonymkode: 79716...7f2

• Liker 15
Skrevet

Herlighet, når han sier det er greit og at du kan gå inn hvorfor i all verden lage styr utav det... 😅

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår at du sikkert syntes det var frustrerende å ikke få noen forklaring på «gratisturen», for da er det jo ikke lett å vite hva man skal gjøre neste gang. 

Vet ikke hvor i landet du bor, men i de fleste byene er det ikke mulig å betale kontant eller med kort ombord på bussene. Du må altså kjøpe billett med kort på en automat eller i appen på forhånd. På mange buss-stopp finnes det ikke automat, så du må betale i appen. 
Sjåføren var snill med deg og lot deg sitte på likevel, men jeg antar du kunne fått bot dersom det kom kontrollører ombord likevel… 

Anonymkode: cb0a0...267

Takk for at noen forsto det litt fra min side også. Ble ganske ille til mote her nå, når jeg ser hvordan alle blamer meg her.
Eneste jeg har å si til mitt forsvar, er at jeg altså nesten aldri tar buss, og tenkte ikke overi det hele tatt, dette med at billett helst skal kjøpes først.
Var overbevist om at du kunne bruke kort på en buss i dag.
Dette er på vestlandet.
Vær snill ikke døm meg for hardt, jeg ønsket bare å ordne opp for meg.😔 Blir deppa nå kjenner jeg, føler jeg har dritet meg ut.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

når du vil betale med sedler så gjør du faktisk arbeidsstiuasjonen farligere for sjåføren.

Sto jo i ro ved en holdplass da når det ble gjort.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tar aldri buss, fordi jeg ikke skjønner bilettsystemet lenger... Er ikke rart du blir helt forfjamset. 

Anonymkode: af116...2e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har stått i en tilsvarende situasjon TS så jeg skjønner deg :P

Hadde sikkert ikke tatt buss på 15 år og ante ikke at man måtte kjøpe bilett først. Sto der med kortet i hånden og så dum ut. De få gangene jeg tar buss nå passer jeg på å kjøpe billett i god tid 😅

• Hjerte 2
Skrevet

I de fleste byer i hele europa ihvertfall er det apper for kollektivtransport nå. Så jeg anbefaler deg å laste ned appen for bussen der du bor. Og så er det greit å vite hvis du skal ta buss andre steder i landet at det finnes apper der og. 

Anonymkode: dff8f...115

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar aldri buss, fordi jeg ikke skjønner bilettsystemet lenger... Er ikke rart du blir helt forfjamset. 

Anonymkode: af116...2e5

Du får jo til å sitte på kvinneguiden, så da er du vel også i stand til å laste ned en app og legge inn betalingskort? Jeg vet at noen bibliotek har dager der de hjelper folk med alt slikt hvis folk sliter med å få det til selv.

Anonymkode: dff8f...115

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sto jo i ro ved en holdplass da når det ble gjort.

Sjåføren må jo oppbevare sedler og mynter hele resten av skiftet sitt …

Anonymkode: 353ee...a4d

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...