Gjest In absentia Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Har fulgt litt med på det svenske valget, og har sett at partiledere i både Miljöpartiet Socialdemokraterna rett fram omtaler Sverigedemokratene som et rasistisk parti, uten noe mer forklaring. Det gjentas ganske ofte, virker det som. Har sett Sverigedemokratene både i debatter og på sosiale medier, og jeg har ikke sett dem si noe rasistisk eller fremme rasistisk politikk. Men det må jo være noe i det når det liksom virker opplest og vedtatt at de er rasistiske? Er Sverigedemokratene et rasistisk parti?
Brunello Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Det er i alle fall veldig mye grums som stemmer på de. Partiet prøver vel offisielt å styre unna de mest rasistiske uttalelsene i partiprogrammet, men det har bært en del uheldige episoder for en del av de mer profilerte medlemmene. 3
Imariuz Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 (endret) In absentia skrev (1 time siden): Er Sverigedemokratene et rasistisk parti? Nei, men i de politisk korrekte innvandringsliberales enkle verden er alle som ikke vil ha fri ubegrenset innvandring rasister. Vil man sende ut kriminelle: rasist. Vil man sende ut ubegrunnede asylsøkere: rasist. Vil man sende ut velferdsmigranter: rasist. Osv. Det er denne politikken SD ønsker å gjenomføre, og i mangel på motargumenter skrikes det rasisme. Endret 12. september 2022 av Imariuz 29 1 10
Gjest Velvia Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Det er et høyreekstremt parti med opphav i nazismen.
Woah0 Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Er det ikke et anti immigrasjons parti? 2
fotosyntesen Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Det er bare et parti i Sveriges historie som har samarbeidet med naziparti, og det er Sosialdemokratene under krigen. Det fikk Norge merke i krigsårene. 14 1 6
GrønnNellik68 Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Imariuz skrev (6 timer siden): Nei, men i de politisk korrekte innvandringsliberales enkle verden er alle som ikke vil ha fri ubegrenset innvandring rasister. Vil man sende ut kriminelle: rasist. Vil man sende ut ubegrunnede asylsøkere: rasist. Vil man sende ut velferdsmigranter: rasist. Osv. Det er denne politikken SD ønsker å gjenomføre, og i mangel på motargumenter skrikes det rasisme. Derfor de får masse stemmer. Det sier litt om hva det svenske folk syns om innvandring 5 1
Imsdalen Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 "Innvandringskritisk" heter det visst nå. 3
Gjest Paramount Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 SD er et parti for veldig frustrerte velgere som ikke blir tatt på alvor. Og hva er vel mer alvorlig enn hverdagslig terror og død. Svensker er et sindig og tolerant folkeslag, men selv svensker mister roen når de føler at de sitter på en bombe som er i ferd med å eksplodere. Mobiliseringen skyldes kanskje at de frykter at dette kan være siste sjanse for svensker til å vinne valget i sitt eget hjemland.
pinnelinn Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 Dette kan man først svaret på når man har definert "rasisme". Definisjonen på rasisme spriker voldsomt etter hvem man spør. For Miljøpartiet er all form for innvadringsregulering rasisme. Dermed blir også SD et rasistisk parti. Men denne definsjonen deles ikke av alle, dermed er SD ikke et rasistisk parti. Om SD er rasistisk, kommer altså an på den enkeltes utgangspunkt. Men selv om SD ikke skulle være et rasistisk parti, har de definitivt rasistiske partimedlemmer. Og selv om de rensker ut slike ved hver anledning har de et vedvarende problem med at rasistiske personer trekkes til partiet. Dette må de anerkjenne og gjøre noe med. Når det er sagt er valgresultatet til SD et ganske klart tegn på at de andre partiene har mislykktes totalt med innvandringsspørsmålet. "Åsiktskorridoren" i Sverige har gjort det umulig å snakke om innvandring fra muslimske land, og de utfordringene det har medført for "folk på bakken". I Sverige har omtrent 30% av befolkningen innvandrerbakgrunn. Hvis man bruker den norske definisjonen. En overveldende majoritet av disse vil neppe stemme SD. Noe som gjør SDs 20% oppslutning enda mer imponerende eller urovekkende. Alt ettersom. 10 2
Gjest Adobyen Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 For meg virker det rasistisk, men jeg forstår også hvorfor de har hatt fremgang. Sverige har ikke håndtert innvandringen bra nok, og folket er redde pga gjenger og vold. For mange innvandrere på for kort tid og for dårlig integrering. For mange av dem på samme sted, slik at de blir egne samfunn og overlatt til seg selv. Veldig mange av dem har traumer fra et vondt tidligere liv og har vanskelig for å tilpasse seg et nytt land. Jeg liker ikke at de er ekstremt konservative når det gjelder likestilling. Jeg har ikke fulgt så nøye med på hva som skjer i nabolandet, og da er det jo vanskelig å være skråsikker på noe.
Purple Basil Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 Det er helt klart mye grums der, men med tanke på situasjonen i Sverige er det forståelig at folk søker seg til noe mer radikalt, dessverre. Det er lett for oss som lever i et rolig nabolag å kritisere svenskene, men jeg tenker man bør forsøke å se det store bildet her selv om jeg grøsser litt ved tanken på nazigreiene noen i SD driver med. Uansett hva resultatet blir så håper jeg svenskene får bukt med noen av problemene de har der, det er masse uskyldige barn som må lide for de kriminelles herjinger. 2 1
Tovalova Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 De vil: stoppe all asyl (hvis den ikke er fra nabolandene) De vil ha den strengeste loven av innvandring og de som ikke faller inn under den blir kastet ut (uansett hvor lang tid de har vært i Sverige) Det skal være nesten null mulighet for familieinnvandring det skal være enkelt å utvise folk ..og å fjerne statsborgerskap Alle (de få som fyller de mange vilkårene som er) som kommer må fylle store krav og bli «svensk». Multikulturalisme skal bort. de som er lovlig i Sverige skal likevel oppmuntres til å utvandre hvis de ikke når helt opp til standarden ….. for meg er det rasistisk politikk. Samtidig driver de med «Trump-utsagn» «vi skal gjøre Sverige bra igjen». De vil ta landet tilbake til storhetstida. De har tonet ned sin rasistiske politikk for å være litt mer pk og få flere stemmer men grunnstammen er der og hviler på ny-nazisme. 3
Gjest In absentia Skrevet 12. september 2022 #14 Skrevet 12. september 2022 Brunello skrev (10 timer siden): Det er i alle fall veldig mye grums som stemmer på de. Partiet prøver vel offisielt å styre unna de mest rasistiske uttalelsene i partiprogrammet, men det har bært en del uheldige episoder for en del av de mer profilerte medlemmene. Kan du gi eksempler?
Brunello Skrevet 12. september 2022 #15 Skrevet 12. september 2022 In absentia skrev (10 minutter siden): Kan du gi eksempler? Det har vært en del saker i media. Jeg gidder ikke lete etter de. 3
Hallo12345 Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 (endret) Jeg håper de snart kommer til makten ♥️🇸🇪 Endret 12. september 2022 av Hallo12345 8 1 3
Gjest In absentia Skrevet 12. september 2022 #17 Skrevet 12. september 2022 Tovalova skrev (56 minutter siden): De vil: stoppe all asyl (hvis den ikke er fra nabolandene) De vil ha den strengeste loven av innvandring og de som ikke faller inn under den blir kastet ut (uansett hvor lang tid de har vært i Sverige) Det skal være nesten null mulighet for familieinnvandring det skal være enkelt å utvise folk ..og å fjerne statsborgerskap Alle (de få som fyller de mange vilkårene som er) som kommer må fylle store krav og bli «svensk». Multikulturalisme skal bort. de som er lovlig i Sverige skal likevel oppmuntres til å utvandre hvis de ikke når helt opp til standarden ….. for meg er det rasistisk politikk. Samtidig driver de med «Trump-utsagn» «vi skal gjøre Sverige bra igjen». De vil ta landet tilbake til storhetstida. De har tonet ned sin rasistiske politikk for å være litt mer pk og få flere stemmer men grunnstammen er der og hviler på ny-nazisme. Mulig jeg er naiv, men jeg synes ta det meste du nevner her virker helt nødvendig for Sverige i dagens situasjon?
Tovalova Skrevet 12. september 2022 #18 Skrevet 12. september 2022 5 minutter siden, In absentia said: Mulig jeg er naiv, men jeg synes ta det meste du nevner her virker helt nødvendig for Sverige i dagens situasjon? Hva mener du med naiv? De fleste partier i Sveriges riksdag ønsker en strengere politikk på innvandring (og kriminalitet), men det er ikke nødvendigvis nødvendig med en SÅ streng politikk, som steller alle andre i et hierarki under den «svenske rasen». Mange som stemmer på SD er heller ikke enige i all politikk som SD har på agendaen. Problemet er og/eller har vært at det ikke finnes noen bedre alternativ (ifølge noen). Moderaterna har stilt med svake ledere helt siden Reinfeldt, også Socialdemokraterna hadde det med Löfven i noen år og de andre partiene har veldig vanskelig for å samarbeide. Det har vært en barnehage i svensk politikk de siste årene og når det er så mye krangel på toppen så kommer det ikke så mye bra realpolitikk ut av det. 1
Gjest In absentia Skrevet 12. september 2022 #19 Skrevet 12. september 2022 Tovalova skrev (2 minutter siden): Hva mener du med naiv? De fleste partier i Sveriges riksdag ønsker en strengere politikk på innvandring (og kriminalitet), men det er ikke nødvendigvis nødvendig med en SÅ streng politikk, som steller alle andre i et hierarki under den «svenske rasen». Mange som stemmer på SD er heller ikke enige i all politikk som SD har på agendaen. Problemet er og/eller har vært at det ikke finnes noen bedre alternativ (ifølge noen). Moderaterna har stilt med svake ledere helt siden Reinfeldt, også Socialdemokraterna hadde det med Löfven i noen år og de andre partiene har veldig vanskelig for å samarbeide. Det har vært en barnehage i svensk politikk de siste årene og når det er så mye krangel på toppen så kommer det ikke så mye bra realpolitikk ut av det. Når jeg har fulgt med i det siste så har jeg særlig negativt inntrykk av Miljøpartiet. De virker både ekstremt uopplyste og rett og slett umodne.
Entern Skrevet 12. september 2022 #20 Skrevet 12. september 2022 In absentia skrev (1 time siden): Når jeg har fulgt med i det siste så har jeg særlig negativt inntrykk av Miljøpartiet. De virker både ekstremt uopplyste og rett og slett umodne. Enig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå