AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 I visse miljøer har man sosial kontroll, som tilsier at folk som er i disse samfunnene må holde seg til visse regler og ikke kan leve frie liv som oss andre. Dette går også ofte ut over kvinner i f.eks minoriteter eller norske sektmedlemmer. Folk som blir overvåka, fortalt hva de skal kle seg i, hvordan de skal oppføre seg osv. For og imot hijab debatten blir for enkel, fordi kvinner skal få lov til å bestemme selv. Men dersom de ikke gjør det, burde man ikke gripe inn, straffe dem som tvinger disse sosiale reglene på andre? Det burde vel være en viss alder som man får full frihet over å eie sitt eget liv, og de som prøver å kontrollere andre burde bli straffa for det, i min mening. Men jeg føler i hvert fall at dette er noe som ikke praktiseres i norsk lov. Hva mener dere? Anonymkode: 7b32a...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Jeg har vanskelig for å se for meg hva en slik lov skulle inneholde og hvordan den skulle praktiseres. Det er mange grep som kan tas uten noen lovendringer. Anonymkode: d62b9...f30
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vanskelig for å se for meg hva en slik lov skulle inneholde og hvordan den skulle praktiseres. Det er mange grep som kan tas uten noen lovendringer. Anonymkode: d62b9...f30 Hadde folk faktisk blitt straffa så tror jeg det hadde vært mer effektivt. Plus at det er en greie i islam at man skal følge lovene i det landet man bor i. Anonymkode: 7b32a...9fa
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Det burde være mer fokus på det og aktiv tilnærming for holdningsendring i de miljøene hvertfall, sosial kontroll er et ille patriarkalsk våpen men psykisk og fysisk vold er allerede ulovlig. Anonymkode: ab2da...36e 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Til en begynnelse så burde kanskje det gå utover mannfolka fremfor kvinnene.... Anonymkode: 22f52...71e 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Dette gjelder bare muslimer. De har ingen plass i Norge når de driver med sånt Anonymkode: 98a3f...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 En sånn lov ville dessverre blitt sett på som rasistisk og brudd på religionsfriheten siden negativ sosial kontroll av kvinner er en del av kulturen og religionen til enkelte. Feminister har i mangfoldige år kjempet for likestilling og kvinners rettigheter når det gjelder kirken men har total berøringsangst når det kommer til visse andre religioner og kulturer. Anonymkode: 2970a...57d 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette gjelder bare muslimer. De har ingen plass i Norge når de driver med sånt Anonymkode: 98a3f...dc3 Jeg kjenner nordmenn som er Jehovas vitner som har det verre enn noen muslimer jeg kjenner. Både fra foreldre og fra ekteskap hvor de opplever mye sosial kontroll! Dette er jo lukka samfunn derfor hører vi lite om det. Anonymkode: 7b32a...9fa
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En sånn lov ville dessverre blitt sett på som rasistisk og brudd på religionsfriheten siden negativ sosial kontroll av kvinner er en del av kulturen og religionen til enkelte. Feminister har i mangfoldige år kjempet for likestilling og kvinners rettigheter når det gjelder kirken men har total berøringsangst når det kommer til visse andre religioner og kulturer. Anonymkode: 2970a...57d Ja, berøringsangst har vel mange, men politikere kan jo faktisk gjøre en forskjell. Politikk har jo endra den vanlige norske tidligere statskirken til å være ganske så stueren, og vi kunne nok gjort det samme med muslimene, fordi det handler først og fremst om menneskerettigheter, og de må gå foran religionsfriheten, som kommer til å være der, men det må være rammer på hva som er innafor i forhold til Norsk lov! Anonymkode: 7b32a...9fa
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Feminister har i mangfoldige år kjempet for likestilling og kvinners rettigheter når det gjelder kirken men har total berøringsangst når det kommer til visse andre religioner og kulturer. Anonymkode: 2970a...57d Det er IKKE sant!!!! En av feminismens viktigste kamper er sosial kontroll i æreskulturer og det er takket være vestlige feministers mangfoldige kamp og frigjøring og drevet med arbeid rettet mot muslimske miljøer at feminisme har blitt mye mer utbredt blandt muslimske menn og kvinner også, både her og i hjemlandene sine. I kvinnetoget hvert år er det flust av menn fra innvandrermiljøer som går for å markere motstand mot æreskulturen som rammer muslimske kvinner og det er mange organisasjoner som jobber for dette. Du er åpenbart ikke feminist siden du ikke vet det, men later som å støtte feminisme for å spre rasisme. Anonymkode: ab2da...36e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå