AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Hvor vanlig er det å melde seg på dette? Og dere som har vært på det, lærte dere mye? Jordmor maser på at jeg må melde meg på, men føler ikke at jeg har spesielt lyst eller behov for det… ikke at jeg har vært igjennom det før, så aner absolutt ikke hva jeg går til, men har forstått det sånn at enligfødsler og tvillingfødsler er totalt forskjellige og ikke kan sammenlignes, samt at tvillingfødsler er veldig uforutsigbart? Disse kursene fokuserer på enligfødsler da dette såklart er mest vanlig, jeg som da venter tvillinger er usikker på om jeg gidder betalte 400 kr for et slikt kurs, samt at det tydligvis skulle ta en hel arbeidsdag. Anonymkode: 66ea2...57b
Mariak10 Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anonymkode: 66ea2...57b Endret 12. september 2022 av Mariak10
Maskinfører Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Hun får god overtidsbetaling om du deltar
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Maskinfører skrev (31 minutter siden): Hun får god overtidsbetaling om du deltar Hvorfor det ? Er ikke henne som holder kurset ? Anonymkode: 66ea2...57b
Maskinfører Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 De kursene holdes vel på kveldstid og jordmødre er vel som regel kommunalt ansatt ?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Maskinfører skrev (2 minutter siden): De kursene holdes vel på kveldstid og jordmødre er vel som regel kommunalt ansatt ? Kurset var visst fra 9-15 eller 16, fikk beskjed om at man måtte ta med egen lunsj😝 men ja de er kommunalt ansatt regner jeg med Anonymkode: 66ea2...57b 1
Maskinfører Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kurset var visst fra 9-15 eller 16, fikk beskjed om at man måtte ta med egen lunsj😝 men ja de er kommunalt ansatt regner jeg med Anonymkode: 66ea2...57b Åja såpass ja kjente noen som deltok på no sånt på kveldstid jordmødre er nok kommunalt ansatt hvis de ikke jobber på sykehuset da
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Har ikke fått noen info om det fra jordmor (er uke 35+ nå) eller tenkt og delta på det Anonymkode: 5b923...b18
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Aldri vært på, andre graviditet nå. Kjenner ingen som har vært på det heller. Jeg tenker det er fint for de som selv ønsker å dra på noe sånt, men det blir veldig feil å pushe det. Hva skal de si der som ikke kan leses eller sies av din egen jordmor på timene? Anonymkode: 25b85...787
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 På min helsestasjon var det gratis og varte halvannen time. Lærte ingenting. Anonymkode: 823a7...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 Jordmor anbefalte at vi bare så videoer på nett hvis vi var interessert. Anonymkode: ec384...4eb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jordmor anbefalte at vi bare så videoer på nett hvis vi var interessert. Anonymkode: ec384...4eb Fornuftig jordmor Anonymkode: 25b85...787
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 I mitt første svangerskap ble jeg mast på jeg også. Dette var under pandemien, så kurset var et møte på teams eller lignende, og gratis. Fikk helt ærlig ikke stort mye ut av det. De snakket om de forskjellige fasene, når man skal kontakte sykehuset, smertelindring under fødsel, amming osv. Ingenting jeg ikke kunne funnet frem til selv. Anonymkode: 5ce35...98f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #14 Skrevet 12. september 2022 Fikk beskjed fra ei venninne med to barn at det kunne være veldig nyttig, man møter gjerne personer med flere fødsler bak seg og man kan dele erfaringer og tanker. Dessverre har ikke min kommune sånn kurs før jeg skal føde, vi har bare en jordmor og hun sliter med stemmen så hun kan ikke holde sånne kurs som krever mye snakking. Jeg gidder ikke å dra ut av kommunen. Så her bruker jeg venninner, programmet fødeavdelingen og jordmor. Funker bra for meg. Anonymkode: 00c16...b05
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #15 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På min helsestasjon var det gratis og varte halvannen time. Lærte ingenting. Anonymkode: 823a7...f0b Samme her. De snakket knapt om komplikasjoner i det hele tatt. Det var bare positivt og "det går stort sett bra". Ingenting om hvor mange som revner, ingenting om hvordan stelle stingene nedentil. Men masse ammepropaganda, selvfølgelig. Anonymkode: fc212...962
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 Jeg var på det i fjor da jeg var gravid med nr 1. Lærte masse. Ikke nødvendigvis om fødsel, men om parforhold, søvn og psykisk helse. Mange som gikk på det. Var på kveldstid over 3 kvelder. Anonymkode: 8dc8f...2d8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #17 Skrevet 12. september 2022 Gikk på et fire-timers kurs lokalt, det jeg fikk mest ut av det var vel en realitetsorienting ang hvor omfattende amming er, forstod mer av hvordan baby snur ser i bekkenet på vei ut, og litt om oppfølging etterpå, som ikke det finnes like mye info om på nett. Fødsel finne det jo mye om. Men mest av alt kontakt med andre mødre i bygda. Det siste følte jeg hadde mest verdi egentlig. Anonymkode: 2a717...c45
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #18 Skrevet 12. september 2022 Var på kurs i regi av helsestasjon. Varte vel rundt 2,5t. Gikk gjennom rier, hvordan telle riktig og når kontakte sykehuset. De ulike fasene av en fødsel. Tilbud når vi har reist hjem. Info om de ulike tilbudene som ulike avdelinger, smertelindring og annet. Diverse råd som å ta det rolig siste tiden, mat på fødestuen, oppfordring om å avvente besøk til man er klar ol. Sånn sett lærte ikke jeg noe nytt. Ikke vanskelig å finne den infoen på egenhånd. Det viktigste er vel å vite når man kontakter sykehuset. Man kan uansett ringe om man er usikker. Kan også være lurt å lese litt om tilbud av smertelindring. Noen var veldig overrasket på kurset da de fikk beskjed om at sykehuset ikke tilbyr lystgass. Slike ting kan jo være greit å finne ut av. Ellers så jeg en del på jordmødrene og fødeavdelingen på tv/nett. Har ikke problemer med å se ulike fødsler. Syns det er greit å danne et bilde av at fødsler er svært ulike og ikke noe man kan helt forberede seg på/bestemme utfallet av selv. Vi leser oss jo ofte opp, men mulig fedrene har mer behov for slike kurs. Kanskje de føler seg litt mer forberedt på det "ukjente" da. Anonymkode: 76e88...d14
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #19 Skrevet 12. september 2022 Ang videoer og informasjon, Helseoversikt-appen har mye bra! Anonymkode: 5b923...b18 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #20 Skrevet 12. september 2022 Jeg synes den aller nyttigste forberedelsen uten å lese seg opp selv på pålitelige nettsider, var å se fødeavdelingen og lignende programmer. Der får man innsikt i mange ulike fødsler, og som en over her sier, et bedre bilde av at man må stille med et åpent sinn og ta ting som det kommer. Fødsel kan aldri planlegges helt, det kan plutselig skje mange uforutsette ting. Anonymkode: 25b85...787
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå