Gå til innhold

Hjelpemiddelsentralen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i en kommune, men er folkregistrert i en annen. Da jeg bodde hjemme fikk jeg hjelp fra hjelpemiddelsentralen. Jeg bor så og si alene, og nå kommer vinteren og jeg merker et behov for hjelp (utstyr) til praktiske gjøremål, som f.eks. på kjøkkenet. Men hvilken kommune er det da som skal hjelpe meg? De andre gangene har de kommet HJEM til meg og sånn...

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv bor jeg i et fylke, og er folkeregistrert i et annet. Og da er det det folkeregistrerte fylkets hjelpemiddelsentral som fortsatt er "min" hjelpemiddelsentral. Er kanskje sånn når man bor i en annen kommune også, at det er hjemme-kommunen som har ansvar?

Skrevet

Eh, glem det. Jeg var inne på den kommunen jeg bodde i før sine hjemmeisder nå, der står det at avdeling for forebygging, habilitering og rehabilitering skal hjelpe meg - men jeg ringer bare Riksen i morgen jeg, pappa mente det var det greieste, og det er det nok.

Skrevet
Selv bor jeg i et fylke, og er folkeregistrert i et annet. Og da er det det folkeregistrerte fylkets hjelpemiddelsentral som fortsatt er "min" hjelpemiddelsentral.  Er kanskje sånn når man bor i en annen kommune også, at det er hjemme-kommunen som har ansvar?

Ofte er det det, men jeg var med en venninne på sosialen i vår hjemkommune i våres, og før jeg fikk stoppet henne sa hun at hun var bosatt i Oslo... IKKE lurt - for ihvertfall når det gjelder sosialkontorer så er det der du bor, ikke er registrert som skal hjelpe...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvordan får man hjelp fra hjelpemiddelsentralen? Kan fastlegen dokumentere at jeg trenger utstyr eller må en spesialist gjøre det?

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale deg å søke via fylkeskommunens etableringsnemd. De kan videreformidle ditt ønske til din folkeregistrerte kommunes rådmanns assistent, som igjen kan sende skjemaet til sentralavdeling for fylkets sine kommuner med telefax. Etter en stund vil beskjeden bli lagt ut på Intranett hos nevnte kommune (ikke fylkeskommune). Når intranettwebansvarlig kobler kommunens modem opp mot fylkeskommunen sitt, kan han kopiere meldingen og telefaxe den til kommunen du bor. Kommunen du bor i må deretter sende et papirbrev med relevant personlia til din registrerte fylkeskommune. Etter 4-5 vil du motta en beskjed til sendt til din forrige registrerte addresse som forteller at søknaden er mottat. Deretter vil alt gå av seg selv.

Endret av Mito24
Skrevet
Jeg vil anbefale deg å søke via fylkeskommunens etableringsnemd. De kan videreformidle ditt ønske til din folkeregistrerte kommunes rådmanns assistent, som igjen kan sende skjemaet til sentralavdeling for fylkets sine kommuner med telefax. Etter en stund vil beskjeden bli lagt ut på Intranett hos nevnte kommune (ikke fylkeskommune). Når intranettwebansvarlig kobler kommunens modem opp mot fylkeskommunen sitt, kan han kopiere meldingen og telefaxe den til kommunen du bor. Kommunen du bor i må deretter sende et papirbrev med relevant personlia til din registrerte fylkeskommune. Etter 4-5 vil du motta en beskjed til sendt til din forrige registrerte addresse som forteller at søknaden er mottat. Deretter vil alt gå av seg selv.

:klappe::ler:

Skrevet
Hvordan får man hjelp fra hjelpemiddelsentralen? Kan fastlegen dokumentere at jeg trenger utstyr eller må en spesialist gjøre det?

Hjelpemiddelsentralen yter kun bistand i inntil tre mnd i min hjemkommune, det KAN søkes om lengre tid. Man trenger ikke rekvisisjon fra lege e.l.

For hjelpemidler man skal "beholde" gjelder den andre etaten jeg skrev om lengre oppe.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Bare ring sentralbordet i kommunen din og be om å bli satt over til en ergoterapeut. Så forteller du litt om hva du trenger hjelp til, og så blir det enten ordnet over telefon, eller h*n kommer på hjemmebesøk. Legeerklæringer er ikke nødvendig; det er ergoterapeutens vurdering som teller, og den bygger på det du selv forteller. Det eneste er at hjelpemiddelsentralen noen ganger kan ringe til fastlegen din for å få utfyllende medisinske opplysninger dersom de trenger det, i forbindelse med tilpasning av større hjelpemidler. De gjorde f.eks. det når jeg søkte om elektrisk rullestol.

Skrevet
Bare ring sentralbordet i kommunen din og be om å bli satt over til en ergoterapeut. Så forteller du litt om hva du trenger hjelp til, og så blir det enten ordnet over telefon, eller h*n kommer på hjemmebesøk. Legeerklæringer er ikke nødvendig; det er ergoterapeutens vurdering som teller, og den bygger på det du selv forteller. Det eneste er at hjelpemiddelsentralen noen ganger kan ringe til fastlegen din for å få utfyllende medisinske opplysninger dersom de trenger det, i forbindelse med tilpasning av større hjelpemidler. De gjorde f.eks. det når jeg søkte om elektrisk rullestol.

I know, men jeg tar det hos Riksen istedet, ringer dit i morgen :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
I know, men jeg tar det hos Riksen istedet, ringer dit i morgen :)

Jeg skjønte at du visste det, men Fighter spurte også litt lenger opp her, så det var egentlig henne jeg svarte :icon_smile:

Skrevet
Jeg skjønte at du visste det, men Fighter spurte også litt lenger opp her, så det var egentlig henne jeg svarte  :icon_smile:

:ler: Jeg blingsa litt ja :)

Bare så et brukernavn som begynte på "F" og tenkte at "her ja, denna er til meg" ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Takk for svar. Det jeg trenger er småting til kjøkkenet. Litt dumt å være avhengig av at mannen er hjemme når jeg lager mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...