Gå til innhold

Spørsmål om raspeball-oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å lage raspeballer uten gluten? De skulle jo gå, i og med at poteter kan bli som lim når man bearbeider dem.
Jeg tenker på å prøve med rå og kokte poteter, og havregryn. Moren min lagde med rå og kokte poteter og hvetemel. De ble utrolig løse og gode, ikke som en "sprettball" :laugh: De raspeballene i smør er bare noe av det beste jeg har spist.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 100d3...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo prøve med fint glutenfritt mel?

Skrevet

Jeg ønsker ikke å bruke glutenfritt mel, da det har ingredienser som jeg ikke vil ha. Men rene meltyper, som hirsemel og havremel er jo et alternativ. TS

Skrevet

Min bestemor bruker bygg, inneholder det gluten? Hvis ikke kan havremel fungere fint.

Ball skal verken knas eller hvile, så gluten i melet hat lite funksjon. Det bidrar nok mest til å regulere fuktigheten, slik at ballen holder seg sammen i gryta.

Gamle, meine poteter er best i følge bestemor. Nypoteter gjør det veldig vanskelig å vurdere konsistensen, og de trenger ofte mye mer mel. Kokte poteter gir mykere ball.

Anonymkode: cb525...6c4

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke umulig å bruke havregryn nei. men tror jeg ville brukt en kombinasjon av mel og gryn. Kan også bruke Jyttemel(evt en kombinasjon)

Men som nevnt over, om du tenker å lage nå, så vær obs på at nypoteter egner seg dårlig.

Anonymkode: 533a1...ea5

Skrevet

Havre inneholder gluten.

Anonymkode: f2289...779

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Havre inneholder gluten.

Anonymkode: f2289...779

Ikke egentlig nei, men havre kan bli "forurenset" med gluten under produksjon. Men finnes også havre som er produsert i glutenfritt miljø

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min bestemor bruker bygg, inneholder det gluten? Hvis ikke kan havremel fungere fint.

Ball skal verken knas eller hvile, så gluten i melet hat lite funksjon. Det bidrar nok mest til å regulere fuktigheten, slik at ballen holder seg sammen i gryta.

Gamle, meine poteter er best i følge bestemor. Nypoteter gjør det veldig vanskelig å vurdere konsistensen, og de trenger ofte mye mer mel. Kokte poteter gir mykere ball.

Anonymkode: cb525...6c4

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke umulig å bruke havregryn nei. men tror jeg ville brukt en kombinasjon av mel og gryn. Kan også bruke Jyttemel(evt en kombinasjon)

Men som nevnt over, om du tenker å lage nå, så vær obs på at nypoteter egner seg dårlig.

Flotte svar, takk! Da venter jeg til potetene er eldre og forsøker å blande havre- eller hirsemel med havregryn. Også interessant at kokte poteter gir mykere raspeballer :) 

Har noen forresten prøvd med potetflak fra kjøpe-potetstappe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...